Mika Laakso

Curtiss P-40M KH-51

6 viestiä aiheessa

Muistelin että KH-51:ä on ollut täällä puhetta, ei vaan löytynyt millään haulla? Avataan uusi ketju.

Kaveri teki mulle pyynnöstä kaksi Curtiss P-40M Warhawk pienoismallia 1/72. Ryssän "valkoinen 23" ja Ilmavoimien KH-51. Sen koneen historiaa "kiteytettynä" kerännyt. Vielä epäselvä, mitä tapahtui pakkolaskun tehneelle lentäjälle, aliluutnantti Rjevin? Allaolevaan listaan lisäyksiä / korjauksia?

Curtiss P-40M Warhawk
HobbyBoss No:80251 1/72 "Valkoinen 23"
Academy 12465 1/72 "KH-51"

Koneen perustiedot:
Curtiss-Wright Corporation
Sarjanumero 43-5925
Moottori sarjaa 43-9438, numero 20257
Valmistusaika 27.10.1942

27.12.1943
-191. Hävittäjälentorykmentin (191 IAP) aliluutnantti
Vitalij Andrejevitsh Rjevin lähti Plehanovosta
harjoituslennolle Kasimovoon. Eksyi ja polttoaineen 
loputtua teki pakkolaskun Valkjärven jäälle.
09.-15.01.1944
-Kenttälentovarikko 1 purki ja pakkasi koneen
Valkjärven Rautatieasema.
15.01.1944
-Mekaanikkokoulu, Utti
02.07.1944 
-HLeLv32 Mensuvaara
04.12.1944
-HLeLv13
12.02.1945
-Viimeinen lento Pori-Tampere. luutnantti Jaakko Hillo
19.02.1945
-LeV varastoitavaksi
11.06.1945 
-Ehdotus poistettavaksi.
30.07.1945 / 02.01.1950 (?)
-Poistettiin kirjanpidosta
02.01.1950
-myytiin romuna Kuusakoski Oy:lle 9000mk

Lentoaika 64h 35min


Lähteet:
-Punarististä Hakaristiin, Atso Haapanen
-Suomen Ilmavoimien historia 5, Keskinen-Stenman-Niska
-www.pienoismallit.net

 

 

20240507_215047.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten Markku Kanninen tuolla edellä olevassa ketjussa toteaa, niin Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti 1/2004 sisältää P. Mannisen perusteellisen nelisivuisen jutun koneesta ja sen vaiheista. Muun muassa ohjaajan aliluutnantti Rjevinin avomielisen kertomuksen eksymisestään. Nuori Rjevin otettiin vangiksi.

SA-kuvissa on neljän kuvan sarja koneesta, tässä yksi.

"Kuvia pakkolaskun tehneestä venäläisestä koneesta.
Valkjärvi 1943.12.31"

Jukka

144836_135363.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Kitty Hawk-51" :lle arvioitiin venäläisten käytön jäljiltä lentoajaksi 50 tuntia. Tätä lukua jatkettiin suomalaispilottien lennoilla, jota kertyi 14 tuntia 35 minuuttia. Koneelle saatiin kokonaislentoajaksi 64 tuntia 35 minuuttia.

IMG_6595.thumb.JPG.ca7c18e3f207e39ed185019bdcffb529.JPGIMG_3705.thumb.JPG.1678213ff24d5140512fa034a86c239e.JPGIMG_6596.thumb.JPG.20f7e86ab6c5972b310b132ee7ad7f44.JPG

Liitteet: KA.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

N.luutnantti Nikolai Rjevin kotiutettiin N-littoon 21.10.1944, minkä jälkeen jäljet katoavat. Varsinaista kuulustelupöytäkirjaa ei ole löytynyt, ainoastaan SPR-vankikortti. Venäläisessä Pamjat Naroda (Kansakunnan Muisti) -sivustolla löytyy oheinen valokuva.

1091.jpg

1092.jpg

00002202_photo.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään