Osmo Sintonen

Konetunnistusta Vienan Karjalassa

7 viestiä aiheessa

Tämä seuraava tarina on vaikeampi ainakin minulle selvittää eli apua tarvitaan.  Olin 1995 Väinö Pokelan kanssa etsimässä havaintoja Metsävainiosta ja paikassa Pertozero (Rukajärven tien pohjoispuolella) oli eräs kyläläinen pakannut autotalliin Zigulin tilalle oheiset tavarat.  Mitä tuosta voi päätellä ? Kenen kone ? On joka tapauksessa yksi sinne kadonneista.  Ei Rekun kone, joka löytyikin n 8 km suovaelluksen jälkeen erään järven rannasta ja siitä Mobilistissa oli juttu aikoinaan.  Pertjärven koneesta en saanut kohdistettua runkonumeroa.

0680_001_page-0001 (1).jpg

0681_001_page-0001.jpg

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fokker D.XXI FR-130 poistettiin Suomessa vasta 1.10.1952. Alunperin sotakoneena LLv 30:ssa, myöhemmin harjoitushävittäjänä Täydennyslentolaivue 35:ssa Vesivehmaalla. Sitä ei koskaan ammuttu alas. Kone oli korjattavana pariinkin otteeseen lentokonetehtaalla, 1941 ja -43. Lopuksi käytössä Lentosotakoululla. Voiko olla niin, että tuo osa missä on "FR-130" -merkintä on alunperin ollut juuri FR-130:ssa, mutta joka on esim. korjauksessa laitettu juuri tähän koneeseen.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka, juuri näin on varmasti käynyt eli kyse on siitä, onko kellään tietoa tai tiedostoa, mihin vaurioituneen koneen FR-130 osia on käytetty ? Tällä päästäisiin jäljille, Pertjärven konehan on palvellut Tiiksjärvellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Osmo Sintonen kirjoitti:

0680_001_page-0001 (1).jpg

Kappale, jossa on "FR-130", näyttäisi suksilaskutelineen muotosuojuksen takaosalta. Viittaisi näin ollen talviaikana sattuneeseen onnettomuuteen.

IMG_4902.JPG.16d4fd27ff9c941bf2e5d7febe8c480b.JPGIMG_4903.JPG.dc1738c8b13000ab1146b1d0b5346ba2.JPG

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Kappale, jossa on "FR-130", näyttäisi suksilaskutelineen muotosuojuksen takaosalta. Viittaisi näin ollen talviaikana sattuneeseen onnettomuuteen.

 

Näillä eväilla, it ampui alas FR-104:n Rukajärven suunnalla 1.12.1941

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapio, ei käy Holmin FR-104 tähän tapaukseen.  Siihen palaan, erittäin mielenkiintoinen tapaus sekin, mutta alastulopaikka oli linjoilla, jotka silloin sijaitsivat lähellä Rukajärveä eli kaukana Pertjärvestä.  Lähinnä kyseeseen tulevat FR-105 ja FR-106 eli onkohan niissä käytetty FR-130:n osia ?  Nuo molemmat koneet ammuttiin alas ilmataistelussa ja ampujakin varmaan tiedetään päivämäärällä 10.3.42?  Siihen nähden runko-osa on hyvin säilynyt eli selvittely jatkukoon...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
27 minuuttia sitten, Osmo Sintonen kirjoitti:

Tapio, ei käy Holmin FR-104 tähän tapaukseen.  Siihen palaan, erittäin mielenkiintoinen tapaus sekin, mutta alastulopaikka oli linjoilla, jotka silloin sijaitsivat lähellä Rukajärveä eli kaukana Pertjärvestä.  Lähinnä kyseeseen tulevat FR-105 ja FR-106 eli onkohan niissä käytetty FR-130:n osia ?  Nuo molemmat koneet ammuttiin alas ilmataistelussa ja ampujakin varmaan tiedetään päivämäärällä 10.3.42?  Siihen nähden runko-osa on hyvin säilynyt eli selvittely jatkukoon...

Totta, Hurricane ampui molemmat alas samana aamuna 10.3.42 lähes peräjälkeen.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään