Tarmo Kallio

Kuvaaminen digillä

11 viestiä aiheessa

Kysyn vain mielenkiinnosta. Mitä kuvausmoodia käytette? Aloitetaan perinteisistä P, A, S,  ja  M. -kuvausmuodoista.

Itse käytän digirungossa P-muotoa oikean digiobjektiivin kanssa. Ohjelmoin peukalon viereisen painikken painalluksen aktivoiimaan kameran etureunan rengasta. Sieltä pystyn nopeasti  säätämään valotusta pienin pykälin. Kaikki menee automaatilla: ISO, aukko ja valotusaika. Helppoa. Tuo A- on himmentimen esivalinta. Siinä aukko valitaan käsin ja kamera laitaa itse oman vaotusajan. S- asennossa on toisinpäin. M on pelkästään manuaalinen.

Käytän samaa digirunkoa myös ikivanhoilla objektiiveilla adapterin kanssa. Tämä on jo toinen juttu. Nyt keskityn Formula kisaan!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eniten kuvaan Av -asetuksella ja aukolla 8 varsinkin lentokoneita. Jätän kameran käytön jälkeen P -asentoon, niin nopeassa tilanteessa päälle laittaessa ei tarvi arpoa, vaan voi vaan läiskiä menemään. Manuaalia tulee käytettyä myös aika paljon varsinkin jalustan kanssa kuvatessa. ISOa en koskaan käytä automaatilla, vaan aina säädän sen tilanteen mukaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lentokoneita kuvatessani digipolitiikkani näyttää olevan saman suuntainen kuin Paulilla. Minulla ensisijaisena työvälineenä on Canon EOS 7D Mark II. Kuvaan enimmäkseen Av-asetuksella (himmenninaukon esivalinta) ja himmenninaukolla 8 tai 9. Kuulemma useimmat tele-zoomit ovat parhaimmillaan juuri niillä tienoin. Pyrin siihen, että suljinaika on aina vähintään 1/500 sekuntia tai mieluummin nopeampi. Suljinajan pelaan mieleisekseni ISO-asetuksella. En ole ainakaan huomannut, että kuva olisi juurikaan huonompi, olipa ISO-asetus 100, 200 tai 400, joten aika usein ISO on minulla 400. Valotuksen korjaus (1/3-aukon välein) on mukavasti kameran takakannen isossa säätöpyörässä peukalon ulottuvilla.

Täysautomaattiasetusta (P, kamera säätää sekä himmenninaukon että suljinajan) käytän aika harvoin, mutta kieltämättä muutaman kerran kamera käynnistettäessä P-asetuksella olisi saattanut pelastaa pari pikatilannetta. Täytyypä miettiä tuota P-asetuksen hyödyntämistä nopeassa käynnistyksessä. Siinä on vaan se, että P-asetus saattaa sitten unohtua päälle pidemmäksi aikaa.....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarkennan vielä tuota minun kuvaustilannetta P-asennossa. Kamerarungossani on itse laukaisimessa pieni rengas ympärillä ja sitä pystyy pyörittämään samalla, kun etusormi on laukaisimen päällä. Mitään ei tapahdu, kun kameran laittaa päälle. Rengasta voin pyöritellä vaikka vahingossa. Jos haluan tämän toimivan, niin painan peukalolla yläreunan takaosan rullaa kerran. Vasta sitten laukaisimen rengas aktivoituu ja pääsen myös säätämään valotuksen korjausta +/- 1/3-aukon välein. Olen laittanut kaiken turhan toiminnan pois painikkeista. Esimerkiksi takarulla peukalolla ei tee mitään muuta P-asennossa, kuin oman tehtävänsä. Voi kuvata helpommin sormikkailla kylmässä ja ei tule virhepainalluksia.

Tämä on tärkeää kuvatessa ;)

Käytän tätä samaa peilitöntä digirunkoa myös vanhempien Canon FD- ja FDn- objektiivien kanssa adaptoituna. Silloin minullakin on tuo asetus A. Suljinaika ja ISO menee edelleen minulla automaatilla. Näissä vanhoissa objektiiveissä on oikea kunnollinen manuaalinen tarkennus ja mekaaninen himmennin. Käytän tarkennukseen silmiä ja peaking-toimintoa + suurennustoimintoa kuvan keskeltä. 

Kyllä kaiketi prime objektiivienkin terävin piirtokyky on juuri tuolla keskivaiheilla. Jotain f/8 . En tiedä tilannetta nykyisillä objektiiveilla. Minulla on vanha Canon FDn 50mm f/1.2 objektiivi. Tästä on oikeaa mittaustietoa saatavilla netistä. Aukolla f/1.2 kuva on varsin pehmeä, aukolla f/1,4 parempi. Samoin toisessa päässä f/11 ja pienimmällä f/16 kuvan laatu huononee. Paras on noin f/5,6-f/8,0. Saan säädettyä mekaanisesti puolen aukon pykälilä himmennintä kiertämällä. 

No menipä jälleen ohi aiheen :)

Muokattu: , käyttäjä: Tarmo Kallio

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla ei ole ollut vielä MFT-digirungossa vielä kertaakaan oikeaa Prime- objektiivia paikoillaan.

Kiinnostaisi Leica

Eli Panasonic Leica DG Summilux 15mm f/1.7 G -objektiivi. Hinta on nyt varsin kova, mutta on käytettynä ehkä joskus halvempi... LEICA DG SUMMILUX 15mm / F1.7 ASPH. - Panasonic

TECHNOLOGY - Panasonic

CLASSIFICATION - Panasonic

Panasonic Lumix G 20mm f/1.7 II ASPH. on näköjään noin kolme kertaa halvempi objektiivi...

Muokattu: , käyttäjä: Tarmo Kallio

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laitan vielä käyttämistäni kahdesta kuvausmoodista P ja A. Molemmissa käytän kamerarungossa vain mekaanista suljinta. Olen laittanut elektronisen sulkimen kokonaan pois molemmissa muodoissa.

Ja korjaus. Minun MFT-digirungossa on ollut tietenkin vanhoja prime objektiiveja paikoillaan adapterilla, mutta ei yhtään oikeaa kiinteän polttovälin digipuolen objektiivia. Minulla on digirunkoon toistaiseksi vain kaksi zoom-objektiivia. Toinen on Panasonic Lumix G Vario 14-140mm f /3.5-5.6 Power OIS Asph. Tykkään tästä. Objektiivin oma kuvavakautin toimii yhdessä kamerarungon kennonvakauttimen kanssa ns. dual-tilassa. Plussaa on kuvan laatu. Tässäkin on kolme asfääristä linssiä. On manuaalisen tarkennuksen rengas, mutta se ei ole oikeasti mekaaninen. Siitä miinuspiste. Ja tietenkin puuttuu mekaaninen himmenninvalitsin itse objektiivista. 

Toisena oikeana digizoomina minulla on vähän vastaava paljon vanhempi 45-200mm. f/4-5.6 Tässä on tietenkin vakautin sisällä, mutta se ei toimi yhdessä kamerarungon vakauttimen kanssa. Pitää valita jompikumpi. Käytän tällä vain objektiivin vakautusta...

Kinovastaavuudet ovat MFT-kennosta johtuen 28-280mm ja 90-400mm. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä tiedostomuotoja, tai väriskaaloja käytätte normaalisti digikamerarungossa kuvatessa?  Raw vai joku pakattu tiedostomuoto? JPEG ja siitä : sRGB, tai Adobe RGB?

Raw (tiedostomuoto) – Wikipedia

JPEG – Wikipedia

sRGB – Wikipedia

Adobe RGB – Wikipedia

Ostin vuonna 2008 ensimmäisen varsinaisen oikean digikameran. Se pystyi jo silloin tallentamaan samaan aikaan kuvan Raw, sekä Jpeg-muodossa. En tuota Raw-juttua silloin paljon käyttänyt. Vain kokeilin. Sama juttu on nykyisen digirungon kanssa. En tykkää käyttää mitään kuvankäsittelyohjelmia.  Kuvaan myös filmillle. Olen sen verran vanhan liiton mies;) Kuvaan nykyään digilä vain Jpeg /sRGB-muodossa. Se mikä kuvaan tulee, se tulee. Ei käsittelyä! :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse tulee kuvattua sRGB ja RAW muodossa omalla Canon EOS 6D mk I:llä. Prosessoin kuvat Lightroomissa PC:llä tai MacBook Pro:lla (riippuu olenko reissussa vai kotona). RAW muotoa käyttäessä pitää aina käyttää kuva ohjelman läpi jotta se olisi kelvollinen edelleen jakamiseen. Koska RAW kuvia ei tueta internet maailmassa, johtuneekohan siitä että jokaisella kameravalmistajalla on omansa? 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten se polttovälikerroin ja F-luku menee oikeasti, kun on vanha filmikauden objektiivi on kytketty adapterilla nykyaikaiseen MFT- digirunkoon?  Micro Four Thirds – Wikipedia

Katselin erästä juttua ja siinä oli noin puolet totta? Ohjelmassa sanottiin polttovälin kaksinkertaistuvan ja aukon myös! Mielestäni meni väärin. Polttoväli tietenkin tuplaantuu, kun on pieni kenno ja täydelle (filmiruudulle) tehty objektiivi adapterin kanssa. Adapteri on vain pelkkä rengas, joka siirtää objektiivia eteenpäin tarpeeksi.Vanhat peilillä varustetetut digikamerat ovat jo muutenkin kohta historiaa ;) 

No niin. Kun laitan minun Canon FDn 50mm f/1.2 objektiivin MFT-runkoon, adapterilla  niin mielestäni  tulee 100mm f/1.2.? Joku asiantuntija ehkä laittaa lisää tietoja piirtoympyröistä, ym...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
29.9.2024 at 13.30, Teemu Lokka kirjoitti:

Itse tulee kuvattua sRGB ja RAW muodossa omalla Canon EOS 6D mk I:llä. Prosessoin kuvat Lightroomissa PC:llä tai MacBook Pro:lla (riippuu olenko reissussa vai kotona). RAW muotoa käyttäessä pitää aina käyttää kuva ohjelman läpi jotta se olisi kelvollinen edelleen jakamiseen. Koska RAW kuvia ei tueta internet maailmassa, johtuneekohan siitä että jokaisella kameravalmistajalla on omansa? 

Johtuu myös siitä, ettei kukaan halua sivuillensa ladattavan yli 20 megasia kuvia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään