Osmo Sintonen

Brewster tunnistettavaksi

17 viestiä aiheessa

Tähän kuvaan törmäsin parikymmentä vuotta sitten Viipurin linnan sotasaavutusten näyttelyssä ja pyysin siitä paikkatietoja museon johdolta.

Ei ole vielä tullut, mutta siitä asti asia on vaivannut.  Törmäsin kuvaan uudelleen erinomaisessa kirjassa Kannaksen suurhyökkäys 1944 venäläisin silmin vuodelta 2010.  Teoksen tekijät ovat Ilja Mostsanski ja esipuhe C-F Geust.  Ohessa on kopio sivulta 134. Mitä arvelette tarkkasilmäiset lukijat, onko tuossa mitään vihjeitä, mistä koneen voisi tunnistaa ?

Brewster tunnistettavaksi.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kari Stemanin Brewster-kirjassa sivulla 291 on tuo sama kuva teksteineen:1/LeLv24:n kone BW-354 ammuttiin alas 21.4.43 ylikersantti Tauno Heinosen kaatuessa. Tässä on koneen hylky venäläisten käsissä Oranienbaumin motissa.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama kuva on Leningradin sotilaspiirin museossa, kuvatekstissä vuosilukuvirhe: "116 OZAP:n  (ErItPsto) pudottaman fasistikoneen vieressä huhtikuussa 1942" (pitää siis olla 1943).

116 OZAPin pudottama IV 1942 (Muzej LVO).JPG

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yllättävän hyvässä kunnossa jos on "syöksynyt Suomenlahteen" kuten Tutkintopöytäkirjassa kerrotaan.

msDSCN9596.jpg.14db2eb9f1f4409ed34ab2b20c4f265a.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ooh, 354 oli setäni ”nimikkokone”, jonka menettämistä hän suri kovasti ja myöhemmin monesti muisteli.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

116 OZAPin pudottama IV 1942 (Muzej LVO).JPG

IMG_0737.JPG.217dc7b9a7a3fc2f7e1d0312ee0b9513.JPG

Vertailuksi osasuurennos BW-354:n laskuvauriosta 15.10.1942. Kuvien kesken löytyy yhdistavinä tekijöinä suuntavakaimessa erottuva "hirvi", että vertailemalla naamiointimaalauksen värirajoja mm. pyrstön nostoreiän ja hakaristin/mustan värin kohdalta. (Ilmavoittomerkinnät on luonnollisesti rajattu pois kuvasta). Kärsineen näköinen maalaus viittaisi tulipaloon?

Tutkintapöytäkirjassa mainitaan, että kone on syöksynyt jäähän ja palanut Suomenlahden itäosassa.

IMG_9121.thumb.JPG.fea055fb4723a335557e651ac1e770dc.JPGIMG_9122.thumb.JPG.a7981d1bbd16fac5f3ec9cc9ef674190.JPG

Liitteet: KA.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Molempien samassa ilmataistelussa alasammuttujen ja kaatuneiden lentäjien, ylikersantti Heinosen ja lentomestari Kinnusen koneita etsittiin samalla LLv 24:n BW-koneilla suoritetulla etsintälennolla jo samana päivänä muutaman tunnin päästä. Lentorykmentti 3:n, LLv 24:n, sekä sen 1. ja 2. lentueiden sotapäiväkirjojen mukaan jäälautalla havaittiin ilmasta vain lentomestari Eero "Lekkeri" Kinnusen (BW-352), joka oli rungoltaan palanut ja makasi jäälautalla. Kinnusen ruumis saatiin haettua samalta jäälautalta pois. Sen sijaan Heinosen BW-354:n löytymisestä eikä ruumiista ole mitään merkkejä. 1. lentueen spk:ssa mainitaan kylläkin, että "Samalla jäälautalla reikä, josta joku kone oli syöksynyt läpi." (toki voi olla venäläinenkin kone, niitä ammuttiin monta alas tuossa ilmataistelussa)

Onko todella niin, että venäläiset ehtivät evakuoida ja siirtää Heinosen BW-354:n pois noin nopeasti? Vai eivätkö suomalaiset havainneet ja löytäneet koko konetta? Vai menikö Heinosen kone jään läpi pohjaan ja Oranienbaumin kuvassa onkin Kinnusen BW-352? Heinosen kantakortissa on nimittäin maininta "ruumis jäi mereen"... Jos kerran Brewster on valokuvassa noin kokonainen, niin miten ohjaaja olisi kadonnut jäljettömiin.

On toki vaikea sanoa, kuinka pahasti Kinnusen kone oli rungoltaan palanut, kuvan kone ei ole palanut kovinkaan paljon, vaikka siinä on palon jälkiä kuten Raimo toteaa. Myös Kinnusen BW-352:ssa kuten BW-354:ssa oli sivuvakaajaan maalattu 2. lentueen tunnus, "Pierevä Hirvi". Mielenkiintoiseksi menee tämäkin tapaus.

lähde: Kansallisarkisto

Jukka

 

Le R 3 esikunta.jpg

LLv 24 1 lentue spk.jpg

LLv 24 2 lentue.jpg

LLv 24 2.jpg

LLv 24 spk 3.jpg

0011(4).jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä ehkä vähän selvempi kuva Leningradin sotilaspiirin museon vitriinikuvasta. Heinonen ehkä pääsi tekemään pakkolaskun Oranienbaumin motin rannikolle - BW-konetta ei liene evakuoitu jäälautalta.

Muzej LVO.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan, näin se varmaan meni. Nyt kun otin käteeni Jaakko Hyvösen kirjan Kohtalokkaat lennot 1939-1944 tapaus 232., niin siinä sanotaan, että "Heinonen syöksyi pahasti vaurioituneella koneellaan Oranienbaumin motin alueelle. Myöhemmin saatiin venäläisten radiokeskustelusta kuulla hänen loukkaantuneen alastulossa vaikeasti ja menehtyneen vammoihinsa sairaalaan kuljetettaessa."

Eli tutkintopöytäkirjassa ja kantakortissa oleva tieto Suomenlahteen syöksymisestä ja hukkumisesta mereen on väärää, eli kyseisiä dokumentteja kirjoitettaessa ei ole ollut vielä tarkempaa tietoa miehen ja koneen todellisesta kohtalosta. Niin näitä virheitä on ns. "virallisissakin" dokumenteissa.

Näin ollen kuvassa on Heinosen BW-354.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt vasta huomaan että yllä olevien, eri käynnillä Leningradin sp:n museossa ottamani kuvien kuvatekstit ovat erilaiset! Ensimmäisen kuvan teksti alkaa "U fashistkogo.." (Fasistikoneen vieressä), mutta jälkimmäisessä kuvassa taas "U finskogo..." (Suomalaisen koneen vieressä; huom. Kuvatekstin alkusanojen päälle liimattu korjausliuska)!

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Nyt vasta huomaan että yllä olevien, eri käynnillä Leningradin sp:n museossa ottamani kuvien kuvatekstit ovat erilaiset! Ensimmäisen kuvan teksti alkaa "U fashistkogo.." (Fasistikoneen vieressä), mutta jälkimmäisessä kuvassa taas "U finskogo..." (Suomalaisen koneen vieressä; huom. Kuvatekstin alkusanojen päälle liimattu korjausliuska)!

Eiköhän teksti ole jo nyt vaihdettu takaisin alkuperäiseksi.

Rodney :cool:

8 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse juutuin kirjan aihepiiriin eli Kannaksen tapahtumiin kesällä 1944 ja siltä pohjalta ei taida olla kuin yksi epäilty kadonnut BW.  Kuvassa koneen runko on nitkahtanut ja vaaleimmassa kuvassa soltun manttelin edessä on ikään kuin yksi numero, mutta taitaa olla varjo vain ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä löydän seuraavat tiedot ?

-montako Brewsteria meillä oli

-montako pudotettiin

-montako tuhoutui onnettomuuksissa

-ja montako katosi

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Mistä löydän seuraavat tiedot ?

-montako Brewsteria meillä oli

-montako pudotettiin

-montako tuhoutui onnettomuuksissa

-ja montako katosi

Josko tuosta yhtään apua:

BW-351    Paloi Suulajärven kentälle pommituksen yhteydessä
BW-352    Alasammuttu (La-5) ilmataistelussa Oranienbaumissa Suomenlahden itäosassa
BW-354    Alasammuttu (La-5) ilmataistelussa Oranienbaumissa Suomenlahden itäosassa
BW-355    Saksal. ilmatorjunta alasampui Muonion Jerisjärven etelärannalla
BW-356    Alasammuttu (Jak-7B) Koiviston edustalla Suomenlahdella
BW-357    Saksal. ilmatorjunta alasampui Rovaniemen ja Kittilän välillä Marrasjärven kylässä
BW-358    Alasammuttu (Hurricane) Blenheim-pommikoneen suojauslennolla Sorokan lounaispuolella
BW-359    Alasammuttu (MiG-3) ilmataistelussa Seesjärven kaakkoispuolella Liistepohjassa
BW-360    Törmättyään Toijalan ratapihalla valonheitinmastoon
BW-362    Alasammuttu (Hurricane) ilmataistelussa Uikujärven eteläpuolella Itä-Karjalassa
BW-364    Alasammuttu (La-5) ilmataistelussa Tolvajärvi-Loimola-alueella
BW-365    Alasammuttu (Aircobra) Kivennavalla Karjalan kannaksella
BW-366    Alasammuttu (Jak-7) Oranienbaumin luona itäisellä Suomenlahdella
BW-368    Alasammuttu (Aircobra) ilmataistelussa Tolvajärven länsipuolella
BW-369    Syöksyi maahan lentoonlähdössä, Koneen potkuri oli säädetty liian suurille lapakulmille
BW-370    Saksal. ilmatorjunta alasampui Enontekiöllä. Pakkolasku rantapenkkaan
BW-371    Törmäsi jäähän Kuolemanjärven pitäjässä itäisellä Suomenlahdella
BW-372    Neljä Hurricanea alasampui, pakkolasku tulessa Seesjärveen
BW-374    Alasammuttu Terijoella
BW-375    Paloi konehallissa Immolan kentän pommituksen yhteydessä
BW-376    Alasammuttu (I-16) ilmataistelussa Oranienbaumissa Seiskarin tienoilla Suomenlahdella
BW-378    Alasammuttu (I-16) ilmataistelussa Kronstadtin länsipuolella Suomenlahdella
BW-379    Saksal. ilmatorjunta alasampui Rovaniemen ja Kittilän välillä Marrasjärven kylässä
BW-380    Alasammuttu (LaGG-3) ilmataistelussa Oranienbaumissa Suomenlahden itäosassa
BW-381    Pakkolasku metsään Sekehen länsipuolella Seesjärvellä
BW-383    Paloi konehallissa Immolan kentän pommituksen yhteydessä
BW-385    Vihollisen it:n alasampuia Novinkan kylässä Aunuksen kannaksella
BW-386    Törmäsi laskussa Vaalan kentälle polttoaineen loputtua.
BW-388    Pakkolasku mereen vih. hävittäjän (LaGG-3) ampumana Seivästön eteläpuolella Suomenlahdella
BW-390    Paloi kentälle Nurmoilan kentän pommituksessa
BW-391    Taitolentoesitys lentonäytöksessä Vesivehmaalla matalassa säässä
BW-392    Sakkasi nousussa T:reen lentokentän tuntumaan
BW-393    Paloi konehallissa Immolan kentän pommituksen yhteydessä
BW-394    Pakkolasku Rukajärven suunnalla

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Mistä löydän seuraavat tiedot ?

-montako Brewsteria meillä oli

Koneita oli 44 kpl:tta.

Kaikkien Brewsterien yksilöhistoriat ja kohtalot löytyy esim. kolmikon Keskinen-Stenman-Niska BW-kirjasta. Ensimmäinen painos tuli jo -70-luvulla. Stenman ja Keskinen -kaksikko on tehnyt myöhemmin kirjasta päivitetyn kaksiosaisen Brewster-historiikin ja viimeisin Stenmanin ”tiiliskivi” -kirja Brewsteristä ilmestyi joku vuosi sitten. 

https://kirjapino.fi/tuote/suomen-ilmavoimien-historia-1-brewster-model-239-2/

https://www.scalemates.com/books/brewster-model-239-suomen-ilmavoimien-historia-1a-kalevi-keskinen-kari-stenman--103446

https://www.scalemates.com/sk/books/brewster-model-239-suomen-ilmavoimien-historia-1b-kalevi-keskinen-kari-stenman--103449

https://kansallinen.fi/tuote/brewster-model-239-suomen-ilmavoimissa/

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäys
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään