18 viestiä aiheessa

Hei, mulle tullut haltuun Ev.luutn. Schalinin kunniamerkit, kuvia tässä etsiskellyt ja jo aika paljon löytänyt, mutta jos jollakin tämän hienon foorumin jäsenistä on kuvia/tietoja hänestä, olisi kiva kuulla. Tiedän että Schalinilla oli pitkä ura ilmavoimissa, 1928-1940. Toimi joskus jopa ilmavoimien v.a. komentajana. Myös yksi kysymys olisi, ainakin näin aluksi: Miksi hän ei saanut komentaa Lentorykmentti 4:ää talvisodassa, vaan YH:n aikana siirrettiin tästä jo vuosia kestäneestä toimesta Täydennyslentorykmentti 1:n komentajaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähdetään liikkeelle vaikka tästä kuvasta. Se on ainoa löytämäni SA-kuva-arkiston kuva hänestä seuraavalla tekstillä:

”Everstiluutnantti Schalin, Is-komentaja.
Merivoimien Esikunta 1941.10.06.”

Tietoja täällä:

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Lars_Schalin

Jukka

IMG_9665.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jukka, olin löytänyt nuo sa-kuvat hänestä, aika jännä että itse arkistosta ei löydy kuin yksi, mutta sotasammon kautta useampi. En noita kuvatekstejä olekaan lukenut, kiinnostavaa, tuohon aikaan sitten ollut kai Merivoimissa is.komentajana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, kiitos, hyvä että olet löytänyt jo kuvia. Toivotaan, että tänne ilmestyy uusia kuvia ja odotellaan miten alkaa löytyy tietoja tuohon sinun asettamaasi kysymykseen Le.R 4:n komentajan vaihdosta juuri ennen talvisotaa. Hänen tilalleen Le.R 4:n komentajaksi nimettiin everstiluutnantti Toivo Somerto 10.10.1939, joka oli ollut Ilmailukoulun johtajana Kauhavalla sitä ennen vuodet 1935-1939. Ohessa liitekuvana Lentorykmentti 4:n sotapäiväkirjan sivu tuolta päivältä. Löytyy digikansalliskirjastosta, linkki alla.

https://astia.narc.fi/uusiastia/viewer/?fileId=5717719960&aineistoId=2401340599

Tässä linkkinä everstiluutnantti Schalinin ensimmäisen sodanajan pestin Täydennyslentorykmentti 1:n sotapäiväkirja. Päiväkirja on ajalta 11.10.1939 - 2.4.1940. Hän oli jatkosodan jälkeen sitten esikuntatehtävissä ilmasuojelussa.

https://astia.narc.fi/uusiastia/viewer/?fileId=5718053146&aineistoId=2401843071

Jukka

0007(8).jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnostavaa, eli YH:n alussa joutunut toimesta pois, on varmaan hänelle ollut jonkinnäköinen arvovaltatappio kun ei saanut rintamayksikköä komentaa, vaikka täydennyslentorykmentin komentaminenkin ihan pätevä tehtävä. Tuota Lentorykmentti 4:n spk:ta en olekaan lukenut, kiitoksia. Tuon täydennyslentorykmentti 1:n spk:n olen kahlaillut läpi, sielläkin kiinnostavia lisäyksiä, joku, en tiedä olisiko itse Schalin, lisäillyt pieniä muistiinpanoja sivuille, kuten "Eikö muuta, Sota!!". Kiitos Jukka, pitää perehtyä noihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palaan vielä tuohon komentajan vaihdokseen. Markku Iskaniuksen ensimmäisessä "Lunkka"-kirjassa "Tuntematon kenraali  J.F. Lundqvist" (Apali Oy 2013) kerrotaan vuoden 1938 lopun tilanteesta. Neuvostoilmavoimien tuntemus ei lentäjien ja alipäällystön keskuudessa ollut riittävän hyvä 1930-luvun lopulla. Tiedustelutietoa oli saatu, mutta se oli jäänyt korkeamman portaan käyttöön esikuntiin. Lentäjien koulutusta haluttiin siksi siltä osin tehostaa mahdollista sotatilannetta ajatellen. Lentorykmenttien päällystö havahtui tilanteeseen ja alkoi kysellä lisätietoja venäläisten koneista ja kalustosta Ilmavoimien esikunnasta syksystä 1938 lähtien. Marraskuussa 1938 Le.R 4:n komentaja Schalin pyysi itselleen kirjaa "SSSR:n maa- meri- ja ilmavoimat". Sotakorkeakoulussa teokseen tutustunut majuri Olavi Sarko oli arvellut siitä olevan apua lentorykmentissä valmisteilla olevassa sotapelissä. Ev.lut Schalin sai kirjan, mutta samalla hänelle oli huomautettu, että kirjan olisi pitänyt olla hänellä tiedossa ja löytyä hänen rykmentistään. Se oli nimittäin jaettu kaikille Ilmavoimien joukko-osastoille jo vuonna 1930! Hämmästyttävintä asiassa Iskaniuksen kirjan mukaan on se, että Schalin ei ollut kuullut tästä perusteoksesta, vaikka hän oli itse ollut 1930-luvun alusta alkaen tärkeissä suunnittelu- ja johtotehtävissä toimien jopa Ilmavoimien esikuntapäällikkönä.

Oliko sitten niin, että esim. tällainen ja mahdolliset muut vastaavat asiat vaikuttivat hänen luottoonsa ylemmässä portaassa ja alkoivat painaa vaakakupissa sen verran, että hänen pätevyyttään, asiantuntemustaan ja kykyjään jatkaa tuossa vaativassa pommitusrykmentin komentajan tehtävässä kyseenalaistettiin. Toivon, että tähän saataisiin lisäselvitystä.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
muokattu tekstiä
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryhmäkuva, Ilmavoimien upseereita 1935
Ylärivissä kolmas vasemmalta everstiluutnantti Lars Schalin

kuva finna.fi / Suomen Ilmailumuseo

M016-13772.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Tapio Heinomaa kirjoitti:

Ryhmäkuva, Ilmavoimien upseereita 1935
Ylärivissä kolmas vasemmalta everstiluutnantti Lars Schalin

kuva finna.fi / Suomen Ilmailumuseo

 

Onko varmasti? Sanoisin kyllä, että Lars Schalin on istumassa alarivissä toinen oikealta. Schalin ei ollut myöskään kalju...

Mielestäni ylärivissä kolmas vasemmalta on Toivo Somerto. Molemmat olivat Ilmailukoulun johtajia.

Kuva: Ilmasotakoulun historiikki

Jukka

Scan.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
korjaus
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Palaan vielä tuohon komentajan vaihdokseen. Markku Iskaniuksen ensimmäisessä "Lunkka"-kirjassa "Tuntematon kenraali  J.F. Lundqvist" (Apali Oy 2013) kerrotaan vuoden 1938 lopun tilanteesta. Neuvostoilmavoimien tuntemus ei lentäjien ja alipäällystön keskuudessa ollut riittävän hyvä 1930-luvun lopulla. Tiedustelutietoa oli saatu, mutta se oli jäänyt korkeamman portaan käyttöön esikuntiin. Lentäjien koulutusta haluttiin siksi siltä osin tehostaa mahdollista sotatilannetta ajatellen. Lentorykmenttien päällystö havahtui tilanteeseen ja alkoi kysellä lisätietoja venäläisten koneista ja kalustosta Ilmavoimien esikunnasta syksystä 1938 lähtien. Marraskuussa 1938 Le.R 4:n komentaja Schalin pyysi itselleen kirjaa "SSSR:n maa- meri- ja ilmavoimat". Sotakorkeakoulussa teokseen tutustunut majuri Olavi Sarko oli arvellut siitä olevan apua lentorykmentissä valmisteilla olevassa sotapelissä. Ev.lut Schalin sai kirjan, mutta samalla hänelle oli huomautettu, että kirjan olisi pitänyt olla hänellä tiedossa ja löytyä hänen rykmentistään. Se oli nimittäin jaettu kaikille Ilmavoimien joukko-osastoille jo vuonna 1930! Hämmästyttävintä asiassa Iskaniuksen kirjan mukaan on se, että Schalin ei ollut kuullut tästä perusteoksesta, vaikka hän oli itse ollut 1930-luvun alusta alkaen tärkeissä suunnittelu- ja johtotehtävissä toimien jopa Ilmavoimien esikuntapäällikkönä.

Oliko sitten niin, että esim. tällainen ja mahdolliset muut vastaavat asiat vaikuttivat hänen luottoonsa ylemmässä portaassa ja alkoivat painaa vaakakupissa sen verran, että hänen pätevyyttään, asiantuntemustaan ja kykyjään jatkaa tuossa vaativassa pommitusrykmentin komentajan tehtävässä kyseenalaistettiin. Toivon, että tähän saataisiin lisäselvitystä.

Jukka

Kiinnostavaa, voi hyvin olla, ehkä kun ilmavoimat kehittyivät 20-luvun/30-luvun alun aikojen jälkeen talvisotaan mennessä, oli Schalinin tietämyksen ja taidot vielä siellä 20-30-luvulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Tapio Heinomaa kirjoitti:

Ryhmäkuva, Ilmavoimien upseereita 1935
Ylärivissä kolmas vasemmalta everstiluutnantti Lars Schalin

kuva finna.fi / Suomen Ilmailumuseo

M016-13772.jpg

Kiitos kuvasta, niin kuin Jukka jo sanoikin, on Schalin alarivissä toinen oikealta, löytyy multa sama nauharipa mikä hänellä rinnassa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Onko varmasti? Sanoisin kyllä, että Lars Schalin on istumassa alarivissä toinen oikealta. Schalin ei ollut myöskään kalju...

Mielestäni ylärivissä kolmas vasemmalta on Toivo Somerto. Molemmat olivat Ilmailukoulun johtajia.

Kuva: Ilmasotakoulun historiikki

Jukka

Scan.jpg

Tunnustan, min hama.
Olemmeko samaa mieltä seuraavasta, ylin? (Immola 1937)


kuva Ilmavoimien kuvakokoelma / Sotamuseo

774.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samuel, löytyykö kokoelmastasi tätä Schalinin helmikuun alussa 1938 saamaa Viron 3. luokan Kotkaristiä?

lähde: Digikansalliskirjasto, Ylä-Vuoksi sanomalehti, 1.2.1938.

lähde: wikipedia

https://et.wikipedia.org/wiki/Kotkaristi_teenetemärk#/media/Fail:EST_Order_of_the_Cross_of_the_Eagle_3rd_class_badge.jpg

Jukka

Schalin Kotkaristi Ylä-Vuoksi 01021938.jpg

800px-EST_Order_of_the_Cross_of_the_Eagle_3rd_class_badge.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kuvasta Tapio, alkuperäinen kuvateksti taitaa kuulua jotenkuten näin: "Kansanedustajia ja puolustusministeriön henkilökuntaa poseeraa Immolan ruokalan portailla 21. syyskuuta 1937. Takarivissä oikealla Lentoasema 6:n komentaja everstiluutnantti Lars Schalin. Hänen edessään on kenraaliluutnantti Harald Öhquist, joka vastasi Armeijakunnan komentajana Karjalan kannaksen puolustuksesta."

Tuota Viron 3. lk Kotkaristiä mulla ei ole, teoria ainakin itsellä, että koska kyseessä on kaularisti, ainakin oman käsityksen mukaan olisi voitu ehkä hänen kuolemansa jälkeen jopa palauttaa, tai sitten hukkunut jonnekin, sama koskee Schalinin saamaa Saksan Kotkaritarikunnan 1. lk merkkiä, muistaakseni hän sai sen 1943. Siitäkin sain vain tietää alunperin nauharivasta. Minne lienee kadonneet ajan saatossa. 

Muokattu: , käyttäjä: Samuel Lindblad

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minullakaan ei ole suoraa vastausta koskien Schalinin siirtoa ennen talvisotaa. Sen sijaan jotain hänestä kertoo Oeschin komitean ilmavoimien oloja koskeva mietintö vuodelta 1932. Schalinhan kuului tuolloin ilmavoimien esikuntaan, eikä arviointi hänestä ollut kovin mairitteleva, kuten ei kyllä kenestäkään muustakaan esikuntaan kuuluneesta. Esitin näitä Oeshin mietinnön arviointeja lyhyesti viime vuonna julkaisemassani kirjassani Jääkärikenraali Aarne Snellmanin soturielämä (s. 153). Snellman ja Schalin olivat eri linjoilla ilmavoimien kehittämisessä ja myös tästä on juttua kirjassani.

Jos on mahdollisuutta käydä Kansallisarkistossa, löytyy sieltä tuo Oeschin mietintö kansiosta R-628/4. Schalinin taustojen selvittämisessä tietoa voi saada ehkä hänen nimikirjastaan, hyvällä tuurilla siellä voi olla hänen upseeriarvostelunsa.

t. Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään