Jouni Rönkkö

Ulkomaiset lentokonevierailut 1919-1939

15 viestiä aiheessa

<-- edit--> foorumin softa pakkaa kuvan mössöksi, miten muutoin saisi exel-taulukon tänne? </--edit-->

<-- edit-->Vaihdoin yhden ison ouvan useampaan pienempään, nyt pitäisi saada selvää </--edit-->

 

  Koostin joutessani listaa ulkomaalaisista lentokonevierailuista Suomessa. Rajasin nyt vuosiin 1919-1939, jatkossa lisää. Lista ei ole täydellinen ja virheitä sekä puutteita on varmasti. Lähteinä Finna, kansallisarkiston sivut, tämä foorumi ja useat kirjat, lehdet ja nettisivut.

Kommentteja, korjauksia, lisäyksiä yms odotellen. Ja vaikka piirtämiäni on profiilipiirroksia on tietyt tahot julkisesti mollanneet, aion silti piirrellä näistä jokaisen, julkaistavaksi joko nettisivulla tai vapaasti ladattavana pdf-tiedostona. Vihjeitä koneiden värityksistä olisi kiva saada, osa väreistä on kyllä tiedossa. 

 

a.jpg

b.jpg

c.jpg

d.jpg

f.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jouni Rönkkö
kuva vaihdettu
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
50 minuuttia sitten, Jari Allan Lappalainen kirjoitti:

Terve Jouni

Kiitoksia taulukosta, vähän on hankala saada vaan selvää... Voisitko kertoa L-BUCD:n päivämäärän ja lentäjän?

Jari

škpt. Vilém Stanovský ja mekaanikko mukana František Šimek ja 4.7.26 Utissa

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päiväys         Lentäjä                      Paikka
31.6.1937     tohtori Terris More     Helsinki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikuttava listaus, mutta mitenkäs tuo Vought Corsair 16.8.1934? Eikös kone tehnyt ensilentonsa ja ollut operatiivisessa käytössä vasta vuosia myöhemmin? Vai onko kyseessä joku muu konetyyppi kuin "se" Corsair? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 minuuttia sitten, Klaus Pylkkänen kirjoitti:

Vaikuttava listaus, mutta mitenkäs tuo Vought Corsair 16.8.1934? Eikös kone tehnyt ensilentonsa ja ollut operatiivisessa käytössä vasta vuosia myöhemmin? Vai onko kyseessä joku muu konetyyppi kuin "se" Corsair? 

Vought O3U Corsair, USS Minneapoliksen ( risteilijä ) tiedustelukone kellukkeilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 tuntia sitten, Tapio Heinomaa kirjoitti:

Päiväys         Lentäjä                      Paikka
31.6.1937     tohtori Terris More     Helsinki

Kiitokset taulukosta Jouni.
Voi lisätä, että Tapion mainitsema amerikkalainen Terris Moore kävi yksimoottorisella Aeronca C 3 -kellukekoneellaan tunnuksin NC-15250 Petsamossa asti heinäkuun puolivälissä 1937.

Listasta puuttuu mm. englantilainen De Havilland Dragon Rapide D.H. 89A G-AERE. Kesäkuun alussa 1938 saapui kaksimoottorinen De Havilland D.H. 89A Dragon Rapide-kaksitasokone Ruotsista ja laskeutui Helsingin Malmille. Kone oli Englannin rekisterissä ja tunnukseltaan G-AERE. Matkustajina olivat noin 50-vuotiaat varakkaat englantilaissisarukset Miss Rosamund Mary ja Miss Jane Eline Leslie Harrison. He olivat kotoisin Staffordshiresta, tunnetulta kaivos- ja teollisuusseudulta. Kone oli lentänyt Englannista Tukholman kautta Malmille, jonne se saapui tullattavaksi plaanin mukaan keskiviikkona kesäkuun 8. 1938 klo 14.02. Kone oli British American Air Services- yhtiön omistama. Koneen ohjaajana, päällikkönä ja kapteenina toimi Mr Harold Wood. Mukana oli myös sähköttäjä James Elmslie. Muita henkilöitä ei matkassa eikä koneessa ollut. "Ladyjen" tarkoitus oli lentää Pohjois-Suomeen, mutta matka tyssäsi juuri valmistuneeseen Vaasan lentokenttään, koska valmiita maakenttiä ei ollut pohjoisempana. Kirjoitin tästä Suomen vierailusta artikkelin Feeniks-lehden numeroon 3/2012 nimellä "Vaihtelua kettujahteihin, ladyt lentovierailulla." Laitan sen ohessa.

Artikkelin alussa mainitsen myös kaksi Suomessa 1930-luvulla käynyttä tunnettua naislentäjää: australialainen Miss Nancy Bird sekä englantilainen Miss Jean Batten. He eivät kuitenkaan tulleet itse lentämällä Suomeen esitelmöimään, vaan Bird tuli laivalla ja Batten vuorokoneella. Ohessa leikkeet vierailuista.

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1986358?term=Miss&term=Nancy&term=Bird&term=bird&page=7

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1986391?term=Jean&term=Batten&page=8

Jukka

 

Ladyt 1.jpg

Ladyt 2.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Korjaus
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset vastanneille. Tässä taulukossa on tosiaan vain saapumispäivä ja paikka sekä kyseisen koneen ensimmäinen vierailu, ihan luettavuuden vuoksi.  Stanovskin vierailulle lipsahtanut väärä päiväys :-[. Mooren NC15250 rivillä neljä, G-AERE uusi tapaus. 

Tattista

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
26.5.2024 at 13.10, Jouni Rönkkö kirjoitti:

Kommentteja, korjauksia, lisäyksiä yms odotellen. Ja vaikka piirtämiäni on profiilipiirroksia on tietyt tahot julkisesti mollanneet, aion silti piirrellä näistä jokaisen, julkaistavaksi joko nettisivulla tai vapaasti ladattavana pdf-tiedostona. Vihjeitä koneiden värityksistä olisi kiva saada, osa väreistä on kyllä tiedossa. 

SP-BLC löytyy listaltasi.

DSCN2507.thumb.JPG.14b2c6f96b4a535f7ae4346134393ca2.JPG

Olisiko D 32, N:o 9835 joku näistä koneista?

Aero N:o 2-1923 ja Puhelinsanoma N:o 149, 20.2.1923:

66555217d42bb_Aero-lehdet0125.jpg.89e09f7016db4093f36413416199c9a6.jpgIMG_6311.JPG.63ab97715d6be1ca46dbba66079b8e5e.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turun Sanomat 28.6.1939. Kenraali Halderin vierailu 29.6. Helsingissä Saksan ilmavoimien lentokoneella. En löydä suoraan tätä listasta, mutta 30.6 saksalainen Junkers Ju 52/3m D-AKON on merkitty käyneeksi Suur-Merijoella ja Kemissä. Lehtileikkeen mukaan Halder kävi Viipurissa ja Pohjois-Suomessa. Hyvin todennäköisesti tai varmasti kyseessä on Halderin vierailu Suomessa D-AKON -koneella. Lähde: digikansalliskirjasto.

Jukka

28061939 Turun Sanomat.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäläisen Savoia-koneen pakkolasku Lavansaareen 27.9.1923 on käsitelty mm. Antero Uiton ja allekirjoittaneen kirjassa Taistelu Suomenlahden ulkosaarista sivuilla 70-71 (liitteinä) sekä yksityiskohtaisemmin SIL-lehdessä nro 3/2016 s. 8-9.

070.jpg

071.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
26.5.2024 at 21.35, Jouni Rönkkö kirjoitti:

Vought O3U Corsair, USS Minneapoliksen ( risteilijä ) tiedustelukone kellukkeilla.

Kiitos, tämähän selvensi asian. 

Näin ollen voisikin kuvitella, että Vought F4U Corsair olisi loogisesti sitten Corsair II, ja LTV A-7 Corsair II olisi Corsair III  :)

Edit. Nyt, kun tutkin asiaa tarkemmin, O3U:n ja F4U:n välissä oli vielä Vought SBU-1 Corsair -syöksypommittaja, joten A-7 voisi sitten olla Corsair IV. 

Aina oppii uutta.  

Muokattu: , käyttäjä: Klaus Pylkkänen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään