Aarno Isomäki

arkisto

3 viestiä aiheessa

kysytäänpäs nyt tämmöstäkin, vaikka tästä on ehkä saattanut jo juttua olla.

nojoo. sulla on valokuvia digimuodossa. vuosien päästä tarvitsisi löytää se yksi kuva, jonka tiedät ottaneesi, mutta et enää löydä. tai sitten mukamas löydät, mutta se ei enää näy!

miten vältät tämän tilanteen?

mulla on semmoinen toimintatapa, että luon kansion jokaisesta reissusta, nimeän kansion paikkakunnan/pvm/tms mukaan. siten että se on helppo löytää ajan ja nimen mukaan.

neljännesvuosittain tyonnän kertyneet kansiot isoon kansioon, jossa lukee "ilmakuvat xxx"

olen hankkinut ulkopuolisen kiintolevyn, jonne tallennan kuvat. tämän lisäksi poltan samat kuvat dvd-levylle

mites muut? korjausehdotuksia, parannuksia? aaltoja?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Arkistointiohjelma, esim PhotoShop Album/Elements>3 jne:

Annat kuvalle korvamerkit, esim: kuvalleni voisin laittaa seuraavat: OH-KRA, EFVA, Potkurikone, Kesä, Ilta, ......, ja aikatiedot softa hakee itse EXIFeistä.

Jo yhdellä hakuehdolla putoaa, 30 000:sta kymmenesosaan-nXsadasosaan, toisella .... Ilman ei olisi mitään toivoakaan löytää kuvia. Hakemistojen kanssa pelleillen pärjää vielä muutaman tuhannen kanssa, mutta sitten...  Ja mitä aiemmin alkaa arkistoimaan kunnolla hakusanojen kanssa, sitä helpompaa startti on, ikävä aloittaa tägäämään tuhansia kuvia...

Janne

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Latasin hiljattain FotoStation Classicin Trial-version ja täytyy sanoa, että olen ollut tyytyväinen! Itselleni ohjelmasta on hyötyä erityisesti jääkiekkoa kuvatessa, kun yhdestä pelistä saattaa kertyä parisataa rutuua, jos kamera oikein innostuu. Kyseisellä ohjelmalla käy helposti ja nopeasti kuvien esikatseleminen ja hyvien kuvien prioriteettitägääminen, jonka jälkeen pelin kuvat voi filtteröidä asettamansa prioriteetin mukaan ja siitä nappailla edelleen fotariin.

FotoStationista on myös Pro-versio, joka sisältää jonkinlaiset kuvankäsittelytyökalut, joskin eivät tuntuneet kelpaavan noille ammattikuvaajille..

Trialin saa ladattua tältä sivulta

//basse

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään