Jaakko Männistö

Uusi Lentoturmatutkinta.

22 viestiä aiheessa

Uudet sarjan jaksot ovat tulleet TV-ruudulle. https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000010280507.html      Ilta-Sanomissa haastatellaan lentokapteeni Olli Jaarista.  Alan ammattilaisenkin mukaan ohjelman laadukkuus ihan kohtuutasoa,johon näkemykseen voi kyllä yhtyä näin harrastajapilottikin.Ohjelmaahan "tähdittävät" näyttelijät joilla ei välttämättä ole minkäänlaista ilmailukokemusta. Eniten häiritsee turha taustamelu "musiikki",rummut ja muut jumputukset kuten monissa muissakin dokkareissa esim.luonto-ohjelmat.  Kauden avausjakso National Geography kanavalla 19.3.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin aiemmissa jaksoissa minua jonkin verran häiritsi käännökset tietyiltä osin. Toki kääntäjinä lienevät alaa tuntemattomat henkilöt. Esimerkiksi "gear down" oli jossain käännetty "vaihde alas". ;)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Ainakin aiemmissa jaksoissa minua jonkin verran häiritsi käännökset tietyiltä osin. Toki kääntäjinä lienevät alaa tuntemattomat henkilöt. Esimerkiksi "gear down" oli jossain käännetty "vaihde alas". ;)

Totta.Käännösvirhe tässä joo,vaikka itseasiassa kieliopillisesti ihan oikein.Samaten nuo keskustelut lennonjohdon kanssa ovat hiukan puuta heinää toisinaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
37 minuuttia sitten, Jaakko Rantavuori kirjoitti:

Parasta huvia Lentoturmatutkintaa katsoessa on jännittää miten "rotate" on tässä jaksossa suomennettu.

Monesti se on "käännä" tai "pyöritä". :)

Muokattu: , käyttäjä: Tumi Hämäläinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Monesti se on "käännä" tai "pyöritä". :)

Midnight Hawksin ykköseltä voisi lainata vinkkiä: ”Veto…kiristyy” ;)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin diletanttina kiinnostaisi tietää, mikä on oikea käännös tuolle "rotate"- termille. Toki tiedän mitä se tarkoittaa, mutta onko sille mitään vakiintunutta suomenkielistä ilmaisua, vai käytetäänkö tuota rotatea myös suomeksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17/03/2024 at 10.52, Jaakko Männistö kirjoitti:

Uudet sarjan jaksot ovat tulleet TV-ruudulle. https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000010280507.html      Ilta-Sanomissa haastatellaan lentokapteeni Olli Jaarista.  Alan ammattilaisenkin mukaan ohjelman laadukkuus ihan kohtuutasoa,johon näkemykseen voi kyllä yhtyä näin harrastajapilottikin.Ohjelmaahan "tähdittävät" näyttelijät joilla ei välttämättä ole minkäänlaista ilmailukokemusta. Eniten häiritsee turha taustamelu "musiikki",rummut ja muut jumputukset kuten monissa muissakin dokkareissa esim.luonto-ohjelmat.  Kauden avausjakso National Geography kanavalla 19.3.

Nuo tiistain jaksot ovat vanhoja moneen kertaan tulleita uusintoja. Tänään tiistaina tuleva kauden alku on kausi 17, joka on viimeksi tullut helmikuussa. Sen sijaan sunnuntai-iltaisin klo 20 pyörii jo uudet jaksot kaudelta 23. Viisi jaksoa (10, 1, 9, 6 ja 4) jo tullut. Hassussa järjestyksessä vaan tulevat.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Timo Partanen kirjoitti:

Näin diletanttina kiinnostaisi tietää, mikä on oikea käännös tuolle "rotate"- termille. Toki tiedän mitä se tarkoittaa, mutta onko sille mitään vakiintunutta suomenkielistä ilmaisua, vai käytetäänkö tuota rotatea myös suomeksi?

Eikös tätä jo pohdittu jossain aiemmassa ketjussa. En vaan nyt löydä ao. ketjua.

EDIT: Montakin kertaa Tyhmiä kysymyksiä-ketjussa.

Esim

 

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kohonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän kyllä häiritsi, kun johonkin Cessna 172 tjsp  menivät ihmettelemään, kuinka Beaverin ja Twin Otterin kuskit ulos näkivät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Matti Huoviala kirjoitti:

Otterin, ei twin semmonen 

Kiitos, muisti tai tarkkaavaisuus illalla brakasi. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lento-onnettomuustutkinta ei ole mitään ahaa -oivalluksiin perustuvaa puuhastelua. Itsekkin kokeneena voin vakuuttaa, että se on puuduttavaa puurtamista. ICAO:n Annex 13 ja Doc 9756 ja kansallinen lainsäädäntö määräävät tutkinnasta.
 
Pitkästä joskus vuosiakian kestäneestä tutkinnasta julkaistua tutkintaselostusta ei ole tarkoitettu televisio-ohjelmien käsikirjoitukseksi. Väärinymmärrysten ja virheiden mahdollisuus on asiantuntemattomissa käsissä suuri.
 
Esa
Muokattu: , käyttäjä: Esa Karanko
typo
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[Edit. En ollut lukenut ajstuksella säiettä alusta, siellä viitattu jo tähän artikkeliin.]

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010304640.html 

Quote

Johtolankoja kuin CSI-sarjassa 

DOKUMENTTISARJA Lentoturmatutkinta (Air Crash Investigations tai Mayday) on nykytelevision ikisuosikki.

Sarja on tullut tunnetuksi rajujenkin lento-onnettomuuksien – uusien ja vanhojen – yksityiskohtaisesta kuvailemisesta, mutta miltä se näyttää ammattilaisen silmin? Pyysimme suomalaista ammattilentäjää katsomaan kauden 17 jakson. Ohjelmaa esitetään National Geographic-kanavalla päivittäin sekä Disney+-palvelussa.

Jaksossa käydään läpi Emery Worldwide Airlinesin turmaa helmikuulta 2000. Tuolloin DC-8-kone syöksyi pian Kalifornian Sacramentosta nousemisen jälkeen maahan törmäten autoromuttamon pihaan. Onnettomuudessa kuoli kaikki koneen kolme lentäjää.

”Tietysti tässä sarjassa on hirveästi jouduttu vetämään mutkia suoraksi”, kapteenina toimiva liikennelentäjä Olli Jaarinen aloittaa.

”Oikeasti tämän tapauksen tutkinta kesti yli 3 vuotta ja sitä oli tekemässä kymmeniä ihmisiä. Tässä se oli tiivistetty puoleen tuntiin ja kahteen henkilöön. Kuten CSI-sarjassa, tässäkin johtolanka löytyi edestä juuri silloin, kun sitä tarvittiin.”

Ruuvit ja mutterit-nimen saanut jakso alkaa dramaattisilla kohtauksilla, joissa näyttelijöiden esittämät lentäjät yrittävät vääntää syöksyssä olevan lentokoneen nokkaa takaisin ylöspäin. Taustalla soi Hollywoodin jännäreistä tuttu pauhaava musiikki.

Vaikka jännityksen nostattamisen tyylikeinot eivät sellaisenaan vetoa ammattilentäjään, Jaarinen kehuu itse onnettomuuden dramatisointia.

”Vertasin jaksoa tästä tutkinnasta tehtyyn onnettomuustutkintakertomukseen. Lennon vaiheet oli hyvin esitetty.”

...

Häntä itseään sarjassa kiinnostivat eniten haastattelut, joissa Albright ja kaksi onnettomuustutkijaa muistelivat, mitä vuonna 2000 oikein tapahtui.

...

”Helposti tässä ammatissa jää tv-kanavalle, jos lentokone vilahtaa ruudussa”, Jaarinen sanoo.

...

LENTOTURMATUTKINTA-sarjaa Jaarinen pitää ammatillisessa mielessä lähinnä tv-viihteenä. Lentoturvallisuuteen liittyvien monimutkaisten järjestelmien avaaminen on kuitenkin arvokasta.

”Tämä on ala, jossa asioita tehdään hyvin ihan vain hyvin tekemisen vuoksi. Siihen on itsenikin helppo motivoitua joka päivä.”

 

Muokattu: , käyttäjä: Matti Palosuo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vajaa 40 vuotta matkustajalentokoneiden tekniikan parissa mekaanikkona . Tulee katseltua näitä sarjoja. 
Täytyy vaan olla takertumatta kaikkiin yksityiskohtiin. 

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lento-onnettomuuksista ja niiden tutkinnasta kertovissa tv-sarjoissa käsikirjoitus ja toteutus ovat minun mielestäni kehnoja. Ohjaamot, lennonjohdot ja lavasteet eivät vakuuta. Digianimaatiot, Chroma Key, Foley ja muut trikit on tehty halvalla. Näyttelijät huhkivat kuin heinänteossa. On parempi lukea tutkintaselostus.

Tositapahtumista voi tehdä myös hyvää elokuvaa. Esimerkkeinä Clint Eastwoodin Sully ja varsinkin Paul Greengrassin United 93. Näyttelijät ovat uskottavia ja jotkut ovatkin oikeita ilmailuammattilaisia. Ympäristö näyttää aidolta. Yksityiskohdat, pienetkin, lisäävät toden tuntua.

Minulla oli aikoinaan harvinaislaatuinen tilaisuus katsella Kennedyn tornissa samaa katosta roikkuvaa tutkamonitoria, josta United 93 elokuvassa lennonjohtajat katsovat kaapatun koneen paikkaa. Saan filmistä yhä kylmiä väreitä. Niin todelta se minusta tuntuu.

Esa

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt täytyy vaan pitää taas mielessä kohderyhmä. Näitä ei ole tehty ilmailun asiantuntijoille, vaan perttiliisa perushenkilölle. Täällä ollaan vähän siinä tilanteessa että Michelinkokit arvostelee grilliruokaa ;)

Muokattu: , käyttäjä: Juri Pelkonen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Esa Karanko kirjoitti:

Lento-onnettomuuksista ja niiden tutkinnasta kertovissa tv-sarjoissa käsikirjoitus ja toteutus ovat minun mielestäni kehnoja. Ohjaamot, lennonjohdot ja lavasteet eivät vakuuta.

Esa

Näitähän vissiin lanseerataan kuin sarjatulella tai melkein kuin joku emmerdale,kerrasta purkkiin.Onkohan tuo "ohjaamokin" vielä sama kulissi kuin aina ennenkin? En vielä ehtinyt katsomaan noita uusia,täytyypä nyt olla ruudun äärellä ensi kerralla.Kuitenkin,kaiken kaikkiaan katsottavaa ohjelmatarjontaa jktp.   (kun ei sieltä juuri muutakaan tuu)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Esa Karanko kirjoitti:

Lento-onnettomuuksista ja niiden tutkinnasta kertovissa tv-sarjoissa käsikirjoitus ja toteutus ovat minun mielestäni kehnoja. Ohjaamot, lennonjohdot ja lavasteet eivät vakuuta. Digianimaatiot, Chroma Key, Foley ja muut trikit on tehty halvalla. Näyttelijät huhkivat kuin heinänteossa.

Nykyään kun katsojat ovat hajautuneet tuhansille kanaville (perinne-TV, Netflixit, Youtubet sun muut), vain halvin on parasta TV-tuotantoa. Ja valtaosa yleisöstä ei edes huomaa eroa. Valitettavasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22/03/2024 at 14.27, Juri Pelkonen kirjoitti:

Nyt täytyy vaan pitää taas mielessä kohderyhmä. Näitä ei ole tehty ilmailun asiantuntijoille, vaan perttiliisa perushenkilölle. Täällä ollaan vähän siinä tilanteessa että Michelinkokit arvostelee grilliruokaa ;)

Itseäni on yleisellä tasolla häirinnyt se, että näissä sarjoissa usean onnettomuuden syyksi esitetään jotain sellaista sivujuonnetta, joka varsinaisessa tutkinnassa on tullut ilmi, mutta jolla ei ole ollut ainakaan ratkaisevaa merkitystä onnettomuuden syntymiseen - mutta siitä on saanut luotua hienon draaman kaaren, kun asiasyy on ollut liian kuiva. Jotkin jaksot ovat melko lähellä totuutta, jotkut eivät siellä päinkään.

Grilliruokaakin on syytä arvostella, jos kokki väittää HK:n sinistä sisäfileeksi.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin no, kyllähän Bear Gryllskin selviytymistaitosarjassaan hyppii feikkirotkojen yli ja juo omaa kustaan, ihan vaan showmielessä. On mielestäni vähän naiivia odottaa että televisioviihde olisi muutoin kuin seitinohuesti kiinni todellisuudessa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään