Seppo Kohonen

Norwegianin kone törmäili Oslon kentällä

5 viestiä aiheessa

Norwegianin koneen vasen siivenkärki osui saman yhtiön toisen koneen korkeusvakaajaan. Kuvista päätellen juuri portilta lähdön jälkeen. Ei kiitotiellä, kuten jutut antavat ymmärtää.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/norwegianin-lentokone-tormasi-toiseen-kiitoradalla-oslossa-yhtakkia-kone-alkoi-tarista/8878066#gs.4z8bqn

https://www.vg.no/nyheter/i/veaEB5/norwegian-fly-krasjet-inn-i-annet-fly-paa-gardermoen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
48 minuuttia sitten, Seppo Kohonen kirjoitti:

Norwegianin koneen vasen siivenkärki osui saman yhtiön toisen koneen korkeusvakaajaan. Kuvista päätellen juuri portilta lähdön jälkeen. Ei kiitotiellä, kuten jutut antavat ymmärtää.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/norwegianin-lentokone-tormasi-toiseen-kiitoradalla-oslossa-yhtakkia-kone-alkoi-tarista/8878066#gs.4z8bqn

Juttua korjattu 13.2.24 klo 20.28. Poistettu tieto siitä, että onnettomuus olisi sattunut kiitotiellä, kun näin ei suinkaan ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis tämä pieni incidentti uutisoitiin YLE:n puolen yön radiouutisissa kahden koneen törmäyksenä. Tällaisia pieniä kosketuksia eri kenttäkaluston ja koneiden välillä varmaan tapahtuu päivittäinkin useita. No jos olisi tapahtunut Suomessa, niin ehkä voisin ymmärtää uutisoinnin. Jösses...

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuo nyt ihan pieni kosketus ole, kun wingletti on katkennut. Taitavat toki koneiden osat olla sellaisia että aina kun kolahtaa, mänee jotain särki..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän se winglet itsessään on hyvinkin tukevasti kiinni siiven rakenteessa ja painaa kiinnikkeineen muutaman sata kiloa riippuen koneesta ja wingletistä. Mutta ei siihen kovinkaan suuria rasituksia kohdistu ja siksi sen näkyvä osa ei olekaan mitään "patarautaa". Sen ainoa tehtävähän on pyrkiä estämään siiven alapuolisen ylipaineen purkautuminen siiven kärjen ympäri täyttämään siiven yläpuolista alipainetta. Itseäni viisaampien mukaan sama vaikutus saataisiin pidentämälllä siipeä wingletin verran. Silloin kuitenkin siihen "jatkettuun" siivenkärkeen kohdistuisi paljon suurempia rasituksia ja kone olisi hankalampi rullattava ahtaissa paikoissa. Tosin on niitä suhteellisen uusiakin koneita, joissa ei ole winglettiä, esim. B777. Nice to know-tietona, että kun Finnairin B757:aan lisättiin jälkikäteen wingletit, niin haittana seurasi koneen painon kasvu, mutta hyödyt olivat kuitenkin suuremmat. Koneella lennettiin hieman korkeammalla, hieman hitaammin ja hieman kauemmas. 

Seppo   

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään