Harri Mustonen

BW-377:n Schwimmweste?

21 viestiä aiheessa

Jäi haaviin tällaiset sodan aikana yleisesti käytössä olleet pelastuslliivit eli saksalaisittain Schwimmweste. Takaa löytyi mielenkiintoinen merkintä: BW-377.

Olin kuvitellut, että nämä olisivat kuuluneet enemmänkin lentäjien henkilökohtaiseen varustukseen kuin konekohtaiseen.

Löytyyköhän mistään tietoa tarkemmin juuri näistä liiveistä? Valmistusnumero näyttäisi olevan 522200. Kuten kuvasta näkyy on toinen numero sutattu, mutta minusta kakkonen olisi sopiva.

t. Harri

Schwimmweste-001.jpg

Schwimmweste-002.jpg

Schwimmweste-003.jpg

Schwimmweste-004.jpg

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno löytö! Kun oikein tarkkaan katsoo, niin -377:n alla onkin lukenut alunperin -378.

BW-377 ja BW-378 olivat  LLv 24:n 4. lentueen koneita elokuussa 1942.

Ohessa SA-kuva rekvisiitaksi:  "Kaksi lentäjätoverusta. Römpötti 1942.10.01". Vasemmalla vänrikki Heikki Herrala ja oikealla vänrikki Reino Lampelto, molemmat LLv 24:n 3. lentueen Brewster-pilotteja.
 

Jukka

Schwimmweste-004.thumb.jpg.7d1fba8ebece69e99b5d9da317e9c9da.jpg

111731_44370.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jukka!

Hyvin huomattu tuo 378! Silmä kovana näitä syynäsin ja kuvasin, mutta sitä en vain havainnut.

t. Harri

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Harri Mustonen kirjoitti:

Valmistusnumero näyttäisi olevan 522200. Kuten kuvasta näkyy on toinen numero sutattu, mutta minusta kakkonen olisi sopiva.

https://ilmailumuseo.fi/wp-content/uploads/2016/09/Kuva3_rajattu-825x340.jpg

28. Nov. 1941 valmistetun liivin Werknummer 43696
Tämän liivin numero 22200 lienee virhellinen ja korjattu 52200:ksi

Anforderz: Fl 30154-2 on myös muutettu. Alkuperäinen Fl 30154-1, jossa puhallusletkun suu- ja liitoskappale oli metalliset, kakkosessa mustaa muovia.

Muokattu: , käyttäjä: Tapio Heinomaa
lis Anforderz
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Harri Mustonen kirjoitti:

Schwimmweste-002.jpg

 

Schwimmweste-004.jpg

Dräger-uimaliivi BW-378:n tutkintapöytäkirjassa:

IMG_9434.thumb.JPG.2e17a977d73b80a5504cfed4568c44cf.JPGIMG_9436.thumb.JPG.b599f65574b3ab1a6d67d5e84e3eb835.JPGIMG_9438.thumb.JPG.13df6cdd39742c92148e9ee2465e6c21.JPGIMG_9439.thumb.JPG.42a839f5544e4c174d365b8ec03d288e.JPG

Liitteet: KA.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Raimo dokumenteista. Tässä LLv 24:n 3. lentueen sotapäiväkirjamerkintä Raition löytymisestä rannalta 28.8.1942. Lähde: KA

"Uimaliivit oli täytetty..." surullinen loppu...

Jukka

0049(1).jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elokuun 1942 aikana saapui Saksasta kaikkiaan 150 kpl. (75 + 75). "lentouimaliivejä". Tässä ensimmäinen erä, joka sisältänee myös vänrikki Raition liivin. 

k1.thumb.JPG.58602c4c5cb4a2bbc5f9c5cdf9ffa06d.JPGk3.thumb.JPG.13b36da9175fa40a40ae75187f1f5698.JPG

Liitteet: KA.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos herrat, laiskuus ja usko yhteen lähteeseen kostautui juuri.

65b5f7a1e51a7_Kohtalokkaatlennot1939-1944Raitio.jpeg.4e932888f1ded6860774760472e2bf94.jpeg

Kirjan Kohtalokkaat lennot 1939-1944 tapausselosteessa ei ole mainintaa hypystä, joten myös tapahtuma jäi minulta enempää selvittämättä. Varjotieto oli kuitenkin osunut kohdalle.
msDSCN0346.jpg.bd100ee102a7a135de3f261a39677998.jpg

Mutta tämän viestiketjun tietojen perusteella löytyi yksi hypännyt lentohenkilökuntaan kuulunut lisää!

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikohan niin että taistelun tuoksinassa Raition hyppy jäi huomaamatta ja meripelastustoimet jotka käsittääkseni olivat muutenkin lähes olemattomalla tasolla käynnistämättä? Elokuun lopulla merivesi ei kuitenkaan niin kylmää ole että selvitymismahdollisuudet olisivat olleet hyvät vielä tunteja jälkeenpäin.. 

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 minuuttia sitten, Risto Suomala kirjoitti:

Olikohan niin että taistelun tuoksinassa Raition hyppy jäi huomaamatta ja meripelastustoimet jotka käsittääkseni olivat muutenkin lähes olemattomalla tasolla käynnistämättä? Elokuun lopulla merivesi ei kuitenkaan niin kylmää ole että selvitymismahdollisuudet olisivat olleet hyvät vielä tunteja jälkeenpäin.. 

Jos ei kuollut kylmään niin nestevajaukseen varmasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jukalle, Tapiolle ja Raimolle tiedoista. Jukan tarkan havainnon ja Raimon nopeasti tekemien arkistolöytöjen kautta liiville löytyi historia.

Vähän hiljaiseksi vetää. Yhden numeron muutos kertoo karun tarinan. Tämän perusteella liivi oli 25-vuotiaan vänrikki Aaro Raition yllä hänen viimeisellä lennollaan ja tämän varasta hänet löydettiin menehtyneenä merestä. Kansallisarkiston julkisten kaatuneiden asiakirjojen mukaan kuolinsyyksi on merkitty hukkuminen.

Hankin liivin laittaakseni sen Nummelaan näytille, sillä samanlaisia käyttivät kentällä toimineet SB-lentäjät sodan aikana, mutta nyt täytyy miettiä, saisiko liivin ja sen tarinan jonnekin näkyvämmin esille.

Raitio oli innokas meikkailija. Hänestä ja miekkailuseurasta on juttua täällä: https://www.fencing-pentathlon.fi/liitto/tiedotteet/miekka-miehet-tayttaa-90-vuotta/

t. Harri

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa Harri, että saatiin tarina tälle liiville. Vaikkakin surullinen sellainen.

Sen verran vielä tähän BW-378 Bruusteriin, että kirjoitin yllä sen kuuluneen 4. lentueeseen elokuussa -42. Se on oikein ja perustuu Kari Stenmanin ”Kaartinlaivue - LLv 24 sodassa” -kirjaan, joka oli lähteenäni. Tässä 4. lentueen sotapäiväkirjassa (liite ja sen sivuhuomautus) mainitaan BW-378:n olleen ”lainassa” 1. lentueelle taistelun ja alasampumisen aikaan 18.8. Vänrikki Raitio oli siis 1. lentueen miehiä kun ammuttiin alas. Edit: Vai oliko sittenkään, kun mainitaan 3. lentueen spk:ssa olleen 4. lentueen mukana… 

Tuolla torjuntalennolla oli taistelussa mukana Brewstereitä ainakin Karhusen 3. lentueesta sekä 1. ja 4. lentueista ja BW-koneita mainitaan olleen taistelussa kaikkiaan peräti 16 konetta. Tutkintapöytäkirjassa on 3. lentueen päällikön kapteeni Joppe Karhusen allekirjoitus. Tämä selittää sen. 

Ohessa liitteenä ensin 1. lentueen ja sen alla 4. lentueen spk:t liitteenä. Molemmissa maininta Raitiosta. Samaten kolmantena laivueen spk, neljäs kuva on 3/LLv 24:n spk, jossa mainitaan Raition olleen taistelussa 4. lentueen mukana. Lähde: Kansallisarkisto

Näiden -378:aan kuuluneiden ehjinä pysyneiden pelastusliivien tarina jatkui ilmeisesti sitten niin, että ne luovutettiin saman lentueen -377:ään. Löytyykö siitä paperia?

Jukka

IMG_8087.jpeg

IMG_8086.jpeg

IMG_8088.jpeg

IMG_8089.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
korjauksia, täsmennyksiä ja liitteen lisäys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

Näiden -378:aan kuuluneiden ehjinä pysyneiden pelastusliivien tarina jatkui ilmeisesti sitten niin, että ne luovutettiin saman lentueen -377:ään. Löytyykö siitä paperia?

Tämä oli oletukseni aiempien dokumenttien perusteella. Tutkintopöytäkirjan, jonka Magnusson on allekirjoittanut Raition löytymistä seuranneena päivänä, liitteessä  on ilmoitettu liivin, laskuvarjon ja happinaamarin tuhoutuneen, mutta niiden edessä on jokin käsin tehty merkintä. Otettiinko ne sittenkin talteen? Raition liivi oli selostuksesta päätellen säilynyt ehjänä - miksi siis heittää sitä pois, kun ne muutenkin oli kortilla. Tämä olisi selitys sille, että liivi otettiin käyttöön BW-377:ssä. Olisi tietysti hienoa nähdä tästä joku dokumentti. Luulisi laivueessa pidetyn näistäkin kirjanpitoa, mutta toinen juttu on sitten liekö sellainen säilynyt.

Mannisen Pentin mukaan liivin numero on alun perin ollut todennäköisesti 22200. Vitonen ja musta läiskä saattavat olla hyväksymisleimoja tai sitten liivi on ehkä saanut uuden numeron 52200.

t. Harri

 

Muokattu: , käyttäjä: Harri Mustonen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri näin. Vänrikki Rautio ilmalla täyttyneine pelastusliiveineen löytyi jo kymmenen päivää alasampumisesta Terijoen Ollilan kylän rannasta, kesäaika, joten liivit ovat olleet varmaankin toimintakuntoiset edelleen.

Ohessa hiekkadyynirantaa Ollilasta. Kuva: finna.fi / Museovirasto

edit: Ja varmistus 4/LLv 24:n spk:sta vielä, että vänrikki Aaro Raitio oli todellakin 4. lentueen ohjaaja. Hän tuli laivueeseen vuoden -42 alussa.

Jukka

museovirasto.jpg

 

0051.jpg

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
52 minuuttia sitten, Harri Mustonen kirjoitti:

Tämä oli oletukseni aiempien dokumenttien perusteella. Tutkintopöytäkirjan, jonka Magnusson on allekirjoittanut Raition löytymistä seuranneena päivänä, liitteessä  on ilmoitettu liivin, laskuvarjon ja happinaamarin tuhoutuneen, mutta niiden edessä on jokin käsin tehty merkintä. Otettiinko ne sittenkin talteen? Raition liivi oli selostuksesta päätellen säilynyt ehjänä - miksi siis heittää sitä pois, kun ne muutenkin oli kortilla. Tämä olisi selitys sille, että liivi otettiin käyttöön BW-377:ssä. Olisi tietysti hienoa nähdä tästä joku dokumentti. Luulisi laivueessa pidetyn näistäkin kirjanpitoa, mutta toinen juttu on sitten liekö sellainen säilynyt.

Sama puumerkki on myös Raimon laittamassa sähkeessä ja jakelusuunnitelmassa.

sch_3.jpg.dc6053040837e6c619e1d5d6290da041.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puumerkki taitaa olla Ilmavoimien Esikunta/Sotavarustusosaston toimistoupseerin A. Lunnela -sukunimen ensimmäinen ja kaksi viimeistä kirjainta. Kirjainten koukerotkin sopinevat...

IMG_9878.thumb.JPG.f85bc837b0a34028b8790fc758ced157.JPG

Lentovarustevarikolle (Le.VV) kuuluivat uimaliivit ja laskuvarjot. Tässä Lunnelan käsialan näytettä enemmänkin, liittyen tavaravarjoihin.

IMG_9910.thumb.JPG.d19eb8daf283d412b539ae5ea84e8838.JPG

Liitteet: KA.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Lunnelan oikea sijoituspaikka
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Sen verran vielä tähän BW-378 Bruusteriin, että kirjoitin yllä sen kuuluneen 4. lentueeseen elokuussa -42. Se on oikein ja perustuu Kari Stenmanin ”Kaartinlaivue - LLv 24 sodassa” -kirjaan, joka oli lähteenäni. Tässä 4. lentueen sotapäiväkirjassa (liite ja sen sivuhuomautus) mainitaan BW-378:n olleen ”lainassa” 1. lentueelle taistelun ja alasampumisen aikaan 18.8. Vänrikki Raitio oli siis 1. lentueen miehiä kun ammuttiin alas. Edit: Vai oliko sittenkään, kun mainitaan 3. lentueen spk:ssa olleen 4. lentueen mukana… 

Tuolla torjuntalennolla oli taistelussa mukana Brewstereitä ainakin Karhusen 3. lentueesta sekä 1. ja 4. lentueista ja BW-koneita mainitaan olleen taistelussa kaikkiaan peräti 16 konetta. Tutkintapöytäkirjassa on 3. lentueen päällikön kapteeni Joppe Karhusen allekirjoitus. Tämä selittää sen.

Laitan päivän 18.8.1942 tapahtumista yhteenvedon, koskien Suomenlahden yllä käytyjä ilmataisteluja ja sitä edeltäviä etsintälentoja. Tiedot on kerätty Lentolaivue 24:n laivuepäiväkirjasta, josta myös liitteet lopussa. Ja kyllä - ilmataisteluun osallistui kaikkiaan 16 Brewsteriä.

11:50-12:30. BW-380/Ltn Lumme. Etsintälento, 2000 m.

11:50-12:30. BW-378/Kers Järvi. Etsintälento, 2000 m.

______________________________________________________________________________

14:45-16:45. BW-393/Ltn Wind. Torjuntalento, 2500 m.

14:45-16:45. BW-375/Ltn Savonen. Torjuntalento, 2500 m.

14:45-16:45. BW-376/Ltn Lakio.Torjuntalento, 2500 m.

14:45-16:45. BW-373/Vääp Mannila.Torjuntalento, 2500 m.

14:45-16:45. BW-374/Ylik Vahvelainen.Torjuntalento, 2500 m.

14:45-16:45. BW-377/Ylik Malin.Torjuntalento, 2500 m.

______________________________________________________________________________

16:10-18:25. BW-380/Ltn Lumme. Etsintälento, 2000 m.

16:10-18:25. BW-367/Ltn Teromaa. Etsintälento, 2000 m.

16:10-18:25. BW-383/Vääp Alho. Etsintälento, 2000 m.

16:10-18:25. BW-370/Ylik Korhonen. Etsintälento, 2000 m.

16:10-18:25. BW-378/Kers Järvi. Etsintälento, 2000 m.

______________________________________________________________________________

18:35-19:40. BW-388/Kpt Karhunen. Etsintälento, 2500 m.

18:35-19:40. BW-364/Ltm Juutilainen. Etsintälento, 2500 m.

18:35-19:40. BW-353/Ylik Huotari. Etsintälento, 2500 m.

18:35-19:40. BW-351/Kers Vesa. Etsintälento, 2500 m.

______________________________________________________________________________

19:20-21:40. BW-393/Ltn Wind. Torjuntalento, 3500 m. (Ilmataistelu, 1 kpl. HC ja 2 kpl. I-16 alas)

19:20-21:40. BW-375/Ltn Savonen. Torjuntalento, 3500 m. (Ilmataistelu, 1 kpl. I-16 alas)

19:20-21:40. BW-376/Ltn Lakio.Torjuntalento, 3500 m. (Ilmataistelu, 1 kpl. I-16 ja Pe-2 alas)

19:20-21:40. BW-373/Vääp Mannila.Torjuntalento, 3500 m. (Ilmataistelu)

19:20-21:40. BW-374/Ylik Vahvelainen.Torjuntalento, 3500 m. (Ilmataistelu)

19:20-21:40. BW-377/Ylik Malin.Torjuntalento, 3500 m. (Ilmataistelu, 1 kpl. I-16 alas)

_______________________________________________________________________________

19:35-21:25. BW-367/Vnr Roos. Etsintälento, 4000 m.

19:35 - . BW-378/Vnr Raitio. (Katosi lennolla).

______________________________________________________________________________

20:00-21:30. BW-388/Kpt Karhunen. Ilmataistelu, 2500 m. (2 kpl. I-16 + 1 kpl. Pe-2.)

20:00-21:30. BW-364/Ltm Juutilainen.Ilmataistelu, 2500 m. (3 kpl. I-16 alas)

20:00-21:30. BW-353/Ylik Huotari.Ilmataistelu, 2500 m.

20:00-21:30. BW-351/Kers Vesa. Ilmataistelu, 2500 m. (1 kpl. I-16 alas)

______________________________________________________________________________

20:10-21:25. BW-380/Ltn Lumme. Etsintälento, 3000 m.

20:10-21:30. BW-370/Ltn Teromaa. Ilmataistelu. (2 kpl. I-16 alas)

20:10-21:30. BW-383/Vääp Alho. Torjuntalento, 3000 m.

______________________________________________________________________________

20:30-21:30. BW-355/Kers Ahokas. Hälytyslento, 2500 m.

______________________________________________________________________________

bw1.thumb.JPG.21df6761b2c0edb834e3db1bfcd2e2d1.JPGbw2.thumb.JPG.a6222dc41c64d5e0da55ee58d5c55e54.JPGbw3.thumb.JPG.4b9165f1a6a2aacfe0f899e90bc670b6.JPGbw4.thumb.JPG.234ded3a38aee782105b1940b6c7fe5d.JPG

Lähde: KA.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
28.1.2024 at 11.32, Harri Mustonen kirjoitti:

Raitio oli innokas meikkailija. Hänestä ja miekkailuseurasta on juttua täällä: https://www.fencing-pentathlon.fi/liitto/tiedotteet/miekka-miehet-tayttaa-90-vuotta/

t. Harri

Uusi Suomi, huhtikuun 14.päivä 1939. Lähde: digikansalliskirjasto.

Jukka

 

IMG_8115.png

IMG_8116.png

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli vielä mieleeni, että löytyisiköhän tuolla menetetyksi kirjatulla laskuvarjon numerolla tietoa sen uudelleen käytöstä. Siten Lunnelan merkinnät voisivat tarkoittaa, että kaikki kolme varustetta otettiin sittenkin käyttöön.

t. Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Harri Mustonen kirjoitti:

Tuli vielä mieleeni, että löytyisiköhän tuolla menetetyksi kirjatulla laskuvarjon numerolla tietoa sen uudelleen käytöstä. Siten Lunnelan merkinnät voisivat tarkoittaa, että kaikki kolme varustetta otettiin sittenkin käyttöön.

t. Harri

Käsittääkseni tuo varjo katosi. Eli hyppääjä riisui sen tultuaan veteen ja sinne se hävisi. Ainakin se on poistettu ilmavoimien luettelosta koneen mukana. Olisiko Lunnela vain kuitannut vastuualueensa materiaaliin, että asia hoidettu (=poistettu ja paperityöt tehty)?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Pasi Pirttikoski kirjoitti:

Käsittääkseni tuo varjo katosi. Eli hyppääjä riisui sen tultuaan veteen ja sinne se hävisi. Ainakin se on poistettu ilmavoimien luettelosta koneen mukana. Olisiko Lunnela vain kuitannut vastuualueensa materiaaliin, että asia hoidettu (=poistettu ja paperityöt tehty)?

Samaa mieltä varjon riisumisesta vedessä.

BW-378:n jälkeen hieman myöhemmin tuhoutui ilmataistelussa Lentolaivue 6:n Tsaikka, IT-17 :

IMG_1996.thumb.JPG.72a52ac61365ccc4bef6f850c81f5495.JPGIMG_1997.thumb.JPG.5b0a88d548ab3ff62d1e408509d8b271.JPGIMG_2000.thumb.JPG.add3a8c9076449f6a752c8d8f97597ed.JPGIMG_2002.thumb.JPG.ad408f0a8e5308b982981913b684cf4e.JPG

Dräger-uimaliivin poisto tapahtui ilmavoimien komentajan Lundqvistin erillisellä allekirjoituksella. (Liivi oli varmaan unohtunut poistoesitys-luettelosta).

d1a.thumb.JPG.948c656098735904bcd4f831c2b8647d.JPGd2.thumb.JPG.2f737c7c07fb586c334e73d330848b6e.JPG

Liitteet: KA.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään