Jari Kaskelin

DIY helikopterin ohjaimet?

5 viestiä aiheessa

3D-tulostus mahdollistaa kaikenlaista. Vain mielikuvitus on rajana. Olen itse suunnitellut Spitfiren tikun ja paneelin sekä yleiskäyttöisen gimbalin. Paneeli löytyy täältä download/authentikit.org ja kasausvideo täältä 

Gibalin tuntuma on erinomainen ollen vähintään yhtä hyvä tai parempi kuin kaupallisissa tuotteissa. Tikussa on 6003 laakerit ja kulumattomat Hal-kulma-anturit. Ajattelin rakennella tuon gimbalin ympärille cyclic-tikun, ja noususauvaakin vartenkin minulla on toteutusideoita. Gibalissa on 3D-tulostetut spiraalijouset, joita voi printata eri vahvuisina.

Keskeneräinen Spitfiren tikku on tuossa esimerkkinä. Se on kasattu Stick1.thumb.png.dcb5123ca011dfa114ae08d79f864643.png20 cm paloista ja koko komeuden korkeus lattiasta on melkein metri. Eli koolla ei ole merkitystä. Rakenteen sisällä on 20 mm putki tukemassa rakennetta.

Ongelmana on materiaalin löytäminen. Teen esikuvan mukaisen ohjaimen samalla vaivalla kuin jonkin mielikuvitustuotteen. MSFS simun Bell 47J ohjaimet olisi melko helppo toteuttaa jopa paneeli mukaan lukien. Omat intressit ovat VR puolella, joten mittareissa ei olisi liikkuvia viisareita.

Olisiko kellään pääsyä sellaisen kopterin lähelle, jolle löytyisi kelvollinen malli MSFS simuun?

Gimbal1.jpg

Jon Stockwoods Panel.png

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan kotona omalla printterillä.

Jos vain 3D-suunnittelu luonnistuu niin suosittelen oman 3D-printterin hankintaa. Sitä löytää helposti kaikenlaista pientä tulostettavaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

P47 tikku tuli valmiiksi. Siinä on sama B-5 grippi kuin esim. P51:ssä. Lähinnä triggerin muoto eroaa.

Tikun tunto on erinomainen ja se on erittäin jäykkä (ei taipuile tai natise). Tikku keskittää hyvin, mutta siinä ei ole sellaista luonnotonta keskikohtaa kuten useimmissa tikuissa.

Triggerin tuntuma on erinomainen, pommin pudotus painike muistuttaa tyypillistä joystickkiä tunnoltaan, vaikka siinäkin on 2.5 mm liikerata.

En tiedä, että kukaan olisi aiemmin käyttänyt samanlaisia jousia kuin minä. Keskitysjousi on 3D-tulosettua PLA muovia ja painikkeiden jouset ovat toisiaan hylkiviä magneetteja.

Seuraavaksi tekisin mielellään esikuvan mukaisen kopterin collective-tikun, mutta materiaalia ei löydy mistään.

P47 Stick 1.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään