Olli Peranto

Outo ongelma pingin suhteen

12 viestiä aiheessa

Esa ja kumppanit nyt tulee paha kysymys.

Tiedän että tämä tuntuu tyhmältä, mutta kysyn kuitenkin  :)

 

Kasasin uuden koneen, jonka kokoon pano on seuraava

 

Emo     -A8N-SLI Deluxe, nF4 SLI, S939, PCI-E, DDR, ATX

Prossa -Athlon 64 X2 Boxed 3800+ (0.09) Dual Core, S939, 2.0GHz, 512kB, 2000MHz

Näyttis -MicroStar GeForce 7800 GTX, 256MB GDDR3, PCI-E, VIVO/DVI

Muisti   -Kingston 1024MB ValueRAM, CL3 400MHz, 2 kampaa

 

Ongelma tällä kokoonpanolla on Forgotten Battlesin online-sessio ja nyt saa nauraa jos haluaa.  Ongelmana on liian hyvät pingit , jonka syytä en ymmärrä. Normaalisti esim. meidän FSNS- servulle on mulla ollut pingit 8ms, 8/1Megan yhteydellä . Niin tälläkin koneella alussa kun liityn serveriin, mutta kymmenessä minuutissa pingit putoo 1ms, jolloin muiden lentokoneet alkavat pomppia kuin jojot. Sama ilmiö tulee esille myös Virtualpilotsien servulla. Ulkomailla sijaitsevien servuilla ongelma ei ole ollenkaan näin paha.

 

Emolla on integroituna nvidian ja Marvellin verkkokortit ja molemmilla on sama ongelma. Samoin olen kokeilut Realtekin kortilla ja sekään ei auttanut.

Käyttiksenä olen kokeillut sekä XP:tä sekä 64bit XP:tä ja näilläkään ei ole vaikutusta ongelmaan.

Pingplotterilla olen testannut yhteyksiä ja pakettien häviämistä ei esiinny. Ajureita on vaihdettu jne....

 

Lopuksi vielä, että parin metrin päässä on toinen kone, jolla ei ole vastaavaa ongelmaa. Molemmat koneet on kytketty kytkimen kautta verkkoon, eli suora internetyhteys on kyseessä.

 

Jos joku keksii tähän ratkaisun, niin pidän häntä  Suurena Guruna :)

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tiettykään liian hyvä ping ei ole ongelma ;) Mutta <1 ms viittaa kyllä siihen, että siinä pingitetään omaa konetta, tuommoinen 8 ms on normaali saman lähiverkon laitteille. Pingitteletkö Windowsin ping-komennolla vai sen pelin omilla systeemeillä? Jälkimmäisessä tapauksessa vahva veikkaus on bugi siinä pelissä, mutta jos ihan windowsin pingillä kaiutat toisen lähiverkossasi olevan laitteen IP-osoitetta, ja se alkaa näyttää <1 ms lukemia, sitten on jotain kovasti kummallista verkkokortissasi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tiettykään liian hyvä ping ei ole ongelma ;) Mutta <1 ms viittaa kyllä siihen, että siinä pingitetään omaa konetta, tuommoinen 8 ms on normaali saman lähiverkon laitteille. Pingitteletkö Windowsin ping-komennolla vai sen pelin omilla systeemeillä? Jälkimmäisessä tapauksessa vahva veikkaus on bugi siinä pelissä, mutta jos ihan windowsin pingillä kaiutat toisen lähiverkossasi olevan laitteen IP-osoitetta, ja se alkaa näyttää <1 ms lukemia, sitten on jotain kovasti kummallista verkkokortissasi.

 

Tarkennetaas hommaa. Kyseessä ei ole lähiverkko. FSNS serveri sijaitsee n. 35km päässä kaapelireittiä mitaten, josta kuparireittiä on 1km ja loput on valokuitua. Serverillä on 100/100Megan yhteys.

Virtualpilotsien serveriin on matkaa n. 100km, kuparin osuus tietysti kuten edellä. Serverin yhteysnopeutta en tiedä.

 

Pingit näyttää peli. FSNS-severille pelin normaalit pingit ovat 7-8ms ja Virualpilotsien servulle n. 12ms. Tälleen se näyttääkin tuolla vanhalla koneella,  mutta tämä uusi kone taasen pissii pingit yhteen millisekunttiin.

 

Laiton myös winkkarin pingaamaan 1000 paketia FSNS-serverikonetta ja keskiarvo oli 6ms, heittely 6-8ms välillä. Virtualpilotsille sama homma ja keskiarvo oli 12, heittely 9-23ms välillä. Voi olla, että päätelmäsi on oikea pelistä johtuvasta bugista, mutta miksei se tee sitä kuin tällä uudella koneella?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi olla kyseessä virhe, joka oireilee vain tiettyjen laitteiden tai ajureiden kanssa. Etsipä tuota peliä käsitteleviltä foorumeilta, josko muilla on ollut samaa ongelmaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mutta <1 ms viittaa kyllä siihen, että siinä pingitetään omaa konetta, tuommoinen 8 ms on normaali saman lähiverkon laitteille.
PING fsnordic.net (217.30.182.14): 56 data bytes

64 bytes from 217.30.182.14: icmp_seq=0 ttl=59 time=1.468 ms

64 bytes from 217.30.182.14: icmp_seq=1 ttl=59 time=1.450 ms

64 bytes from 217.30.182.14: icmp_seq=2 ttl=59 time=1.270 ms

64 bytes from 217.30.182.14: icmp_seq=3 ttl=59 time=1.473 ms

 

 

Tämä pingaus tapahtui omasta kämpästäni läppäriltäni.. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hakuammuntaa, mutta helppo kokeilla, pakota verkkokortti laitehallinnasta 100 megaseksi, josko peli olisi sitten tyytyväinen.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

64 bytes from 217.30.182.14: icmp_seq=0 ttl=59 time=1.468 ms

 

Jaa, kyllähän sentään omaan lähiverkkoon pääsee alle millisekunnin. Omaan reitittimeen palomuurin yli menee 1-2 ms ja runkoreitittimille alkaa sitten olla jo toistakymmentä. Sitä se on kun muistiinsa luottaa. Sulla taitaa olla Funetin piuhat ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa, kyllähän sentään omaan lähiverkkoon pääsee alle millisekunnin. Omaan reitittimeen palomuurin yli menee 1-2 ms ja runkoreitittimille alkaa sitten olla jo toistakymmentä. Sitä se on kun muistiinsa luottaa. Sulla taitaa olla Funetin piuhat ;)

Eipä toisaalta kertonut, millä koneella se ping suoritettiin...  Traceroute voisi olla vakuuttavampi ;) .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi olla hakuammuntaa, mutta yhdellä foorumilla joku valitti, että pelit pyörivät joskus liian nopeasti, syysksi paljastui AMD:n Cool'N'Quiet, joka muuttaa prosessorin nopeutta kuormituksen mukaan. Koita disabloida se BIOSista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi olla kyseessä virhe, joka oireilee vain tiettyjen laitteiden tai ajureiden kanssa. Etsipä tuota peliä käsitteleviltä foorumeilta, josko muilla on ollut samaa ongelmaa.

 

Kannattaisi muuten aloittaa tarkistamalla, onko kaikki ajastinthreadit koodattu kunnolla.  Vanhassa koneessa ei taida olla kahta prosessoria?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaisi muuten aloittaa tarkistamalla, onko kaikki ajastinthreadit koodattu kunnolla.  Vanhassa koneessa ei taida olla kahta prosessoria?

 

"Suomeksi" tarkoittaa mitä? Biossissa olen säädellyt Hyper Transport Frequenssia, ilman vaikutusta.

 

Täytyy tänään testata tuota Karin ideaa...

 

Edit: Renee Cool'N'Quiet on pois päältä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Suomeksi" tarkoittaa mitä?

 

Öö sori, siis jos jossain ajastimessa on bugi, niin yksi prosessori saattaa yrittää kirjoittaa siihen samalla, kun toinen lukee.  Ethän sinä toki voi tehdä asialle mitään, mutta noihin asioihin liittyvillä hakusanoilla voisi löytyä jotain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään