Jukka Lahtinen

Wäinö Bremerin viimeinen lento

58 viestiä aiheessa

Tänä vuonna 23.12. tulee kuluneeksi 60 vuotta Wäinö Bremerin viimeisestä lennosta, johon päättyi hänen kuuluisa lentäjän uransa. Onnettomuuden tapahtumapaikka oli Keravan Keinukallion alueella. Lentosää oli ollut haasteellinen, jäätävä ja joidenkin tietojen mukaan laskeutumisyrityksiä oli tehty Seutulan kentälle, mutta lopulta Beech Baron kukistui Keinukalliolle. Paikallislehti Keski-Uusimaa on vuosien saatossa muistaakseni julkaissut tapauksesta joitakin juttuja. Itseäni asia on kiinnostanut vuosia ja minulla on ollut tavoitteena löytää onnettomuuspaikka. Olen haastatellut vuosia sitten kahta entistä kolleegaani Pelastuslaitoksella, jotka olivat Keravan Palokunnan miehistössä tuohon aikaan ja pelastustehtävissä mukana. Silloin heillä oli melko yhtenäinen näkemys alueesta mille kone putosi. Nyt heistä ei enää ole apua iän ja toisen kuoleman vuoksi.

Tänään olimme Keinukallion lennokkikentällä  lennättämässä lennokkeja Kerava 100v tapahtuman merkeissä ja asia tuli puheeksi Pauli Halmeen kanssa. Olimme sitä mieltä, että asiaan on saatava selko ja olisiko jonkinlainen kunnianosoitus paikallaan suomalaiselle lentäjäsuuruudelle? Lennokkikenttä on hyvin lähellä tätä onnettomuuspaikkaa.

Nyt kaipaankin apuja foorumin tietonikkareilta onnettomuudesta.

Jukka Lahtinen 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Lahtinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wikipedia viittaa mm. Suomen ilmailuhistorialliseen lehteen:
 

Lainaa

Ritaranta, Eino: Wäinö Bremer lensi Suomen maailmankartalle. 
Suomen ilmailuhistoriallinen lehti, 2002, 8. vsk, nro 1, s. 18–21. Helsinki: InScale 72 production

Ehkä kannattaa aloittaa sieltä...
Ja OTKES:ilta voisi kysyä onko vanha tutkimusraportti saatavilla

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 hours ago, Armin Zuger said:

Wikipedia viittaa mm. Suomen ilmailuhistorialliseen lehteen:
 

Ehkä kannattaa aloittaa sieltä...
Ja OTKES:ilta voisi kysyä onko vanha tutkimusraportti saatavilla

Suomen Ilmailuhistoriallisen lehden kirjoitus on hyvä yhteenveto Bremerin urasta, mutta itse onnettomuudesta siinä ei ole minun alustustani enempää mainittu. Toinen hyvä Bremer lähde on Harri Mustosen "Harmon lentäjät" kirja. Siinäkään ei itse onnettomuudesta ole aiempaa tarkempaa tietoa. Koitan saada käsiini Keski-Uusimaa lehden lehtijutut aiheesta vuosien varrelta. Otkesiin koitin ottaa yhteyttä, mutta läpi pääsy tuntuu hankalalta. Etenkin karttatiedot kiinnostaa. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paras lähde ensihätään on Hesarin Aikakone.

Lehti 24.12.1964. Paikka on lähellä taloa, jonka nimi on vuoden 1958 peruskartassa Ali-Keravan Koivumäki. Hesarissa oli omistajan nimikin.  Sen pohjoispuolella on mäki, jonne se putosi. Alueella ei enää ole tuota Koivumäen taloa. Se on siis mielestäni juuri Keinukallion alueen itäpuolella oleva kallionnyppylä. Paikalliset kotiseutuihmiset varmaan auttavat.

Mutta ensihätään tutki Hesarit, aiheesta on paljon selostuksia, mm. koelennot, pitkin vuotta 1965. Aika hyvä on 14.10.1965.

Terv. Jorma Laiho

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitettavasti silloinen tutkalennonjohtaja on jo poistunut rivistä. Muistaakseni kone oli hyvin säteessä mutta liuun alla. Lennonjohtaja antoi heti hälytyksen kun koneen kaiku hävisi tutkasta. En tiedä onko maastossa mitään muistomerkkiä. Jos pystyt maasstokartalla seurasamaan 22:n keskilinjaa niin paikka  pitäisi löytyä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei se kone kovin hyvin säteessä ollut. Hesarin selostus 14.10.1965 kunnioitetun lentäjäsankarin mittarilentokokemuksesta on surullista luettavaa.

Kone teki melkoista siksakkia ennen törmäystä , En saa lainattua tähän karttapiirrosta. Sieltä se paikka löytyy Ali-Keravan ent. Koivumäen talon pohjoispuolelta. Oli lehden mukaan Ryhäsen talo. Talon väki löysi ensin hylyn palaset.

Etsikää nyt se tutkimuskertomus....

 

Lisäsin nyt omin luvin tuon piirroksen . Siinä tuo on selkeästi piirretty.

 

Bremer.png

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho
11 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnettomuustutkinnan pöytäkirjat sain kymmenen vuotta sitten tutkittavakseni Kansallisarkistossa, ks. Harmon-lentäjät s. 442. Sitä kautta ne pitäisi löytyä, tosin täytyy tilata.

t. Harri

Muokattu: , käyttäjä: Harri Mustonen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnettomuustutkintalautakunnan raporttiin perustuva lyhennelmä. Lähde: "Seppo Jylhä, Sivili-ilmailun viimeiset lennot 1927-1994".

ukka

bremer 3.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Jorma Laiho said:

Bremer2.png.ebc53d497bcb8e8479473e35004be21a.png

Voisi olla tuon punaisen "ympyrän" sisällä.

Uusi tarkastelu aiheutti pientä editointia. Ympyrän alueella risteilee latupohjia ja yläpuolella olevaa Kulloontien linjausta ei tuohon aikaan vielä ollut, joten tarkka paikka on voinut kadota.

Lennokkikenttä on tuolla alimmalla vihreällä alueella. 

Kiitos kartasta. Täytynee alkaa haravoida aluetta, jos jotain jälkiä vielä löytyisi. 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Lahtinen
Korjattu arviota karttapaikasta
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuoden 1965 ilmakuvassa on mielenkiintoinen lievän kiilan muotoinen metsäaukko juuri nykyisen Keravantien kohdalla, noin 150 metriä kevyen liikenteen sillan itäpuolella.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tuomo Laamanen kirjoitti:

Vuoden 1965 ilmakuvassa on mielenkiintoinen lievän kiilan muotoinen metsäaukko juuri nykyisen Keravantien kohdalla, noin 150 metriä kevyen liikenteen sillan itäpuolella.

(eikös sama aukko on jo vuoden 1950 ilmakuvsassa?)

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä ehdotettu onnettomuusmäki vuoden 1958 kartassa, merkitsin punaisella ympyrällä. Lähde: Vanhat painetut kartat.

Kuvassa Väinö Bremer ja Junkers A50 junior OH-ABB. Kuva otettu vuonna 1963 tai 1964. (Suomen Ilmailumuseo / finna.fi)

Jukka

204308_1958(1).jpg

M016-13571.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
lisäys
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
28 minuuttia sitten, Armin Zuger kirjoitti:

(eikös sama aukko on jo vuoden 1950 ilmakusassa?)

No niin on ja selväpiirteisempänä. Kohdalla ei ole mitään tekemistä Bremerin putoamisen kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
On 17.6.2024 at 7:22 PM, Tapio Heinomaa said:

Puustovaurio kuvattu n. 10 vuotta sitten

kuva: Teo Pelho (RIP)

519.jpg

Onko tietoa mistä kohtaa kuva on?

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Lahtinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 hours ago, Jukka Nisula said:

Tässä ehdotettu onnettomuusmäki vuoden 1958 kartassa, merkitsin punaisella ympyrällä. Lähde: Vanhat painetut kartat.

Kuvassa Väinö Bremer ja Junkers A50 junior OH-ABB. Kuva otettu vuonna 1963 tai 1964. (Suomen Ilmailumuseo / finna.fi)

Jukka

204308_1958(1).jpg

M016-13571.jpg

Tässä kaiman laittamassa vanhemmassa kartassa näkyy aiemmin mainittu Koivumäki, joka on ympyrän kaakkoispuolella. Alueen vanhat nimet on aika usein unohtuneet tai vaihtuneet. Nykyään Koivumäen kupeessa on Keinukallion ylempi parkkipaikka. Mäen yli on raivattu hiihtoura, muuten aika alkuperäisessä kuosissa. Tämä mäki sopisi palomiesten kuvaukseen onnettomuupaikasta melko hyvin. Sen mukaan koneen putoamispaikka olisi ollut ulkoilualueen alaparkkipaikalle näkyvältä vanhalta asuinrakennukselta, joka oli jo tapahtuma-aikaan paikalla, noin 300m nykyisen Inex Partnersin logistiikkakeskusta kohti.

 

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingin Sanomat 24.12.1964, kuten jo olikin mainittu: Onnettomuuspaikka oli  noin 100 metriä Ryhäsen talosta.  Talosta tuli kaksi neitosta ja nuorukainen, ja he löysivät uhrit ensimmäisinä  koneen sirpaleiden joukosta koiran ja taskulampun avulla.  Kone syöksyi kuusimetsää kasvaneelle harjanteelle kaataen puita lähes 200 metrin matkalta.   

 

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin tänään alueella kiertelemässä. Aikalailla arvailuiksi menee. Niin paljon kasvillisuutta ja puustoa. Lisäksi risteilevät kuntopolut ja läheinen tieleikkaus kalliossa. Jorma Laihon kiemurtelu kartan mukaan, harmi ettei ole mitään mittakaavaa ja karttamerkkejä, voisi intuitiivisesti kuvitella summittaisen paikan, johon sopisi jännästi erään kohdan useiden mäntyjen perättäiset, selvät latvavauriot. -65 vuoden ilmakuvan mukaan alueella oli silloin aika harva puusto. Mäntyjen ikäkin pitäisi selvittää kairaamalla.

Screenshot_20240618_124516_Polar Flow.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tontit.png.07b5a7c87e3931e6be2c3a3e8b4a8a22.png

Käytä apuna vaikka Maanmittaushallituksen Karttapaikkaa ja laita siihen tonttirajat päälle, Näin saat kohdistettua nykytilanteen vanhaan peruskarttaan. Mittakaavaviivoitin löytyy myös.

Vanha koivumäen talo (tai sen jäänteet, janan alkupiste on vähän uudempi rakennus) toki on edelleen löydettävissä siitä metsän reunasta. Siitä noin 100 metriä pohjois-koilliseen on polkujen risteys. niiltä tienoilta löytyivät uhrit. Kone tuli koillisesta.

Vinkki. Vanhat kartat palvelusta löytyy useamman vuoden peruskartat, josta voi seurata alueen rakentamista.

Aikaa on kulunut niin paljon että puustovauriot ovat jo todella korkealla. Hyvällä kuvatulkinnalla paikka pitäisi löytyä vuoden 1965 ortokuvasta.

Nyt on vähän kiireitä, joten en ehdi kuvatulkintaa tekemään. Keravan suunnistajilta saattaa löytyä alueesta kiintorastikartta ?

Suunnistusterveisin Jorma

 

ps. Miinaharavalla toki pellin paloja löytyisi. Vaatii maanomistajan luvan.

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho
KARTTAOTE MML Karttapaikka
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
37 minutes ago, Jorma Laiho said:

tontit.png.07b5a7c87e3931e6be2c3a3e8b4a8a22.png

Käytä apuna vaikka Maanmittaushallituksen Karttapaikkaa ja laita siihen tonttirajat päälle, Näin saat kohdistettua nykytilanteen vanhaan peruskarttaan. Mittakaavaviivoitin löytyy myös.

Vanha koivumäen talo (tai sen jäänteet, janan alkupiste on vähän uudempi rakennus) toki on edelleen löydettävissä siitä metsän reunasta. Siitä noin 100 metriä pohjois-koilliseen on polkujen risteys. niiltä tienoilta löytyivät uhrit. Kone tuli koillisesta.

Vinkki. Vanhat kartat palvelusta löytyy useamman vuoden peruskartat, josta voi seurata alueen rakentamista.

Aikaa on kulunut niin paljon että puustovauriot ovat jo todella korkealla. Hyvällä kuvatulkinnalla paikka pitäisi löytyä vuoden 1965 ortokuvasta.

Nyt on vähän kiireitä, joten en ehdi kuvatulkintaa tekemään. Keravan suunnistajilta saattaa löytyä alueesta kiintorastikartta ?

Suunnistusterveisin Jorma

 

ps. Miinaharavalla toki pellin paloja löytyisi. Vaatii maanomistajan luvan.

Kiitos avusta. 

Kerava seuran Samuli Isola kiinnostui asiasta ja sain häneltä hyvää lisätietoa. Häneltä sain jopa melko tarkan linjan missä näkyy puuvaurioita vieläki. Täytyy vielä käydä tsekkaamassa paikat. 

Alue on Keravan kaupungin, joten luvat etsintöihin varmaan irtoaa helpolla. Samulin mielestä kyseessä on sen verran merkittävä tapaus, että jotain tehdään asialle.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keski-Uusimaa lehden juttu, sekä osa jostain onnettomuusselosteesta. Sain nämä Samuli Isolalta Kerava seurasta.

Screenshot_20240618_230936_Microsoft 365 (Office).jpg

Screenshot_20240618_230957_Microsoft 365 (Office).jpg

Screenshot_20240618_231018_Microsoft 365 (Office).jpg

21768968_1584707284922772_6671539048358979308_o (1).jpg

21768752_1584706854922815_6886320681761948171_o.jpg

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
On 17.6.2024 at 7:22 PM, Tapio Heinomaa said:

Puustovaurio kuvattu n. 10 vuotta sitten

kuva: Teo Pelho (RIP)

519.jpg

Kävin tänään vielä uudestaan tutkimassa aluetta saamieni lisävinkkien perusteella ja nyt olen 99% varma mihin kone tuli alas.

Teo Pelhon kuvaan tuli selko Samulin kautta ja löysin puun ja siitä noin 20m toisen latvavaurio männyn. Näiden linja osuu täysin Jorman antamiin tietoihin ja karttakuvassa olevaan polkujen risteykseen, jonka läheisyydestä uhrit löytyivät. Kohtalon ironiaa, sillä risteyksessä on varoitusliikennemerkki "Vaativa lasku". Nyt jos vähän voisi metallin ilmaisimella tutkia, niin saisi varmistuksen, sillä metallisälää maastossa on vielä varmasti paljon, sekä Bremerin ja koneen kellot.

20240619_102412.jpg

 

20240619_104538.jpg

20240619_102035.jpg

20240619_104231.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Lahtinen
13 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään