Antti Hyvärinen

Blenheimin ohjaamo

40 viestiä aiheessa

Kai se pitää tulla ulos komerosta tämän kanssa. Jos sattuisi löytymään tietoja/kuvia/muuta dataa. 
Nurkkiin siunaantui aikanaan lyhytnokkaisen Blennun ohjaamo. Purettu aivan päreiksi, mutta erittäin täydellinen. Lentänyt yksilö, visentti kyljessä. Villit arvailut kääntyneet BL-106:seen. Eli sodan jälkeen kasattu yksilö varaosista ja vanha numero hanuriin lisenssien välttämiseksi. Lyhytnokkia lensi vain kaksi 50-luvulla ja tässä iso musta antenni rungon alla, -173:ssa se oli katolla. 
Kylkipellit irroitettu niitit poraamalla. Osia laatikkotolkulla. Aivan täydellinen palapeli siis.  Löytyy mittaritaulu, penkit (siis myös perämiehen, ja muut tupla ohjaimet), kaasut, laipat jne. Mittareitakin hyvä kasa. Suurimmat puutteet kaksi rattia ja perämiehen puolelta puuttuu myös sähkökotelon kansi missä kaikki nappulat. Ottakaa rohkeasti yhteyttä jos lojuu ylimääräisiä nurkissa!

Mitähän dataa aiheesta löytyy?
 

IMG_7758.jpeg

IMG_7750.jpeg

IMG_7751.jpeg

IMG_7754.jpeg

IMG_7759.jpeg

IMG_7756.jpeg

IMG_7757.jpeg

IMG_7753.jpeg

8 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno projekti, Antti. Tässä yksi mainio kuva BL-106:n ohjaamosta, todennäköisesti olet tämän nähnytkin. Kuva: finna / Suomen Ilmailumuseo / Matti Wikman.

”Mittarilentoa Bristol Blenheim BL-106:lla 1950-luvun taitteessa. Vasemmalla Matti Wikman, oik. Erkki Saarve.”

Jukka

IMG_9823.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaanpa kuva missä antenni näkyy rungon alla. 

”Bristol Blenheim Mk. I BL-106 Kauhavalla vuonna 1952.”

kuva: finna.fi / Suomen Ilmailumuseo / Veijo Kajamäki

Jukka

IMG_9826.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaanpa vertailun vuoksi se toinen lyhytnokka BL-173.

”Ilmavoimien Bristol Blenheim Mk. 1 BL-173 Helsingin lentoasemalla 8.11.1953.”

kuva: finna.fi / Suomen Ilmailumuseo / Paavo Saari

Jukka

IMG_9827.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen projekti.. Tulee mieleen BL-200:n restaurointi jossa olin pieneltä osin mukana, onneksi ei ihan noin "pohjalta" tarvinnut aloittaa.. 😀

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
34 minuuttia sitten, Antti Hyvärinen kirjoitti:

Olen nähnyt kuvia 106:sta lumihangessa nokillaan viimeisellä keikalla. Onkohan olemassa kuvia nokasta ja sen vaurioista mällin jälkeen?

Pieni huomio. Tuossa laittamassani vuoden 1952 kuvassa BL-106 oli vielä vihreässä maalissa. Myöhemmin se oli alumiinipinnalla kuten BL-173. Näkyy hyvin niissä Rovaniemenkin kuvissa. Täytyy etsiä niitä. 

edit: Heikkisen Raimon laittamat kuvat BL-106:sta Rovaniemeltä 20.3.1957 löytyvät tästä ketjusta. Olisiko onnettomuusraportissa mahdollisesti enemmän detaljikuvia nokasta, Raimo?

https://www.flightforum.fi/topic/30685-mikähän-kone-ja-missä/

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä muutama kuva nokan vaurioista. Tämän pitäisi olla BL-106. Kuvissa näkyy visenttitunnus vasemmassa kyljessä ja Antin mainitsema rungon alapuolisen ADF-antennin kanta.

Lähde: Ilmavoimamuseon digiarkisto

 

bl adf antenni.JPG

bl vaurio 2.JPG

bl vaurio.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu! On tuota käyty katsomassa. Pitää joskus sopia kunnon sessiot sinne. 
Olen aina itse pitänyt lyhyttä nokkaa äärimmäisen tyylikkäänä, pitkä on vähän liian….pitkä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BL-106 menetti varmasti neljä eri nokkaa palvelusaikanaan. Lumivalliin ajon jälkeiset BL-106:n saamat vauriot:

IMG_0208.thumb.JPG.12754cac9a99b4ad2f4c9a7320beaaaa.JPG

Ilmavoimamuseossa näytteillä kotimaassa rakennettu nokka-aihio. Sinnehän nuo Antin osaset sopisivat oikeille sijoilleen:

DSCN0047.thumb.JPG.10840306f8c7e79f959942d35a9606cd.JPGDSCN0053.thumb.JPG.49cac5cb82244fd0c568b7e0f3a7707e.JPG

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Antti Koskiniemi kirjoitti:

Tämä oli varmaan tiedossa, eli L6739/G-BPIV) korjattiin vuoden 1993 kaputin jälkeen lntokuntoon ja samalla muutettiin lyhytnokkaiseksi.
Bristol Blenheim L6739 (aircraftrestorationcompany.com)

Eikä tämä Englannin Blenheim-projekti suinkaan ollut ensimmäinen muutos pitkänokkaisesta Mk.IV -mallista lyhytnokkaiseksi Mk.I -malliksi. Suomessa sellainen muutos tehtiin Valtion Lentokonetehtaalla jo vuosien 1941-1942 aikana. Kyseessä oli BL-132, josta kirjoitin tarinan Feeniksiin numeroon 1/2011. Laitan artikkelin ohessa, koska mielestäni se liittyy aika kivasti tähän "nokka-aiheeseen".

Sen verran vielä, että pieni vuosilukukorjaus Antti Koskiniemen kommenttiin. Pitkänokkainen Blenheim Mk. IV (oikeammin Bolingbroke) G-BPIV valmistui lentokuntoiseksi vuonna 1993, ja teki tuon pakkolaskukaputin Duxfordissa vuonna 2003. Sen jälkeen kone valmistui 11 vuoden korjauksen jälkeen vuonna 2014 lyhytnokkaiseksi.

Jukka

sn1_kopio.jpg

sn3_kopio.jpg

sn5_kopio.jpg

sn7_kopio.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 minuuttia sitten, Jouni Olavi Rautio kirjoitti:

Offtopic

Antin ensimmäisessä kuvasarjassa Saab 95 ja lava Mosse?? :cool:

 

Muiden muassa! Hyvät silmät!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Antti Hyvärinen kirjoitti:

Löytyykö tästä Raimo mitään lappua kun poistettu/myyty romuksi?

Löytyy molemmat:

IMG_0183.thumb.JPG.43fbb8e90f882db36787221b4b93d27e.JPGIMG_0182.thumb.JPG.49b532d48f5acb5baefb5daa036c3f4c.JPG

Liitteet: KA.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Antti Hyvärinen kirjoitti:

Ratteja varmaan lojuu siellä täällä. Löytäisi vaan. 
Apparin ratti on ilman nappuloita. 

Vuoden 1957 luettelossa oli ohjauspyöriä vielä kaksinkappalein.

Tässä näkyy BL-106:n kokonaislentoaika, joka oli 2005,40 tuntia. Rungon vaihdosta huolimatta - kertyi lentotiima yhdelle BL-106 :lle. Toiseksi eniten lentänyt Blennu oli BL-197; 1137,10 tuntia. Kolmanneksi tuli BL-120; 986 tuntia. Neljänneksi museokone BL-200; 885,15 tuntia.

IMG_0192.thumb.JPG.1b1c7b9a3381d90c74205ebe8e4adad5.JPGIMG_0193.thumb.JPG.39f220532a6de977b8d789c4ed8fac81.JPGIMG_0194.thumb.JPG.a4fd60296ebfbcd2f87884db2903db65.JPGIMG_0195.thumb.JPG.e550fe0e964321dcc6e23c9d7ef18db4.JPGIMG_0196.thumb.JPG.7a84e1096a03e50e31e1ea7a3f803938.JPGIMG_0197.thumb.JPG.516b3d6c59146247c386f09ffb2bba5c.JPG

Liitteet: KA.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täältä vapaasti ladattavissa Bristol Blenheim Mk.1 Pilot´s Notes, josta löytyy ohjaamon kuvat, mittarit ja laitteet.

Blenheim1

https://stephentaylorhistorian.com/2020/04/16/ww2-aircraft-manuals-downloadable/

edit: taisi näissä Suomessa kasatuissa koneissa mittaristo ja niiden sijoitus poiketa alkuperäisistä englantilaisista. Ainakin kutossarjan ”pitkänokissa” näin oli. Mitenkäs asia olikaan näissä 1950-luvun alun ”myöhäisherännäisissä” junior- Blennuissa BL-173 ja BL-106? 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään