Kirjoitettu Huhtikuu 2 Sain tommosen kuvaparin albumista irti leikattuna. SIH13, syöksypommittajat kirjasta ei löydy kuvaa FK:n radiosta. Jukka Raunion uudessa Fokker C.X erikoisnumerossa s.40 on kuva FK:n radiosta P-12-16, joka on aivan erinäköinen kuin tuo mun valokuvassa. Tunnistaako kukaan laitetta? Kuvaparin toinen radio on Junkers Ju 88. SIH2 (toinen painos) s.83 löytyy kuva, mistä tunnistaa. SIH2 (neljäs painos) s.57 sama kuva, kuvatekstillä: Ohjaamon takaseinällä olivat koneen FuG 10 radiolaitteet. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 2 Vasen FuG 7 mersuissa G-2 käytetty 3 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 2 (muokattu) Tapio on oikeassa. Jussi Harola, kukapa muukaan tietää radioista. Hänen kirjassa "Menomatkalla radiohiljaisuus" on sivulla 36 kuva samasta FuG VIIA-radiosta. Radion käytöstä muissakin ilmavoimiemme koneissa kuin G-2 Mersuissa sanotaan seuraavasti: "Niitä käytettiin Myrsky-hävittäjässä ja Fokker D.XXI:n V-sarjassa, Pyörremyrskyn ja Humun prototyypeissä sekä muutamassa Fokker C.X -tiedustelukoneessa. Yhtenä suunnittelun kohteena oli Mörkö-Morane." Kuva: wikipedia, FuG 7-radio, Messerschmitt bf 109 G-2, kuva vapaa käytettäväksi Jukka Muokattu: Huhtikuu 2, käyttäjä: Jukka Nisula 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 2 (muokattu) Tarkemmalla seulalla kun silmäilin SIH13 kirjaa, niin s.4 tekstissä: "Radiolaitteena oli kotimainen P-12-16 koje sekä muutamassa koneessa saksalainen Telefunken Fug 7A". Ja sitten "nippelitietoon", mitkä olivat ne muutamat C.X tiedustelukoneet, joissa oli FuG 7? Muokattu: Huhtikuu 2, käyttäjä: Mika Laakso lisäys 3 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 3 19 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti: Tarkemmalla seulalla kun silmäilin SIH13 kirjaa, niin s.4 tekstissä: "Radiolaitteena oli kotimainen P-12-16 koje sekä muutamassa koneessa saksalainen Telefunken Fug 7A". Ja sitten "nippelitietoon", mitkä olivat ne muutamat C.X tiedustelukoneet, joissa oli FuG 7? Laivue oli 16 ja "Menomatkalla radiohiljaisuus" sivulla 212: "Kesän (1944) aikana Lentorykmentti 2:n konekalusto uudistui ja saksalaista FuG 7a -lyhytaaltoasemaa alkoi olla käytössä yhä enemmän. Asema asennettiin kokeeksi Fokkeriin ja ratkaisu osoittautui toimivaksi. Sotalennoilla radiota ei ehditty käyttää." Laivueet tekivät kuukausittain ilmoituksen radioasemistaan. TLeLv 16:n riveissä oli jatkosodan lopussa ainakin FK:t 104, 109 ja 110. Noissa edellä mainituissa ilmoituksissa koneissa on kuitenkin virallisesti P-12-16, joten vastausta ei suoraan löytynyt. Tieto on mahdollisesti jostain toimintakertomuksesta. Jussi 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 3 (muokattu) Kiireellä vilkaistuna en löytänyt FuG 7-radioita FK-koneista sodan ajalta. Sen sijaan mainittuja radioita löytyi helposti sodan jälkeisistä FK-111, -113, -114 ja FK-115 koneista. FK-111 oli käytössä niin pitkään, että sen FuG 7a oli jo vaihtunut STR 9X IP lähetin/vastaanottimeen kun HLeLv.33 luovutti koneen 1.Lennostolle 7.12.1956. FK-113:ssa oli FuG 7 lähetin/vastaanotin kun se siirtyi HLeLv. 33:lta LeR 4:lle 29.8.1949. FK-114 VL 12.6.1951. FuG 7a. FK-115. Lentue/Ilmav.VP, Parola, 21.6.1950. FuG 7a. Liitteet: KA. Muokattu: Huhtikuu 4, käyttäjä: Raimo Heikkinen 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 4 (muokattu) Ei pitäisi vastata muistinvaraisesti. Työmatkalla, niin en voi tarkastaa, vaikka haluaisin. Mutta kenttälentovarikko 2(?) työlistoissa kesältä 1944 on FuG radion asennusta FK- koneeseen. Sama KLeV asensi tavallisiin Moraneihin hiekkasuodattimia ja niitä etsin aikoinaan. KLeV 2 tai 1? Muistelisin, että FK-110 tai -115. Mutta tieto löytyy em. varikon papereista. Kari Muokattu: Huhtikuu 10, käyttäjä: Kari Lumppio 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 5 20 tuntia sitten, Kari Lumppio kirjoitti: Ei pitäisi vastata muistinvaraisesti. Työmatkalla, niin en voi tarkastaa, vaikka haluaisin. Mutta kenttälentovarikko 2(?) työlistoissa kesältä 1944 on FuG radion asennusta FK- koneeseen. Sama KLeV asensi tavallisiin Moraneihin hiekkasuodattimia ja niitä etsin aikoinaan. KLeV 2 ta 1? Muistelisin, että FK-110 tai -115. Mutta tieto löytyy em. varikon papereista. Kari Kävin läpi kenttälentovarikkojen 1 ja 2 sekä kaikkien jäljellä olevien FK-koneiden paperit vuodelta 1944. Ilmeisesti minulta puuttuu se FK/FuG 7 asennuspaperi, kun ei vaan sitä löydy. Teitä on kuitenkin kaksi muistajaa, joten kyllä sellainen asennus on varmasti tehty. Pikkasen sivuun aiheesta. Lapin sota nosti BW:n ja FK:n osakkeita siirtäen koneet huollolliseen kärkeen!: Liite: KA. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 6 (muokattu) Löytyihän se kun vähän kaivoi. Ainakin yksi tieto FuG7a:n käytöstä FK:ssa oli Lentorykmentti 2:n sodanaikaisen viestikomentajan majuri K. Martialan laatimasta selostuksesta "Lentorykmentti 2:n sodanajan viestitoiminta" vuodelta 1945. Edit: Kyseessä siis TLeLv 16 Jussi Muokattu: Huhtikuu 6, käyttäjä: Jussi Harola Täsmennys 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10 5.4.2024 at 09.22, Raimo Heikkinen kirjoitti: Kävin läpi kenttälentovarikkojen 1 ja 2 sekä kaikkien jäljellä olevien FK-koneiden paperit vuodelta 1944. Ilmeisesti minulta puuttuu se FK/FuG 7 asennuspaperi, kun ei vaan sitä löydy. Teitä on kuitenkin kaksi muistajaa, joten kyllä sellainen asennus on varmasti tehty. Otin "silmän käteen" ja löytyihän se sieltä KLe.V2:n papereista. Katsoin varikon kaikki lekojen korjauksiin liittyvät paperit ajalla 1.1.-14.10.1944. FK-koneiden korjaustyöt keskitettiin KLe.V2:een huhtikuusta -44 alkaen. Varikolla oli mittava koneiden kokoelma tämän vajaan vuoden aikana huollettavana/korjattavana: MS, MSv, LY, GL, VU, SZ, DN, CU, FK, FRm, FRw, IT, LG, BL, MT-G2, BW, MY, JK, VI. Mitä tulee itse radiokalustoon niin varikko ei niitä huoltanut/korjannut paria oheistyötä lukuunottamatta: 24.3.44. MS-623. Sähkölaitteet: Radiosulakkeet. 21.3.44. CU-574. Ohjaamokuomun siirrettävä osa vaihdettu, antenni korjattu. 18.8.1944. FK-98. MT-koneen radioteline FK:n sopivaksi. Liitteet: KA. 3 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10 Kiitos Raimo. FK-98. "Ei pitäisi vastata muistinvaraisesti" "Muistelisin, että FK-110 tai -115" Oikein todettu taas ensimmäisessä virkkeessä... Nämä toiset ehkä myöhemmin -44 tau sodan jälkeen sitten? Kari 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10 (muokattu) 6 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti: Mitä tulee itse radiokalustoon niin varikko ei niitä huoltanut/korjannut paria oheistyötä lukuunottamatta: Onko tietoa missä Ilmavoimien lentokoneradiot ja maa-asemat korjattiin ja huollettiin sota-aikana? Tuli mieleen Kokkolan keskustassa Anderssonin autoliikkeen vuokratussa yläkerrassa vuodesta 1940 vuoteen 1944 saakka sijainnut puolustusvoimien vähän salamyhkäinenkin sähkölaboratorio "Radiopaja Oy". Siitä löytyy 10 kpl SA-kuvia, muttei juuri mitään tietoja. Sähkölaboratoriossa huollettiin ja rakennettiin puolustusvoimien radiokalustoa, puhelinlaitteita ja varavoimakoneita. Töissä oli 50-60 henkilöä, osa paikallista työvoimaa, mutta ammattilaisia tuli Helsingistä saakka. Rakennus on sama missä talvisodan aikaan oli Valtion Lentokonetehtaan evakossa ollut moottorikorjaamo VL 3, joka sitten sitten siirtyi Pikiruukkiin valmistuneisiin uusiin rakennuksiin välirauhan aikana. Näiden SA-kuvien lisäksi niitä löytyy enemmänkin hakusanalla "radiopaja". Ristirannankadulla ollut rakennus purettiin viimeistään -60-luvulla, tontille rakennettiin iso kerrostalo, ns. KOP:n talo. Jukka Muokattu: Huhtikuu 10, käyttäjä: Jukka Nisula 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10 3.4.2024 at 21.10, Raimo Heikkinen kirjoitti: FK-111 oli käytössä niin pitkään, että sen FuG 7a oli jo vaihtunut STR 9X IP lähetin/vastaanottimeen kun HLeLv.33 luovutti koneen 1.Lennostolle 7.12.1956. Löytyipä tällekin koneelle dokumentteja! Kiitos! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 12 10.4.2024 at 19.36, Jukka Nisula kirjoitti: Onko tietoa missä Ilmavoimien lentokoneradiot ja maa-asemat korjattiin ja huollettiin sota-aikana? Talvisotaan asti Ilmavoimien radiokaluston kehityksestä ja valmistuksesta ja sitä kautta korjauksistakin huolehti hyvin pitkälle Puolustusministeriön sähkölaboratorio. Ilmailuvarikolla oli viestivarasto, mutta en nyt löydä tietoa suoritettiinko varikolla korjauksia talvisodan aikana. Välirauhan aikana Lentovarustevarikko aloitti mm. radioiden huollot ja toiminta jatkui Ilmavoimien viestivarikolla kun se perustettiin Naarajärvelle 1942 alussa. Kun Viestivarikko laajeni Viestikouluksi ja siirtyi Hämeenlinnaan, viestivarikon huoltotoiminta jatkui sen alaisuudessa sodan loppuun. Jussi 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 12 (muokattu) 2 tuntia sitten, Jussi Harola kirjoitti: Talvisotaan asti Ilmavoimien radiokaluston kehityksestä ja valmistuksesta ja sitä kautta korjauksistakin huolehti hyvin pitkälle Puolustusministeriön sähkölaboratorio. Ilmailuvarikolla oli viestivarasto, mutta en nyt löydä tietoa suoritettiinko varikolla korjauksia talvisodan aikana. Välirauhan aikana Lentovarustevarikko aloitti mm. radioiden huollot ja toiminta jatkui Ilmavoimien viestivarikolla kun se perustettiin Naarajärvelle 1942 alussa. Kun Viestivarikko laajeni Viestikouluksi ja siirtyi Hämeenlinnaan, viestivarikon huoltotoiminta jatkui sen alaisuudessa sodan loppuun. Jussi Kiitos tiedosta Jussi. Näin ollen Kokkolaan siirretty sähkölaboratorio mitä ilmeisimmin korjasi ainoastaan 1940-44 maavoimien radiolaitteita ym. Miten lie Merivoimien radiokalusto, oliko niilläkin sitten oma huolto- ja korjauspaikka... Jukka Muokattu: Huhtikuu 12, käyttäjä: Jukka Nisula Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13 16 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti: Kiitos tiedosta Jussi. Näin ollen Kokkolaan siirretty sähkölaboratorio mitä ilmeisimmin korjasi ainoastaan 1940-44 maavoimien radiolaitteita ym. Miten lie Merivoimien radiokalusto, oliko niilläkin sitten oma huolto- ja korjauspaikka... Jukka Armeijan radiokaluston huolto oli aika hajallaan sotien aikana. Tietysti keskittyi ja organisoitui mitä pidemmälle sota eteni. Melkein täytyisi tietää tarkka radiomalli, että voisi sanoa miten sen huolto oli järjestetty. Esimerkiksi saksalaista lentokoneradiokalustoa saatiin huollettua paljon vaihtoperiaatteella Porin Feldluftparkin kautta, kunnes Viestivarikko sai valmiudet kuntoon. Puolustusministeriön sähkölaboratorio valmisti vielä jatkosodan aikana kaukotoimintakoneen radioasemaa P-12-14, jota asennettiin BL-koneisiin ja laivaston aluksiin. Riippui melkein viasta ja tilanteesta, korjattiinko se laivueessa vai lähtikö radio takuuseen valmistajalle. Kenttälentovarikoilla oli vaihtelevasti valmiuksia huolehtia myös huoltoon tulleen koneen radiosta ja joskus jopa laivueen vahvuudessa oli pätevä radiomekaanikko. Ilmavoimilla oli muihin aselajeihin verrattuna sekin etu, että kuriirilennoilla tavara siirtyi nopeasti. Maavoimissa pyrittiin huoltovalmiuksia järjestämään lähelle etulinjan yksiköitä viestikenttämakasiineihin ym. jolloin vältyttiin aikaa vievältä ja monesti kaluston kunnon kannalta kyseenalaiselta juna- ja autorahdilta. Merivoimissa rannikkojoukot tukeutuivat yleensä maavoimien huoltoon. Laivaston puolella Turun ja Helsingin laivastoasemat huolehtivat pitkälti alusten kalustosta. Purjehduskauden ulkopuolella kalustoa voitiin kerätä jopa valmistajalle huollettavaksi. Jussi 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 13 (muokattu) Kiitos Jussi taas näistäkin tiedoista, eli on mahdollista, että Kokkolaan sijoitettu (hajautettu) Puolustuslaitoksen sähkölaboratorio valmisti myös P-12-14 -radioita BL-koneisiin. Mielenkiintoista. Olen saanut infoa liittyen tähän Radiopaja Oy -salanimellä (SA-kuvissa nimi myös) toimineeseen laboratorioon, että sen työntekijöillä olisi ollut salassapitovelvollisuus. Ymmärrettävä asia. Tämän vuoksi sen toiminnasta ei ole juuri kirjoitettu tai muisteltu ainakaan kovin paljon julkisesti. Kokkolassa itse syntyneenä ja lähes kolmikymppiseksi siellä varttuneena minua hämmästyttää asia, sillä jo pikkupoikana ja nuorena tiesin Pikiruukissa olleen sota-aikana lentokonemoottorikorjaamon. Sen sijaan tämä ”Radiopaja Oy” tuli tietooni vasta kun SA-kuva-arkisto aukeni. Eikä siitä kovin kauaa ole. Lentokonetehtaan moottorikorjaamo VL 3:sta ja Lentovarikon oheistoiminnoista Kokkolan Pikiruukissa on paljon kirjoitettu avoimesti ja muisteltu vaikka missä vuosikymmenien aikana. Mutta tämä Kokkolan keskustassa autoliikkeen tiloissa salassa toiminut radiokorjaamo/laboratorio on ollut todella salaperäisyyden verhoama laitos. Myös radiohistorian harrastajien piirissä. SA-kuvat on ainoita valokuvia, mitä olen käsiini saanut. Jukka Muokattu: Huhtikuu 13, käyttäjä: Jukka Nisula Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14 10 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti: Kiitos Jussi taas näistäkin tiedoista, eli on mahdollista, että Kokkolaan sijoitettu (hajautettu) Puolustuslaitoksen sähkölaboratorio valmisti myös P-12-14 -radioita BL-koneisiin. Pitänee paikkansa: Liitteet: KA. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 14 (muokattu) Suurkiitos Raimo näistä mainioista dokumenteista, taas löytyi palanen uutta tietoa ja auttaa selventämään "Radiopajan" eli Sähkölaboratorion toimintaa Kokkolassa 1940-44. Osoite oli tuolloin Pitkänsillankatu 31, koska rakennuksen eteläpuolella nykyään olevaa Ristirannankatua ei ollut rakennettu vielä valmiiksi. Kuvat: SA-kuva, kuvauspäivä 22.7.1943. Jukka Muokattu: Huhtikuu 14, käyttäjä: Jukka Nisula Lisäys, kuvan päivämäärä 22.7.-43. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 18 (muokattu) Lentorykmentti 1:n toimintakertomuksesta joulukuulta 1943 löytyi oheinen tarina sivuten mm. FK:n radiota ja radiokorjauksia laivueessa. Lähde: Kansallisarkisto Muokattu: Huhtikuu 19, käyttäjä: Ari Oksanen Lähde Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla