Maria Mah

Laskeutuminen Nizzaan?

8 viestiä aiheessa

Kummalla puolella lentokonetta kannattaa istua lennettäessä Helsingistä Nizzaan? Maisemat kiinnostavat laskeutuessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei. Tervetuloa linjoille.

Riippuu siitä kumpi rata on käytössä. Jossain vaiheessa lähestymistä näkee molemmilta puolilta vuorotellen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Normaali/yleisin" lähestymissuunta on lännestä itään joten vasemmalta näkee loppulähestymisen aikana ja oikealta puolelta myötätuuliosan aikana riippuen lähestymisreitistä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä kentän länsipuolella on se parempiosaisten asuinalue ja sen yli ainakin ennen pääsi vain ILS:sillä, eli et nähnyt mitään maisemia.. Paremmalla kelillä meren suunnasta visuaali tai onkohan nykyään joku VOR/DME lähestymisen korvike jolla tulla lyhyempään finaaliin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitanpa nyt minäkin lusikkani tähän soppaan. Olen käynyt itse ohjaamallani lentokoneella Nizzassa ensimmäisen kerran vuonna 1983 ja viimeisen 2020. Siinä välissä varmaankin yli 200 kertaa. Muutama laskeutuminen on tullut tehtyä idästä länteen, tai oikeastaan koillisesta lounaaseen, kiitoteille 22 Left tai Right, melkein aina vastakkaisesta suunnasta. Todennäköisesti täältä Suomen suunnasta tultaessa lennetään kentän itäpuolelta meren yläpuolelle, missä korkeutta pudotellen käännytään lounaan suuntaan. Aikanaan sitten oikea kaarto oikealle perusosalle kiitotielle 04. Koko tämän ajan koneen oikealta puolelta näkyy hyvin Nizzan kaupunki ja lentokenttä, vasemmalta taas avomeri, ja perusosan aikana Cap Antibes, jossa ne edellä mainitut parempiosaiset asuu. Loppuosalle kääntymisen jälkeen oikealta näkyy se avomeri, vasemmalta taas Nizzan länsipuoleiset alueet, Cagnes sur Mer jne. Jos nyt sattuisi niin, että käytössä olisikin kiitotiet 22, niin alkulähestyminen on suunnilleen samankaltainen, mereltä rantaa kohti lähestyessä vasemmalta näkyy jotenkuten lentoasema, oikealta rannikko Nizzasta länteen, mukaan lukien toinen parempiosaisten alue Cap Ferrat. Ja loppulähestymisessä on aivan mahtavan hienot näkymät Nizzan vanhaan kaupunkiin. Ja Juhani Sarrellille vahvistus, että siinä on nykyään ihan fiksu RNP-lähestyminen. Joskus hiljaisena hetkenä tarjonnevat edelleenkin visuaalia, jolla säästää ihan vähän aikaa.

Eli täältä ääni oikealle puolelle. Mukavaa matkaa.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saapuvat kiertää usein suhteellisen kaukaa mereltä, lämpimällä säällä on usein vielä niin utuista, ettei sieltä välttämättä hirveän hienot näkymät ole myötätuulessa. Ei kannata istua siiven kohdalla jos loppuosakaarron aikana meinaa nähdä jotain vasemmalla puolella istuessa.

Lähtevät kaartaa kaikki alkunoususta merelle, oli käytössä sitten 04 tai 22.

nce_arr.png

nce_dep.png

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nizzan lähestyminen on monin tavoin erikoinen. Lennetään joko tutkan ohjaamana ifr:ssä tai sitten "omin avuin" vfr:ssä (ainakin ennen vanhaan oli "Riviera approach"). Siinä oli useita fixejä ja lähestyminen oli radalle 04. Oleellista oli se, ettei aiheuteta tarpeetonta melua Antibesin asukkaille. Eli trakki ja korkeus piti olla aisoissa eikä saanut tehdä liian pitkää finaalia 04:lle, muuten tuli tukkapöllyä lennonjohdolta. Jos on arkkitehtuurista kiinnostunut, niin suunnilleen sillä kohtaa kun käännytään finaaliin 04, vasemmalla näkyy pari hassun näköistä isoa hotellirakennusta. Rakennusten päädyt on porrastettu siten, että jokaisen kerroksen molemminpuolisilla päätyhuoneistoilla on mahtava terassiparveke. Eli rakennus on alhaalta paljon leveämpi kuin ylimmän kerroksen kohdalta. Rakennukset suunnitellut arkkitehti sai aikoinaan paljon kehuja ja kunniaa suunnittelemistaan rakennuksista. Ne ovat niin oleellinen maamerkki Antibesin puolella, ettei niitä voi olla huomaamatta, jos istuu koneen vasemmalla puolella.

Mutta jos on aikaa, ei ole pöllömpi ajatus mennä reilut parikymmentä kilometriä länteen Cannesiin. Siellä on Mandelieun kenttä ja siellä operoivat lähinna business jetit ja muut pienemmät päristimet. Jos minulta kysytään, niin Cannes on muutenkin "nuorekkaampi" kaupunki, siis ainakin näin 74 vuotiaan näkökulmasta. Nizzassa näkee aivan liikaa vanhoja ukkoja ja heidän daamejaan, jotka vetelevät rantabulevardilla viimeisiä aamulenkkejään ennen rollaattoria. Sinänsä kaikki kunnia heille.     

Seppo

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo flightradarin screenshotissa näkyvä lähestymiskuvio on siis RNP A 04 followed by circling with prescribed tracks. RNP-menetelmä loppuu 2000 jalkaan suunnilleen tuohon Antibesin niemen kärjen tienoille, siitä jatketaan samalla suunnalla (olikohan 355 osapuilleen), kunnes loppuosakaarto tulee ajankohtaiseksi.

Yhä enemmän ja enemmän on käytössä RNP-mentelmä näkölähestymisen sijaan, osin varmaan siksikin, että monen yhtiön manuaaleilla näkölähestyminen ei ole mahdollinen (jos pitää olla loppuosalla stabiilina 1000 jalassa, ei näkölähestyminen 04:lle käytännössä onnistu sallitulla alueella), mutta koska kiertolähestyminen sallii yleensä pienemmän korkeuden loppuosalle ennen kun koneen on pakko olla stabiili, niin sillä menetelmällä tuonne pääsee häiritsemättä liikaa rikkaita.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään