Kirjoitettu Helmikuu 1 Terve! Hakusessa olisi tieto siitä, kuinka monta Cessna 182:sta on ollut rekisteröitynä Suomeen. Entä mitkä ovat ensimmäiset rekisteröinnit Suomeen noin aikavälillä 1960-1969. Mikäli tuohon aikaan ei niitä ole rekisteröity. niin sitten 1970- alkupuolen koneiden rekkarit jos löytyisi. Terveisin Pauli Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 1 https://www.airhistory.net/photo/214384/OH-CGY CGY piti majapaikkaa mm.Seinäjoella aika pitkään 70-80 luvuilla. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 1 Rekisteriopuksesta Mäkinen&Ritaranta laskin 23 vuoteen 2000 mennessä. Ensimmäinen OH-CCA 21.9.1967, toinen OH-CCI 30.3.1968. Muut näyttävät menneen myöhemmäksi. Noin pikavilkaisulla. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 1 (muokattu) "Laskuvarjohyppääjiä Immolan lentokentällä. Vasemmalta Ilkka Stauffer, Aila Kaksonen (pian tämän jälkeen Stauffer), Paavo Huusari ja Erkki Näätänen. Taustalla vasemmalla Utin Laskuvarjokerhon pitkäaikainen hyppykone Cessna 182, OH-CCA, jolle hyppääjät olivat antaneet nimen "Miina" pilotti Arja Martikaisen (sittemmin Vartia) lempinimen mukaan." Kuva: Tuula Heikkola 1974. Lähde: Suomen Ilmailumuseo / finna.fi Jukka Muokattu: Helmikuu 1, käyttäjä: Jukka Nisula 4 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 1 Cessna 182 mainosesitteiden sivuja vuosilta 1966 ja 1969. 3 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2 Tässä tuolloin vielä harvinainen vieras kuvattuna Vaasassa 1970-71, eli OH-CCI. Kuva: Henry Laaksonen via Jukka Nisula. Jukka 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2 (muokattu) Hei! Kiitos kaikille vastaajille, Terveisin Pauli Muokattu: Helmikuu 2, käyttäjä: Pauli Halme Poistin lyöntivirheen. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3 Olen löytänyt netistä muutaman mustavalkoisen kuvan OH-CCA:sta. Mahtaako keneltäkään löytyä muisti- tai värikuvaa koneesta sen ollessa 1960-1970- luvun maalauksessaan? Minulla on hämärä muistikuva, että olisin nähnyt ja kuvannut sen mustavalkofilmille Malmilla 1967-1969, ja että sen väritys olisi ollut punavalkoinen. Terveisin Pauli 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3 (muokattu) Ohessa toinen löytämäni kuva Härmälästä vuodelta 1970. Tässä vaiheessa rekisteritunnus on ollut musta. -Pauli. Muokattu: Helmikuu 3, käyttäjä: Pauli Halme Tekstin täydentäminen. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7 Tässä Miinan, OH-CCA:n "viimeinen maalaus", jonka Markku Laksion kanssa suunnittelimme talvella 1980-1981. Koneesta maalattiin silloin vain runko, jonka vanhat maalit pestiin pois Terävän Leksan hallissa. Charlie Alphaa ei olisi koskaan pitänyt myydä Utista pois. Rungon raato on viimeksi kuulemani tiedon mukaan Kuopiossa jossain hallin nurkassa. Minä en koskaan tiennyt, eikä Makekaan varmasti, että Charlie Alpha oli ensimmäinen Suomessa rekisteröity C-182. Nyt tiedämme senkin. jukka+++ 3 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7 Vaihtuiko punaisen sävy maalauksen yhteydessä? Hämärän takavuosien muistikuvan mukaan se olisi saattanut olla tummempi 60-luvun lopulla. 1974 kone on ollut jo Immolassa, milloin se hankittiin? Ainakin reisteritunnuksen väri on vaihtunut mustasta valkoiseksi 1970-1974 välillä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8 Kyllä se alkuperäinen väri tummempi oli, muistelen. Kone ostettiin Paavo Kalkkiselta Utin Laskuvarjokerholle vuonna 1972 ja myytiin Kuopioon joskus 1990-luvun vaihteessa. Lähettämässäni kuvassa näkyvä kääntyvä hyppyovi rakennettiin siihen Perusyhtymällä vuonna 1977 Yhdysvalloista saatujen ideoiden mukaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8 2.2.2024 at 06.55, Jukka Nisula kirjoitti: Tässä tuolloin vielä harvinainen vieras kuvattuna Vaasassa 1970-71, eli OH-CCI. Kuva: Henry Laaksonen via Jukka Nisula. Jukka Taustalla näkyy parkkeerattuna papa juliett oscar.Mahtoiko tuohon aikaan olla Vaasalaisten tallissa? Tuttu kone,mutta vasta -78 jälkeen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8 (muokattu) 6 tuntia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti: Taustalla näkyy parkkeerattuna papa juliett oscar.Mahtoiko tuohon aikaan olla Vaasalaisten tallissa? Tuttu kone,mutta vasta -78 jälkeen. Piper PA-28-140 OH-PJO oli rekisteröity 19.9.1969 S.Laasoselle Kauhavalle. 17.12.1970 eteenpäin omistaja Kauhavan Lentokoulu Oy, Kauhava, sitten 11.4.1974 Laas-Air Oy, Kauhava. Kone siirtyi seuraavaksi Seinäjoen Lentopalvelu Oy:lle 01.07.1977. Sama omistus jatkui edelleen, mutta 10.09.1986 alkaen operoija oli Tekwings Oy, Seinäjoki. Piper siirtyi Kauhavan Ilmasotakoulun Lentokerholle 01.05.1988, ja sen jälkeen Valmetin Ilmailijat ry:lle Kuorevedelle. Seuraavat omistajat vuodesta 1998 olivat P. Kujala, J. Hietamäki & M. Lassila, Kurejoki. Ja samana vuonna operoijaksi muuttui taas Ilmasotakoulun KIlta ry, vaikka omistus oli sama eli edelliset herrat. Mäkinen- Ritaranta -rekisterikirjan tiedot loppuvat tähän. Oletettu kuvanottovuosi on 1970-71, jolloin kone oli Kauhavan Lentokoulun käytössä. Ehkäpä vain käymässä Vaasassa, tai mahdollisesti joku huoltokeikka. En usko, että kone olisi ollut Vaasassa säilytyksessä. Jukka Muokattu: Helmikuu 8, käyttäjä: Jukka Nisula 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8 1 tunti sitten, Jukka Nisula kirjoitti: Piper PA-28-140 OH-PJO oli rekisteröity 19.9.1969 S.Laasoselle Kauhavalle. 17.12.1970 eteenpäin omistaja Kauhavan Lentokoulu Oy, Kauhava, sitten 11.4.1974 Laas-Air Oy, Kauhava. Kone siirtyi seuraavaksi Seinäjoen Lentopalvelu Oy:lle 01.07.1977. Sama omistus jatkui edelleen, mutta 10.09.1986 alkaen operoija oli Tekwings Oy, Seinäjoki. Oletettu kuvanottovuosi on 1970-71, jolloin kone oli Kauhavan Lentokoulun käytössä. Ehkäpä vain käymässä Vaasassa, tai mahdollisesti joku huoltokeikka. En usko, että kone olisi ollut Vaasassa säilytyksessä. Jukka Eli Saku on Piperin hankkinut pohjanmaalle uutena,muistaakseni tuo -69 on koneen valmistusvuosi. Silloin 1978 kun A2 lupakirjan suoritin Kauhavan lentokoulussa ei PJO siellä ollut enää,myöhemmin kylläkin Seinäjoella ja nykyisin luultavasti Menkijärvi on kotikenttä. Myös tuolla ketjun alkupäässä linkkaamani C 182 golf jenkki oli myös mm. Laasosen käytössä silloin,omistuspohja taisi olla by Tuutti &Kyykkä. Oli hieno kone noviisille. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8 Omat tietoni ja muistikuvani ovat sen verran hatarat, että voisiko joku paremmin tietävä kertoa aiheesta. Kyse on kahdesta suomalaisesta yk-sotilaasta, joilla oli oma lentokone, melkoisella varmuudella lisäsäiliöllä varustettu C-182. He palvelivat mm. Suezilla useita vuosia ja suorittivat monta ihan oikeaakin mainetekoa, mm. pelastivat erään korkea-arvoisen henkilön kidnapatun lapsen. Tästä hyvästä toinen näistä yk-sotilaista jäi pysyvästi asumaan Israeliin hieman erinimisenä. Nämä "sankarit" kärähtivät huumeiden salakuljetuksesta 1970-livun puolivälissä ollessaan vielä yk-sotilaana. Oli kuulemma kovasti hyötyä mahtavasta toimintamatkasta lisäsäiliön ansiosta niissä hommissa. Suomeen palannut jatkoi entisten "harrastustensa" parissa ja kehitti lisäksi leimamerkkien väärentämisestä uudenkin "tulolähteen". Mutta se lentokone... Seppo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8 Mikkelissä palveli aikoinaan C182 OH-SUN, eli tuttavallisemmin Sunikka. Toimi pitkään Mikkelin Laskuvarjokerhon hyppykoneena, ja sittemmin myös SAR-toiminnassa. Taitaa nykyisin olla Satakunnan Laskuvarjourheilijoiden käytössä. https://www.flyfinland.fi/view/19892 Kuva Mikkelistä v. 2010. Kuvassa tuleva Lentokapteeni Hujanen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8 41 minuuttia sitten, Seppo Kolehmainen kirjoitti: Omat tietoni ja muistikuvani ovat sen verran hatarat, että voisiko joku paremmin tietävä kertoa aiheesta. Kyse on kahdesta suomalaisesta yk-sotilaasta, joilla oli oma lentokone, melkoisella varmuudella lisäsäiliöllä varustettu C-182. He palvelivat mm. Suezilla useita vuosia ja suorittivat monta ihan oikeaakin mainetekoa, mm. pelastivat erään korkea-arvoisen henkilön kidnapatun lapsen. Tästä hyvästä toinen näistä yk-sotilaista jäi pysyvästi asumaan Israeliin hieman erinimisenä. Nämä "sankarit" kärähtivät huumeiden salakuljetuksesta 1970-livun puolivälissä ollessaan vielä yk-sotilaana. Oli kuulemma kovasti hyötyä mahtavasta toimintamatkasta lisäsäiliön ansiosta niissä hommissa. Suomeen palannut jatkoi entisten "harrastustensa" parissa ja kehitti lisäksi leimamerkkien väärentämisestä uudenkin "tulolähteen". Mutta se lentokone... Seppo Laitoin yksityisviestiä. Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8 7.2.2024 at 09.03, Jukka Mäki-Kuhna kirjoitti: Tässä Miinan, OH-CCA:n "viimeinen maalaus", jonka Markku Laksion kanssa suunnittelimme talvella 1980-1981. Koneesta maalattiin silloin vain runko, jonka vanhat maalit pestiin pois Terävän Leksan hallissa. Charlie Alphaa ei olisi koskaan pitänyt myydä Utista pois. Rungon raato on viimeksi kuulemani tiedon mukaan Kuopiossa jossain hallin nurkassa. Minä en koskaan tiennyt, eikä Makekaan varmasti, että Charlie Alpha oli ensimmäinen Suomessa rekisteröity C-182. Nyt tiedämme senkin. jukka+++ Tuosta maalausyöstä kysyisin, että kuinka tarkkaan alkuperäinen väri poistettiin? Ajan takaa sellaista mahdollisuutta, että olisiko jostain jäljelle jääneestä osasta löydettävissä tehtaan maalia. Tietysti edellyttäen, ettei konetta ollut maalattu vuosien 1962-1967 aikana, jolloin kone oli USA:n ja sen jälkeen Ruotsin rekisterissä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 9 11 hours ago, Seppo Kolehmainen said: Omat tietoni ja muistikuvani ovat sen verran hatarat, että voisiko joku paremmin tietävä kertoa aiheesta. Kyse on kahdesta suomalaisesta yk-sotilaasta, joilla oli oma lentokone, melkoisella varmuudella lisäsäiliöllä varustettu C-182. He palvelivat mm. Suezilla useita vuosia ja suorittivat monta ihan oikeaakin mainetekoa, mm. pelastivat erään korkea-arvoisen henkilön kidnapatun lapsen. Tästä hyvästä toinen näistä yk-sotilaista jäi pysyvästi asumaan Israeliin hieman erinimisenä. Nämä "sankarit" kärähtivät huumeiden salakuljetuksesta 1970-livun puolivälissä ollessaan vielä yk-sotilaana. Oli kuulemma kovasti hyötyä mahtavasta toimintamatkasta lisäsäiliön ansiosta niissä hommissa. Suomeen palannut jatkoi entisten "harrastustensa" parissa ja kehitti lisäksi leimamerkkien väärentämisestä uudenkin "tulolähteen". Mutta se lentokone... Seppo Muistelen, että kone oli Cessna Cardinal RG OH-CFX. 3 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 9 7.2.2024 at 09.03, Jukka Mäki-Kuhna kirjoitti: Tässä Miinan, OH-CCA:n "viimeinen maalaus", jonka Markku Laksion kanssa suunnittelimme talvella 1980-1981. Koneesta maalattiin silloin vain runko, jonka vanhat maalit pestiin pois Terävän Leksan hallissa. Charlie Alphaa ei olisi koskaan pitänyt myydä Utista pois. Rungon raato on viimeksi kuulemani tiedon mukaan Kuopiossa jossain hallin nurkassa. Minä en koskaan tiennyt, eikä Makekaan varmasti, että Charlie Alpha oli ensimmäinen Suomessa rekisteröity C-182. Nyt tiedämme senkin. jukka+++ Löytyykö mistään ( varmaankin viimeiseltä omistajalta) tietoja OH-CCA:n huolto-ja korjaushistoriasta? Etenkin maalauksista. Olen löytänyt kuvan koneesta vuodelta 1966 ( SE-EAD) ja siinä se on erilaisessa, mahdollisesti alkuperäisessä värityksessä. Ensimmäinen kuva Suomessa on vuodeöta 1970, ja siinä värityskaavio on erilainen. Onkohan näitä koneita muodistettu isomman huollon yhteydessä ajankohdan Cessnan värityksiin? Kone on tullut Suomeen 13.5.1967, mutta rekisteröity OH-CCA:ksi vasta 21.9.1967. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 9 OH-CCA:n raato vuonna 2004. Maali rapistunut ja ovi vaihdettu. https://www.airliners.net/photo/Kuopion-Laskuvarjourheilijat-ry/Cessna-182F-Skylane/620982 Jukka 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 9 (muokattu) 4 tuntia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti: Muistelen, että kone oli Cessna Cardinal RG OH-CFX. Juha muistelee oikein. OH-CFX oli tuolloin Wihuri Oy:n omistuksessa ja operaattorina oli toinen mainituista henkilöistä 1970-luvun puolivälissä (Ref. Mäkinen/Ritaranta Finnish Civil Aircraft 1926-2000). Rodney Muokattu: Helmikuu 9, käyttäjä: Jorma Kosonen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 9 Tämmöinen löytyi, ehkä 1970 plus miinus Härmälässä. (via Eino Ritaranta) 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 9 6 minutes ago, Jukka Raunio said: Tämmöinen löytyi, ehkä 1970 plus miinus Härmälässä. (via Eino Ritaranta) Minulla on semmoinen hämärä muistikuva, että tuo olisi ollut sinivalkoinen silloin kun joskus pikkupoikana sen ensimmäisen kerran näin, mutta saatan tietysti muistaa väärinkin. Ilmailumuseolla Vantaalla on Tuomo Mäkisen väridiakokoelma, jossa hyvällä tuurilla saattaisi löytyä aiheeseen sopiva kuva. Yritän ensi viikolla muistaa tsekata, kun siellä poikkean. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla