Jukka Raunio

MT-kauppa Ruotsiin

7 viestiä aiheessa

Ilmavoimien esikunta kävi vielä marraskuussa 1956 ruotsalaisen yrittäjän kanssa kauppaa kahdesta ei-lentokelpoisesta MT-koneesta, jotka olivat opetusvälineinä. Toinen oli ehkä tämä, jonka Jaakko Kaskia kuvasi Kauhavalla saman vuoden kesällä. Kaupat eivät toteutuneet. Olikohan toinen jompikumpi nykyisistä museokoneista MT-452 ja MT-507. Vai oliko silloin vielä muita romuttamattomia vaihtoehtoja?

434003407_1187139425783469_5305341981708963293_n.jpg

 

431559029_1186760232488055_7699999792912642881_n.jpg

433898007_1186744725822939_5708575671350897974_n (1).jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Raunio
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Suomen Siivet N:o 3-1969. Museomiehen painajainen.

MT-477 romukasassa Kauhavalla vuonna 1958 [kuvassa runko]. Ainakin vielä v. 1952 Kauhavalla oli kaksi päältäpäin melko hyväkuntoista ME-konetta, joista tämä on toinen."

Viimeisten Mersujen poistoesittelyt olivat 17.6.1954, johon kuuluivat em. 477:n lisäksi MT-406, -448, -452. Lisäksi oli museokoneeksi Uttiin korokkeelle määrätty .MT-507

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää tietoa viimeisimmistä Mersuista Pentti  Manniselta:

”Vuoteen 1958 IlmaSK kirjoilla oli MT-koneet MT-405, 406, 448, 452, 477 ja 507. Vuonna 1959 supistettiin kokoelmaa ja jäljelle jäivät MT-507 ja 452, sekä romukalmistossa MT-477 (SIHL 2/2018 s.10).”

Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsalaisten mahdollinen MT-kauppa on myös käsitelty Svensk Flyghistorisk Föreningin nettipalstalla, ks.

https://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=22404

Ostajaehdokas Birger Nilssonin Viking-niminen yritys oli ostanut mm. Flygvapnetin Klemm-koneiden varaosavaraston, ja välitti sittemmin halukkaille Klemm-osia - varmaan melkoisella menestyksellä:

https://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?t=149

Onneksi trokarin suunnittelema MT- kauppa ei toteutunut, muuten ehkä Ilmavoima-museossa eikä Utissa olisi tunnetulla pieteetillä restauroituneita Mersuja jälkimaailman ihailtaviksi...

 

 

 

 

 

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Lisää tietoa viimeisimmistä Mersuista Pentti  Manniselta:

”Vuoteen 1958 IlmaSK kirjoilla oli MT-koneet MT-405, 406, 448, 452, 477 ja 507. Vuonna 1959 supistettiin kokoelmaa ja jäljelle jäivät MT-507 ja 452, sekä romukalmistossa MT-477 (SIHL 2/2018 s.10).”

Jukka

Kahdesta Mersusta toista mieltä...

Liitteen mukaan MT-405 oli myyty jo 1953/54 vaihteessa (romuttajalle, tod.näk. Oy Moser:lle):

IMG_5851.thumb.JPG.313beff4d56ecafd94b98bedce786b15.JPG

Alla HLeLv.33:n palveluskirjan sivuja. MT-507:sta valmisteltiin muistomerkkiä Utissa alkaen 1.6.54. Saattoipa olla valmiina Puolustusvoimain lippujuhtaa varten 4.6.

IMG_7232.thumb.JPG.02fa00d3ebf0ab973aaadbfd5810f6cc.JPGIMG_7233.thumb.JPG.64d0140d4ea8cdef56ba5fe0812a72be.JPGIMG_4920.thumb.JPG.eb7fec070beed0f336a3ddfa11b6a84c.JPG

Liitteet: KA.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liittyen aiheeseen...

"Lentotekn. AU-kurssi 2/53 aselinja Messerschmitt Bf 109 G-6 MT-452:n päällä marraskuussa 1953 Kauhavalla. Edessä seisomassa Harri Grönstrand, muut henkilöt tuntemattomia.
Hävittäjän päätyminen Lentosotakouluun opetusvälineeksi 28.2.1951 pelasti koneen romutukselta jälkipolville (muistomerkkikoneeksi)."

Kuva: finna.fi / Suomen Ilmailumuseon kokoelmat

Jukka

M016-11591.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään