10 viestiä aiheessa

Käytetäänkö Suomessa tai muualla maailmalla g-housuja taitolentonäytöksissä? Jos käytetään, niin onko silloin housut liitetty johonkin markkinoilla myynnissä olevaan  "Plug and play" tyyppiseen järjestelmään? Jos taas ei käytetä, niin olisiko "Plug and play" tyyppisille järjestelmille käyttäjiä? Redbull Air Race:issä käytettiin vissiin "passiivisia" g-housuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt ilmeisesti kyse jostain muusta kuin hävittäjäkäytöstä. Käytännössä varmaan kaikki nykyaikaisia hävittäjiä lentävät käyttää G-housuja, jotka on samoja kuin palveluskäytössä olevat. Kaikissa historiallisissa suihkuhävittäjissä ei ole G-housuille painejärjestelmää. Joissakin uudemmissa toki on.

Siviilipuolella en tiedä, että kukaan käyttäisi. Enkä itseasiassa tiedä tuollaisten jälkiasennusjärjestelmien olemassaolostakaan. Onko semmoisia oikeasti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 minuuttia sitten, Jukka Siirilä kirjoitti:

Nyt ilmeisesti kyse jostain muusta kuin hävittäjäkäytöstä. Käytännössä varmaan kaikki nykyaikaisia hävittäjiä lentävät käyttää G-housuja, jotka on samoja kuin palveluskäytössä olevat. Kaikissa historiallisissa suihkuhävittäjissä ei ole G-housuille painejärjestelmää. Joissakin uudemmissa toki on.

Siviilipuolella en tiedä, että kukaan käyttäisi. Enkä itseasiassa tiedä tuollaisten jälkiasennusjärjestelmien olemassaolostakaan. Onko semmoisia oikeasti?

Juuri siiviilipuolta mietinkin. Luulisi, että niiden käytöllä olisi mahdollisesti monen siivilipuolen taitolentäjän elämä pelastunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Juuri nyt, Ebbe Westerberg kirjoitti:

Juuri siiviilipuolta mietinkin. Luulisi, että niiden käytöllä olisi mahdollisesti monen siivilipuolen taitolentäjän elämä pelastunut.

Siviilikoneissa harvemmin G-pysyy päällä niin pitkään, että housuista olisi merkittävää etua. Hävittäkjällä ylläpidetään suurta G:tä aika pitkään. Taitolentokoneella G-kuormitus on enemmän piikkimäistä ja silloin G-housuista ei niin isoa iloa ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelen lukeneeni että Blue Angels lensi näytöksensä legacy Horneteilla ilman G-pöksyjä. Kuulemma pystyy ohjaaman tarkemmin kun ei puntit pullistele mikä on ymmärrettävää kun näki kuinka lähekkäin koneet lentävät. En tiedä miten nyt superien aikana pukeutuvat.

Siviilipuolen osalta tuo Jukan vastaus pitänee paikkansa. Harva siviilikone edes yltää sellaisiin arvoihin että housuista hyötyä olisi. Harjoittelulla (hengitys, lihaskunto, yleiskunto) voi parantaa sietokykyä sen mitä noissa lyhytaikaisissa pinemmissä G-arvoissa tarvitaan.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 minuuttia sitten, Matti Huoviala kirjoitti:

Muistelen lukeneeni että Blue Angels lensi näytöksensä legacy Horneteilla ilman G-pöksyjä. Kuulemma pystyy ohjaaman tarkemmin kun ei puntit pullistele mikä on ymmärrettävää kun näki kuinka lähekkäin koneet lentävät. En tiedä miten nyt superien aikana pukeutuvat.

Joo, Blue Angels on poikkeus. Luulen, että kyseessä on G-housujen osalta enemmänkin kuriositeetti kuin todellinen syy. Onhan niillä legacy-horneteissa muistaakseni johonkin ohjaussauvan jousiin tehty kanssa joku muutos jotta ohjaus olisi tarkempaa. Yleistä hävittäjillä lentäminen ilman G-housuja ei käsittääkseni ole.

Kyllä taitolentokoneilla päästään aika helposti (esim Extra 330) isompiin G-lukemiin kuin hävittäjillä. Niiden kesto tosin on huomattavasti lyhyempi.

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Siirilä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
45 minuuttia sitten, Jukka Siirilä kirjoitti:

Joo, Blue Angels on poikkeus. Luulen, että kyseessä on G-housujen osalta enemmänkin kuriositeetti kuin todellinen syy. Onhan niillä legacy-horneteissa muistaakseni johonkin ohjaussauvan jousiin tehty kanssa joku muutos jotta ohjaus olisi tarkempaa. Yleistä hävittäjillä lentäminen ilman G-housuja ei käsittääkseni ole.

Muistaakseni joku vieteri veti sauvaa eteenpäin (työnnetyksi). Paransi ohjaustarkkuutta. Vieterin sai irti jos tuli joku hässäkkä.

Niillä oli se sulkeisjuttu koneisiin kiipeämisen yhteydessä ja porukka aika timmissä kunnossa. Ihan varmaan sekin vaikutti että lensivät ilman housuja (G-sellaisia) ;-).

Niilläkin taisi olla joku G-LOC onnettomuus jos oikein muistan.

Ainakin https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjVpd_m6t2EAxWGPRAIHQpZDYUQFnoECBUQAQ&url=https%3A%2F%2Fen.wikipedia.org%2Fwiki%2F2007_Blue_Angels_South_Carolina_crash&usg=AOvVaw2xKoxYWnXnEmRNH48488Uo&opi=89978449

 

-M-

Muokattu: , käyttäjä: Matti Huoviala

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 minuuttia sitten, Matti Huoviala kirjoitti:

Niillä oli se sulkeisjuttu koneisiin kiipeämisen yhteydessä ja porukka aika timmissä kunnossa. Ihan varmaan sekin vaikutti että lensivät ilman housuja (G-sellaisia) ;-).

Se ei selkeästi ollut parasta hommaa mitä voi tehdä housut jalassa! :hmm:

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään