Pasi Pirttikoski

Kone ja henkilötunnistusta

23 viestiä aiheessa

Keitähän tässä kuvassa on? Ja mikä kone on taustalla? Kuvan taustalla on Hämeenlinnalaisen Harkio-valokuvaamon leima.

msDSCN0633.jpg.80c08cb2123c18ef66ac2c0786060cf0.jpg
Konehan on selvästi DC-2. Niitä oli ilmavoimilla kolme kappaletta, joista tunnetuin ja ensin veikattu on Hanssin-Jukka.

En kuitenkaan usko, että kyseessä olisi Hanssin-Jukka, koska koneen ovi on erilainen. Alla kuva Tuulosesta jossa ovi näkyy hyvin. 
msDSCN1976.jpg.e612ee2082f35b78e1a70db6f8f65e83.jpg
Hanssin-Jukan ovi on tasainen sisältä kun tuo ovi hyppääjien kuvassa on alaosasta erilainen. Myös sota-aikana ovi oli samanlainen kuin sen on tällä hetkellä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Hanssin-Jukka#/media/Tiedosto:Douglas_DC-2_"Hanssin-Jukka"_(SA-kuva_52106).jpg

Finna kuva-arkistosta löytyy kuva DO-2 Isoo-Antista. Kuva alla.
https://ilmailumuseo.finna.fi/Record/sim.M016-21923?sid=4596763680
6621642af3c8d_M016-21923FinnaIsoo-Antti.jpg.171f402faea22bdce7b704f38bbe95d4.jpg

Pikku-Lassin ovesta en löytänyt kuvaa.

Loppuun vielä toistamiseen etsimäni asiat, keitä on kuvassa ja mikä kone?

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvassa on kyllä DO-1 ”Hanssin-Jukka”. Siihen tehtiin joskus sotien jälkeen tuollainen ikkuna matkustamon oveen. Sota-aikana se oli umpiovi, joka nykyisessä museokoneessakin on.

kuva finna.fi / Suomen Ilmailumuseo / Matti Wikman. Ajoitus 1950-55. 

Jukka

 

IMG_9681.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Poistettu "Kolmosten siivillä" - kirjan kuva, löytyi parempi tilalle.
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Ylimmässä kuvassa on kyllä DO-1 ”Hanssin-Jukka”. Siihen tehtiin joskus sotien jälkeen tuollainen ikkuna matkustamon oveen. Sota-aikana se oli umpiovi, joka nykyisessä museokoneessakin on. Tässä kuva ”Kolmosten siivillä” -kirjasta.

Ei mennyt hukkaan tämäkään päivä! Kone selvisi, kiitos!
Tuohon kuvaan en ollut törmännyt... oma vika.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja mahdollinen syykin tai ainakin käyttötarkoitus tässä kokeessa ikkunalle selviää Matti Hämäläisen Hanssin-Jukka -kirjasta. Ehkä ikkuna alunperin tehtiin kuvaustoimintaa varten tms. 

Jukka

IMG_9686.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo tapaus on tuttu. Tässä koepudotuspöytäkirjan ote. Mutta nyt vielä kiinnostaa nuo ensimmäisen kuvan henkilöiden nimet.66216f56967f6_msDSCN0635varjoirtosi.jpg.aecaa2ecb919489e64a68eaa801369fb.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo ikkunallinen ovi näkyy hyvin myös saman kirjan Hanssin-Jukka -kahvio kuvassa Hämeenlinnan torilla, sivu 68.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko paikka olla Parolan lentokenttä sodan jälkeen kun kuvaamokin oli Hämeenlinnasta ja henkilöt liittyä Ilmavoimien Viestikoulun (Viestipataljoona) toimintaan siellä.. Jotenkin kuva tuntuu tutulta tai sitten se vaan tuntuu.. 😀

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 minuuttia sitten, Risto Suomala kirjoitti:

Voisiko paikka olla Parolan lentokenttä sodan jälkeen kun kuvaamokin oli Hämeenlinnasta ja henkilöt liittyä Ilmavoimien Viestikoulun (Viestipataljoona) toimintaan siellä.. Jotenkin kuva tuntuu tutulta tai sitten se vaan tuntuu.. 😀

Uskon että kuva on Parolasta. Samassa yhteydessä oli kaksi kuvaa IlmaVP:n kasarmin edestä. Henkilöt kiinnostavat edelleen.6622bf380ca0f_Alkuperinen.jpg.52fea85b98a138827b6f299c1e8b9f4e.jpg mutta ko. kuvat eivät ole minulla.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko kassun oven edessä poseeraavat olla myös koneen edessä, vasemmanpuoleinen toinen oikealta konekuvassa ja oikeanpuoleinen toinen vasemmalta... 🤔

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva on otettu aikavälillä 1949-55. Koneesta poistettiin sotamaalaus peruskorjauksessa vuoden 1949 alussa ja se luovutettiin heinäkuussa samana vuonna Lentorykmentti 4:ään Pommituslentolaivue 41:lle. 

Hanssin-Jukan eli DO-1:n viimeinen lento oli sairaskuljetuslento 1.6.1955. Kone kuului tuolloin 1. Lennostoon ja yksikköön 1/Kulj lnto-os.

Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Risto Suomala kirjoitti:

Voisiko paikka olla Parolan lentokenttä sodan jälkeen kun kuvaamokin oli Hämeenlinnasta ja henkilöt liittyä Ilmavoimien Viestikoulun (Viestipataljoona) toimintaan siellä.. Jotenkin kuva tuntuu tutulta tai sitten se vaan tuntuu.. 😀

Vahvasti viittaa Parolaan (OFPA), jossa opiskeltiin radiosuunnistusta 1.8. - 7.8.1954.

IMG_4125.thumb.JPG.0b9afaee10fa61a8423631f92a75e93e.JPGIMG_4126.thumb.JPG.da85d0f0a44ec6e2f468b25071bce7ef.JPG

Liitteet: KA.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvassa on varmaan juuri oppilaita, nuorennäköisiä ovat. Jos siis kuva on tuolta koulutusajalta, mikä on hyvin mahdollista. Koneen ohjaajana ollut sotilasmestari (ent. lentomestari)  Veikko Koskivirta ei sen sijaan ainakaan ole kuvassa. Toisen ohjaajan luutnantti Heleniuksen kuvaa en löytänyt.

Tässä lentomestari Koskivirta. Lähde: Veikko Juurikas/Lentomestarit.

Jukka

IMG_9723.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18.4.2024 at 22.10, Jukka Nisula kirjoitti:

Tuo ikkunallinen ovi näkyy hyvin myös saman kirjan Hanssin-Jukka -kahvio kuvassa Hämeenlinnan torilla, sivu 68.

Jukka

Kirjan kuva on epäselvä, oliko ovessa enää ikkunaa koneen ollessa kahviona Hämeenlinnassa vai oliko jo korvattu pellillä? Kahvio-koneen elämä jatkui ulkosalla vielä useita vuosia. Tässä Keski-Suomen Ilmailumuseon alueella 1980-luvulla. Taustalla DO-4 ja Pembroke.

do-1.thumb.JPG.ac311de0408d1644506b8ff27def4c04.JPG

Hanssin-Jukka sai ikkunallisen oven vuoden 1952 täysremontissa:

IMG_4192.thumb.JPG.cbcece5bd10ca3cf6de6db0dd7e8b333.JPGIMG_4219.thumb.JPG.faa2379e36fe72f20d9c43ce090ea291.JPG

Lähde: KA.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan, saattaa olla jo peltipaikka ikkunan tilalla, ikkunan syvennys toki näkyy edelleen auki olevan oven sisäpuolella. Hyvä tieto asennuksesta (oven korjauksesta), sillä tuo vuosiluku rajaa edelleen ryhmäkuvan kuvanottovuotta. Eli välillä 1949-55 otettu. (Edit: korjattu vuosiluku 1952—>1949)

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Täsmennyksiä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä kuva, jossa ovi ikkunoineen näkyy hyvin.

"Ilmavoimien upseereita (lentäjiä) Douglas DC-2 "Hanssin-Jukan" DO-1 edessä. Vasemmalta Matti Wikman, Ville Salminen, Raine Hynninen, Eero Mäkelä, Uuno Kuivamäki ja Heikki Kokkonen." Tämä kuva on siis aikaväliltä 1949-55.

Kuva: finna.fi / Suomen Ilmailumuseo / Matti Wikman

Jukka

 

M016-39279.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Korjaus vuosilukuun
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain lisää dokumentoitua tietoa tuon ikkunallisen oven asennusvuodesta. Se tuli koneeseen jo 1949. Ja ovea korjattiin uudestaan 1952, kuten Raimon dokumentissa lukee. Pentti Manninen kirjoitti näin:

”DO-1:een asennettiin uudet kartoituskuvausvarusteet kesällä 1949. Koneen osa-ja varusteluettelossa 1.7.49 kohta No.51 "Matkustamon ulko-ovia ikkunoineen sekä peitelevyineen".
 
Sama osa No.51 oli myös 12.2.1952 valmistuneessa korjauksessa tehtyssä uudessa osa-ja varusteluluettelossa.
 
Tähystysikkuna ovessa liittyi siis koneen kamera-asennukseen. Kun ei kuvattu oli sisäpuolella matkustamossa peitelevy tukkimassa aika heppoista ikkuna-aukkoa ja sen pleksi-ikkunaa.
 
Ikkunaovi oli koneessa käytön loppuun asti. Myös Hämeenlinnassa oli sama ovi ja siinä oli liimattuna pleksi-ikkuna-lasiin Valiojäätelö-mainos. Kunnostuksen yhteydessä ovi taisi tulla DO-3 koneesta, mutta tämä ei ole varmaa.
 
Hämäläisen Hanssin-Jukka kirja on valitettavasti pullollaan virheitä ja epätarkkuuksia. DO-1 koneesta pudotettiin erilaisia laskuvarjonukkeja, mutta 300 kg painoinen nukke on jo liioittelua. PAK "Pudotusnukkeja" oli eri painoisia, tyypit 1, 2 ja 3 painoivat 65 kiloa ja tyypit 4 ja 5 maksimissaan lentopaino 104 kiloa. 
 
Kun nukkeja pudotettiin niin matkustamon ovea ei ollut paikoillaan. Pikkujunnuissa (ainakin JU-120) oli pudotusta varten siiven tyvessä kouru, josta nukke liukui hallitusti pois. Myöhemmin käytettiin myös siiven ulkopuolisia ripustimia, mutta näistäkin luovuttiin ja "nukkematkustaja" poistui oviaukosta.”

IMG_9781.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisätty kuva

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

 

M016-39279.jpg

Tämän mielenkiintoisen kuvan kanssa tuli askareltua lähes koko päivä. Muita DO-1 lentoja tällä samalla porukalla ei tullut eteeni lentokirjoista. Tähän asti selvitettyä:

DO-1. Ohjaajat: kapteeni Kuivamäki ja vääpeli Kokkonen. Matkustajat: yliluutnantti Wikman, sotilasmestari Hynninen, vääpeli Mäkelä.

Lennot:

9.11.1954 Jyväskylästä (OFJY) - Poriin (OFPO). Porissa tehty ilmavalokuvauslennot 9. ja 10. päivä. Paluu Jyväskylään 11.11. Tällä paluulennolla oli edellä mainittujen lisäksi myös sotilasmestari Selvenius.

Valokuvassa laskuvarjo yllään oleva sotilasmestari Ville Salminen ei kuulunut tähän konekuntaan laisinkaan. Salmisen kohdalla on tutkinta kesken: Millä koneella hän oli liikkeellä ja missä kuva otettu? (Oma villi arvaus: Kuva otettu Porissa 11.11., ottajana Selvenius??)

 

Pentti Manninen on oikeassa. Ikkuna matkustamon ulko-oveen on valmistettu jo vuoden 1949 remontissa (Kohta 51):

IMG_4289.thumb.JPG.600bb3db3e582a6b788c239202268311.JPGIMG_4293.thumb.JPG.946d9698a5b72a697f63f3f35fd3b728.JPG

Lähde: KA.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Raimo lennon selvityksestä. Ajankohta 1954 sopisi kyllä tuonne koneen lentoelinkaaren loppupuolelle. DO-1 on jo tuossa takana varsin kulahtaneen oloisella alumiinipinnalla. Ei vauhtiraidatkaan kovin tuoreilta näytä. Samaten kainalopellin eli fairingin ruuvit ovat jo varsin tummia, olisiko niissä pintaruostetta. 

Sotilasmestari Ville ”Vilkku” Salmisen laskuvarjo viittaa juuri siihen, että jollakin toisella koneella mies on ollut matkassa, ja kuvaan mukaan otettu. Sattumalta? 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ovipaneeleja säädetty ennenkin:
OH-LDA 1941-1944 Kaksiosainen paneeli
OH-LDA 21.9.1945 Yhtenäinen paneeli

Kuvat: finna.fi / Suomen Ilmailumuseo

21923.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tapio Heinomaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Hämäläisen Hanssin-Jukka kirja on valitettavasti pullollaan virheitä ja epätarkkuuksia. DO-1 koneesta pudotettiin erilaisia laskuvarjonukkeja, mutta 300 kg painoinen nukke on jo liioittelua. PAK "Pudotusnukkeja" oli eri painoisia, tyypit 1, 2 ja 3 painoivat 65 kiloa ja tyypit 4 ja 5 maksimissaan lentopaino 104 kiloa. 

Totta, 300 kg on vähän liiottelua mutta lähelle päästiin. Ainakin tämän koepudotuspöytäkirjan mukaan nuken paino oli peräti 286 kg! Tiedossani ei ole, onko kyse PAK-tehtaan pudotusnukesta vai myöhemmin tilatusta ja valmistetusta. Tuossa pudotuksessa oli tuuriakin mukana, ettei "sukkana" maahan tullut liki 300 kg nukke osunut mihinkään elävään tai arvokkaaseen.
6628903d5d5be_msDSCN0635varjoirtosi.jpg.992d9efe6cc39b20247fff25c32a872d.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puolestaan OH-LCH ovi auki elokuvassa Pekka jä Pätkä salapoliiseina, kuvattu 1955.   

dc3-seutula.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
31 minuuttia sitten, Simo Lallukka kirjoitti:

Puolestaan OH-LCH ovi auki elokuvassa Pekka jä Pätkä salapoliiseina, kuvattu 1955.   

 

Kiva kuva ja sopii aiheeseen, kun kyseessä on muutettu ovi. Muuten ei liity mitenkään DC-2 "Hanssin-Jukkaan", sillä OH-LCH on DC-3, eli ihan eri kone ja erilainen oli sen ovikin. Tämä "Hotellin" ovi muutettiin myöhemmin Aerolla/Finnairilla isoksi rahtioveksi, joka koneessa on nykyäänkin.

Jukka

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään