Pauli Hankonen

Yhdet vielä ja sitten lasku! (Tasmaniaan oneworldilla varmistelemaan AY+ platina viimeisen kerran. AY, CX, JZ, QF, QR ja vieläpä SK:kin)

8 viestiä aiheessa

Yhdet vielä ja sitten lasku!

Vähän tällä ajatuksella tuli lähdettyä kohti Australiaa marraskuussa, sillä nyt olisi viimeinen mahdollisuus ajaa Finnairin platinakortin uusinta kiinni järjellisellä summalla rahaa. Tähän mennessähän vanhoilla säännöillä ennen aviosta huolellisella suunnittelulla platinan on saanut uusittua, kun on lentänyt noin 3000 - 4000 eurolla vuodessa oneworld yhtiöillä. Nyt kun Finnair plus ohjelma uudistui, tulee tasojen ylläpitämisestä paljon kalliimpaa. Uusi hinta platinalle pyörii kai jossain vajaan 10 000 euron paikkeilla, enkä ole ajatellut lentää niin suurella läjällä rahaa vuosittain. Tämä siis jää hyvin suurella todennäköisyydellä viimeiseksi platinan uusinnaksi ja tulevaisuudessa saatan hommata tilalle platina amexin, jolla pääsen loungeihin ja saan paljon muitakin etuja. Ja mikä tärkeintä lentämiseen jää enemmän rahaa, kun ei enää tarvitse miettiä oneworldin arvokkaampia yhteyksiä, vaan voi kevyin mielin lentää ryanaireilla, wizzaireilla ja muilla edullisislla vaihtoehdoilla. Periaattessa siis hyvä muutos, vaikka jään toki kaipaamaan CX:n ykkösen loungeja, Helsingin Platinum Wingiä, herroittelua ja kaikkea muuta joutavaa, mutta hauskaa lisää jonka Oneworld Emerald on elämään antanut.

Katselin viime kesän Mauritiuksen ja syksyn Etelä-Afrikan reissujen jälkeen, että tarvitsisin vielä yhden Australian tai Uuden-Seelannin matkan AY Economy Flex lipulla (kaikki legit AY-koodilla) ja vähintään toiseen suuntaan pitäisi lentää Dohan kautta, että matkan pituus kilometreinä toisi tarvittavan läjän pisteitä platinan uusimiseen. Pyörittelin aikani eri vaihtoehtoja ja lopulta päädyin melko kalliiseen vaihtoehtoon, mutta antaa mennä kun kerran viimeistä viedään! Maksoin OSL-SYD menopaluu lennoista Finnairin lipulla noin puolisentoista tonnia. Siihen päälle pisteillä reissun alkuun lento Helsingistä Osloon. Paluumatkalle viimeiselle OSL-HEL legille valitsin SAS:n, niin pääsisin testaamaan heidän loungensa upouudella SAS:n kultakortilla.

Seuraavaksi piti miettiä mitä haluaisin tehdä Australiassa. Sydneyssä olen käynyt aiemmilla reissuillani, enkä nyt siksi halunnut jäädä sinne pidemmäksi aikaa. Tasmaniaa sen sijaan olen fiilistellyt jo vuosia ja nyt sitten ajattelin, että sinnehän sitä voisi etelään kaahata alkavaa talvea suomesta pakoon. Lentoja tutkiessäni huomasin ilokseni, että QantasLink ajaa sinne Boeing 717 koneilla ja niinpä tästä alkoi muodostua "Yhdet vielä ja sitten lasku!" reissu myös MDC:n koneiden parissa. Konehan on suomalaisille (ainakin meille vanhemmille ihmisille) hyvin tutun deecee ysin viimeinen kehitysversio, alunperin MD-95 joka nimettiin Boeing 717:ksi MDC:n ja Boeingin fuusioituessa 90-luvulla. Koneita ei ole enää käytössä kuin Deltalla, QantasLinkillä ja Hawaiianilla. Ja kaikki nämä kolme yhtiötä ovat ilmoittaneet korvaavansa koneet lähitulevaisuudessa. Delta ja QantasLink ovat ostaneet tilalle A220 koneita ja Hawaiian kai empii vielä, mutta heillä MAX on huhujen mukaan väkevä vaihtoehto.

QantasLink on australiassa kallis porvarivaihtoehto, enkä halunnut maksaa liikaa lennoista Tasmaniaan, niin päädyin ostamaan heiltä vain paluun. Menolennon lentäisin JetStarilla, joka oli halvin vaihtoehto lentää Sydneystä etelään siinä vaiheessa kun pääsin varaamaan lippuja. Olisin halunnut mieluummin lentää Virgin Australialla, mutta sen hinnat karkasivat ulottumattomiin reittejä ja suunnitelmaa työstessäni.

Koko matkaan oli vähän naftisti aikaa ja Tasmaniaan minulle jäi kalenteriin ainoastaan viisi yötä, mutta se saisi riittää. Sinne varasin auton ja Sixt möi halvimmalla ajoneuvon neljäksi päiväksi "mystery car" -luokasta. Kaksi ensimmäisä päivää päätin viettää pääkaupunki Hobartissa. En oikein tiennyt Tasmaniasta etukäteen muuta kuin tuholaisen ja päätin pienen googlailun jälkeen, että Hobartissa vain hengailen päämäärättömästi ja käyn MONA:ssa, joka on paikallinen kehuttu nykytaitaeen museo. Autolla menisin ensin Port Arthuriin ja sen jälkeen suuntaisin pohjoiseen Cradle Mountainin luonnopuistoon. Matkan varrelle jäisi myös pikkukaupunki Deloraine, jonne suunnittelin yhden yön yöpymisen.

Yöpymisistä puheen ollen. Majoitus Australiassa on aika arvokasta ja tälle reissulle valittiin kuluja pienentämään hyvin perustason hotelleja ja kaikki hotelliluksusperseily jätettiin jollekin toiselle reissulle. Hotelliyö Australiassa maksaa helposti 100 euroa yöltä ja kun on yksin reissusa, niin tulee aika kalliiksi jos ei optimoi majoittumista.

Lennot hoituivat seuraavilla laitteilla:

HEL-OSL Finnair (opby Norra) Embraer ERJ-190LR OH-LKK
OSL-HEL Finnair (opby Norra) Embraer ERJ-190LR OH-LKM
HEL-HKG Finnair Airbus A350-941 OH-LWG
HKG-SYD Cathay Pacific Airbus A350-941 B-LRF
SYD-HBA Jetstar Airways Airbus A320-232(WL) VH-VFP
HBA-SYD QantasLink (opby National Jet Systems) Boeing 717-2BL VH-YQW
SYD-DOH Qatar Airways Airbus A380-861 A7-APH
DOH-HEL Finnair Airbus A330-302 OH-LTO
HEL-OSL Finnair (opby Norra) Embraer ERJ-190LR OH-LKF
OSL-HEL Scandinavian Airlines Airbus A320-232 OY-KAM

Reittikartasta tuli tällä kertaa tämän näköinen.

map.gif.54651f2deb4aab5da2b8f60ca84456e8.gif

 

Autoilun osalta ajettu reitti näytti tältä.

Reitti.thumb.png.4cff26e4f743f51b509cfb0729e6abd1.png

 

Sitten matkaan. Lähtöleivät ja salaatit Finnairin Schengen loungesta.

142127_1400.thumb.jpg.51782fe9ca2df6d54b36e00041da5be5.jpg

 

OH-LKK odottelee portilla matkustajia Osloon.

152922_1200.thumb.jpg.4cc5c9b40bd73228bb29e6b6be0a4de5.jpg

 

Ilmaan kiitotieltä 22R.

7X7A8725_1400.thumb.jpg.9226bd59252dba6ecc66f3e9a9f53864.jpg

 

Ja reilun tunnin jälkeen lähetyminen lumilaikkujen täplittämään Osloon.

171525_1600.thumb.jpg.7e2d9ea5817d8d0d1ab8c882349c669c.jpg

 

Pari kuvaa Oslon OSL loungen premium puolelta, joka sulkeutuu muistaakseni klo 18. Sen jälkeen normaalilla puolella on lähes samat tarjoilut, mutta väkevät puuttuvat.

175351_1600.thumb.jpg.2403f7c8406dd073437caaafe0f6a819.jpg171746_1600.thumb.jpg.aaa738d68040c6efa8635f329a6175ef.jpg

 

Jaahas. Se olisi sitten pikkuhiljaa aika lähteä takaisin Helsinkiin.

201658_1600.thumb.jpg.18172b01ad5f776db10c4eecf83ed996.jpg

 

Ja Helsingistä edelleen Hong Kongiin.

232512_1200.thumb.jpg.b98b5eb81456018de0fb684039787556.jpg

 

Tuoliarpajaisista (matkustusluokan korotuksen jonotuslista) saatu paikka Hong Kongiin.

002509_1600.thumb.jpg.49231707ae925ea978ec298d875117d1.jpg

 

Ruokalista oli hauskasti 100-vuotis teemalla kuvitettu.

004931_1600.thumb.jpg.ab0867c0f6c86d941c264365403c8bf5.jpg

 

Ja tällaiset appeet olisi tarjolla.

004953_1200.thumb.jpg.67ed75e22d5a55355c27c2cbb1eb911e.jpg005008_1600.thumb.jpg.6a610e74f432d5ad889e084ec95c7344.jpg

 

Wash and Go!

7X7A8732_1600.thumb.jpg.9563ccccc6d613f372c2a7d253dcd6cd.jpg

 

Alkuun viinaa ja manteleita.

015331_1600.thumb.jpg.0c7fc03bf98bc3c47fdde3797382dcbe.jpg

 

Pääruoaksi valitsin härän niskaa, joka valitettavasti ei ollut täydellistä. Maku oli hyvä, mutta cateringissa ei oltu tykätty hauduttaa niskaa riittävästi ja se oli vähän sitkasta järsittävää 3/5.

020554_1600.thumb.jpg.6e6dc4549d255dbce11f4192bce1e564.jpg

 

Juustot ja tyrnimousse pelastivat paljon. Nämä olivat 5/5.

022838_1600.thumb.jpg.70b2f27cde73d50e9de2bb27e960be87.jpg

 

Tunnelmia bisneksessä lennolla.

104618_1600.thumb.jpg.028f4342907913c5c370af453c84d40f.jpg

 

Sekä Premium Economyssa.

105756_1600.thumb.jpg.f3c662dc7f67963f45654d44ef8e1cde.jpg

 

Ja vielä takana turistissa.

113933_1600.thumb.jpg.10793bda6a6908006eb6d4c75e358642.jpg

 

Ennen laskua tarjoiltiin vielä juustopiirasta ja salaattia.

110510_1600.thumb.jpg.2f5e38c6fe7f61f4163ae36765f35af4.jpg

 

Kiina näyttää tuolta.

121030_1600.thumb.jpg.1ee5b0fc5f43f1b616cc69872a97f01d.jpg

 

Kohta perillä.

7X7A8736_1600.thumb.jpg.531337b00374f04a1a24b28f965554f2.jpg

 

Vielä vähän.

7X7A8741_1600.thumb.jpg.dbb9b21e323b3468e7ede875f87d8477.jpg

 

Ja lopulta LWG pääsee huilaamaan hetkeksi matkustajien kiirehtiessä kuka mihinkin.

190443_1600.thumb.jpg.40287d192ef8b3af3b3340d6598084bc.jpg

 

Minä kiirehdin väliturvan kautta loungeen. Olin suunnitellut Hong Kongiin pitkän vaihdon, sillä halusin ottaa kaiken ilon irti pitkästä aikaa yksistä oneworldin parhaista odotustiloista. Mainioista ensimmäisen luokan The Wing ja The Pier loungeista. The Wing on se hieman vaatimattomampi ja sinne siis ensin. The Wing on kaksikerroksinen ja alakerta on kokonaan business loungea ja siinä on myös pääsisäänkäynti.

191555_1024.jpg.e99448573a49cfb9f9cdbda132190b47.jpg

 

Toisesta kerroksesta löytyy ykkösen odotustilat.

191647_1024.jpg.132bf2a7cbcd1a63773d5b9088dcd89d.jpg

 

Ja siellä toki heti ensimmäiseksi kyselemään olisiko cabana vapaana. Ja olihan se. Täällä tulisin rypistymään ammeessa seuraavat 90 minuuttia.

7X7A8748_1600.thumb.jpg.f6f59ebbae5d9df91a730feed3a7207b.jpg192108_1600.thumb.jpg.a485960598bdf61cc97644abf38d58c3.jpg

 

 

Kylpyammeessa rentoutumisen jälkeen nesteytys kuntoon.

204940_1600.thumb.jpg.807a648ae350a02f8566ade04e07bfc5.jpg

 

Ja sitten sinne parempaan herran kukkaroon, The Pier First loungeen. Ai että mää nautin.

Ruokaa matkailijalle.

212512_1600.thumb.jpg.81e1e9b0dd85d9e1ad592465d716c0a7.jpg

 

Hmm..

212602_1400.thumb.jpg.5d33a0bc89d109d6dbb349deecd91f62.jpg

 

Olihan se pakko testata tuhatvuotisia munia, kun kerrankin oli tarjolla jossain muualla kuin kusisessa katukeittiössä. Pahan näköisiä, mutta oikein hyviä. Maistuvat yllättäen kananmunille.

212951_1600.thumb.jpg.7f6c307559ba9dcdd917f47f4a5814de.jpg

 

Pääruoaksi poskea, joka oli todella hyvin haudutettua ja täydellistä. 5/5

213531_1600.thumb.jpg.8ebd5694a923e3037f7661f62c0acbc2.jpg

 

Sekä jälkkäriksi valikoima juustoja ja keksejä.

214914_1600.thumb.jpg.f88b3867db9c87a3ee1c728e59cdfe40.jpg

 

Loungen aula näyttää tältä. Vieressäni seisoi herrasmies, joka harrasti myös samaa kuin minä, eli otti kuvia tästä aulasta. Kehuimme toisillemme loungen mukavuutta ja totesimme sen todella olevan yksi oneworldin parhaista.

220639_1600.thumb.jpg.af790024e8448ccb47dcbb82fe6eb140.jpg

 

Mikäli ala carte ei kiinnosta, niin pientä suolaista ja makeaa toki löytyy itsepalvelunakin, kuten myös valikoima juomia.

220731_1200.thumb.jpg.6795ed3158a82be1c8a3b14478327c1c.jpg

220736_1600.thumb.jpg.dba26127842f2d7acce9f73716c445be.jpg220742_1600.thumb.jpg.9a332425311038fc6868a7b16bb9075c.jpg

 

Baari on erikseen, mutta en tohtinut ottaa kuvia kun siinä oli henkilökunnan lisäksi pari asiakasta minun lisäkseni. Hain shampanjan ja jäin odottelemaan, että täristinpiipitin piippaa ja tärisee vuoroni tulleen.

223253_1200.thumb.jpg.c81661d4de7df212928d040601cc1ef6.jpg

 

Jalkahierontaan. The Pierissä on mahdollisuus 20 minuutin hierontaan, mikäli aikaa on vapaana. Minulla ei koskaan aiemmin ole onnistanut, mutta tällä kertaa onnisti kun oli pitkä vaihto. Menin heti sisään tullessa jo ennen ruokailua kysymään onko aikoja vapaana ja sieltä löytyikin aikaa sopivasti noin reilu tunti ennen koneeni lähtöä. Vaihtoehtoina on muistaakseni hartiahieronta ja jalkahieronta joista valitsin jalat. Saattaa siellä olla muutakin, mutta ainakin nuo kaksi.

224043_1600.thumb.jpg.bad8b6b49bb2e5ade19050e31810ede5.jpg

 

En katsonut sopivaksi ottaa hierojasta kuvia, mutta jalkahieronnassa olevan valtaistuin näyttää tältä.

225831_1600.thumb.jpg.94bd2c7e6142147dbe7c0b54abfe513d.jpg

 

Sitten portille ja kohti etelää. Hämmentävä kokemus oli täälläkin edessä. Koneeseen ei menty boordarilla, vaan kasvoilla. En tajua missä vaiheessa kiinalainen on skannanut kasvoni, sillä mielestäni en missään Hong Kongissa näyttänyt passia. No heillä on paremmat vehkeet kuin meillä. Heti boordingin jälkeen putken edessä seissyt lännenmies vielä pysäytti minut ennen koneeseen menoa. Näytti paperinsa ja esitteli itsensä Australian rajaviranomaiseksi, joka hän olikin. Hyvin asiallinen herrasmies, joka kuulusteli minulta nopeasti kysyen mikä mies ja millä asialla olen. Erikoista asiassa oli vain se, että Australian viranomainen toimii toisen valtion alueella. No tuolla tehdään asiat toisella tavalla, eikä se minua haitannut.

232043_1600.thumb.jpg.bd27c07427069e6a5b372732cac8cbc1.jpg

 

Lyhyestä viivytyksestä huolimatta pääsin tyhjään turistin takatoosaan ensimmäisenä ottamaan valokuvia.

233942_1600.thumb.jpg.3b808c2123345cdb4080402ac0427790.jpg233940_1600.thumb.jpg.66e14d1b35c10942657ba6c342cf83ab.jpg

 

Tälle lennolle sattui tuuri ja sain koko rivin itselleni käyttöön. Aluksi viereeni tuli isä alakouluikäisen lapsensa kanssa, mutta chief purser tuli jossain vaiheessa bordausta paikalle ja ehdotti heille tyhjää keskiriviä läheltä, johon he toki suostuivat. Minulle hän vinkkasi, että emerald on tärkeä asia ja nyt kaikilla on mukavampaa. Varmasti näin, mutta vähän jäi kaivelemaan että olisinhan minä voinut antaa sen ikkunarivin heille ja mennä itse siihen keskiriville, jotta lapsi olisi saanut ikkunapaikan. Itse asiassa ehdotin tätä jopa heille, mutta siinä hässäkässä he joko eivät ymmärtäneet tarjoustani, tai sitten heitä ei ikkunapaikka kiinnostanut.

233937_1600.thumb.jpg.fa7b9f890065090c0cf5ff6add20738d.jpg

 

Matkaan puolenyön paikkeilla.

002514_1600.thumb.jpg.1462f7def868987fd734fcd855ce38cf.jpg

 

Ruokaa turistiluokassa Cathay Pacificin tapaan.

011455_1600.thumb.jpg.f4343e713c20e6e0b7d16bcbb06aba72.jpg

 

Jälkkäriksi CX:llä tulee edelleen jätskiä.

011504_1400.thumb.jpg.dbf21918b5a2fda6e4ec989d471a2f36.jpg

 

Pakollinen vessakuva.

013810_1600.thumb.jpg.b89541f1b0d9575f3751f08e2fd692c5.jpg

 

Tunnelmaa puolityhjässä kabiinissa.

065755_1600.thumb.jpg.2f1b274938462c38fbc035099328059a.jpg

 

Otin aamiaisarpajaisista kiinalaisen aamiaisen, joka oli ulkonäöstä huolimatta varsin maukas arpa.

072113_1600.thumb.jpg.401d371607d0cf8fe13d5e7d7042f538.jpg

 

Siipiä on kiva katsella.

074514_1600.thumb.jpg.874d2d82b5679871958678353fafa1a7.jpg

 

Ja taas kerran kauas on hyvin pitkä matka.

084236_1600.thumb.jpg.7e6efe253f154a7d9c11c67d752b0dd8.jpg

 

Sydneyn keskusta.

084543_1600.thumb.jpg.7cea8f27c83fdb0eb3aac74eac7966a0.jpg

 

Tuonne mennään laskuun. Sydney Kingsford Smith Airport (IATA: SYD - ICAO: YSSY).

084646_1600.thumb.jpg.b9cd79eb56a9b5e248226aedbf42ecc6.jpg

 

Jarrrruttelua.

7X7A8765_1600.thumb.jpg.5448de21d0183bf143f74a5786d4fc75.jpg

 

Cathay meets Cathay. Yhtiö ajaa Sydneyyn useita vuoroja päivässä.

7X7A8766_1600.thumb.jpg.dffa8aacb4e9e6bdd693afd7a887e636.jpg

 

Delta Airlines Airbus A350-941 N514DN odottelee Los Angelesista saapumisen jälkeen paluulentoa takaisin.

7X7A8770_1600.thumb.jpg.c7d16dadae970cf4749753f25ca87935.jpg

 

Siellä vilahtaa sinvalkoisetkin värit.

7X7A8772_1600.thumb.jpg.bdc52eed724bdab63b355ac28e3762ab.jpg

 

Singapore Airlines Airbus A380-841 9V-SKQ odotteli kiitotiellä parkkipaikan vapautumista.

7X7A8781_1600.thumb.jpg.1b37265f2a539235d96590e3fb618d13.jpg

 

Vietnam Airlines Airbus A350-941 VN-A895.

7X7A8785_1600.thumb.jpg.b8c45f297607b8844f24ef958cd1a6e1.jpg

 

Cathay saapui puoliltapäivin ja nopeiden maahantulomuodollisuuksien jälkeen olin Australiassa. Minulla oli varattuna yhden yön majoitus kotimaan terminaalin lähistöllä, mutta sinne pääsisin kirjautumaan sisään vasta iltapäivällä eikä minulla ollut muutenkaan mitään hinkua mennä tekemään hotellikuolemaa, kun kerran olisi mahdollisuus kuvata koneita. Niinpä ostin vähän evästä ja otin ilmaisen shuttle bussin kansainväliseltä terminaalilta kotimaan terminaalille, jossa kiipesin välittömästi terminaalin vieressä olevan parkkitalon katolle kuvaamaan koneita.

141050_1600.thumb.jpg.f4f44f4d08cbafd78596f6949edae18d.jpg

 

Laitetaan tähän taas "pieni" setti kuvista ja koitan laittaa jossain kohtaa enenmmän tuonne gallerian puolelle.

Qantas Boeing 737-838(WL) VH-VZA.

7X7A8813_1600.thumb.jpg.63083b9b2c9734bf77c48fd43e7cd14b.jpg

 

Malaysia Airlines Airbus A330-323 9M-MTH.

7X7A8830_1600.thumb.jpg.2ca93637a6af7be5dbc8067679a04eb6.jpg

 

Kalitta Air Boeing 747-400.

7X7A8834_1600.thumb.jpg.450acd2704d57ef1b2c5e80a83b1f20b.jpg

 

Virgin Australia Boeing 737-8FE(WL) VH-VUS

7X7A8847_1600.thumb.jpg.ce43d40ea7a2f738f07062278672fc9e.jpg

 

Xiamen Airlines Boeing 787-9 Dreamliner B-7838.

7X7A8861_1600.thumb.jpg.a3b2c2c48e0fc3fada85bbe89ff89962.jpg

 

Air New Zealand Boeing 787-9 Dreamliner ZK-NZC.

7X7A8864_1600.thumb.jpg.56ecf1b512b643f19214c32293c2cf1c.jpg

 

Lulutai Airlines Viking DHC-6-400 Twin Otter A3-KLT oli siirtolennolla Kiinasta uusille omistajille Tongaan.

7X7A8871_1600.thumb.jpg.9144e8eba92d11dde89abfaba636f282.jpg

 

QantasLink Bombardier DHC-8-402Q Dash 8 VH-QOH.

7X7A8878_1600.thumb.jpg.1ee9bc2835338717d9d46bf3385f5925.jpg

 

Jetstar Airways Airbus A320-232 VH-VGP.

7X7A8885_1600.thumb.jpg.a6f15a495df1b781879f30155dd782e6.jpg

 

Air New Zealand Boeing 787-9 Dreamliner ZK-NZN.

7X7A8892_1600.thumb.jpg.e5f5d9cdf3fa92b6912f29712d5259da.jpg

 

Link Airways Fairchild SA227-DC Metro 23 VH-VEK.

7X7A8901_1600.thumb.jpg.a7da6fdff810f5201868cb108d486be9.jpg

 

Thai AirAsia X Airbus A330-343 HS-XTG.

7X7A8920_1600.thumb.jpg.43ef4f4d418de6eaacb82dc493a26e71.jpg

 

Pihamaina (Acridotheres tristis).

7X7A8924_1600.thumb.jpg.2345f7a81de2960e87355a12dec0cd27.jpg

 

Aircalin - Air Caledonie International Airbus A330-941 F-ONET.

7X7A8988_1600.thumb.jpg.cf3da8e840230fcd1be706fb3a5bcc2f.jpg

 

QantasLink Boeing 717-2K9 VH-YQX on entinen Blue1:n OH-BLN.

7X7A9012_1920.thumb.jpg.4c518dc8428543adc80ed7de2802807c.jpg

 

Meitä oli siellä muitakin spottaamassa.

7X7A9033_1600.thumb.jpg.8f6100084482ad5f2360d9ff717b22e7.jpg

 

China Eastern Airlines Airbus A330-243 B-8231.

7X7A9044_1600.thumb.jpg.02e8d616b8d31dada332d6ead18e43c0.jpg

 

Sydney Helitours Eurocopter EC 120B Colibri VH-X2V.

7X7A9059_1600.thumb.jpg.dbe8c7f44e1f2f91676884464c092530.jpg

 

Qantas Freight Airbus A330-202(P2F) VH-EBF.

7X7A9077_1600.thumb.jpg.d0834f20d468dc718bedc392007a32f0.jpg

 

Fiji Airways Airbus A350-941 DQ-FAI.

7X7A9098_1920.thumb.jpg.c9407c2dede021b3acb1ced5fa7a23f5.jpg

 

Air Vanuatu Boeing 737-8SH(WL) YJ-AV8.

7X7A9108_1600.thumb.jpg.317c0e19cd166ae92113c4dea875fff8.jpg

 

Jetstar Airways Boeing 787-8 Dreamliner VH-VKB.

7X7A9141_1600.thumb.jpg.810770f62a37cabc432b686d7e3808c5.jpg

 

Fly Pelican British Aerospace Jetstream 31 VH-OTQ.

7X7A9152_1400.thumb.jpg.5282885ecfc00cbefd77b2889a7f0cb3.jpg

 

QantasLink Boeing 717-2BL VH-YQW. Tämän kyydillä tulisin lentämään Tasmaniasta takaisin mantereelle.

7X7A9207_1600.thumb.jpg.f06743e6f5e91a6d11e85551a0d11ed7.jpg

 

REX Airlines Saab 340B+ VH-ZLA.

7X7A9213_1600.thumb.jpg.e9914bffeb1d9f8db63664a98971719c.jpg

 

Link Airways Saab 340B+ VH-VER. Jotenkin tuli mieleen, että yhtiön värejä päätettäessä on katseltu Saabien vanhoja maalauksia ja päädytty erästä kotimaista yhtiötä muistuttavaan maalaukseen.

7X7A9222_1600.thumb.jpg.7f895796ead95331711933e8cfcb2caf.jpg

 

NSW Air Ambulance Beechcraft 350C Super King Air VH-AAS.

7X7A9233_1600.thumb.jpg.30469c419dac8b2e3feb759fde4608e0.jpg

 

Cathay Pacific Airbus A350-941 B-LRF toi minut Sydneyyn ja lähti jo iltapäivällä takaisin Hong Kongiin.

7X7A9245_1920.thumb.jpg.b3cfe8366680b08d8d8beadbe7713ebd.jpg

 

Yöksi lentoaseman lähelle Moxy Sydney Airport hotelliin.

162711_1600.thumb.jpg.e857b0b4dffaaed38ad136377babae79.jpg162718_1600.thumb.jpg.8ca8e5cbb5970823729758f3db59ad5b.jpg

 

 

Lentoni Tasmaniaan lähtisi vasta iltapäivällä, joten myöhäisen aamiaisen jälkeen kiipesin taas parkkitalon katolle kuvaamaan koneita ja nautiskelemaan auringonpaisteesta.

Philippine Airlines Airbus A330-343 RP-C8783.

7X7A9251_1600.thumb.jpg.b262f87b47c7e418aa4040d510916d89.jpg

 

Gulfstream G550 B-8160.

7X7A9257_1600.thumb.jpg.c463d2a0722d7aed4f23d02bdec403ea.jpg

 

LATAM Airlines Boeing 787-8 Dreamliner CC-BBC.

7X7A9260_1600.thumb.jpg.3e8c1bd8867cf0a43e149af51750a4aa.jpg

 

United Airlines Boeing 777-322ER N2138U.

7X7A9280_1600.thumb.jpg.d3070f99d3e10964dec428c482f10464.jpg

 

Jetstar Airways Airbus A321-251NX VH-OFU.

7X7A9287_1600.thumb.jpg.6c05e91eb21c539d181ff403b8a0bd34.jpg

 

Singapore Airlines Airbus A380-841 9V-SKS.

7X7A9331_1600.thumb.jpg.4406150952fe34d18623d8ae4600665b.jpg

 

AirAsia X Airbus A330-343 9M-XXF "10 Xciting Years" erikoisvärityksessä.

7X7A9335_1600.thumb.jpg.7427fb3f574428fc5b89b338bfecf59d.jpg

 

DHL Aviation Boeing 767-3JHF(WL) VH-EXZ.

7X7A9340_1600.thumb.jpg.979f20af3aa06f62603104e818c8839c.jpg

 

Finnair Airbus A330-302 OH-LTR.

7X7A9371_1600.thumb.jpg.574e0195678debfc5a3afcf6d35ea5d2.jpg

 

Garuda Indonesia Airbus A330-343 PK-GHA.

7X7A9378_1600.thumb.jpg.f24410f0691c880b90c93977fca9b3c0.jpg

 

QantasLink De Havilland Canada DHC-8-202 Dash 8 VH-TQS.

7X7A9384_1600.thumb.jpg.cb3e65604654a72f0e21b85520306a0b.jpg

 

Cebu Pacific Airbus A330-941 RP-C3906.

7X7A9421_1600.thumb.jpg.61b820f4a89586a7122eb64b4e96072f.jpg

 

REX Airlines Saab 340B+ VH-ZLF.

7X7A9437_1600.thumb.jpg.cdd03710a051949e8dc5bcf406a7f228.jpg

 

Xiamen Airlines Boeing 787-9 Dreamliner B-1356 United Dream spesiaali.

7X7A9449_1600.thumb.jpg.4da5bf41a660abe2f98795798e3b192a.jpg

 

Cessna 414A Chancellor VH-DRN.

7X7A9454_1600.thumb.jpg.19cf6d39266cc0a3c46d72e2552ab5ca.jpg

 

Tianjin Airlines Airbus A330-243 B-8596.

7X7A9461_1600.thumb.jpg.7559cc974aa2dc7142fabb402f0ca1bb.jpg

 

T'Way Air Airbus A330-343 HL8502.

7X7A9484_1600.thumb.jpg.4b6c53caab18a5b90659949dd8003603.jpg

 

Kello alkoi olla jo sen verran, että piti pakata kamera reppuun ja siirtyä terminaaliin odottelemaan seuraavaa lentoa, joka veisi Tasmaniaan. Tälle legille olin valinnut JetStarin ja kun mitään loungeja tai muuta ihmeellistä sisältynyt lippuun, niin tässä ollaan jo istumassa koneessa ja nautiskelemassa.

164715_1600.thumb.jpg.01e5230ea6e8975564854beeed437c95.jpg

 

Sydneyssä on kotimaan terminaali jaettu kahteen osaan. Terminaali 3 on kokonaan Qantasin käytössä ja loput yhtiöt ovat terminaali 2:n puolella.

7X7A9491_1600.thumb.jpg.f0e912686109ce867a1734ab6b4b9de5.jpg

 

Kalitta Air Boeing 747-481F N767CK ja Sydneyn torni.

7X7A9493_1600.thumb.jpg.393220cd3b8e5703c44e5b9c87f4618d.jpg

 

Lentoonlähtö kiitotieltä 07 ja samalla kuvaan saatiin parkkitalo, jonka katolla kuvailin (oikean puoleinen harmaa rakennus).

7X7A9497_1600.thumb.jpg.db2c455ebeff851023edf2c233aa4c6b.jpg

 

Hevosurheilua harrastetaan Royal Randwick Racecoursen kilparadalla.

7X7A9500_1600.thumb.jpg.d441315c703a6c736378ea468c513f39.jpg

 

Carnival Splendor matkalla johonkin. Alus ajaa risteilyjä yksinomaan Australiassa ja tekee Sydneystä 3 - 11 päivän risteilyjä ympärivuotisesti.

7X7A9506_1600.thumb.jpg.d07bf1350dacaa7132222a87f695271c.jpg

 

Tasmania.

183254_1600.thumb.jpg.eca19d9ae910e9938fcf7fa342f74163.jpg

 

Hyvin ahdasta tässä ilma-aluksessa.

183431_1600.thumb.jpg.6fc802e13faba9a507e91f022bf72193.jpg

 

Lähestymistä Hobartiin.

184558_1600.thumb.jpg.82e062cfde3eff828e05753d2c66180c.jpg

 

Metkat portaat, jotka eivät ole portaat, vaan ramppi jota pitkin pyörätuolikin kulkee ilman kantamista.

185135_1600.thumb.jpg.3bf82264adfa3a67028a65bd9d400bcc.jpg

 

Oikeaan paikkaan päädyttiin.

185635_1600.thumb.jpg.2e811237e3100f99dc31b403f27424ca.jpg

 

Vielä toinekin kuva portaat korvaavalle matkustajarampille. Oli se pohjoisen pojalle niin eksoottinen keksintö.

185648_1600.thumb.jpg.788764810ea37d5687e44bd5dff687fe.jpg

 

Hobartin kentältä pääsee kätevästi (ja edullisesti) bussilla kaupunkiin. Olin ostanut lipun etukäteen ja kuljettaja oli tyytyväinen puhelimesta näytetyn pdf-lipun viivakoodiin.

Hotelliin kirjautumisen jälkeen lähdin etsimään kohtuuhintaista illallispaikkaa. Tämän parkkipaikan edessä olevan ravintolan sivuutin.

195931_1600.thumb.jpg.751e2c5afdd2295f86b71d74f1f13cc6.jpg

 

Pari tunnelmapalaa Hobartin satamasta.

200155_1600.thumb.jpg.230b70552b1590e30d345f91e2e8a977.jpg200856_1600.thumb.jpg.89869aad0c10f84e3530d269a768b004.jpg

 

Sitten pesäytymään huokeaan, mutta asialliseen Astor Private Hotelliin, jossa yhden hengen huone maksoi n. 70 euroa yö ilman aamiaista.

7X7A9509_1600.thumb.jpg.e737c950338f47f1633b88785f734109.jpg

 

Vesi tulee heritage meinigillä kahdesta eri raudasta. En ole koskaan päässyt sinuiksi miksi brittiläinen yhteisö ei diggaile sekoittajista hanoissa.

070154_1600.thumb.jpg.b8cbc0095f6c517f0db797b8c9ae1285.jpg

 

Aamiaisen sai ostettua maltillisella hinnalla. Oliskohan ollut viitisen euroa.

080429_1600.thumb.jpg.cc4a654fd8565bb087a2c9c8ccc03e50.jpg

 

"He just smiled and gave me a Vegemite sandwich". https://youtu.be/XfR9iY5y94s?feature=shared

(Sattumalta tuo ralli muuten täytti juuri matkani aikana 42 vuotta. Se julkaistiin marraskuussa vuonna 1981.)

080600_1600.thumb.jpg.cdb89d884d48f852ce6fa40aa9d4d0c5.jpg

 

Aamiaisen jälkeen lähdin tutustumaan nykytaiteeseen paljon suitsutusta saaneeseen MONA:aan (The Museum of Old and New Art (MONA)). Sinne kuljetaan Hobartista katamaraanilla.

102530_1600.thumb.jpg.a9118d0a9be150da48e572c74db216a2.jpg

 

Matkan varrelta pari kuvaa ja pari laivaa.

Paikallinen merentutkimusalus RV Investigator.

7X7A9519_1920.thumb.jpg.4fa06cdd16cfc20a1b30d11289671d10.jpg

 

MS Aqua Spa.

7X7A9576_1920.thumb.jpg.440c127dad3abf05a2c115c33ea57e5f.jpg

 

Tasman Bridge.

7X7A9527_1600.thumb.jpg.43160466355e21e232c687c824ef9fbf.jpg

 

MS ICS Silver Lining.

7X7A9530_1920.thumb.jpg.e1e15295a95c4d5a673314dc05c7fad4.jpg

 

Teollisuusfiilistelyä.

7X7A9532_1600.thumb.jpg.ca0f7328a18586ebe1b4fe0a10e7c536.jpg

 

Oluen mittaisen matkan kuluttua oltiinkin jo saapumassa MONA:n laituriin.

7X7A9536_1600.thumb.jpg.d6f0bb293b8407c0eb69327e3477d071.jpg

 

Maan alle louhittu museo on itsessään jo näkemisen arvoinen.

112052_1200.thumb.jpg.5ece8f098613f1a3a9390bc5ceaf3287.jpg

 

Untitled white library, Wilfredo Prieto. Tästä diggalin kovasti! Hyvä kela laittaa kirjasto täyteen tyhjää.

7X7A9544_1600.thumb.jpg.fcbfa284afc7f235a6d24a8d368018f1.jpg7X7A9545_1600.thumb.jpg.8e3802c02afd099297a979169dd26e4d.jpg

 

Untitled, 1998, Jannis Kounellis.

65fede46dc267_113223_1600.thumb.jpg.c4345761f14aa8eeaeea2bc3f4764ac0.jpg

 

Cloaca, Wim Delvoye. Tämä on kakkakone, joka tekee ihan sitä itseään ja kyllä. Sekin on taidetta. https://en.wikipedia.org/wiki/Cloaca_(art_installation)

7X7A9549_1600.thumb.jpg.4910dde04d70fcdab1ec92bc03a7620d.jpg

 

Snake, Sidney Nolan.

114306_1600.thumb.jpg.6fc5afdf056eab83c064604b73fd4d4a.jpg

 

Fat Car, Erwin Wurm.

7X7A9552_1600.thumb.jpg.ed20a0f2c3125a3fa9d49be96db59158.jpg

 

Yleisnäkymää rakennuksesta.

115102_1200.thumb.jpg.6371088fa8cd1aad7a26011479b09476.jpg

 

Untitled, 1991–2011, Jannis Kounellis.

115357_1600.thumb.jpg.3f83bf23e4b995734867bd1f5abf05ab.jpg

 

White House, 2015, Ai Weiwei.

115502_1600.thumb.jpg.c73e1fab0b9e956ef1f62eea90d82c18.jpg

 

China China – Bust 82, 2004, Ah Xian.

7X7A9554_1200.thumb.jpg.fdf4638d03e0243d1004216991fe11f8.jpg

 

Supersymmetry, 2014, Ryoji Ikeda.

7X7A9557_1600.thumb.jpg.83bc0e3236c4fec1e8ffa32056e9a1b8.jpg

 

Lisää yleisnäkymää.

7X7A9560_1600.thumb.jpg.e0515b15be0959d5bfb6fa68568988f2.jpg

 

Vielä pihalta Wim Delvoye, Gothic Truck.

7X7A9564_1600.thumb.jpg.c828188887a45ed9732a6120e5e18d02.jpg

 

Jos sattuu eksymään Tasmaniaan ja pitää nykytaiteesta, niin MONA on kyllä must käyntikohde!

Tasmanianliejukana (Tribonyx mortierii).

7X7A9568_1600.thumb.jpg.16337eceb418a8593357d8b53fb2f2f2.jpg

 

Pari kuvaa vielä Hobartista.

Hobart General Post Office.

101030_1600.thumb.jpg.20d8ddf0140bc20da1278055ea2b6779.jpg7X7A9589_1600.thumb.jpg.6e47dea2ef59bc7913d72a36fbac0cd9.jpg

 

Sir John Franklin seisoskelee patsaana ja muistelee tutkimusretkiään.

7X7A9587_1600.thumb.jpg.029e6f85451f6fa2eb34034642fd109b.jpg

 

Sekä pari kuvaa Astor Private Hotellista, jota voi suositella huokeana ja mukavana vaihtoehtona majoitukselle Hobartissa.

7X7A9593_1600.thumb.jpg.5c03491bf0915d6ad271a62bb552d1d9.jpg7X7A9595_1600.thumb.jpg.225a4fa10f95e757394a8d61eba59504.jpg102937Imagine-(Lennon).thumb.jpg.6b8ea1ea9f1e19aa8dee6f4e6e3a45c3.jpg102950_1024.jpg.d0877942e1d57ecae6d1ede0436067ba.jpg

 

Aamiaisen jälkeen kävin vielä pienellä kävelyllä satamassa ennen siirtymistä lentosemalle hakemaan vuokra-autoa.

113034_1600.thumb.jpg.260bae7e44750b5ee789515708a62b9f.jpg

 

Jollain menee aina paremmin.. Above & Beoynd Cessna 208 Caravan VH-LTZ.

114307_1600.thumb.jpg.2ce84adc2138aeaac46584391f29c240.jpg

 

Kone tuli hakemaan tätä seuruetta. Asiallista matkantekoa. Kävelivät välittömästi laiturin vieressä olevasta hotellista koneelle matkatavaroiden kanssa.

115541_1600.thumb.jpg.341757ff096ab6c1e76a8929f5d76b1b.jpg

 

Minulla oli Sixtiltä varattu halvin mahdollinen auto luokasta "Mystery Car". Antoivat sitten tällaisen Mazdan pick upin. Kyllä taas kelpasi!

134507_1600.thumb.jpg.3ec1f2ec6d2e4798b3beb15ef3013d92.jpg

 

Maisemaa matkan varrelta. Tarkemmin ottaen Dunalley Beach.

143211_1600.thumb.jpg.8996b8290b6ae346b658368b0a772b7f.jpg

 

Ajoin kohti Port Arthuria ja matkan varrella kävin heittämässä kamat road tripin ensimmäisen yön hotelliin Lufra Hotel and Apartmentsiin.

145754_1600.thumb.jpg.9fa781b161e713dfef649cbd85ce3ed6.jpg

 

Näkymä huoneen ikkunasta.

7X7A9600_1600.thumb.jpg.326d49ba04518a1f38e51d89d490b09e.jpg

 

Sitten Port Arthuriin tutustumaan historiaan. Täällä sijaitsi 1800-luvulla suljettu vankila, jonne sijoitettiin britannian pahamaineisimpia konnia.

7X7A9605-2_1600.thumb.jpg.6e59012c3fa3c818a5045a4b7528878d.jpg

 

Tätä saarta käytettiin hautausmaana.

163137_1600.thumb.jpg.6e67945ed4131e69c20521d4a29ae793.jpg

 

Luontokuvia alueen hienosta puutarhasta.

7X7A9612_1600.thumb.jpg.93c3e268cccf5b12749378498b896985.jpg7X7A9620_1600.thumb.jpg.09bcb4b12758c42200b3291d87784bba.jpg

 

Mustarastaiden kisailua.

7X7A9628_1600.thumb.jpg.7af95f5ff94fe860ec1537ee7cbcc374.jpg

 

Valkosilmämesikko (Phylidonyris novaehollandiae).

7X7A9634_1600.thumb.jpg.763aa627d176b2bd8f1a0d902d295aeb.jpg7X7A9638_1600.thumb.jpg.a8d5f9d4e3e3cb3d1780f6372c67d925.jpg

 

Illalliseksi kampasimpukkaa ja muita merenherkkuja tasmanialaisittain. Meren äärellä kun oltiin.

184657_1600.thumb.jpg.611214acceab2a4ff7a518e7316c1920.jpg190022_1600.thumb.jpg.53dc292a6e214c12a9c7e0cd19a4ed83.jpg

 

Seuraavana päivänä suuntasin pikkuteitä pitkin pohjoiseen.

101924_1600.thumb.jpg.7360585a75aed4447000ba2f584d4da1.jpg

 

Kiva että antoivat Mazdan vuokraamosta. Tie kyllä oli pettymys, koska se oli hyvässä kunnossa. Vähän kuin olisi ajellut sipoolaista hiekkatietä.

103858_1600.thumb.jpg.ce3b28094789a07ec9b544eb785b09ce.jpg

 

Photosessio jossain Tasmanian itärannikolla.

111613_1600.thumb.jpg.e1f3802a42c941b9a89f7f82d99d0940.jpg111810_1600.thumb.jpg.a6b88cab3faced7e32c611b8fdd39690.jpg7X7A9647_1600.thumb.jpg.a74bbecf977a1d53bde830c998effd40.jpg7X7A9655_1600.thumb.jpg.bc680f8786c20cae1b1106bcc01f2944.jpg113730_2048.thumb.jpg.8f27d926acd07d010af7b5556c10a806.jpg121721_1600.thumb.jpg.4ade3a3d31e05dedeb1ca8dd7c990a3d.jpg2121923_1600.thumb.jpg.414ea7c17e6d88200f04fc48441071e4.jpg

 

Iltapäiväksi saavuin Delorainen pikkukaupunkiin, jossa oli yöpyminen.

153010_1600.thumb.jpg.8610c051c3f1f213535bdfd47b9a64af.jpg

 

Taas budjettihotelli, jossa yhden henegen huone oli varsin pieni.

153324_1600.thumb.jpg.8f25229741accb63d09e34ad099667bb.jpg

 

Mutta kylppäri oli sitten kaksi kertaa huoneen kokoinen.

153407_1600.thumb.jpg.ff466c4b069633eb4858401998c12223.jpg

 

The Empire hotellin aamiaiashuone. Yöpyminen täällä maksoi 43 euroa ilman aamiaista ja tämä oli matkan halvin yö. Aamiainen paikanpäältä ostettuna maksoi muistaakseni noin seitsemän euroa.

153431_1600.thumb.jpg.5fd730d02d8d7f10c82a2018a9f33cb3.jpg

 

Pieni kävelyretki Delorainessa.

7X7A9671_1600.thumb.jpg.f39b6757477699e234f224e736abad4f.jpg7X7A9677_1600.thumb.jpg.61530f9a909db917b2d5a578ec3a1b49.jpg7X7A9684_1600.thumb.jpg.5677e8545066d1d86c3ff1dd6c2badc2.jpg

 

Taas Tasmanianliejukana.

7X7A9683_1600.thumb.jpg.11447a5ffe5da3b1f07ab614ccf9d419.jpg

 

Illalliseksi sienikastikkeeseen hukutettu kanaleike.

191144_1600.thumb.jpg.f3dab0d338032e7c983e51a12a1827f7.jpg

 

Seuraavana aamuna aamupalan jälkeen kohti Cradle Mountain Visitor Centeriä.

095806_1600.thumb.jpg.1546bc5f3395b1a0245ea6b1560f01cf.jpg

 

Ja tarkemmin ottaen luonnonpuistossa sijaitsevaa Dove Lakea, jonka ympäri olin ajatellut kävellä. Auto jää visitor centerin parkkiin, josta ostetaan myös pääsyliput luonnonpuistoon. Vierailukeskuksesta siirrytään pelipaikoille luonnonpuiston sisäänpääsyyn sisältyvillä pikkubusseilla.

7X7A9687-Pano_2048.thumb.jpg.34826900a2fbc3c468fecc06292c7378.jpg

 

Tämän kiertäminen on noin kuutisen kilometriä.

115518_1600.thumb.jpg.fad5078a17aaec9a70601f9e60848eef.jpg

 

Koko reitti kulkee hyviä polkuja pitkin ja välillä mennään tukevia pitkospuita pitkin. Jossain näillä main näin mustan käärmeen, joka luikerteli karkuun ennen kuin ehdin ottaa siitä kuvaa. Harmitti. Mutta jälkeenpäin ei harmittanutkaan, kun ymmärsin kärmeksen olleen tappavan myrkyllinen Tiikerikäärme. Tunnistus oli sinällään helppoa, kun myöhemmin opin internetistä lukiessa että Tasmaniassa on kolme kärmeslajia, joista Tiikerikäärme on ainoa musta. Myrkky voi kuulema wikipedian mukaan tappaa ilman vastamyrkkyä tunnissa.

7X7A9693_1200.thumb.jpg.bb432c76d2dde1fd611263d077092d78.jpg

 

Luultavasti kanervakasvien sukuun kuuluva Straggling purpleberry (Trochocarpa cunninghamii).

7X7A9695_1600.thumb.jpg.006c69625482aead9e875e8d91ed950b.jpg7X7A9700_1600.thumb.jpg.b76bc3cb7a8f812b20943be5341dd547.jpg

 

Tasmanian waratah (Telopea truncata) endeemisenä Tasmaniassa kasvavan pensaan kaunis kukka.

7X7A9701_1600.thumb.jpg.8d2bec2d960634bbf537f05595b2fce8.jpg

 

Rentouttavaa kävelyä.

122451_1600.thumb.jpg.55791a7a0bce4d28f35fcd7903d03171.jpg

 

Tätä en löydä edes googlella. Ei kyllä ole mikään harvinainen, kun näitä kukkia oli matkalla paljon.

7X7A9699_1600.thumb.jpg.0a6d0d7f5ed2b2818178a85d2b7f3ddf.jpg7X7A9712_1600.thumb.jpg.b841d69fa28e710392546af8f18f2382.jpg

 

Kaunista.

124926_1600.thumb.jpg.25a4f7c121367b605e2ff10236674b03.jpg

 

Lisää kukkaloistoa.

7X7A9707_1600.thumb.jpg.f0f60b16013b0acbd6926309238afef3.jpg

 

Yksi kuva vielä maisemasta ennen siirtymistä seuraavaan paikkaan.

133046_1600.thumb.jpg.43c28a7a3d8c804e8cf92ff693e67af6.jpg

 

Ja se seuraava paikka oli Tasmanian Arboretum matkan varrella Launcestoniin, jossa olisi tarkoitus yöpyä Tasmanian osuuden viimeinen yö. Paikassa oli mukava käyskennellä ja viettää aikaa itsensä kanssa. Meinasi tosin tulla vetelät housuun, kun Vallabi päätti ponkaista pusikosta minun edestä karkuun. Kuvaa ei siitäkään kerennyt saada. Alueella oli itse asiassa useampiakin yksilöitä, mutta ne olivat kaikki liian vikkeliä suomipojalle kameroineen.

160029_1600.thumb.jpg.85dc928596b059ac90522661824cb633.jpg

 

Nokikana (Fulica atra).

7X7A9729_1600.thumb.jpg.6300aa3332865b06aba321be4097720f.jpg

 

Vesinokkaeläin (Ornithorhynchus anatinus). Metka otus, jota elää Kaakkois-Australiassa ja Tasmaniassa.

7X7A9734_1600.thumb.jpg.f2ba1d41663fa1f63d6b1d2164b4c1e5.jpg

 

Australiantavi  (Anas castanea) pariskunta ja muutama muu tyyppi.

7X7A9737_1600.thumb.jpg.9c5241f98135e1bd47ac33ddb93e1a5a.jpg

 

Juovanaamasorsa (Anas superciliosa).

7X7A9737_1_1600.thumb.jpg.8ce197493ffe13175977605edfc49d08.jpg

 

Pari fiilistelyä arboretumin kukkivista puista.

7X7A9743_1600.thumb.jpg.5fe735eb0570b0c7f92096d446eba141.jpg7X7A9744_1600.thumb.jpg.599cf184e87a3930f571796922770a14.jpg

 

Tasmaniansieppo (Melanodryas vittata).

7X7A9748_1600.thumb.jpg.163de680eb1d7e72dc9fa3ef05a4861b.jpg

 

Sinikurkkumaluri (Malurus cyaneus).

7X7A9751_1600.thumb.jpg.50a779fe4555ef634226725b2221e063.jpg

 

Ollaan sitten varovaisia siellä ulkona.

170553_1600.thumb.jpg.9c2ada1e254a7b3bd9415a7b7c3ffdd7.jpg

 

Väliin taas yksi Tasmanianliejukana.

7X7A9755_1600.thumb.jpg.fe33a5ccbbabc006c7e3d6029e67ed8e.jpg

 

Mustajoutsen (Cygnus atratus).

7X7A9764_1600.thumb.jpg.e744c6a358d419435728ef3363b08161.jpg

 

Niin. Tiesittekö? Pyrin nykyisin varaamaan hotellit tästä syystä suoraan hotelleilta, vaikka etsinkin niitä bookingeilla ja trivagoilla sun muilla. Mutta jos hintaero ei ole paha, niin varaan suoraan hotellilta. Poislukien isot ketjut, joille tuo provikka on se ja sama.

184129_1600.thumb.jpg.47146fae4193d775aeb5cbfe8c0c23dd.jpg

 

Tasmanian viimeisen yön majoitus Launcestonissa näytti tältä. Hotelli sijaitsi vähän kaupungin ulkopuolella ja sen yhteydessä oli suositun oloinen sporttibaari ja ravintola, jossa jengi hengasi.

7X7A9767_1600.thumb.jpg.a821bdca54a8a17f5bcb8c7f4386523d.jpg184320_1600.thumb.jpg.946779f87b83cb0b5cd607909e9830a4.jpg184333_1600.thumb.jpg.b074401da891ae2ef0c8711f6c626c19.jpg

 

Ja tällainenkin erikoisuus oli siellä. Drive-in viinakauppa!

193431_1600.thumb.jpg.d0cac5706e716449678d18706bda01df.jpg193356_1600.thumb.jpg.180bc198cab0338f7c254c8658c4e4b6.jpg

 

Illalliseksi tomaattikastikkeeseen hukutettua lampaanpotkaa.

200836_1600.thumb.jpg.a1b7fd76ab97aaaf81ee988335a8c31f.jpg

 

Seuraavana päivänä ei ollutkaan muuta ohjelmaa, kuin ajelua lentoasemalle. Matkan varrella satuin näkemään myös pari nokkasiiliä erään tietyömaan hidastelun aikana, mutta taaskaan en saanut kuvia. Ei kyllä ollut mahdollisuutta pysäyttääkään ja vaikka olisi, niin eläimet olisivat varmaan jo poistuneet linssin edestä.

Auto parkkiin, avaimet konttorille ja tornin alle nurmelle tarkkailemaan Hobartin liikennettä.

132053_1600.thumb.jpg.ca9ddb2a4f1d1112ec7f3383bac201b2.jpg

 

Link Airways Saab 340B+ VH-VER.

7X7A9774_1600.thumb.jpg.a980f5ec234fb4b65b58a52fb8f033b7.jpg

 

Virgin Australia Boeing 737-8FE(WL) VH-YFF.

7X7A9782_1600.thumb.jpg.49e6a059c010c7e72df25329cc9eb3ff.jpg

 

Isohuiluvaris (Gymnorhina tibicen).

7X7A9796_1600.thumb.jpg.95bc9ee3ec5fddc747fcaa5a5d9ea219.jpg

 

Jetstar Airways Airbus A320-232(WL) VH-VFP joka toi minut Sydneystä Tasmaniaan.

7X7A9818_1600.thumb.jpg.1acabf644a50dcab34fdda8c5d085744.jpg

 

QantasLink Embraer ERJ-190AR VH-UZI.

7X7A9828_1600.thumb.jpg.b362d1ab07e0dabcdaf9d17720c2744c.jpg

 

Siinäpä kattaus Hobartin liikennettä ja tämä onkin jo Qantasin kotimaan lounge.

153146_1024.jpg.0bf7a3c42ceb008280b6ff5fd05f59e9.jpg143234_1600.thumb.jpg.f5885dee2f534a6b04d3803a8af8c871.jpg143240_1600.thumb.jpg.bbd5c8e1cf4ce00e4fa9443f3be0e18b.jpg

 

Vain pientä vahvistusta ennen lentoa.

143522_1600.thumb.jpg.c26dc48d9b77af9f402768ae3e5be3c8.jpg

 

Sieltä saapuu minun lintu. QantasLink Boeing 717-2BL VH-YQW "Discover Tasmania" erikoisvärityksessä.

7X7A9846_1600.thumb.jpg.621c825fd8683386ffe88af47214b0ee.jpg

 

On se ysi. Ysi se on.

154837_1600.thumb.jpg.172056ce4695ffe2909200b192dd07c5.jpg

 

Tätäkään kuvaa ei muuten ole olemassa, sillä tuollakaan ei sitten tykätty kameran sekä lentokoneen yhdistelemisestä ja minua kiellettiin kuvaamasta. Vaarallista. Hyvin vaarallista.

220504_1600.thumb.jpg.36c8d2c75c48dd0687cbfc7193d588c5.jpg

 

Asiallisessa kunnossa oleva 18 vuotias koneyksilö. Toimitettu alunperin vuonna 2006 Midwest Airlinesille ja kiertänyt MexicanaClickin kautta QantasLinkille National Jet Systemsin operoimana.

155005_1600.thumb.jpg.d68cc4e741ce903cde160d9a5d0c5ff1.jpg

 

Otin paikan kolmanneksi viimeiseltä riviltä, että pääsin fiilistelemään vielä kerran äänimaisemaa ja katselemaan jo lapsuudesta tuttua siipimaisemaa.

Ai että!

7X7A9848_1600.thumb.jpg.bfebfed74df1579a2ed1ac2c85c2f14a.jpg

 

Sitten mennään.

7X7A9852_1600.thumb.jpg.9552e4320fd23a2ab4335497ee67f671.jpg

 

Tarjoiluna lennolla oli viiniä/olutta/kahvia/teetä/limpparia, sekä tacolastuja tomaattidipillä. Henkilökunta teki vielä toisenkin kierroksen ja jakoi santsilastut halukkaille.

163445_1600.thumb.jpg.b0c8ea35b2d274af4aa6221c95e08916.jpg

 

Tiivistää kuin kasikymppinen.

7X7A9855_1600.thumb.jpg.de65b6258ef0701baac99c2fbe4af094.jpg

 

Se oli siinä. Saapa nähdä tuleeko enää lennettyä MDC:n suunnittelemilla takatuuppareilla. Vaihtoehdot alkavat käydä vähiin.

7X7A9859_1600.thumb.jpg.374241c376fe91b853d1b00ff408f478.jpg

 

Vielä yksi yö Australiaa ennen kotiinpaluuta. Lentoaseman kotimaanterminaalilta 10 - 15 minuutin kävelymatkan päässä sijaitseva Ibis näytti tältä. Huoneen ilman aamiaista he möivät yhdelle hengelle noin 100:lla eurolla.

7X7A9863_1600.thumb.jpg.de0b155c8e6d4572df548301644e2989.jpg

 

Komea neliovinen välikoppa eskortti. Oikein kaksilitrainen isolohko!

100147_1600.thumb.jpg.bd2952fe559b251b1996626af16beeea.jpg

 

Vielä viimeiset kuvat parkkitalon katolta ennen suuntautumista ylämäkeen kohti Eurooppaa. Tämä oli hyvin lämpöväreinen päivä ja suurin osa kuvista on kelvottomia. Pannaan nyt kuitenkin jotain roskikselta säästyneitä tänne.

REX Airlines Saab 340B+ VH-ZLF.

7X7A9885_1600.thumb.jpg.75b57d3ff3b1ef877015c2945588e412.jpg

 

Air New Zealand Airbus A321-271NX ZK-NND.

7X7A9892_1600.thumb.jpg.2855a3a332e7e03a5154f4d4379a0c65.jpg

 

Air India Boeing 787-8 Dreamliner VT-ANZ.

7X7A9910_1600.thumb.jpg.c613d7a2b3f74cbfb486208170f789d9.jpg

 

Qantas Boeing 737-838(WL) VH-XZJ "Mendoowoorrji" spesiaali ja takana Qantas Airbus A380-842 VH-OQL.

7X7A9932_1600.thumb.jpg.f09eb851c0dc6c5412f3df9ecae5f3fa.jpg

 

QantasLink De Havilland Canada DHC-8-315Q Dash 8 VH-SBV.

7X7A9966_1600.thumb.jpg.265a33731b6b3bd209b57ce437a3f61b.jpg

 

Qantas Boeing 787-9 Dreamliner VH-ZNI.

7X7A9968_1600.thumb.jpg.7fa01abd0d653f08cb20bf47477c9d4a.jpg

 

Asiana Airlines Airbus A350-941 HL8522.

7X7A9970_1600.thumb.jpg.cc151f2e1a4cc9d8be29e11b000dcfa0.jpg

 

Finnair Airbus A330-302 OH-LTR.

7X7A9976_1600.thumb.jpg.87101607811fdea33ed3efe62470f835.jpg

 

Link Airways Saab 340B+ VH-VEQ.

7X7A9979_1600.thumb.jpg.0a4002cf6d57d5b2bbb1444f9d8d5f05.jpg

 

Virgin Australia Boeing 737-7K2(WL) VH-NQY. VA:lla on 88 koneyksilön Boeing 737 laivastossa vain seitsemän näitä -700 sarjalaisia.

7X7A9981_1600.thumb.jpg.948adc8959c556fb1442e356661b97c5.jpg

 

American Airlines Boeing 777-323ER N732AN.

7X7A9993_1600.thumb.jpg.fc7900da7f4a522d73b43299918d706a.jpg

 

Jetstar Airways Airbus A320-232 VH-VGF "10th Anniversary" spesiaali.

7X7A0002_1600.thumb.jpg.aabdb405c15a109a4747781185f482c7.jpg

 

Qantas Boeing 737-838(WL) VH-VXK.

7X7A0018_1600.thumb.jpg.2a3e2ddde0c7f4a0f468a9723a651046.jpg

 

NSW Ambulance Service Beechcraft 350C Super King Air VH-AMQ.

7X7A0027_1600.thumb.jpg.94c09e27ee9d6af46cff0252c8cc7d2a.jpg

 

QantasLink De Havilland Canada DHC-8-202Q Dash 8 VH-TQX.

7X7A0054_1600.thumb.jpg.f34ae46d3f1545fd6064d2767be1c8ce.jpg

 

AirAsia X Airbus A330-343 9M-XXJ.

7X7A0064_1600.thumb.jpg.675fba5cc41fe014ddaea60fb9c17c80.jpg

 

QF A380 ja YSSY TWR.

7X7A0075_1600.thumb.jpg.f6c78667d103b18dc8caeb78e6d3e349.jpg

 

Cathay Pacific Boeing 747-867F B-LJM.

7X7A0128_1600.thumb.jpg.3b72e60b3c51a04302851494e290aaa9.jpg

 

Ja vielä loppuun jarrupölyt telineistä pöllyttävä Cathay Pacific Airbus A350-941 B-LRS.

7X7A0142_1600.thumb.jpg.3b4d24085220337f201d32f33d797fb1.jpg

 

180 asteen Panoraama parkkitalon katolta.

123522_4000.thumb.jpg.6c1c07db6717c72c8fe6dac28c56e231.jpg

 

Aikaa koneen lähtöön oli vielä vaikka kuinka ja paljon, joten ei muuta kuin reppu säilöön lentoaseman laukkusäilöön ja pikkurepun sekä kameran kanssa kaupungille katselemaan miltä siellä näyttää.

Pakollinen oopperatalon kuva MS Brilliance of the Seasin kanssa.

7X7A0193_1600.thumb.jpg.2a0f0a421a498ca06805408c8fbd47a0.jpg

 

Taidetta Museum of Contemporary Art Australiassa.

140210_1600.thumb.jpg.23613e32aca0f5aeb56f797d393eb2ca.jpg

 

Sydney Harbour Bridge taidemuseon kattoterassilta nähtynä.

141625_1600.thumb.jpg.3cd7220527465c0d6ab872355e332a0f.jpg

 

Laitetaan nyt toinenkin oopperatalolle.

7X7A0194_1600.thumb.jpg.73f1b49bffd4531bb26a48748bd69c2f.jpg

 

HMAS Canberra.

7X7A0196_2048.thumb.jpg.752c60d9bde354a42a6da2850cf5f50a.jpg

 

Oceana jahtia on ainakin saanut vuokrattua. En tiedä mikä on tilanne nyt, mutta google varmasti kertoo jos tarvetta on.

7X7A0200_1920.thumb.jpg.0b9efb16d3fe123799b3ee0d912ea6aa.jpg

 

Muutamat kuvat Sydneyn Royal Botanic Gardenista.

7X7A0202_1600.thumb.jpg.acf111e049973e17ce33b1455dd11241.jpg

 

Faijavainaa olisi sanonut noista valkoisista perhosista lajinmäärityksenä "joku kaali" [perhonen].

7X7A0205_1600.thumb.jpg.082df8a3af9b520f8d6e55a48f4b7f59.jpg

 

Australianpyhäibis (Threskiornis molucca).

7X7A0206_1600.thumb.jpg.7aac04e3d93f751de06471127fdeb752.jpg

 

Isohuiluvaris (Gymnorhina tibicen).

7X7A0209_1600.thumb.jpg.39d621d3c5e29eae6d93b338325e8c4f.jpg7X7A0210_1600.thumb.jpg.f053ea45a15724a80e3f176aacddd4aa.jpg

 

Tämä lienee Punakosmoskukka.

7X7A0212_1600.thumb.jpg.3d61da04e5cd6dad55678317676fdc34.jpg

 

Rohtosormustinkukka ja pimppari.

7X7A0215_1600.thumb.jpg.b5dc33456c1d809d906a691a0c48c047.jpg

 

Aika punaista.

152300_1600.thumb.jpg.0cdb353453eb3ddcc724b130a6266f74.jpg

 

Vielä yksi kukka.

152324_1024.jpg.f3c2e558d6366abc3c78ebf240e3d4c4.jpg

 

Ja sitten taas taidetta. Tällä kertaa Art Gallery of New South Walesista.

Wassily Kandinsky, Komposition 8.

154027_1600.thumb.jpg.df91fbfba3f7d504cd6667cea1b70fac.jpg

 

Edwin Tanner, The Engineers.

161317_1600.thumb.jpg.39d67e5c2398d727cc7ca175b66fd8ee.jpg

 

Yleisnäkymää museosta, jolla on aika isot kokoelmat uutta ja vanhaa taidetta.

162404_1600.thumb.jpg.22dbf14475a63aa753c6af3735f9315a.jpg

 

Museon fasadi.

163326_1600.thumb.jpg.4834b2f066dd8082d7a009e8ecf78267.jpg

 

Sitten olikin aika siirtyä Qatar Airwaysin lähtöselvitykseen. Sydneyssä ei pysty selvittäämään itseään QR:n lennoille online, niin pitää mennä tiskille nojailemaan. Tässä australialainen näkemys jonosta.

182049_1600.thumb.jpg.eac40b95b7c6ee60eb33870e6cce670c.jpg

 

Siitäkin selvittiin ja nopeiden muodollisuuksien jälkeen yhteen ow:n parhaista odotustiloista.

203057_1600.thumb.jpg.f7caf0eb3784ba9135c80a5367189eb8.jpg202930_1600.thumb.jpg.d22e639780403b5ef5e1ef3625c44072.jpg

 

Nälkähän tässä alkaakin jo olla.

190457_1600.thumb.jpg.4c54dc6311512e49256dc13ad2943f73.jpg

 

Alkuun zamppanjaa.

190618_1024.jpg.5d0f63737906c45131277d4b97b43ce9.jpg

 

Raputempuria vihreällä chilisoosilla.

192043_1600.thumb.jpg.d1261f03f36021df0daf89f11c872165.jpg

 

Briskettiä ja sivuun pyysin perunoiden sijasta "jotain vihreää". Oli hyvin toimiva setti!

193040_1600.thumb.jpg.5809e8cc5b4eeefd5820a8c379ccde43.jpg

 

Vaikkei enää ollut nälkä, niin pithän se vielä maistaa herkullista Gua pao possua.

194959_1600.thumb.jpg.1d5a44709ad8cff0ef24f66fe6537487.jpg

 

Sitten suihkuun pesemään Sydneyn hiet pois ennen 15 tunnin yölentoa Dohaan.

200208_1920.thumb.jpg.80960100dc914eced3942e9246ce60d0.jpg

 

Viisitoista tuntia lentoaikaa = tarvitsee lentosukat.

202623_1600.thumb.jpg.0bdfaa515d6a1d04f8980b45d91bde46.jpg

 

Vielä kuva baarin puolelta ennen siirtymistä seuraavaan odotustilaan.

202934_1600.thumb.jpg.d8b0affd36f9c68b7bb3011e743f5be4.jpg

 

Pitihän se käydä tutustumassa myös Air New Zealandin lounkeen, jota QR käyttää Sydneyssä. Täällä en tehnyt muuta kuin join mukillisen ja poistuin. Hyvä perusbusinesslounge.

204022_1600.thumb.jpg.7e3f01047ff01b7410c9553e9ee0cced.jpg204028_1600.thumb.jpg.0a2a116207df529fcdf26b2fe0667371.jpg204031_1600.thumb.jpg.8125adcd81d38a77c55d25e11ada5c6e.jpg204101_1600.thumb.jpg.6bcf8e775815516db8a11fe4a840f7ee.jpg204103_1600.thumb.jpg.6dce2d343e2d6f9f47e0da8b40f9c27e.jpg

 

Portilla odottelee Qatarin iso tyttö.

205850_1600.thumb.jpg.f787f77a9c22e1a353e0c61298f84a68.jpg

 

Qatar Airways Airbus A380-861 A7-APH alakansi näyttää turistin puolella tältä.

210009_1600.thumb.jpg.c20cc5b582ec9816fccf09c53fcb659a.jpg

 

Ja tältä.

210023_1600.thumb.jpg.b9026038ecfc896e31924f6966ce5741.jpg

 

Perältä löytyy portaat ylös.

210030_1600.thumb.jpg.b2d2b9b815a27742a8647d631b3d7e6e.jpg

 

Yläkannella takana on pieni turisti, josta olin itselleni valinnut paikan.

210052_1600.thumb.jpg.aae43acd99162c149759eb3c03d0f7ab.jpg

 

Tässä oltaisiin seuraavat 15 tuntia.

210224_1600.thumb.jpg.20e56ba959d946ea7a54ff25efbdfd21.jpg

 

Ensimmäinen ateria tuli aika pikaisesti lentoonlähdän jälkeen. Muistaakseni.

230911_1600.thumb.jpg.d9bc30a211de5b876e86faf019e8bb0e.jpg

 

Jossain kohtaa yöllä tuli yllätysboksi.

044517_1600.thumb.jpg.3e44545ab87f195e18c40ce8aa32598c.jpg044553_1600.thumb.jpg.61804a343e24f25ea9ad688a0b225c86.jpg

 

Tunnelmia Intian valtameren päällä.

045530_1600.thumb.jpg.b038ba1466ca574e248cef9744d2a258.jpg

 

Vessa meillä oli tällainen.

045737_1600.thumb.jpg.8149279fe2fbcabd6df4da8b58b77d2c.jpg

 

Aamiainen oli herkullinen.

101119_1600.thumb.jpg.1a670fad6a64be956b2fb4e3cdf021ca.jpg

 

Arabian niemimaa.

7X7A0230_1600.thumb.jpg.47e196a3b9bc2ffc7c72d69bdadf93c8.jpg

 

Pitkä lento melkein perillä.

120259_1600.thumb.jpg.eb13fcdb67c062eaeef01a2a29900774.jpg

 

Laskuun aamuyön pikkutunneilla.

7X7A0233_1600.thumb.jpg.e9df114a2bdacce0e217ff89563aae99.jpg

 

Näyttää Dohalta.

7X7A0235_1600.thumb.jpg.7b866f29bf7c16252bdd8f27d8ae4cab.jpg

 

Qatar Airways Boeing 777-3DZER A7-BAV.

7X7A0237_1600.thumb.jpg.a08713f6ad0122e0f890acec005cda68.jpg

 

Qatarin iso tyttö jää odottelemaan seuraavia matkustajia.

053242_1600.thumb.jpg.a88cbe413faa864c228259f5f920be09.jpg

 

Suuntasin loungeen. Dohassa on hieman monimutkainen oneworld loungepolitiikka. Heillä on useita business- ja first loungeja, mutta parhaisiin pääsee vain jos on business tai first tiketti. Koska olin onnistuneesti upgreidannut viimeisen DOH-HEL legin bisnekseen, niin minulla oli pääsy Qatarin "oikeaan" business loungeen Al Mourjaniin. Niitäkin on silti kaksi. Uusi ja vanha. Olin ajatellut meneväni sinne uuteen, joka on kuulema ruuhkattomampi. Mutta kun kysäisin vanhan liukuportailla päivystävältä henkilökunnalla missä se on, niin se oli aivan mahdoton paikka kertoa se minulle. Siinä otettiin radiolla yhteyttä ja kysyttiin mistä Finnair lähtee ja kerrottiin, että minulla on lyhyempi matka koneelle täältä, eikä herra nyt missään nimessä voi mennä sinne toiseen. No päätin antaa mahdollisuuden tälle, mutta olisi vaan pitänyt kiittää ja mennä sinne uuteen eikä kuunnella henkilökuntaa.

054547_1600.thumb.jpg.3d865c2ceaff7f5d420be77d439df962.jpg

 

Aamiaisessa ei ollut mitään vikaa, vaikka lounge oli iso, ruuhkainen ja rauhaton.

055409_1600.thumb.jpg.34807e107d6b447d8515093cfbe60000.jpg

 

Ei tämä oikein sytyttänyt. Olisin mielelläni käynyt virkistäytymässä pitkän lennon jälkeen ja tässä valtavassa loungessa on jopa kaksi eri suihkutilaa. Sattui vaan niin että molempiin oli tunnin jono! Enpä ole koskaan ollut loungessa, jossa suihkuun pitää jonottaa niin pitkään.

061216_1024.jpg.e3f835ded30160d1e983ec9a72e39f92.jpg061322_1600.thumb.jpg.4393d17f3aec07bbef6d5fe5fac23bd5.jpg

 

Hetken kierreltyäni ympyrää, kuin Roope Ankka toimistollaan, nostin kytkintä ja siirryin Platinum and Gold Loungeen, jonne emeraldit pääsevät turistin lipulla. Henkilökunta oli ovella kauhuissaan, että kuinka herra bisneslipun kanssa tänne tulee, kun meillä olisi teitä varten tuo parempi Al Mourjan tuolla. Kerroin että kävin siellä, enkä pitänyt sen ruuhkaisesta meiningistä. Kuultuaan tämän, henkilökunta hymyili ja toivotti tervetulleeksi.

Täällä oli paljon parempi meininki. Vaikka puitteet periaatteessa ovat huonommat, niin kokonaisuus hakkaa ruuhkaisen Al Mourjanin 10-0.

063555_1600.thumb.jpg.a544e46b79785ed34649ed99c1756551.jpg071340_1600.thumb.jpg.768d69b0d125b60b48ce887e022ca659.jpg

 

Kaiken kaikkiaan Dohasta jäi taas ristiriitainen kuva, kuten aikaisemmillakin kerroilla. Kaikki on periaattessa hyvin ja vieläpä erinomaisesti, mutta he yrittävät liikaa ja homma on jotenkin kovin kalseaa ja teollista. Henkilökunta on superystävällistä ja palvelut ovat hyvää, mutta jotenkin sellainen "human touch" jää puuttumaan. Jotenkin tulee sellainen fiilis, että porukka ei ole tuolla töissä asiakasta vaan, isäntää varten ja paikkaa johdetaan pelolla. No eipä sitä sen suuremmin kannata surra. Hyvä pysäkki se on vaihtaa konetta, mutta parempiakin löytyy. Itse en antaisi viittä tähteä.

071848_1600.thumb.jpg.ce3adbf124045c76a50b66b57d514f0d.jpg

 

Seuraavaksi Finnair Airbus A330-302 OH-LTO kyydistä nautiskelemaan.

073744_1600.thumb.jpg.9ccf0104c1e673ce85e35c1ea09caafb.jpg

 

Tällä lennolla ruokalista näytti tällaiselta.

073807_1024.jpg.1f010a497e61b0d8ca26607c01f3ef6f.jpg073814_1600.thumb.jpg.d10aae75ea7397f3fbdaa0b6e7c6f6a9.jpg073820_1600.thumb.jpg.83d62acb31af3c88d6ec1836a9c9b7f6.jpg

 

Alkuun mustikkamehua, sillä uskonto ja allu näkee koneen sisään. Viinatrollit saa avata vasta koneen noustua ilmaan. Jännä homma, että allu ei näe terminaalin sisään, jossa viina virtaa loungeissa ja luultavasti myös terminaalin ravintoloissa..

074625_1600.thumb.jpg.d553e3ab9fdad29cc311a1a23ff046b4.jpg

 

Qatar Airwaysin Boeing 737-8 MAX laivastoa.

082755_1600.thumb.jpg.5bbb6b42b287bb0c54fce579448b7c84.jpg

 

Qatar Airways Airbus A350-1041 A7-ANS.

082847_1600.thumb.jpg.0e4e05fba0719d43a1b84bb1743f903a.jpg

 

Malaysia Airlines Airbus A330-323 9M-MTG "Harimau Malaya" spesiaali.

7X7A0241_1600.thumb.jpg.05f9ef8a91a047f28ca6cbe13f6bda90.jpg

 

Qatar Airways Boeing 777-3DZER A7-BAT.

7X7A0243_1600.thumb.jpg.77e39a9a50e4fd5c70c295d79199282f.jpg

 

IndiGo Airbus A320-271N VT-IJO.

7X7A0254_1600.thumb.jpg.75ad629c06edd1da9fdcaca6bc0ded4f.jpg

 

Qatar Airways Boeing 787-9 Dreamliner A7-BHM.

7X7A0261_1600.thumb.jpg.ec6cc4d0aefcf169b5591bd2be7d17fa.jpg

 

Rahtiplatan vilskettä vol. 1.

7X7A0263_1600.thumb.jpg.ce50fa4ba5ce147034d33d56682c11b9.jpg

 

Rahtiplatan vilskettä vol. 2.

7X7A0265_1600.thumb.jpg.62a953a84f9ca6c7a4168e0d5021f715.jpg

 

Qatar Airways Cargo Boeing 747-83QF A7-BGB.

7X7A0268_1600.thumb.jpg.530fba18833dedd17ca804b512f6ea37.jpg

 

Tämän rekisteriä/historiaa en saanut selville, en sitten millään. Ilmeisesti joko entinen A7-CJA tai A7-CJB.

7X7A0271_1600.thumb.jpg.4d53d17f732ad536f25b319399db50e8.jpg

 

Isola Dana Google mapsin mukaan.

084018_1600.thumb.jpg.bc9d30b09b3cb9a37f0495768d652820.jpg

 

Jalkapallopyhättö.

7X7A0273_1600.thumb.jpg.8fc35eb4a471044088c58b0655f77f74.jpg

 

MS Mein Schiff 2 (Made in Turku).

7X7A0274_1600.thumb.jpg.0d230cbd81cb65bd51b31f229b1789e6.jpg

 

Katara Towers.

7X7A0277_1600.thumb.jpg.3a9315dfdec7a04411461cc4e5d3aaf8.jpg

 

Tilasin mimosan ilmaan päästyä. Muuten olinkin vesi- ja kahvilinjalla tämän lennon.

085515_1600.thumb.jpg.192285f9c379aab67cdd200b10de29f0.jpg

 

Aamiainen näytti tällä lennolla tältä.

091922_1600.thumb.jpg.28550c5773afb9c1d75f1b01ae813b59.jpg

 

Tässä mennää Iranin ilmatilassa.

093237_1600.thumb.jpg.fc279051e5cfdfdc94faf5ef6da85fef.jpg

 

Yllätyksenä juustokaakkua pyytämättä. Herkullista oli, kiitos.

095044_1600.thumb.jpg.01075302ed1ea9e7f76facf77903baa0.jpg

 

Van Ferit Melen Airport (IATA VAN - ICAO LTCI).

7X7A0282_1600.thumb.jpg.2c193063237e87939df1a3b34c10b110.jpg

 

Finnairin näkemys A330 L2 oven liepeillä sijaitsevasta vessasta.

100520_1600.thumb.jpg.b2065d100719cb8c8f1fd4641770b14a.jpg

 

Enpäs keksinyt yht'äkkiä mikä kivi tämä on, mutta Turkin ilmatilassa lenneltiin.

7X7A0284_1600.thumb.jpg.124618209c7fc2d43594064d7ba55556.jpg

 

Siipikuvaa edellisen kaveriksi.

100839_1600.thumb.jpg.5a8e991fc37db7d0c4417ec6ec51d39e.jpg

 

No mutta! Taas työnnettiin välipalaa. Kylläpäs Paulia nyt hemmotellaan.

132434_1600.thumb.jpg.60b955cdbba019027c93556343c72818.jpg141424_1600.thumb.jpg.f17216d4842d2cc030af0a7833ba46d1.jpg

 

Kohta kotona.

7X7A0286_1600.thumb.jpg.430976957ab437a1f52caac6a7acfc69.jpg

 

Tallinnan jälkeen keli menikin kotoisen harmaaksi.

7X7A0289_1600.thumb.jpg.ed3cccd07754a1a8398d0b9499ec8481.jpg

 

Vähän aurinkoa vielä!

152815_1600.thumb.jpg.954f8eb0c3b39bd70da9ce2a35115d3b.jpg

 

Laskuun 22L:lle.

7X7A0290_1600.thumb.jpg.d3e62c5e9c33506ca0a1cf96c44c44e3.jpg

 

Kone parkkiin, mies yöksi kotiin.

143813_1600.thumb.jpg.bee4beeb15afd6dae92682e71f017796.jpg

 

Mutta ei sieltä niin vaan päästykään. Meidät päästettiin putkeen, mutta vartoiltuamme tuollaisen vartin meille ilmoitettiin, ettei ovet toimi ja joudumme peruuttamaan takaisin koneeseen, jonne tuodaan takaportaat ja kuljetus terminaaliin hoidetaan busseilla.

145404_1024.jpg.630a1e752f298502b9ef1cee9c3845c7.jpg

 

Seuraavana aamuna varhain aamiaisella odottelemassa lentoa Osloon, jossa olisi vain pikainen parin tunnin kääntö pistepäissään.

060119_1024.jpg.3a0b6bdb897282e5b12c83edc157db28.jpg

 

Työntö standilta alkakoon.

065454_1600.thumb.jpg.d898fd7ed59aecba8383b689410237d0.jpg

 

Finnair (opby Norra) Embraer ERJ-190LR OH-LKF.

080815_1600.thumb.jpg.a8fd7221e13a581db5f32cf95382b5fd.jpg

 

Ja tietysti empun vessa!

080605_1600.thumb.jpg.0285ad47fa4b0ee0c584c783e54d4751.jpg

 

Lyhyen nykäisyn jälkeen jätetään oneworld hetkeksi ja siirrytään kokeilemaan jotain uutta ja ihmeellistä.

075340_1600.thumb.jpg.db82bd9dd5382b113659c88b5b13e208.jpg

 

Mutta ensin Sunclass Airlines Airbus A330-243 OY-VKF.

075418_1600.thumb.jpg.e549e1d628123eb843489cb9873e1834.jpg

 

Oslossa oli pientä remontintynkää päällä.

080111_1024.jpg.4c9ad93b4a0db866091cda92e3834497.jpg

 

Upouuden SAS:n kultarkortin voimin kokeilemaan Star Alliancen tarjontaa!

083225_1024.jpg.933629c0007ec02a15937d4b9feba549.jpg

 

Hyvältähän täällä näyttää.

083248_1600.thumb.jpg.12920a605c277ff79191bca597a45503.jpg083320_1600.thumb.jpg.4c7387f63ae4b0eb34afec2f5cc3bc8a.jpg083341_1600.thumb.jpg.27775135ec5d10638a9c89e4a8572e6c.jpg

 

Hetkinen..

083410_1600.thumb.jpg.7d08017eb00ed51f7be2b31fb635f388.jpg

 

Ai täällä oli vielä paremman väenkin puoli!

083435_1600.thumb.jpg.6b15c3f2fdd1f95c517d79b7b8cb1748.jpg083444_1600.thumb.jpg.633331f9d4dd862cc79e5d0e9f28d826.jpg083453_1600.thumb.jpg.4f2bba44c6d6a95ecac99872f5992e4c.jpg083500_1600.thumb.jpg.761d4a2a7653d43adc4ea3bac1942a60.jpg

 

Päivän toinen aamiainen.

084207_1600.thumb.jpg.698ab46aadebea734856a4181686854b.jpg

 

Sen jälkeen siirtyminen SAS:n kyytiin ja kohti Helsinkiä.

102135_1600.thumb.jpg.bed4daa32f4696348362f66d4cb565f9.jpg

 

Norsen driimejä parkissa.

102317_1600.thumb.jpg.e9b34d2766e819c97eef33cc8d81d032.jpg

 

Ja on siellä näköjään yksi edesmenneen Norwegian Long Haulinkin driimi piilossa takapihalla.

102803_Ccrop.thumb.jpg.17e973d38db4a06b68071abd722e3aad.jpg

 

Oslossa on kyllä aina mukava poiketa. Seuraavaan kertaan!

102817_1600.thumb.jpg.1239c0168620ace352350f4b02f075d1.jpg

 

Minulla oli kaikkein halvin mahdollinen lippu SAS:lla ja ilokseni huomasin, että heillä sisältyy kahvi kaikkien lippujen hintaan (paljon muuta ei sitten sisällykään).

104214_1600.thumb.jpg.2d37bca808b99a23b884731ea8944fee.jpg

 

Ei lentoa ilman vessakuvaa. SAS:n weecee.

105711_1600.thumb.jpg.ecbe4ab4733894348e69cb5d1caf6730.jpg

 

Siisti kymmenkunta vuotta vanha Scandinavian Airlines Airbus A320-232 OY-KAM. Tämä aamulento ei ollut yleisömenestys.

105921_1600.thumb.jpg.be4ef1dd38a4e6b204939b4062f3f203.jpg

 

Lähestyminen lumiseen Helsinkiin.

113243_1600.thumb.jpg.b9d7f93af3ac0cc44d4e2a6876abc18f.jpg

 

Laskuun kiitotielle 15 ja tämä onkin viimeinen kuva tältä reissulta.

113409_1600.thumb.jpg.2fa0750714b595169a14ccfd712b46cb.jpg

 

Saapas nähdä mitä tulevaisuus tuo nyt tullessaan Avios aikakaudella. En ole vielä jaksanut uhrata ajatuksia tulevalle. Eli jatkanko AY+ kanssa ja koitan pitää edes kultatasoa yllä (noin 4k EUR) vuodessa, vai siirrynkö johonkin muuhun ohjelmaan (Aegean houkuttaa), vai jatkanko SAS:n Goldin avulla Skyteamissa, kun sinne siirtyinen tapahtuu kohtapuolin? Ja sitten on toki aina se vaihtoehto, että jään ulos alliansseista ja kanta-asiakasperseilyistä kokonaan ja ostan vain priority passin ja lennän halvimmilla mahdollisilla ryanaireilla ja wizzaireilla. Saapi nähdä.

Mutta seuraavat matkat on toki jo varattuna ja tänne tulee myös tulevaisuudessa stootreja. En minä tätä alustaa hylkää!

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Pauli Hankonen
Korjaillaan taas typoja pikkuhiljaa..
28 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli hieno ja mielenkiintoinen pläjäys. Paulille kiitos!

Rodney

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taattua laatua taas kerran! Näitä on niin mukava lukea, eräänlaista nojatuolimatkailua tämäkin! Kiitos! 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli kiva lueskella tarinaa. Saas nähdä miten Sassin siirtyminen SkyTeamiin tuo. Itse tässä rahaa säästän jos ensi vuonna pääsisi kokeilemaan SK/DL/VS comboa rapakon taakse jos luoja suo.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Paavo Mäntylä kirjoitti:

Taattua laatua taas kerran! Näitä on niin mukava lukea, eräänlaista nojatuolimatkailua tämäkin! Kiitos!

Valitettavasti minulla puuttui nojatuolimatkallani aiheeseen ja sen laatuun sopiva syötävä ja juotava.

Rodney :cool:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Valitettavasti minulla puuttui nojatuolimatkallani aiheeseen ja sen laatuun sopiva syötävä ja juotava.

Rodney :cool:

Tykkäsin paljon Paulin laittamasta kertomuksesta ja kuvista.

Täytyy olla varustautunut nojatuolimatkaan;) Minulla oli Salosen halkaistu porkkanasämpylä. Laitoin päälle viipaleet Valion Salaneuvos Gouda-juustoa. Sitten hieman sulatettua Pirkka-sarjan katkarapuja. Ohuet viipaleet tomaattia. Päälle hieman Basilikaa ja ripaus valkopippuria. Lämmitin tämän mikrossa ja oli hyvää. Juotavana minulla oli Suomen vahvinta vettä. Niin lukee ainakin Hartwallin vichy-pullossa.

Arvasin jo ennen katsomista Paulin laittavan ruokakuvia :cool:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään