Jyrki Pinomaa

Finnairin viestit ennen lentoa

5 viestiä aiheessa

Saan, kuten varmaan moni muukin, Finnaiilta usein montakin eri viestejä lennon päivämäärän lähestyessä. Ikäänkuin muistutuksia lähetyvästä matkasta. Perimmäinen tarkoitus lienee kuitenkin markkinointi. Yritetään ystävällisillä viesteillä myydä minulle lisäpalveluja. Tasoasiakkaana en juurikaan näitä lisäpalveluja tarvitse, vaikka useimmiten matkustan halvimmalla mahdollisella lipulla, superlight. Tasoasiakkaana saan maksutta mukaan niin kabiinilaukun kuin matkalaukunkin. Myös istuinpaikan voin varata maksutta ennakkoon.

Sitä en oikein ymmärrä, että tämä ennen lentoa tapahtuva markkinointi vaikuttaisi olevan suunnattu samankaltaisena kaikille matkustajille. Ihan riippumatta jäsenyystasosta ja matkan kohteesta. Ja kuitenkin yhtiöllä varsin hyvin on tiedossa kunkin markkinoinnin kohteena olevan matkakohde, jäsentaso ja sen myötä tieto hänen mahdollisesti tarvitsemista lisäpalveluista. Miksiköhän tätä tietoa hyödynnetä markkinoinnissa.

Onhan lentomatkustuksen "osaamisessa" melkoinen ero jos matkustaa kerran vuodessa tai kenties vielä harvemmin tai kymmeniä kertoja vuodessa. En enää yli neljän vuosikymmenen jälkeen koe kaipaavani mitään erityistä lisätietoa lennolle valmistautuessani.

Tänään minulle yhtiön taholta kerrottiin, että Helsinki-Vantaan lentoasemalla on ensi viikon matkani aikaan niin  valtava ruuhka, että minun tulee saapua lentoasemalle hyvissä ajoin, kaksi-kolme tuntia ennen lentoani. Otsikkona viestissä kerrottiin matkani määränpää, mutta sen jälkeen todettiin, että "... Saavuthan lentoasemalle viimeistään 2, tai jos matkustat USA:han tai Dohaan, 3 tuntia ennen lentosi lähtöä." Siis tiedettiin minne olen matkustamassa - en USA:han enkä Dohaan - mutta silti kerrotaan samalla kuinka aikaisin näihin kohteisiin matkustavien tulee olla lentokentällä.

Lisäksi viesti valisti minua siitä, että jos olen tehnyt lähtöselvityksen ennakkoon ja saanut tarkastuskortin lennolleni, voin siirtyä suoraan Bag Drop -itsepalveluautomaatille tulostetun matkatavaralipukkeen kanssa tai turvatarkastuksen kautta lähtöportille. Kuitenkin yhtiön tiedossa pitäisi olla tasojäsenyyteen liittyvä etu käyttää Premium-lähtöselvityksen palvelutiskiä ja Fast Track -turvatarkastusta, jotka melkoisesti nopeuttavat näistä lähtörutiineista suoriutumista.

Joo, tiedän toki, että voin myös kieltää tällaisen markkinoinnin. Mutta en ole sitä kuitenkaan tehnyt. Saattaahan sieltä joskus tulla jotain tietämisen arvoistakin informaatiota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä, varmaan nämäkin viestit voi estää mutta huvittavaa kun niitä virheellisiä viestejä tulee edelleen, esimerkiksi että toivotetaan tervetulleeksi bussimatkalle Rodokselta Helsinkiin ja nyt viimeisimpänä pahoiteltiin viestiä jossa kerrottiin käytössä olevien avios pisteiden määrä ja perään lähetettiin viesti jossa todettiin että pistemäärä om väärin. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikissa firmoissa ei ole vielä oivallettu, että tarpeeton viestintä on asiakkaan silmissä roskapostia. Juuri tilasin paketin (EU-alueelta lähetettiin), toimitus onnistui niin sujuvasti kuin pitikin, sain silti yhteensä kahdeksan sähköpostia ja yhden tekstiviestin tähän yhteen pakettiin liittyen, eikä siihen edes sisältynyt yhtään mainospostia joista aina kieltäydyn.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16.6.2024 at 16.43, Jyrki Pinomaa kirjoitti:

Saan, kuten varmaan moni muukin, Finnaiilta usein montakin eri viestejä lennon päivämäärän lähestyessä. Ikäänkuin muistutuksia lähetyvästä matkasta. Perimmäinen tarkoitus lienee kuitenkin markkinointi. Yritetään ystävällisillä viesteillä myydä minulle lisäpalveluja. Tasoasiakkaana en juurikaan näitä lisäpalveluja tarvitse, vaikka useimmiten matkustan halvimmalla mahdollisella lipulla, superlight. Tasoasiakkaana saan maksutta mukaan niin kabiinilaukun kuin matkalaukunkin. Myös istuinpaikan voin varata maksutta ennakkoon.

Sitä en oikein ymmärrä, että tämä ennen lentoa tapahtuva markkinointi vaikuttaisi olevan suunnattu samankaltaisena kaikille matkustajille. Ihan riippumatta jäsenyystasosta ja matkan kohteesta. Ja kuitenkin yhtiöllä varsin hyvin on tiedossa kunkin markkinoinnin kohteena olevan matkakohde, jäsentaso ja sen myötä tieto hänen mahdollisesti tarvitsemista lisäpalveluista. Miksiköhän tätä tietoa hyödynnetä markkinoinnissa.

Onhan lentomatkustuksen "osaamisessa" melkoinen ero jos matkustaa kerran vuodessa tai kenties vielä harvemmin tai kymmeniä kertoja vuodessa. En enää yli neljän vuosikymmenen jälkeen koe kaipaavani mitään erityistä lisätietoa lennolle valmistautuessani.

Tänään minulle yhtiön taholta kerrottiin, että Helsinki-Vantaan lentoasemalla on ensi viikon matkani aikaan niin  valtava ruuhka, että minun tulee saapua lentoasemalle hyvissä ajoin, kaksi-kolme tuntia ennen lentoani. Otsikkona viestissä kerrottiin matkani määränpää, mutta sen jälkeen todettiin, että "... Saavuthan lentoasemalle viimeistään 2, tai jos matkustat USA:han tai Dohaan, 3 tuntia ennen lentosi lähtöä." Siis tiedettiin minne olen matkustamassa - en USA:han enkä Dohaan - mutta silti kerrotaan samalla kuinka aikaisin näihin kohteisiin matkustavien tulee olla lentokentällä.

Lisäksi viesti valisti minua siitä, että jos olen tehnyt lähtöselvityksen ennakkoon ja saanut tarkastuskortin lennolleni, voin siirtyä suoraan Bag Drop -itsepalveluautomaatille tulostetun matkatavaralipukkeen kanssa tai turvatarkastuksen kautta lähtöportille. Kuitenkin yhtiön tiedossa pitäisi olla tasojäsenyyteen liittyvä etu käyttää Premium-lähtöselvityksen palvelutiskiä ja Fast Track -turvatarkastusta, jotka melkoisesti nopeuttavat näistä lähtörutiineista suoriutumista.

Joo, tiedän toki, että voin myös kieltää tällaisen markkinoinnin. Mutta en ole sitä kuitenkaan tehnyt. Saattaahan sieltä joskus tulla jotain tietämisen arvoistakin informaatiota.

Tätä ennen lähtöä tapahtuvaa markkinointia, jonka koen roskapostiksi ei voi estää. Niitä tulee jo kuukautta ennen ja viikkoja ennen lähtöä. Jos matkoja on paljon niin melkoista pommitusta. Olen tästä keskustellut useamman kerran Finnairin kanssa. Heidän kantansa on ”tämä ei ole markkinointia vaan tärkeätä tietoa lennostasi”. Mitä tuohon lähtöselvitykseen tulee pitäisi järjestelmissä olla tiedossa, että olen sen jo tehnyt eikä useasti kehottaa tekemään se. Viestin personointi taitaa rajoittua nimeen ja matkakohteen nimeen. Tälläisiä alkeellisia personoituja viestejä tehtiin 20 vuotta sitten paperipostissa kun se oli uutta. Valitut Palat taisi olla uranuurtaja.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Markku Thilman kirjoitti:

Tätä ennen lähtöä tapahtuvaa markkinointia, jonka koen roskapostiksi ei voi estää. Niitä tulee jo kuukautta ennen ja viikkoja ennen lähtöä. Jos matkoja on paljon niin melkoista pommitusta. Olen tästä keskustellut useamman kerran Finnairin kanssa. Heidän kantansa on ”tämä ei ole markkinointia vaan tärkeätä tietoa lennostasi”. Mitä tuohon lähtöselvitykseen tulee pitäisi järjestelmissä olla tiedossa, että olen sen jo tehnyt eikä useasti kehottaa tekemään se. Viestin personointi taitaa rajoittua nimeen ja matkakohteen nimeen. Tälläisiä alkeellisia personoituja viestejä tehtiin 20 vuotta sitten paperipostissa kun se oli uutta. Valitut Palat taisi olla uranuurtaja.

Noin 20 vuotta sitten kun olin asian kanssa missään tekemisissä, niin tekstiviestit lähti vain niille jotka ei ollut vielä lähtöselvitystä tehneet. Näin ne koodarit laiskistuu ajan myötä sitä mukaan kun tekniikka ja työkalut kehittyy.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään