Peter Lord

Suuria muutoksia SIL:n tarjoamaan koulutukseen

37 viestiä aiheessa

17 tuntia sitten, Esa Järvelä kirjoitti:

Topin viestiä mukaillen olen ihmeissäni jos tämä ei aiheuta valtion avustuksen leikkauksia.

Nyt SIL toimii koulutuksessa alueella, jossa yksiselitteisesti myös yrityksiä tarjoamasta palveluja. Valtion tuen keskeisiä edellytyksiä on se ettei tuki aseteta toimijoita eriarvoiseen asemaan. Nyt näin käy. 

Toinen ongelma nousee varmasti SIL:n 100% omistaman yhtiön ajamisesta konkurssiin siirtämällä tosiasiallinen liiketoiminta emoyhtiöön (väärä sana mutta ymmärtänette), palkkaamalla sinne uusi henkilökunta ja jättämällä vanha henkilökunta yhtiöön, jonka elinmahdollisuudet jokainen ymmärtää. Vielä kun tähän lisätään pj:n / yhdistyksen juristin julkisesti esittämät lausunnot käräjäoikeudessa opiston alasajamisesta lienee selvää että ammattiliitto vie asian oikeuteen ja on erittäin vahvoilla. 

Toivottavasti olen väärässä, mutta yrityspuolen juridiikassa näin kävisi. 

Miten SUIO on voinut tähän asti toimia (saaden epäsuorasti valtion tukea)? Eikö tilanne nyt kumminkin selkene? Jotenkin tuntuu, että nykytilanteessa harrastajamäärien laskiessa ja talouden kiristyessä tämä on vain positiivinen kehityssuunta eli keskittää ja säästää kuluja. Myös useita ilmailukerhoja on yhdistetty toiminnan jatkamisen mahdollistamiseksi. 

Tuo, että jotkut kerhot saavat etua ja toisilla jo on omat luvat ja ylläpitävät koulutusohjelmia on myös eriarvoista. Miksi näiden kerhojen ja SIL:in jäsenten pitäisi tukea hitaasti maailman muuttumiseen reagoivia kerhoja?

Aviatronissa roikkui ainakin viime vuonna paljon vanhoja oppilaita. Itse alustakin on aikaansa jo jälkeen jäänyt (ajanseuranta kehno ja pdf-tiedostojen materiaalin voisi hyvin vaihtaa interaktiivisempaan). Onneksi on mahdollista suorittaa teoriat myös muualla - en jäisi kaipaamaan, jos aika tuosta jättäisi. Käsitin kumminkin, että tuo tulisi kerhojen käyttöön ilmaiseksi järjestää teoriat (saatoin ymmärtää väärinkin), jolloin kerholla olisi mahdollista kerätä hieman lisärahaa vuotuisia viranomaismaksujaan varten - toki vaatii kerholta aktiivisuutta kouluttaa uusia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

Pulja-tapahtuman tallenne on nyt katsottavissa osoitteessa

 

Toivottavasti tämä selkeyttää tilannetta ja antaa lisätietoa meneillään olevasta hankkeesta. 

En tiedä, miksi Peter olet niin kärkäs opistoasiassa. Ei kannata stressata asioista joihin ei itse voi vaikuttaa. Alla olevassa ketjussa olet vakuuttanut pyhästi ajavasi voimalla opiston omistajan etua. Silloin keskustelussa kohteenasi oli HyTönen, näköjään nyt sitten HyVönen. Minulla ei ole mitään sinua vastaan, mutta toivon tietenkin, että annat Liitollekin työrauhan.

Opisto on aina ollut jonkinlainen outolintu ja merkittävin kinastelujen kohde. Kun tutustutte alla linkattuun ketjuun vuosilta 2014-2017, ymmärrätte varmaan ettei ainakaan minulla ole tarvetta eikä halua lähteä vastaavaan kolmivuotiseen somevääntöön siitä, mikä on oikein ja mikä väärin. Opiston toiminnasta ja tilanteesta on nyt kyllä suhteellisen selkeä kuva, kun omistus on liitolla 100%

Liiton jäsenet ovat liittokokouksissa kuulleet koulutuksen kehityssuunnitelmasta jo keväästä 2021 lähtien, kun OKM ilmoitti tuen määrän tulevina vuosina laskevan merkittävästi. Tämän vuoden tukea uhattiin leikata todella merkittävästi, mutta onneksi se osoittautui poliittisesti mahdottomaksi ja valtio peräytyi leikkauksista. Liitto ei ole vuoden 2015 jälkeen saanut koulutukseen kohdennettua tukea. SIlti liitto on budjetoinut joka vuosi koulutukseen merkittävän summan rahaa, summat löytyvät toimintasuunnitelmista www.ilmailuliitto.fi. 

Liiton hallitus ja puheenjohtaja valitaan aina liiton syyskokouksessa, joten siellä on aina mahdollisuus johdon vaihtamiseen. Hallitukset tekevät parhaansa Suomen ilmailun ja erityisesti harrasteilmailun mahdoillisuuksien takaamiseen. Tällä resurssien yhdistämisellä oli tarkoitus varmistaa rahojen riittävyys jo vuosia sitten, mutta valitettavasti hanke on viivästynyt paljon muista kuin liitosta johtuvista syistä. 

Opistolla tosiaan on mahdollisuus toimia vapaasti markkinassa. Toivotaan, että homma etenee hyvin. Kevätkokouksessa esitettävän tilinpäätöksen mukaan opisto on tällä hetkellä liitolle velkaa myönnetystä pääomalainasta n. 72 000€, joka tietenkin toivotaan joskus tuloutuvan liitolle. Aikanaan muille osakkaille pääomalainat olikin jo maksettu, mutta nythän liitto omistaa opiston yksin. Haluaisikohan joku muuten ostaa opiston? 

Esa viittasi viestissään työoikeudellisiin aspekteihin. Liitto on tiedottanut opistolle koulutustoiminnan siirtymisestä liittoon jo vuosia sitten. Syksyllä 2021 asia esitettiin opiston henkilöstölle ja myöhemmin asiaa taustoitettiin julkisesti Puljassa (linkki videoon alhaalla) ja tilannetta on käyty sekä liittokokouksissa että pulja-tapahtumissa läpi toistuvasti. Syksyllä 2021 tavoite oli saada urheiluilmailuopiston toiminta yhdistettyä takaisin osaksi liiton toimintaa sen syksyn aikana. Koska tämä ei vastustuksen takia onnistunut, on liittoon palkattu koulutus- ja kehityspäällikkö avoimella haulla suunnitelman etenemiseksi. Nyt asia lopulta toteutuu, kiitos Martin asiantuntevan työn. 

Sepolle ja muillekin lohdutukseksi, tässä "kiistassa" näyttää olevan vain yksi osapuoli, tosin aktiivinen sellainen. Nautin enemmän ilmailusta kuin mutapainista, joten jätän sen muiden huoleksi. 

Timo

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Timo Hyvönen kirjoitti:

Hei,

En tiedä, miksi Peter olet niin kärkäs opistoasiassa. Ei kannata stressata asioista joihin ei itse voi vaikuttaa.
 

 

Hyvä ilmailijavejeni Timo,
Prosesseja ja muutoksia johdettaessa on aina hyväksi, että päätökset perustuvat tietoon.  Tietoa voi löytyä odottamattomistakin suunnista. Joskus jopa Flight Forumilta tai ilmailijoilta, joiden kanssa emme aktiivisesti kaveeraa. CRM:n hengessä.

Kysyt miksi.
Kun kysytään, on kohteliasta vastata.

Part-FCL:n tultua voimaan vuonna 2013, Ilmailuliitto panosti voimakkaasti Urheiluilmailuopiston kehittämisessä ns. sateenvarjomalliin - jolla onnistuimme säilyttämään ilmailulupakirjojen koulutuksen edellytykset maakunnassa. Sen ansiosta myös ilmailuviranomaisella on ollut valvottavana yksi organisaatio nykyisen 10 (tai 16 sijaan) ja vain yksi sarja koulutusohjelmia.

Se malli jota Ilmailuliitto nyt kustannussyistä ajaa, aikaansaa jatkossa jokaiselle kouluttavalle organisaatiolle paluun 10 vuoden takaiseen aikaan, jossa yhdistys joutuu joka vuosi, oppilasmäärästä riippumatta, maksamaan erikseen jokaisen koulutuslajin toimilupamaksut ja itse ylläpitämään koulutusohjelmia ja löytämään (trafille kelvolliset) avainhenkilöt koulutusorganisaatioihin.

Olisi sääli jos se 10 vuoden kehitystyö, jota opisto on tehnyt, heitetään nyt ns. romukoppaan.  Arvostan pyrkimystäsi kustannusten minimoimiseen ja koulutusrahojen allokointiin nykyistä tasaisemmin eri lajeille.  Tietooni on saatettu kuinka esim. hyppäätjillä on aito toive saada osakseen nykyistä suurempi siivu liiton koulutusbudjetista.  Tässpä oiva lineaarisen optimoinnin haaste, jonka uskon olevan sinulle dippainssinä peruskauraa.

SIL hallitus sai tmj Latikalta lokakuussa 2021 esityksen opiston toiminnan ja henkilöstön siirtämisestä liittoon. Ja sen jälkeen Opiston lakkauttamisesta yhtiönä.  Onneksi sain teidät tuolloin tietoiseksi siitä, että OKM perisi tällöin Oy:ltä takaisin sen 120.000 € perustamisavustuksen jonka Opisto oli saanut vuonna 2012 Lentolaakso-lentokonehallin perustamista varten. Opisto omistaa siis Räyskälässä osan tuosta hallista ja on vuokrannut sen pitkäaikaisella vuokrasopimuksella Phil Lawtonille.

Muistatko, että tuota pohjaesitystä ei silloin hyväksyttykään liiton hallituksessa, juuri tuon takaisinperintäriskin vuoksi.  Hallitus päätti tuolloin vain "sulauttamiseen" liittyvien riskien arvioimisesta - jotta sulauttamispäätös voitaisiin tehdä tulevaisuudessa.  Ehkäpä se on joskus myöhemmin tehty. Sellaisen päätöksen voi tehdä vain osakeyhtiön hallitus.Sitä päätöstä ei oi tehdä edes enemmistöosakkaan (SIL hallitus).  Toki osakeyhtiötä ei ole mahdollista sulauttaa yhdistykseen, mutta kyse onkin tosiasiallisesti liikkeen luovutuksesta.  Onko Oy:n hallitus siis tehnyt Puljassa kuvatun päätöksen liikkeen luovutuksesta? Se ei ole SIL-hallituksen valtuus.

Haluan saattaa tietoosi myös sen, että SIL-konserni joka saa valtionapua (Opisto ei saanut, vaan se sai kertomasi mukaan "SIL-rahoitusta") suunnittelee tarjota koulutuspalveluita ns. kilpaillussa markkinassa.  Se siis kilpailee muiden toimijoiden kanssa samoista oppilaista.  Kilpakumppaneita ovat mm. Blue Skies Aviation, Aeropole (ja muut ATOt) jne.  Olen vastikään saanut kuulla Pohjois-Savon yritysverotoimiston edustajalta (ko toimisto hoitaa keskitetysti yhdistysten verotuksen Suomessa) , toimiessani SIL:iin  nähden jäsenmäärältään 10-kertaisen liiton hallituksessa, että tällaiselle koulutustoiminnalle ei ole ensinnäkään mahdollista saada valtionapua, koska se vääristää markkinan. 
Varautukaa siis SIL:n OKM:lta saaman avustuksen määrän dramaattiseen laskuun.

Edelleen, kilpaillussa markkinassa tarjottava koulutuspalvelu ei enää ole YHY-statuksellista toimintaa vaan se on sekä ALV-lain että EVL:n alaista.  Ottanet puheenjohtajana tämän huomioon liittoa johtaessasi. Yhdistyslaki asettaa sinulle ja toki koko muulle hallitukselle huolellisuusvelvoitteen.  Toivon siksi, suomalaisen harrasteilmailun eteen 10 v vapaaehtoistyötä tehneenä talkoolaisena, perehtymistä myös yksityiskohtiin jotta liitto ei astuisi kehitystyössään miinaan.

Kokonaan toinen seikka on sitten SIL-konsernin henkilöstöpolitiikka. Henkilöt, joiden luotettavuutta en tohdi epäillä, ovat yhtäpitävästi kertoneet sinun ilmaisseen heille jo vuona 2022 että "te" tulette antamaan "potkut" Urheiluilmailuopiston koulutuspäällikölle.  Sitä odotellessanne konserniin on jo palkattu uusi koulutuspäällikkö.  Työlainsäädännön mukaan SIL:n olisi ensin tullut tarjota, odotettavissa olevan liikkeen luovutuksen alla, tätä tehtävää ensin Opiston koulutuspäällikölle.  Tiedämme molemmat että ette tarjonneet ja tiedämme molemmat miksi ette tarjonneet.  Ikäväkseni on todettava, että tuo laiminylönti oli suora syöttö suoraan Opiston koulutuspäällikön ammattiliiton työsuhdejuristin lapaan. Olisi ikävää, jos SIL joutuisi, alenevassa rahoitustilanteessaan, korvausvastuuseen lain rikkomisesta.  Siinä helposti tulee maksettavaksi vahinkoa kärsineelle vuoden palkka.  ja tämä(kään) ei ole mielipidekysymys. Tämä on fakta.

Kysyit miksi olen "kärkäs".  Toivon että olen edellä osannut tuoda joitakin aspekteja esiin siitä, miksi olen.

Kuuntelin eilen illalla nauhoitteen todistajalausunnostasi Helsingin käräjäoikeudesta viime kesäkuulta.  Sallinet sanatarkan lainauksen lausunnon kohdasta 0:13:55 eteenpäin:

" ..tai  lopetetaan se [liiton] tuki Opistolle niin sitten Opisto kaatuu". 

Tämä käräjäoikeudessa valan velvoittamana ilmaisemasi aikomus lienee nyt valittu Liiton  etenemissuunnaksi.  Ajamalla Suomen Urheiluilmailuopisto tuolla strategialla hyvin pian eteen tulevaan konkurssiin, opistoon ilman toimintamahdollisuuksia jätettävän henkilöstön lailliset työsuhdeoikeudet voidaan sivuuttaa, irtisanomisajan palkat jättää maksamatta ja, mikä tärkeintä, samoin voidaan jättää konkurssipesälle Lentolaakso-avustuksen takaisinmaksun velvoite.  Perin kätevää. Tai siten ei.

Toivottavasti tämä valinta ei päädy Liittoa rahoittavan Opetus- ja Kulttuuriministeriön tietoon.

Peruuttamattomia vahinkoja ei vielä ole tehty.
Tällä kannanotollani koetan ehkäistä sellaisten syntymistä - mikä olisi "asioihin vaikuttamista" - mihin minulla ei sinun käsityksesi (tai toiveesi) mukaan ole mahdollisuutta.  Jos kutsut tätä mutapainiksi, olkoon tämä sitten mutapainia.  Pelissä on kuitenkin liian paljon, että asiasta pitäisi vain vaieta. Timo hyvä, kun esittelet esikunnallesi erilaisia ratkaisumalleja, perehdy ensin taustoihin ja karrtoita seuraamukset.  Vaikka en olekaan SIL:n jäsen, kannan huolta harrasteilmailun edellytysten säilymisestä.

En haluaisi, että jälkipolvet käyttäisivät SIL:n nykyisestä hallituksesta sitä nimitystä, jota edesmennyt presidenttimme UKK käytti Tamminimen saunassa silloisen Rautatieliiton johdosta.

Ystävyydellä

 

Peter

 

 

 





 

Muokattu: , käyttäjä: Peter Lord

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin Peter, tämä on Liiton asia.

Älä huolehdi, hoidetaan asiat parhain päin ja varmistetaan jokainen osaltamme ilmailun jatkuvuus. Toivottavasti sinäkin teet kaikkesi sen eteen.

Eihän Liitto lähde avoimeen markkinaan vaan tarjoaa loulutusta jäsenilleen. Homma etenee.

t Timo

 

Muokattu: , käyttäjä: Timo Hyvönen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta tämä on suoraa jatkumoa sotatilalle jota on jatkunut jo ainakin parikymmentä vuotta. Kohteena kanssailmailijat, milloin ultralentäjät, lennuklubi,ilmailuliitto ja monet muut. Mutapainissa sian kanssa ei ole pahin pelko että häviää vaan että sika jopa nauttii siitä...

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Timo Hyvönen kirjoitti:

Niin Peter, tämä on Liiton asia.

Älä huolehdi, hoidetaan asiat parhain päin ja varmistetaan jokainen osaltamme ilmailun jatkuvuus. Toivottavasti sinäkin teet kaikkesi sen eteen.

Eihän Liitto lähde avoimeen markkinaan vaan tarjoaa loulutusta jäsenilleen. Homma etenee.

t Timo

 

Tämä on hyvä uutinen. Jos te nyt hoidattekin asiat ”parhain päin” on se osoitus että kykenen siis sittenkin vaikuttamaan asiaan. 
 

Niin kauan kuin liittoa rahoitetaan verovaroin olen minäkin asianosainen. Ei siis ole vain ”liiton” asioita. 
 

Se, että liitto on päättänyt tarjota koulutusta vain jäsenilleen mutta jos samoille jäsenille samaa koulutusta tarjoavat myös yksityiset yritykset, niin…

Yst terv

 

Peter

 

Muokattu: , käyttäjä: Peter Lord

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Peter Lord kirjoitti:

Part-FCL:n tultua voimaan vuonna 2013, Ilmailuliitto panosti voimakkaasti Urheiluilmailuopiston kehittämisessä ns. sateenvarjomalliin - jolla onnistuimme säilyttämään ilmailulupakirjojen koulutuksen edellytykset maakunnassa. Sen ansiosta myös ilmailuviranomaisella on ollut valvottavana yksi organisaatio nykyisen 10 (tai 16 sijaan) ja vain yksi sarja koulutusohjelmia.

Se malli jota Ilmailuliitto nyt kustannussyistä ajaa, aikaansaa jatkossa jokaiselle kouluttavalle organisaatiolle paluun 10 vuoden takaiseen aikaan, jossa yhdistys joutuu joka vuosi, oppilasmäärästä riippumatta, maksamaan erikseen jokaisen koulutuslajin toimilupamaksut ja itse ylläpitämään koulutusohjelmia ja löytämään (trafille kelvolliset) avainhenkilöt koulutusorganisaatioihin.

Part-FCL:n soveltamisen alettua vuonna 2013 tilanne oli merkittävästi erilainen. Itse en näe tämän aiheuttavan paluuta n. 10 vuoden takaiseen aikaan, sillä lentomiehistöasetukseen lisättiin liite VIII (Osa-DTO) sittemmin, muistaakseni vuonna 2018 ja sovellettavaksi muistaakseni vuodesta 2019. Tämän vuoksi ei ole tarvetta vuoden 2013 mukaiselle hyväksytylle koulutusorganisaatiolle (ATO), vaan ilmoituksenvarainen organisaatio (DTO) riittää. DTO ei edellytä (kuten toki hyvin tiedät) vastaavaa määrää vastuuhenkilöitä kuin ATO, se ei edellytä toimilupaa, se ei edellytä vastaavanlaista turvallisuudenhallintajärjestelmää, ja niin edelleen. Ymmärtääkseni myös SUIO:n koulutus on tapahtunut viime vuosina DTO:n eikä ATO:n perusteella.

Yhtenevät koulutusohjelmat ovat olleet SIL:llä aikoinaan käytössä vaikka kuinka pitkään monissa eri lajeissa ilman SUIO:n myötävaikutusta (vaikka nykyään SUIO:lla taitaa jotain osallisuutta olla niihin ohjelmiin, SUIO ei niitä kaikkia ohjelmia ole ymmärtääkseni silti tehnyt?), enkä usko, että tämäkään muutos muuttaisi esimerkiksi purjelentokoulutusta radikaalisti suuntaan tai toiseen. Oikeudellisesti DTO on toki vastuussa ohjelmansa ajantasaisuudesta, mutta aika monta DTO:ta tämän vaatimuksen kanssa pärjää ja kansallisena aikana jokainen koulutusorganisaatio pärjäsi, kun ei ollut mitään sateenvarjomallia, vaan oli SIL-koulutusohjelmat, joita pystyi käyttämään, mutta eivät ne vastuuta siirtäneet SIL:lle tai ilmailuviranomaiselle:

silkoulutusohjelmat.png.17ce2c54d3c45f997e3670ef7f09021f.png
Kuvakaappaus Suomen Ilmailuliiton internetsivuista 20.7.2011

 

9 tuntia sitten, Peter Lord kirjoitti:

Haluan saattaa tietoosi myös sen, että SIL-konserni joka saa valtionapua (Opisto ei saanut, vaan se sai kertomasi mukaan "SIL-rahoitusta") suunnittelee tarjota koulutuspalveluita ns. kilpaillussa markkinassa.  Se siis kilpailee muiden toimijoiden kanssa samoista oppilaista.  Kilpakumppaneita ovat mm. Blue Skies Aviation, Aeropole (ja muut ATOt) jne.  Olen vastikään saanut kuulla Pohjois-Savon yritysverotoimiston edustajalta (ko toimisto hoitaa keskitetysti yhdistysten verotuksen Suomessa) , toimiessani SIL:iin  nähden jäsenmäärältään 10-kertaisen liiton hallituksessa, että tällaiselle koulutustoiminnalle ei ole ensinnäkään mahdollista saada valtionapua, koska se vääristää markkinan. 

Varautukaa siis SIL:n OKM:lta saaman avustuksen määrän dramaattiseen laskuun.

Edelleen, kilpaillussa markkinassa tarjottava koulutuspalvelu ei enää ole YHY-statuksellista toimintaa vaan se on sekä ALV-lain että EVL:n alaista.

Jos SUIO jatkaisi ATO/DTO-toimintaa kuten tähänkin asti, miksi SUIO olisi tai on EVL:n tai AVL:n ulkopuolella? Koska rahoitus on tällä hetkellä kanavoitu SIL:n kautta? Tai miksi SUIO:n nykyiselle toiminnalle olisi mahdollista saada valtion apua, kun se nimenomaan on selvästi kilpailevaa kaupallisen toiminnan kanssa erityisesti LAPL:n ja PPL:n osalta, toki myös osin ainakin lisäksi UPL:n.

AVL:n osalta on tosin huomautettava erikseen, että AVL:ää ei saa soveltaa muuhun kuin liiketoimintaan, eli jos toimintaa tehdään muuten kuin liiketoimintana (riippumatta siitä, onko toiminta markkinalla, jolla on kilpailua), ei AVL:n soveltaminen ole mahdollista vaikka toimija kuinka haluaisi. EVL:n vaikutus on melko vähäinen, jos toiminta on tappiollista.

Mutta, käsittääkseni SIL:lle ei ole tulossa DTO:ta ja minulle onkin jäänyt tässä keskustelussa jossain määrin epäselväksi, mitä kilpailevaa toimintaa SIL siis saattaisi tulevaisuudessa tehdä? Harrastamisen kannalta tärkeimpiä koulutuksia, joista liitto voisi huolehtia, ovat opettajakoulutukset niissä lajeissa, joissa ei ole kaupallista tarjontaa ainakaan Suomen alueella ja suomen kielellä (yhteisön alueella voi olla, mutta ei suomeksi).

Suurimpana riskinä tässä muutoksessa itse näen sen, että joku aiemmin tuomittu rikollinen saisi taas jollain ihmeellä jalansijan liiton toimintaan ja ennen pitkää rahoihin, ja pian liiton uuteen toimistoon rahdattaisiin kirjapainon perustamiseen riittävä määrä kopiokoneita (tai ainakin sellaisten leasingsopimuksia).

 

Ihan selvyyden vuoksi vielä todettakoon, että minulla ei ole mitään suuria mieltymyksiä tässä asiassa suuntaan tai toiseen, SUIO:n toiminnasta lienee ollut hyötyä harrasteilmailulle ja yleisilmailulle, mutta kun ATOa ei tarvita (koska SUIO / sen sateenvarjoyhteisöt eivät järjestä esimerkiksi FI(A)-opekursseja), niin sateenvarjomallin hyöty jää selvästi vähäisemmäksi, kuin miltä tilanne näytti vielä 10 vuotta sitten.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
59 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Mutta, käsittääkseni SIL:lle ei ole tulossa DTO:ta ja minulle onkin jäänyt tässä keskustelussa jossain määrin epäselväksi, mitä kilpailevaa toimintaa SIL siis saattaisi tulevaisuudessa tehdä? Harrastamisen kannalta tärkeimpiä koulutuksia, joista liitto voisi huolehtia, ovat opettajakoulutukset niissä lajeissa, joissa ei ole kaupallista tarjontaa ainakaan Suomen alueella ja suomen kielellä (yhteisön alueella voi olla, mutta ei suomeksi).

Tatu hyvä, SIL on jo palkannut koulutus- ja kehittämispäällikön Martti Hernetkosken.    Martti Hernetkoski on jo perustanut SIL:lle oman DTO:n.  (Lähde: Timo Hyvönen, PULJA-keskustelutilaisuudessa) Sen DTO:n alaisuudessa SIL tulee tarjoamaan minun käsittääkseni SPL-teoriakoulututusta, mutta todennäköisesti ei LAPL(A) eikä PPL(A) teoriakoulutusta - jos olen tulkinnut oikein SIL pj:n varsin rönsyilevää esitystä PULJA-keskustelutilaisuudessa.

Kansallisesti säädellyistä (TRG M1-7)  koulutuksista SIL aikoo tarjota esim UPL-teorioita.

Toisin sanoen SIL ottaa itselleen Opiston aiemmat ns. syömähampaat ja jättää Opiston ihmettelemään, mitähän sellaista se voisi myydä jolla maksettaisiin toistaiseksi voimassa olevissa työsuhteissa olevan henkilöstön palkat.  Opiston ei ole SIL-tiedotteen mukaan jatkossa lupa tarjota samoja koulutuspaveluita mitä SIL tarjoaa.

Vuoden 2022 alusta Opisto on tarjonnut EASA-reguloidut koulutukset opiston DTO:n  kautta, joka on täysin riittävä organisaatiomalli siihen.  Opiston DTO:n vastuunalainen edustaja on Matti Huoviala.

SIL:n DTO:n vastuunalainen edustaja ei ole tiedossani.  Saamani tiedon mukaan se ei ole Martti Hernetkoski - joka ei ole käsitykseni mukaan suostunut ottamaan vastuuta ellei siitä makseta erikseen.  Mikä onkin ymmärrettävää.  Samalla tavoin Opistossakin tehtiin (siis koulutuspäällikölle sovittiin maksettavaksi 400 €/kk lisäkorvaus aiemman kuukausipalkan päälle  (tämän tiedon julkaisemiselle minulla on koulutuspäällikön lupa) ) kun DTO otettiin käyttöön ja Opiston koulutuspäällikkö v. 2021 nimettiin sen vastuulliseksi edustajaksi. 

Lienee syytä todeta, että tämä palkankorotus katsottiin seuraavana vuonna "huomattavan vahingon aiheuttamiseksi Suomen Ilmailuliitolle" minkä johdosta Timo Hyvönen esitti 1.7.2022 SIL hallitukselle, että minut täytyy tämän väitetyn huomattavan vahingon aiheuttajana erottaa SIL jäsenyydestä, mikä sitten tapahtuikin.

Mielenkiinnolla odotan, kenet erotetaan seuraavaksi SIL:istä jos Hernetkoski saa palkankorotuksen ryhtyessään SIL:n DTO:n vastuulliseksi edustajaksi.

Peter

Muokattu: , käyttäjä: Peter Lord

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Peter Lord kirjoitti:

Tatu hyvä, SIL on jo palkannut koulutus- ja kehittämispäällikön Martti Hernetkosken.    Martti Hernetkoski on jo perustanut SIL:lle oman DTO:n.  (Lähde: Timo Hyvönen, PULJA-keskustelutilaisuudessa) Sen DTO:n alaisuudessa SIL tulee tarjoamaan minun käsittääkseni SPL-teoriakoulututusta, mutta todennäköisesti ei LAPL(A) eikä PPL(A) teoriakoulutusta - jos olen tulkinnut oikein SIL pj:n varsin rönsyilevää esitystä PULJA-keskustelutilaisuudessa.

Kansallisesti säädellyistä (TRG M1-7)  koulutuksista SIL aikoo tarjota esim UPL-teorioita.

Peter

Kiitos, tämä selvensi asiaa taustaltaan, mutta en vielä päässyt kiinni siihen EVL/AVL-"ongelmaan" joka tässä syntyisi tai voisi syntyä? Siis varsinkin, jos koulutustarjonta on sellaista, että sitä ei suomeksi kukaan muu tarjoa kaupallisesti. Toki, jos joku ryhtyisi tosiasillisesti tarjoamaan tuota kaupallisesti, tilanne voisi kai muuttua valtionavustuksen käyttömahdollisuuden osalta, mutta sama on enemmän tai vähemmän koskenut myös SUIO:n toimintaa?

Edit: toki ainakin purjelennon / moottoripurjelennon etäteorioita on kaupallinenkin koulu suomessa myynyt.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin oli asiain tila vuonna 2019.


Timo Hyvönen:

"Koulutus ja turvallisuus on saatu hyvään nousuun SUIOn toiminnan kautta. Kannatan tarjonnan
edelleen laventamista jäsenkerhoille ja -yhteisöille niin, että jäsenyys on arvokas ja arvostettu. SUIOn
tehtävä
on tarjota yhtenäinen koulutus, materiaalit ja kouluttajat. Yritin aikanaan tehdä itsekin
kurssimateriaaleja kerhoille UPL/MGPL -koulutusta varten kun huomasin, miten paljon jokainen kerho
käytti niihin aikaa. Onneksi SUIO on nyt tekemässä tätä keskitettyä työtä yhtenäisyyden mutta
erityisesti turvallisuuden takia."

5 vuodessa tilanne ja asenne ovat tyystin muuttuneet.
Koulutus "siirretään" SUIO:sta Ilmailuliittoon; näin on kerrottu. 

SUIO ei tiedä, voiko se ottaa uusia oppilaita kursseilleen, koska rahoitus tulee varmuudella pian loppumaan.
Ei ole myöskään tiedossa, tuleeko SIL jatkamaan LAPL(A)- ja PPL(A) -lupakirjojen teoriakoulutusta otettuaan kaikki teoriakoulutukset SUIO:lta pois.

15.4. Liiton koulutuspäällikkö lausui seuraavaa;

"Mitään listaa tai päätöstä mitä teoriakoulutusohjelmia / koulutuksia liiton koulutusorganisaatioon tulee ei vielä ole. Ajatuksen tasolla mennään. Mitä liiton hallitus on linjannut, eli niitä koulutuksia mitä jäsenistö tarvitsee. Nämä tulee päätettäväksi siinä, vaiheessa kun keskeneräiset asiat on saatu valmiiksi (koulutusympäristö, henkilöstön palkkaus, nettisivut, yms.)"

Peter Lord
yksinkertainen lentokoneen kuljettaja Keski-Suomesta

PS.
Arvostan edellä lainatun kirjoittajan turvallisuusmyönteistä asennetta.  Toivon, että SIL ryhtyisi tarjoamaan taitolentokelpuutusta varten tarvittavaa taitolentokurssia.  Taitolento (siis lentäminen joka edellyttää taitoa) ilman koulutusta, taitoa ja kelpuutusta voi pian tappaa tekijänsä. Ja ehkäpä muutaman maassa alle jäävän sivullisenkin siinä sivussa.

Havainnollistan sanomaani videolla: Katsokaapa reipasta menoa alle linkitetyn videon kohdalla 3:00 ja siitä eteenpäin.  Tokihan on tarpeen että kun liitytään korpikentän laskukierrokseen, tehdään vaakakierre. (Niin, tai ainakin aiotaan tehdä. Mutta kun se taito....)
 

 

Muokattu: , käyttäjä: Peter Lord

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Peter Lord kirjoitti:

Arvostan edellä lainatun kirjoittajan turvallisuusmyönteistä asennetta.  Toivon, että SIL ryhtyisi tarjoamaan taitolentokelpuutusta varten tarvittavaa taitolentokurssia.  Taitolento (siis lentäminen joka edellyttää taitoa) ilman koulutusta, taitoa ja kelpuutusta voi pian tappaa tekijänsä. Ja ehkäpä muutaman maassa alle jäävän sivullisenkin siinä sivussa.


Havainnollistan sanomaani videolla: Katsokaapa reipasta menoa alle linkitetyn videon kohdalla 3:00 ja siitä eteenpäin.  Tokihan on tarpeen että kun liitytään korpikentän laskukierrokseen, tehdään vaakakierre. (Niin, tai ainakin aiotaan tehdä. Mutta kun se taito....)

https://www.youtube.com/watch?v=uz_IjhJqfsE

On kuitenkin syytä tässä yhteydessä mainita, että tuon videon kuvaushetkellä voimassa ollut normi ei ole edellyttänyt taitolentokelpuutusta kyseisellä ns. kansallisella lentokoneella lennettäessä. Sen jälkeen tilanne on muuttunut, kun alkuvuodesta 2022 Traficom käynnisti määräyshankepäätöksen, jolla määräystä OPS M1-20 sittemmin muutettiin ja nyt normi edellyttää taitolentokelpuutusta EASA-lupakirjan haltijalta.

Käsittääkseni kyseiseen videoon on jo aikoinaan pyydetty viranomaisen näkemystä ilmiantokirjeellä maaliskuussa 2021, jossa oli kaikenlaisia vääriä käsityksiä sekä taitolentoon että IMC-olosuhteissa lentämiseen liittyen. Viranomainen on tämän asian selvittelyn perusteella sittemmin oivaltanut, ettei kelpuutusvaatimusta ollut tosiasiallisesti olemassakaan, vaikka siellä ehkä joku niin oli kuvitellut, ilmiantajan lisäksi. Täytyypä pyytää oikein kopio viranomaiselta.

Ei sulla mitään tuoretta ois? Jotenkin minulle (oma tulkinta) tulee fiilis, että tässä halutaan nyt puhua enemmänkin Timosta, vaikka ketjun otsikko viittaa muutoksiin SIL:n koulutuksissa?

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
52 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

On kuitenkin syytä tässä yhteydessä mainita, että tuon videon kuvaushetkellä voimassa ollut normi ei ole edellyttänyt taitolentokelpuutusta kyseisellä ns. kansallisella lentokoneella lennettäessä. Sen jälkeen tilanne on muuttunut, kun alkuvuodesta 2022 Traficom käynnisti määräyshankepäätöksen, jolla määräystä OPS M1-20 sittemmin muutettiin ja nyt normi edellyttää taitolentokelpuutusta EASA-lupakirjan haltijalta.

Käsittääkseni kyseiseen videoon on jo aikoinaan pyydetty viranomaisen näkemystä ilmiantokirjeellä maaliskuussa 2021, jossa oli kaikenlaisia vääriä käsityksiä sekä taitolentoon että IMC-olosuhteissa lentämiseen liittyen. Viranomainen on tämän asian selvittelyn perusteella sittemmin oivaltanut, ettei kelpuutusvaatimusta ollut tosiasiallisesti olemassakaan, vaikka siellä ehkä joku niin oli kuvitellut, ilmiantajan lisäksi. Täytyypä pyytää oikein kopio viranomaiselta.

Ei sulla mitään tuoretta ois? Jotenkin minulle (oma tulkinta) tulee fiilis, että tässä halutaan nyt puhua enemmänkin Timosta, vaikka ketjun otsikko viittaa muutoksiin SIL:n

Rakas ilmailijaveljeni Tatu.  Olen aina kiitollinen, että jaksat lukea kirjoituksiani ja vieläpä niin laveasti niitä kommentoida.

Vaikka joku asia ei olekaan ollut taannoin KIELLETTYÄ, ei se ole välttämättä TURVALLISTA puhumattakaan että se olisi JÄRKEVÄÄ.  Varsinkaan noin huonosti ohjattuna.  Mutta jos saat kopion mainitsemastasi "ilmiantokirjeestä", laita siitä kopio minullekin. Olen kiinnostunut näkemään.


Tämän säikeen fokus on erittäinkin TUOREESSA meneillään olevassa SIL koulutusuudistuksessa.  Kun sinä hiljan totesit, että et muista mistä vuonna 2019 puhuttiin, niin minä etsin silloisen puheenjohtajaehdokkaan linjapuheen nähdäkseni, kuinka ne vaaliteemat ovat päässeet toteutumaan.    Silloin vielä SUIO oli arvossaan ja jäsenmäärän piti kääntyä nousu-uralle.

Assoiaatio linkittämääni videoon syntyi lainauksessa olleesta turvallisuuteen liittyneestä maininnasta.  Jokin ei nyt aivan täsmää...

Tuore katsaus arkeen sen sijaan puhuu karua kieltään.  Liiton koulutus on suomeksi sanottuna r*ssitty oikein viimeisen päälle. SUIO on totaalisella tuuliajolla eikä edes liiton palkkaama UUSI koulutuspäällikkö osannut 15.4. kertoa OIKEALLE koulutuspäällikölle, mitä koulutusta hänen johdollaan on tarkoitus ryhtyä ajamaan.  Monet kerhot ovat aivan ihmeissään siitä, mistä saadaan erityisesti SPL- ja UPL-teoriakoulutusta tälle kaudelle.

Ja jos oikein tuoreutta etsitään, niin kertaapa KKO:2024:24 ja mieti, mitä hauskaa lähitulevaisuus saattaakaan tuoda.

Muokattu: , käyttäjä: Peter Lord

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään