Henri Sundelin

Isoilla simulaattoreilla lentäminen?

15 viestiä aiheessa

Jonkun iltalehden artikkelin kautta päädyin ilmailumuseon sivuille, missä löytyikin ihan mahdollisuus koettaa oikeita finskin lento-opiston Airbus simuja.

Noin PPL:n omaavana alkoi kiinnostaa. Ikää on jo sen verran että mitään ATPL kotkotuksia on turha ajatella, mutta olisihan se hauska nähdä miten tommoinen Airbus kukkuu noin käytännössä. Semmoiseenhan tuo lienee parasta mitä löytyy.

Halpaa lystiähän se ei ole, joten pitäisi miettiä tarkkaan homman agenda.

Täällä kun on oikeitakin lentäjiä, niin ajattelin että ehkäpä joku osaisi sanoa "must" hommat, millä saisi tuntumaa miten Airbussi lentää?

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen tutustumaan ohjaamoon etukäteen vaikkapa MSFS2020 simussa. Saat lento-opiston simusta enemmän irti kun namiskat ja näytöt ovat jonkin verran tuttuja. Muuten tulee helposti informaatio ähky...

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, toi etukäteen tutustuminen on hyvä ajatus.

Varmaan sitten kannattaa miettiä, että mitä itse haluaisi tehdä sillä lentokoneella. Varmaan lähtö kentältä, lasku visuaalissa ja lasku ILS:illä olisi omalla listallani. Sitten ehkä joku laskeutuminen jonnekin, missä on komiat maisemat. Ehkä joku Sveitsin alppikenttä tai joku norjan vuonokenttä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse valitsisin Empun, siinä on ratti ohjaamiseen. Tietysti, jos on pienemmistä koneista kokemusta joystickistä, niin sitten ehkä pikkubussi. Hinta taitaa olla sama.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 minuuttia sitten, Juhani Sarell kirjoitti:

Itse valitsisin Empun, siinä on ratti ohjaamiseen. Tietysti, jos on pienemmistä koneista kokemusta joystickistä, niin sitten ehkä pikkubussi. Hinta taitaa olla sama.

Rattihan se olla pitää. Tikut on leluissa:laugh:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Juhani Sarell kirjoitti:

Itse valitsisin Empun, siinä on ratti ohjaamiseen. Tietysti, jos on pienemmistä koneista kokemusta joystickistä, niin sitten ehkä pikkubussi. Hinta taitaa olla sama.

Kun on kokemusta molemmista (ratti / sauvakoneista), lähtisin itse lentämään tuollaista yksittäistä simulaattorikeikkaa ennemmin sellaisella koneella, joka reagoi ohjaimiin perinteisesti. Näistä vaihtoehdoista siis Empulla. Pikkubussi on vallan erinomainen työkalu toistuvaan päivittäiseen työhön enkä missään nimessä vaihtaisi sitä mihinkään kapearunkoiseen rattisuihkariin siinä viitekehyksessä ihan jo työergonomian takia, mutta se ei välttämättä se "hauskin" tai "mukavin" kone lentää tuollaisella yksittäisellä keikalla, koska sellaista keikkaa ei omasta mielestäni kannata käyttää siihen, että opettelee ohjaamaan bussia sen oman, tavallisesta ohjauksesta poikkeavan logiikan mukaisesti.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maksaahan nuo simulaattorilennot ihan "kivasti", mutta voi sitä kompensoida siten, että ottaa mukaan kaverin tai kaksi, ja vaihtaa välillä kuskia.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, noissa on optioita miten haluaa tehdä kuulemma. Meitä on kaksi pälliä, kukin haluaa oman 2h setin. Ei se kustannus siinä ole se tärkein, mutta jos se on se liikkuvalla ohjaamolla oleva trööttä millä voi tehdä type rating kanssa, se kiinnostaa. Eli myös se pro simulaattori on itse laitteena kiinnostava, miten ne on sen rakentaneet.

Pikkubussia ajattelin siinä että niitä on tosiaan paljon, ja jos oikein käsitin kaikki bussit lentää samalla tavalla. Toki A350 tms numeroa isommat on kanssa tarjolla. Minä kun en tiedä noista mitään - onko kuinka paljon eroa kuinka lentää?

Tosiaan ensin vähän omalla simulla, ja proseduurit etukäteen. Joku kiva keikka voisi olla esim Bergamo-Innsbruck, ja arvuuttaa wannabe IR:aansa samalla. Koululentona on tullut joskus jenkeissä vedettynä oikein raaka "Hard IR" settiä, ehkä joskus vielä...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Henri Sundelin kirjoitti:

Joo, noissa on optioita miten haluaa tehdä kuulemma. Meitä on kaksi pälliä, kukin haluaa oman 2h setin. Ei se kustannus siinä ole se tärkein, mutta jos se on se liikkuvalla ohjaamolla oleva trööttä millä voi tehdä type rating kanssa, se kiinnostaa. Eli myös se pro simulaattori on itse laitteena kiinnostava, miten ne on sen rakentaneet.

Pikkubussia ajattelin siinä että niitä on tosiaan paljon, ja jos oikein käsitin kaikki bussit lentää samalla tavalla. Toki A350 tms numeroa isommat on kanssa tarjolla. Minä kun en tiedä noista mitään - onko kuinka paljon eroa kuinka lentää?

Kaikissa FBW-busseissa perusideologia ohjainten toiminnassa lennolla on sama lentäjän kannalta. Tekniset toteutukset eroavat jonkin verran ja eroja on myös esimerkiksi 320-perheen sisällä siinä, miten mikäkin niistä käyttäytyy lentoonlähdössä ja laskussa, mutta erot eivät ole niin merkittäviä, että niitä tarvitsisi tällaisessa toiminnassa ottaa erityisesti huomioon. FFS-simut voivat teknisinä laitteina olla sinänsä mielenkiintoisia, toisaalta käyttäjälle se tekniikka ei niin hirveästi tule esiin sitten kuitenkaan.

En oikein tiedä, mitä mieltä itse olisin noista FFS-simuista liikkeineen. Onhan se tietysti erilaista. Kopin heilunta tuntuu itsestäni niin keinotekoiselta ihan uusimmissakin laitteissa, että se enemmän häiritsi kuin lisäsi aitoutta (viimeksi lensin lentokokeen muutama kuukausi sitten vuoden 2018 laitteessa, olikohan CAE7000XR-sarjaa, sähköisellä motionilla (electro-mechanical motion)). Parhaimmillaan FFS-simu on mun mielestä silloin, kun siitä on motion pois päältä ja itseasiassa tietyt virheliikekoulutukset täytyykin lentää ilman motionia että niissä olisi edes jotain järkeä. Myös kiinteällä simulla (FDT1, FDT2) pystyy lentämään osan tyyppikurssista, mutta FFS-simulaattorien valmistajat ovat lobanneet lainsäädäntöä niin, että melkein kaikkeen tarvitaan kuitenkin se FFS. Hyvät uudet FDT1/2-laitteet ovat parempia, kuin monet vanhat level D (korkein hyväksyntätaso) FFS-laitteet.

On siitä motionissa toki puolensakin, ei siitä pelkkää haittaa missään nimessä ole, mutta kokonaisuutena yliarvostettu ominaisuus. Osa liikkeen ja tärinän tarkoituksesta on myös siinä, että ihmiselle tuotetaan aistiärsykkeitä, jotka vaikuttavat psyykkiseen suorituskykyyn käytännössä negatiivisesti.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus vuosia sitten vierailimme Porin opistolla ja kyselin tuosta liikkeestä. Kommentti oli että ilmassa sillä ei juurikaan ole merkitystä. Kouluttaja sanoi että hän sammutti liikkeen kesken lennon ja kysyi oppilaalta oliko hän huomannut mitään erikoista. Ei ollut huomannut.

Jos tekee hyvän laskun niin simussa on hyvin vaikea aistia milloin pyörät koskettavat maata. Tässä riittää melko pitkälle pelkkä tärinä-elementti.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanoisinpa, että motion on simulentämisen suola. Simussa kyllä eläytyy tunnelmaan ilman motionia, sen voi jopa luulla olevan päällä, vaikka koko värkissä sitä ei olisikaan ;). Hyvä lasku kostealle kiitotielle tuottaa saman fiiliksen lentsikassakin; ollaanko maassa vai ei. Ei tunne edes tärinää.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän Hornetin WTT-simussakaan ole muuta liikettä kuin kiristyvät olkahihnat tjsp. Ilmavoimien ex. primus prof. ev. Vilho Lukkarinen oli päässyt kokeilemaan moista ja kehui fiilistä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään