Peter Lord

SIL edunvalvontapäällikkö on irtisanoutunut

3 viestiä aiheessa

Suomen Ilmailuliiton toimistossa 1,5 vuoden ajan työskennellyt edunvalvontapäällikkö Mikke Hernetkoski on irtisanoutunut tehtävästään.
Haluan kiittää Mikkeä avoimen positiivisesta asenteesta jopa liittoon kuulumattomien henkilöiden asioihin.

Suomen Ilmailuliiton toimisto on tuulinen paikka

Minulla on ollut näköalapaikka Liiton toimistoon vuodesta 2012 aina vuoteen 2021 saakka.  Toimistohenkilökuntaa johtaa liiton toiminnanjohtaja, joka saa käskynsä liiton puheenjohtajalta.  (Se mistä/keneltä hän käskyjä saa, ei varmaankaan kuulu tämän keskustelun aiheisiin.)

Lähinnä retorisesti pohdin, mikä on romahduttanut SIL toimiston työviihtyvyyden?

Ajoittain olen pohtinut, onko SIL toimisto erityisesti naispuolisille työntekijöille haasteellinen työympäristö?
Hallitusaikanani sain kohdata useita itkeviä liiton toimistonhoitajia, joille sain tarjota tukea heidän työilmapiirissään kohtaamissaan ristiriidoissa. Ohjeistus, jonka me SIL hallituksesta sitten annoimme toiminnanjohtajalle alaisten kohtelemisen pelisäännöistä, ei nähtävästi ole riittävässä määrin kantanut hedelmää.

Tuoreessa muistissa on myös liiton edellisen kehittämis- ja koulutuspäällikön irtisanoutuminen vain  6 kuukauden työskentelyjakson päätteeksi.

Eräs toinen, määräaikaisessa työtehtävässä työskennellyt henkilö kertoi minulle, että nimenomaan esimies-alaissuhteen haasteiden vuoksi hän ei ollut kiinnostunut työsuhteen uusimisesta, vaikka sellaisesta oli puhetta.

Lukuisat toimiston työntekijät ovat toivoneet sellaista empaattista esimiestä, jonka vahvuuksiin kuuluisi myös henkilöstöjohtaminen.
Pelkkä työntekijän sukupuoli ei kuitenkaan riittäne selittämään työviihtyvyyden romahtamista; olihan nyt irtisanoutuva työntekijä samaa sukupuolta kuin esimies.

Henkilöstöjohtamisen ongelmat ovat tulleet korostetusti esiin liiton toiminnanjohtajan tultua nimitetyksi myös Suomen Urheiluilmailuopiston toimitusjohtajaksi ja siten sikäläisen henkilöstön esimieheksi.  Voinen luonnehtia henkilöstöjohtamisen tilannetta Opistossa Sillanpään marssilaulun sanoin: "Sama kaiku on askelten".

Paljon puhuva esimerkki oli SIL pikkujoulu viime joulun alla.  SIL konserniyhtiön henkilökunnalle ei pikkujoulukutsua tullut. Kun laji- ja valmennuspäällikkö hämmästyneenä oli kysynyt pikkujoulutilaisuudessa, "Missä Opiston henkilökunta on ?", hän sai esimieheltään vastauksen että "Se ei kuulu sinulle".

Perin, perin surullista

P.S. Edunvalvonta on yksi Suomen Ilmailuliiton tärkeimpitä funktioita.  Nyt Liitolla ei ole edunvalvontaa päätoimisesti hoitavaa toimihenkilöä.  Toivottavasti seuraaja löydetään pian.

Muokattu: , käyttäjä: Peter Lord

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
53 minuuttia sitten, Ari Simonen kirjoitti:

Jaaha, näitä syntyy kuin sieniä sateella, ilmailuliiton parjauskampanjoita.

Rakas ilmailijaveljeni Ari,

On liikuttavaa havaita kuinka ahkerasti seuraat kirjoituksiani.
Jos löydät kirjoituksestani jotakin totuuden vastaista, pyydän sinua oitis ilmoittamaan minulle niin korjaan viestiäni.

Vakavasti puhuen, Ilmailuliitto saa vuosittain satoja tuhansia euroja valtionapuja, siis meidän verovarojamme. SIL ei ole tabu eikä se nauti mitään erityistä immuniteettia.  Olen surullinen huomatessani että vaikka poistuin SIL-konsernista runsaat 2 vuotta sitten, nuo samat toimiston ilmapiiriongelmat vain jatkuvat. Ne tuntuvat olevan kuin virtahepo olohuoneessa; asia jonka kaikki kyllä tietävät mutta josta ei saa puhua. Ainakaan julkisesti.

Parjausta ei liene se, että täällä todetaan tapahtunut eli MH:n irtisanoutuminen?

Muokattu: , käyttäjä: Peter Lord
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään