Osmo Sintonen

Konetunnistusta Äänisen takana

48 viestiä aiheessa

32 minuuttia sitten, Seppo Kohonen kirjoitti:

Olisiko sittenkin toinen näistä OH-PMJ? Löytyisikö PMJ:n weknummer jostain arkistosta?

OH-PMJ:n Wnr ei ole tiedossani. Ennen tuota toteutunutta siviilirekisteriä oli koneelle annettu sotilastunnukseksi "HE-116", mutta se ei ehtinyt maalattavaksi saakka.

OH-PMJ.thumb.JPG.1b4c7dc60a5991d3ba973f7bc5a42c6a.JPG

Liite: KA.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

On myös mahdollista, että saksalaista He 115 -konetta Suomessa huollettaessa on alkuperäinen saksankielinen korkki vaihtunut suomenkieliseksi tai vaihdettu viallisen tilalle uusi. Aika mahdotonta toki selvittää. 

Sain vinkin, että virolaisten kaukopartiomiesten partio 46/1:n tarinasta ja koneista on kirjoitettua ja tarkistettua tietoa. Löytyy Suomen Ilmailuhistoriallisen Lehden numerosta 3/2016 ja Porvali on kirjoittanut ihan hiljakkoin kirjan (Partioita Äänisen taakse?)

Jukka

Jukka, onko Siulla tai jollain muulla tuo lehti Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti 3/2016 ? Kiinnostaa kopio jutusta ja verrata sitä Sotaveteraanissa ilmestyneeseen versioon. Antikvariaateissa myydään Ei oota tämän lehden osalta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 minuuttia sitten, Osmo Sintonen kirjoitti:

Jukka, onko Siulla tai jollain muulla tuo lehti Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti 3/2016 ? Kiinnostaa kopio jutusta ja verrata sitä Sotaveteraanissa ilmestyneeseen versioon. Antikvariaateissa myydään Ei oota tämän lehden osalta

Minulta ainakin löytyy, tekstiä on 8 sivun verran, ei liene oikein soveliasta laittaa kaikkea tänne.. Jos palataan yv:nä asiaan? - Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

OH-PMJ:n Wnr ei ole tiedossani. Ennen tuota toteutunutta siviilirekisteriä oli koneelle annettu sotilastunnukseksi "HE-116", mutta se ei ehtinyt maalattavaksi saakka.

OH-PMJ.thumb.JPG.1b4c7dc60a5991d3ba973f7bc5a42c6a.JPG

Liite: KA.

Eikös tuossa paperissa lue kuitenkin HE-115?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
25 minuuttia sitten, Risto Suomala kirjoitti:

Minulta ainakin löytyy, tekstiä on 8 sivun verran, ei liene oikein soveliasta laittaa kaikkea tänne.. Jos palataan yv:nä asiaan? - Risto

Minulla on kyllä kaikki SIHL-numerot, mutta jos hoidat Risto homman, niin ok, kiitos.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Minulla on kyllä kaikki SIHL-numerot, mutta jos hoidat Risto homman, niin ok, kiitos.

Jukka

Prosessi on jo käynnissä.. ☺️ Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä viimeinen sivu em. jutusta SIL 3/2016. Artikkelin mukaan konetta olisi yritetty korjata lentokelpoiseksi pakkolaskujärven rannalla.. 

IMG_20240206_124627.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saksalaisten digitoimissa Venäjän Puolustusministeriön Keskusarkiston (TsAMO) asiakirjoissa (ks. https://wwii.germandocsinrussia.org/de/nodes/1-fond-500/) löytyy Itä-Karjalassa toimineen 7. Armeijan tiedusteluosaston asiakirjakokoelmassa myös sotasaaliiksi saadun He 115 (8L + IH, W.No. 2729) valokuvia.

Selostuksen mukaan kyseinen lentokone saatiin sotasaaliiksi Jung-järvellä (33 km Pudoizhsta itään) 26.11.1942, koneen nousurityksessä, matkustajina desantteja. Nousu keskeytyi johtuen epäkuntoisesta moottorista.  Kaikissa kuvissa on German docs in Russia vesileima.

Mitään tietoja OH-PMJ -koneesta ei ole löytynyt.

 

37.2.jpg

 

38.2.jpg

39.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Seppo Kohonen kirjoitti:

Eikös tuossa paperissa lue kuitenkin HE-115?

Tämä on virheellinen tieto/käsitys!  Siinä kuuluisi suluissa lukea konetyyppi (He 115). Suomalaistunnuksin varustettu lentokone tyyppi Heinkel He 115, oli tunnukseltaan HE-115, joka oli tuhoutunut jo reilua vuotta aikaisemmin, 4.7.1943. Koneen poistopaperit oli tehty 30.9.43 / 6.10.1943.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Tämä on virheellinen tieto/käsitys!  Siinä kuuluisi suluissa lukea konetyyppi (He 115). Suomalaistunnuksin varustettu lentokone tyyppi Heinkel He 115, oli tunnukseltaan HE-115, joka oli tuhoutunut jo reilua vuotta aikaisemmin, 4.7.1943. Koneen poistopaperit oli tehty 30.9.43 / 6.10.1943.

Juuri näin! Sama virheellinen merkintähän toistui "HE-59":n kanssa. On ollut ilmeisen vaikeaa kirjoittaa koneen tyyppi ja tunnus oikein asiakirjoihin, varsinkin kun ovat käytännössä "samat".

Tässä vielä Osasto Malisen sotapäiväkirjan ote, jossa 3.7.1943 merkintä HE-115:sta: Eivät palanneet.

Jukka

0007(6).jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Tämä on virheellinen tieto/käsitys!  Siinä kuuluisi suluissa lukea konetyyppi (He 115). Suomalaistunnuksin varustettu lentokone tyyppi Heinkel He 115, oli tunnukseltaan HE-115, joka oli tuhoutunut jo reilua vuotta aikaisemmin, 4.7.1943. Koneen poistopaperit oli tehty 30.9.43 / 6.10.1943

Heinkel He 115, tunnus HE-115 historiaa on etsitty mm. tässä viestikejussa. Ennenkuin 5.2.2021 se asia karkasi..

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
kirjoitusvirheen korjaus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Suomalaistunnuksin varustettu lentokone tyyppi Heinkel He 115, oli tunnukseltaan HE-115, joka oli tuhoutunut jo reilua vuotta aikaisemmin, 4.7.1943. Koneen poistopaperit oli tehty 30.9.43 / 6.10.1943.

Löytyykö tähän poistoon dokumenttia? Viitaten tuohon edellisen viestin HE-115 1/72 historiaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 minuuttia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Löytyykö tähän poistoon dokumenttia? Viitaten tuohon edellisen viestin HE-115 1/72 historiaan?

Tälläisen tiedot itseltä löytyy ko. koneen poistoon liittyen:
msDSCN0171.jpg.a4c467ba0f4d7d9468f082177856eede.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia osallistujille erinomaisista tiedoista ja kuvista koskien He 115 koneita.  Summaan asiaa seuraavasti: Vuoden 1995 tienoilla viettäessäni aikaa metsissä Äänisen takana sain paikallisilta tietoa SILLOIN kahdesta järvessä olevasta koneesta: Tugasozero siis HE-115 ja Jungozero saksalainen 8L+IH.  Molempien loppusijoitus on minusta vielä auki eli tiedon jyvästen keräilyä riittää. Kun karttoja katsotte Google Mapsistä niin näette, että molemmat ovat melko tiettömien taipaleiden takana. Tugasozero HE-115 eli Jenny: minusta ei ole mahdollista, että se olisi nähty Segezassa junavaunussa 1943.  Miten ihmeessä se olisi sinne viety, Arkangelin kauttako ? Etsiskelen yhtä kuvaa missä se oli vielä 1990-luvan alussa pyrstö pystyssä järvessä. Jungozero 8L+IH; melkoinen tarina, mutta kuvat on minusta selvästi otettu ennen mahdollista ? pakoyritystä. Eli pakoyritystä ei edes ole tapahtunut vaan osa ´´desanteista´´ on kaatunut vangitsemisen yhteydessä.  Jos yleensä on kaatunut vaan kaikki on teloitettu.  Saatujen tietojen mukaan kone on viety vasta 2013 liettualaisten toimesta eli tuskin sitä romutettu on, kyllä arvo on tiedetty samoin kuin Tugasozeron koneesta. Veikkaan, että molemmat pullahtavat vielä esille jostain eli sitä odotellessa...

 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Osmo Sintonen kirjoitti:

Tugasozero HE-115 eli Jenny: minusta ei ole mahdollista, että se olisi nähty Segezassa junavaunussa 1943.  Miten ihmeessä se olisi sinne viety, Arkangelin kauttako ?

Olisiko ollut 8L+IH joka nähtiin?

"Tulitaistelun seurauksena koneen miehistöstä kuoli 3 henkilöä, joita johti aluksen komentaja Oberleutnant Helf Kurt, ja lentomekaanikko Kubala Stefan pidätettiin elossa. Lentokone, jossa oli 4 konekivääriä ja 1 tykki, siirrettiin Karjalan rintamalle."

https://sergiomaster1.livejournal.com/271713.html

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tykki viittaisi juurikin He 115 C -malliin. He 115 N:ssa oli vain kaksi kk:ta.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjastosta löytyi kirja "Albatrosista Pilatukseen. Suomen sotilaslentokoneet 1918-2010" (Heinonen-Valtonen)

Siitä löytyi vielä tälläinen nippelitieto: ErP 4:n komentaja everstiluutnantti Johan "Jussi" Sovio sopi saksalaisten kanssa, että He 115 (6H+BK) ja yksi KG 200:n Arado Ar 196 (A3+AC) jäisivät Suomeen. Saksalaisten kirjanpitoon ne merkittiin tuhoutuneiksi.

Ar 196 sai tunnuksen OH-PMK. Myös tämä luovutettiin Neuvostoliittoon 16.3.1945.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Chando-kustantajan uuden He 115 -kirjan mukaan OH-PMJ:n (ex 6H+BK) Werknummer oli 1675, ja vastaavasti myös Ilmavoimien käytössä  toiminut 6H+CK oli W.Nr. 1678.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voikohan tuo pitää paikkansa, koska nuo eivät sovi tunnettujen numeroblokkien listaan: http://www.luftwaffe-zur-see.de/Seeluft/Werknummerlisten/Heinkel 115.htm

Serien-Produktion bei Heinkel in Rostock-Marienehe
bekannte Werknummerblöcke: Versionen:
  1851 - 1860   He 115 A 0
  1862 - 1890, 1893 - 1894,
  1898 - 1900
  He 115 A 1
  He 115 A 3
  3026 - 3037   He 115 A 2
  3038 - 3043   He 115 N
Serien-Produktion bei Weserflug in Einswarden
  1993 - 2000 + 2067 + ????   He 115 B 0
  2081 - 2100, 2218 - 2227,
  2243 - 2252 + 2278,
  2324, 2360, 2372,
  2397 - 2401 , 2407 - 2413 ,
  2720 - 2724
  He 115 B 1
  2725 - 2754   He 115 B 2
  2755 - 2790   He 115 C 1
  He 115 C 2
  He 115 C 3
  3239 - 3268   He 115 C 4
  -   He 115 D 0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luftwaffe-zur-see sivuston mukaan Suomeen 17.4.1943 tulleet koneet olisivat He 115 A1 Wr.nr 1875 ja Wr.nr 1878

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään