Jani Nissi

Matkustajakoneen jousituksesta.

27 viestiä aiheessa

Morjens

 

Katsoin tämän videon: http://koti.mbnet.fi/tommi82/download.php?id=31 Ja siinä tuo avro näyttää tolleen kivasti "pomppivan" jousien varassa, mutta mieleen tuli, että onko edes laskutelineessä minkäänlaista jousitusta? Vai onko renkaissa vaan niin vähän paineita, että ne vähän "litistyy" laskussa ja näin pehmentävät kosketusta! ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On niissä laskutelineissä ainakin nokkatelineen iskunvaimentimet. Googlaus "aircraft landing gear shock absorbers" näyttää esim jetBluen nokkatelineen vinoonkääntymisen jälkeisen onnistuneen laskun ja puhuu myös iskareista.

 

Airbussien ja myös 787:n sekä useiden sotilaskoneiden laskutelineiden valmistaja näkyy olevan Messier-Dowty.

http://www.messier-dowty.com/

 

Ilmeisesti myös päätelineissä on joko passiivinen tai semi-aktiivinen iskunvaimennus...Löysin termit saksalaiselta saitilta, paremmin tietävät kertokoot lisää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joustintuissa on sisällä nestettä ja typpeä. Neste vaimentaa liikkeitä ja typpi toimii tuona "jousena". Mäntä vain painaa typpeä kasaan. Eli mitä enemmän painetta, sitä kovempi jousitus.  Monissa joustintuissa on tuolle typelle sitten erikseen matala- ja korkeapainepuoli, mikä pehmentää laskuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jousitus on.

Eka on hauska kuva muutenkin: jossakin hyvin lähellä sen kiitoradan on oltava... :)

http://myaviation.net/?pid=00348538

http://myaviation.net/?pid=00421300

Allaolevassa näkyy melko hyvin se joustovara, siis pyörän yläpuolella oleva kiiltävä osa.

http://myaviation.net/?pid=00278499

 

 

 

Uskallan muuten väittää että tuo ei ole miun oman kullan säihkysääri! :)

Kuvatekstissä erheellisesti väitetään että muka olis,

mutta kyllä se on isosiskon (Dash-8) paaaljon rumempi sääri.

http://myaviation.net/?pid=00427175

 

 

Edit:

eikäkun, sehän on pikkusisko,  kerta on nuorempi, mitä miä nyt oikein sekoilen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joustintuissa on sisällä nestettä ja typpeä. Neste vaimentaa liikkeitä ja typpi toimii tuona "jousena". Mäntä vain painaa typpeä kasaan. Eli mitä enemmän painetta, sitä kovempi jousitus.  Monissa joustintuissa on tuolle typelle sitten erikseen matala- ja korkeapainepuoli, mikä pehmentää laskuja.

 

Samalla periaatteella toimiva jousitussysteemi on käytössä autoissa Citroenissa ja Rolls Royce:ssa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjens

 

Katsoin tämän videon: http://koti.mbnet.fi/tommi82/download.php?id=31 Ja siinä tuo avro näyttää tolleen kivasti "pomppivan" jousien varassa, mutta mieleen tuli, että onko edes laskutelineessä minkäänlaista jousitusta? Vai onko renkaissa vaan niin vähän paineita, että ne vähän "litistyy" laskussa ja näin pehmentävät kosketusta! ???

 

Joo kyllähän noissa kaikissa koneissa on jonkilainen joustin, telineissä.  Kävis aika huonosti jos ei olis! Todenäköisesti runko vääntyy tai katkee. Jos ootte nähny sen video pätkän, jossa ysi tulee laskuun ja runko vääntyy kahdesta kohdasta ja pyrstöstä irtoo osa. 

 

Joustimet myös estää konetta "pomppimasta" kiitotiellä kun tulee laskuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä pari kuvaa aiheesta, toivottavasti auttaa.

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Cheers,

 

-Mikko

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, pikkukoneista ainakin Cessnoissa on tuollainen sylinteri nokkatelineessä, ja pääteline on jousiterästä tms, eli se taipuu ja joustaa siten.

 

aak.sized.jpeg

 

Kovasti näyttää samalta kuin oppikirjan sivuilla.. :)

 

Bravossa, Pipereissä ym taitaa nuo "oleot" olla joka fillarissa.

 

aab.sized.jpg

 

Ainakin tuossa joustinvarsi kiiltelee.. :)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta Mikon alemman kuvan kohdista b ja c käy oikeastaan se oleellisin asia ilmi. Eli joustintuki vaimentaa tehokkaammin ulostulo- kuin sisäänpainumisliikettä. Kohdassa b joustintuki painuu kasaan ja nesteellä on laajempi kanava virrata vaimenninmännän läpi. Kohdassa c neste joutuu menemään ahtaammasta kanavasta, jolloin liike on hitaampaa.

 

Joissakin pikkukoneissahan on sitten päätelineissä "jousena" paksua kuminauhaa. Karmeita virityksiä...  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan joku palauttaja? Enpä tiedä. ::)

 

OLETTAISIN sen ajavan sitä virkaa että se pitää renkaan oikeassa asennossa suhteessa laskutelineen runkoon...

Ilman sitä esimerkiksi nousun aikana voisi rengas ja sylinteri jäädä kiitotielle mikä voisi pilata laskun määräpaikassa ;)

Toiseksi se estänee renkaan kääntymisen sivusuunnassa lennon aikana, olis aika ikävää yrittää pitää kone kiitotiellä jos rengas näyttää nelkytviis astetta vasempaan. Siinäkin tilanteessa vois mennä päivä pilalle... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä virkaa tuolla on?

 

Se on saksinivel, eli englanniksi Torque Link. Se pitää fillarin suorassa, kun jos funtsit, niin tuossa telineessähän on 2 putkea sisäkkäin ja jossei mikään pitäisi niitä suorassa, niin nehän pääsis pyörimään ihan miten sattuu. Ja tosiaan vastahan ne JetBluella demos, et se fillari kantsii olla suorassa kun laskuun tullaan... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästähän tuli oivallinen aasinsilta siihen "gear in transit"-tapaukseen aikoinaan Vantaalla. Siinä näki mukavasti miten teline rupeaa kieppumaan kun saksinivel menee pashaksi.

 

Eli tapaus oli se AY:n MD8x lasku Transhitin päälle..., en heti löytänyt sitä artikkelia, mutta gurut täällä varmasti löytävät sen heti.

 

Joku tuossa aiemmin jo luetteloi noita vehkeitä, mutta eikös Bravossa ole päätelineen joustimena semmoinen kumitullo kuten Mooneyssa? Vai muistanko ihan väärin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku tuossa aiemmin jo luetteloi noita vehkeitä, mutta eikös Bravossa ole päätelineen joustimena semmoinen kumitullo kuten Mooneyssa? Vai muistanko ihan väärin...

 

Muistikuva yli kolmen vuoden takaa kertoo, että Bravon päätelineen juuri on ontto putki, jonka sisällä on kumityynyjä. Olikohan seitsemän kappaletta? Joku vielä sanoi, että kestää kovia laskuja paremmin kuin Piperin normaali oleo-pneumaattinen tellinki...

 

  Make

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jousitus on.

Eka on hauska kuva muutenkin: jossakin hyvin lähellä sen kiitoradan on oltava... :)

http://myaviation.net/?pid=00348538

http://myaviation.net/?pid=00421300

Allaolevassa näkyy melko hyvin se joustovara, siis pyörän yläpuolella oleva kiiltävä osa.

http://myaviation.net/?pid=00278499

 

 

 

Uskallan muuten väittää että tuo ei ole miun oman kullan säihkysääri! :)

Kuvatekstissä erheellisesti väitetään että muka olis,

mutta kyllä se on isosiskon (Dash-8) paaaljon rumempi sääri.

http://myaviation.net/?pid=00427175

 

 

Edit:

eikäkun, sehän on pikkusisko,  kerta on nuorempi, mitä miä nyt oikein sekoilen?

 

 

 

Aaaahhhhh....siinä se on, koneiden kone!!  ;D

 

Sori poijjaat...oli pakko...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hymmppp  :-\

Tämä ketju tuo mieleen ammattikoulussa käymäni titaanientaistelun opettajan kanssa lekojärjestelmä kokeen jälkeen. Väitän edelleen, että vastaukseni joustituen nesteen täytöstä ja ilmauksesta oli oikein. Ja väitän osanneeni homman tehdän niillä kerroilla kun sen työelämässä tein  :laugh:

 

Asiaan palatakseni...

On olemassa myös laskutelineitä jossa joustintuki on erillinen osa laskutelineen rungon yhteydessä. Vaikea selittää sanoin, mutta telineessä on polvinivel ja erillinen joustintuki. Esimerkiksi Caravellessä on tällainen teline (teli sellainen). Tämän tyyppisellä telineellä pitäisi saada aikaan pehmeämpi lasku. Siinä onkin toinen osatekijä (ison siiven lisäksi) Caravellen legendaarisiin pehmeisiin laskuihin...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistikuva yli kolmen vuoden takaa kertoo, että Bravon päätelineen juuri on ontto putki, jonka sisällä on kumityynyjä. Olikohan seitsemän kappaletta? Joku vielä sanoi, että kestää kovia laskuja paremmin kuin Piperin normaali oleo-pneumaattinen tellinki...

 

  Make

 

Saattaapi se kestää, Piiperössä taitaa irrota koko telineen tumppi salosta jos oikein rymistelee.

 

Erillinen joustintuki...hmmm... missäs semmosia olis?  Ai niin, ARVO:ssa on ainaski.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erillinen joustintuki...hmmm... missäs semmosia olis?  Ai niin, ARVO:ssa on ainaski.  :P

 

Perskules, sehän se oli! Minulla oli koko ajan mielessä joku toinekin kone missä on ko. viritys. Tuleeko Avrolla sitten pehmeitä laskuja, omat muistikuvat kyydissä istumisesta eivät tähän aikaan illasta ole kovin selkeitä  :laugh:

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

On olemassa myös laskutelineitä jossa joustintuki on erillinen osa laskutelineen rungon yhteydessä. Vaikea selittää sanoin, mutta telineessä on polvinivel ja erillinen joustintuki. Esimerkiksi Caravellessä on tällainen teline (teli sellainen). Tämän tyyppisellä telineellä pitäisi saada aikaan pehmeämpi lasku. Siinä onkin toinen osatekijä (ison siiven lisäksi) Caravellen legendaarisiin pehmeisiin laskuihin...

Juha.

 

Eikös Hornetinkin päätelineessä ole polvinivel, jonka taipumista vaimentaa erillinen vaimennin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erillinen joustintuki...hmmm... missäs semmosia olis?

 

Jos pistää Googleen hakusanoiksi "Trailing link landing gear" niin pitäisi muutama löytyä. Näyttäisi enimmäkseen olevan käytössä bisnesjettien kokoluokassa ja siitä alaspäin.

 

   Make

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään