Kiira Mukka

Missä suoritettiin siviilien lentokokeet v. 1931?

22 viestiä aiheessa

Hei! Teemme siskoni kanssa sarjakuvaa Vuokko Knuutilasta, josta tuli Suomen ensimmäinen naislentäjä maaliskuussa 1931. Olemme perehtyneet aiheeseen perinpohjaisesti, mutta emme ole saaneet selville missä Vuokko suoritti lentokokeensa. Vuokko oli Sääski-yhtiön oppilas ja koulutus suoritettiin kesällä Sääski-saarella (nyk. Pikku-Kuusisaari) ja talvella Kellosaarella (Helsingin Ruoholahdessa). Tiedossamme on, että Helvi Marttila suoritti oman lentokokeensa Santahaminassa saman vuoden kesällä, mutta hän oli Karhumäen veljesten oppilas. Meillä on myös kuva Vuokosta Kellosaaren edustalla joka lähteiden mukaan olisi otettu 30.3.1931, eli päivää myöhemmin kuin Vuokon lentokoe on suoritettu. Lisäksi meillä on vuosikymmeniä myöhemmin kirjoitettu lehtiartikkeli missä mainitaan Laajalahti lentokokeen suorituspaikkana, mutta kyseisesä artikkelissa oli muitakin asiavirheitä, joten emme pidä sitä luotettavana lähteenä. Huhtikuussa 1931 kirjoitetussa artikkelissa Vuokko kuvailee kuinka lentokokeessa hän nousi 2000 metriin ja näki kuinka meri oli Harmajan kohdalla jo auki jäästä. Tästä päättelimme että Laajalahtea todennäköisempi suorituspaikka lentokokeelle olisi joko Kellosaari tai Santahamina. Löytyisikö tältä forumilta asiantuntijoita, jotka osaisivat auttaa meitä päättelemään missä lentokoe on todennäköisimmin suoritettu?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei ja tervetuloa foorumille. Finna.fi -sivustolla on paljon vanhoja kuvia Vuokko Knuutilasta ja Sääski-koneesta. Tämän kuvan yhteydessä on seuraava teksti:

”VL Sääski II K-SASB ja Sääski Oy:n lento-oppilaat Vuokko Knuutila ja Karl Johan Nyman Kellosaaren edustalla maaliskuussa 1931. Henkilöt suorittivat lentotutkintonsa samana päivänä.
Vuokko Knuutila (myöh. Arni, Svanström) oli ensimmäisenä naisena kansainvälisen lentolupakirjan Suomessa suorittanut henkilö. Knuutila jatkoi lentämistä talvisodan syttymiseen saakka.”

Eli todennäköisesti Knuutila lensi kokeensa juuri Kellosaaresta. 

Kuva: Suomen Ilmailumuseo

Jukka

IMG_1129.jpeg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
26 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Hei ja tervetuloa foorumille. Finna.fi -sivustolla on paljon vanhoja kuvia Vuokko Knuutilasta ja Sääski-koneesta. Tämän kuvan yhteydessä on seuraava teksti:

”VL Sääski II K-SASB ja Sääski Oy:n lento-oppilaat Vuokko Knuutila ja Karl Johan Nyman Kellosaaren edustalla maaliskuussa 1931. Henkilöt suorittivat lentotutkintonsa samana päivänä.
Vuokko Knuutila (myöh. Arni, Svanström) oli ensimmäisenä naisena kansainvälisen lentolupakirjan Suomessa suorittanut henkilö. Knuutila jatkoi lentämistä talvisodan syttymiseen saakka.”

Eli todennäköisesti Knuutila lensi kokeensa juuri Kellosaaresta. 

Kuva: Suomen Ilmailumuseo

Jukka

IMG_1129.jpeg

Tämän kuvan kuvatekstiä on tosiaan korjattu sen jälkeen kun huomautimme ilmailumuseolle, että kuvassa vasemmalla on Karl Johan Nyman, joka suoritti lentokokeensa samana päivänä kuin Vuokko Knuutila, eikä Paavo Arni, Vuokon sulhanen. Kuvatekstin muotoilu hieman hämää, nimittäin siitä saa käsityksen että kuva olisi otettu samana päivänä kuin lentokoe.... Epäilemme että tämäkin kuva on otettu 30.3.1931 saman kuvaussession aikana kuin tämä Urheilija-lehden kuva. Ehkäpä seuraavana päivänä on todettu että lehdet tarvitsevat kuvamateriaalia ja lentäjiä on pyydetty poseeraamaan koneen kanssa? Mietin sitä Santahaminaa ehkä nyt siitä syystä että paikalla on ollut "erittäin arvovaltainen, lentoasiantuntijoista koottu lautakunta, mm. lentäjäeverstit Ahonius, Janarmo ja Varis" ja toisesta lähteestä tiedämme että paikalla on ollut myös kapteeni Chanson. Olisivatko nämä kaikki herrat matkanneet Kellosaareen seuraamaan kahden siviililentäjän lentokoetta?

vuokko_kellosaaressa.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
35 minuuttia sitten, Tapio Heinomaa kirjoitti:

Kellosaaren kuva ja Hakkapeliitta -lehden (14.4.1931) uutinen vahvistanee Kellosaaren suorituspaikan.

22.jpg

Uskoisin että Hakkapeliitta on tässä tehnyt virheen, Vuokon oma reportaasi Helsingin Sanomille 30.3.1931 sanoo että lentokoe suoritettiin eilen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 minuuttia sitten, Kiira Mukka kirjoitti:

Uskoisin että Hakkapeliitta on tässä tehnyt virheen, Vuokon oma reportaasi Helsingin Sanomille 30.3.1931 sanoo että lentokoe suoritettiin eilen.

Niin ja tosiaan 29.3.1931 lukee myös lentolupakirjassa...

IMG_3554.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista. Kirjoitin vähän vastaavasta aiheesta artikkelin Feeniksin numeroon 3/2023, kyseessä oli vuosi 1930 ja Paavo Aikala. Kun hän lensi kokeensa, oli tuolloinkin paikalla arvovaltaista väkeä, ja lento lennettiin Munkkiniemessä Sääskisaarella. Mm. ilmavoimien komentaja Vuori ja Chanson myös oli paikalla. Ohessa sivu artikkelistani.

Jukka

IMG_1130.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Mielenkiintoista. Kirjoitin vähän vastaavasta aiheesta artikkelin Feeniksin numeroon 3/2023, kyseessä oli vuosi 1930 ja Paavo Aikala. Kun hän lensi kokeensa, oli tuolloinkin paikalla arvovaltaista väkeä, ja lento lennettiin Munkkiniemessä Sääskisaarella. Mm. ilmavoimien komentaja Vuori ja Chanson myös oli paikalla. Ohessa sivu artikkelistani.

Jukka

IMG_1130.jpeg

Okei, no tää puoltaa sitä että arvovaltainen lautakunta olis voinut saapua itse paikalle sen sijaan että oppilaat olis passitettu Santahaminaan koetta suorittamaan! Ehkäpä Kellosaari tosiaan toimi myös kokeen suorituspaikkana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Semmoinen pikku huomio tähän mielenkiintoiseen ketjuun, että Chanson suomensi jossakin vaiheessa nimensä, ja hänestä tuli Janarmo, eli sama henkilö kyseessä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Kiira Mukka kirjoitti:

"erittäin arvovaltainen, lentoasiantuntijoista koottu lautakunta, mm. lentäjäeverstit Ahonius, Janarmo ja Varis" ja toisesta lähteestä tiedämme että paikalla on ollut myös kapteeni Chanson. Olisivatko nämä kaikki herrat matkanneet Kellosaareen seuraamaan kahden siviililentäjän lentokoetta?

Ilmavoimien Päiväkäskyistä maalis-huhtikuulta 1931 tarkistin, että nämä herrat olivat Santahaminan Merilentoasemalta: Majuri Carl Rainer Rudolf Ahonius ja kapteeni Kuno Waldemar Chanson (myöhemmin Janarmo). Ilmailukoulusta: Majuri Paavo Gustaf Warén (myöhemmin Varis).

Mitään Vuokkoon liittyvää tietoa eivät päiväkäskyt sisältäneet.

.

Aero-lehdet 0881.jpg

Aero-lehdet 0884.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
28 minuuttia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Semmoinen pikku huomio tähän mielenkiintoiseen ketjuun, että Chanson suomensi jossakin vaiheessa nimensä, ja hänestä tuli Janarmo, eli sama henkilö kyseessä.

Ahaa! Eli Janarmo ja Chanson olivat sama henkilö! Kiitos tästä! 👍

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 minuuttia sitten, Kiira Mukka kirjoitti:

Ahaa! Eli Janarmo ja Chanson olivat sama henkilö! Kiitos tästä! 👍

Kyllä olivat kuten Juha aiemmin jo kirjoitti. En huomannut omassa viestssäni sitä selventää. Etunimi oli Kuno Waldemar ja K.W. Janarmo oli hänen ”puumerkkinsä” kirjoituksissaan. 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivämäärä oli tosiaan 29.3.1931, se mainitaan täälläkin. Lähde:digikansalliskirjasto, AERO-lehti 1.4.1931.

Jukka

11.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt löytyi ensimmäisen kerran maininta käytetystä lentopaikasta ja se on Ruoholahden lentoasema!

Ilmailumuseoyhdistyksen silloinen hallituksen jäsen Juhani Pauni kirjoitti oheisen artikkelin yhdistyksen jäsenlehteen 1/1981. Eli lennon 50-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. Ohessa artikkeli, omat kokoelmani.

Jukka

Knuutila 3.jpg

Knuutila_1.jpg

Knuutila 2.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

No nyt löytyi ensimmäisen kerran maininta käytetystä lentopaikasta ja se on Ruoholahden lentoasema!

Ilmailumuseoyhdistyksen silloinen hallituksen jäsen Juhani Pauni kirjoitti oheisen artikkelin yhdistyksen jäsenlehteen 1/1981. Eli lennon 50-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. Ohessa artikkeli, omat kokoelmani.

Jukka

Knuutila 3.jpg

Knuutila_1.jpg

Knuutila 2.jpg

Joo, nuo ensimmäiset yksinlennot tosiaan tapahtuivat Ruoholahdessa sijainneelta Kellosaaren Hangaarilta käsin. Ja tuossa lainattiin myös sitä hieman epäluotettavaa Seuran artikkelia missä mainitaan Laajalahti lentokokeen yhteydessä... Alan tosin itse taipua sen Kellosaaren kannalle, joskin vaikuttaa ettei asiaan löydy varmistusta. Mutta kiitos jakamastasi artikkelista! Tuossa oli mukana sellaisiakin kuvia joita ei ole vielä tullut aiemmin vastaan!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Georg Jäderholmin henkilökohtaisessa lentopäiväkirjassa ei ole mitään lentomerkintöjä pvm:lle 29.3.1931. Jäderholm liene ollut maankamaralla tarkkailemassa ja jännittämässä oppilaittensa lentolupakirjaan tähtääviä yksinlentoja. Kun Vuokko Knuutila lensi ensimmäisen yksinlentonsa 20.3.31, ei sillekään päivälle ole Jäderholmilla merkintöjä kirjassaan. Kukahan tarkasti Vuokon lentokelpoisuuden ennen ensimmäistä yksinlentoa?

Santahaminan Merilentoaseman de Havilland 60 "Härkä-Moth" -harjoituslentokone, tunnus MO-106, oli ilmassa tuona 29.3.31 päivänä. Koneen ohjaajana oli edellä mainitut majuri Ahonius ja tähystäjänä kapteeni Chanson. Ovat varmaan Hangon lisäksi ehtineet käymään Vuokkoakin katsomassa. Laitan tuon sivun nähtäväksenne.

IMG_0848.thumb.JPG.1465723ec3d2720da1af036284109e84.JPGIMG_0867.thumb.JPG.e2d795a4eca2bd8acc6abd318420feaf.JPG

Lähde: Kansallisarkisto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
27 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Georg Jäderholmin henkilökohtaisessa lentopäiväkirjassa ei ole mitään lentomerkintöjä pvm:lle 29.3.1931. Jäderholm liene ollut maankamaralla tarkkailemassa ja jännittämässä oppilaittensa lentolupakirjaan tähtääviä yksinlentoja. Kun Vuokko Knuutila lensi ensimmäisen yksinlentonsa 20.3.31, ei sillekään päivälle ole Jäderholmilla merkintöjä kirjassaan. Kukahan tarkasti Vuokon lentokelpoisuuden ennen ensimmäistä yksinlentoa?

Santahaminan Merilentoaseman de Havilland 60 "Härkä-Moth" -harjoituslentokone, tunnus MO-106, oli ilmassa tuona 29.3.31 päivänä. Koneen ohjaajana oli edellä mainitut majuri Ahonius ja tähystäjänä kapteeni Chanson. Ovat varmaan Hangon lisäksi ehtineet käymään Vuokkoakin katsomassa. Laitan tuon sivun nähtäväksenne.

IMG_0848.thumb.JPG.1465723ec3d2720da1af036284109e84.JPGIMG_0867.thumb.JPG.e2d795a4eca2bd8acc6abd318420feaf.JPG

Lähde: Kansallisarkisto.

Rudolf Gottschalck tuurasi Jäderholmia sinä päivänä kun Vuokko Knuutila suoritti ensimmäiset yksinlentonsa. Jäderholm muistaakseni oli hakemassa lentokonetta Tukholmasta, mutta nyt en ihan muista lähdettä tähän tietoon, voin etsiä myöhemmin!

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli mieleen, Vuokko Knuutila antoi näytteen navigointi-taidostaan suunnistaen Hankoon ja takaisin, ilmavoimien Moth´in tarkkaillessa siivellä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Tuli mieleen, Vuokko Knuutila antoi näytteen navigointi-taidostaan suunnistaen Hankoon ja takaisin, ilmavoimien Moth´in tarkkaillessa siivellä?

Hmm... Niin, aika mielenkiintoinen kieltämättä tuo tarkastajien reissu Hankoon juuri lentokoepäivänä. Navigointikokeesta en kyllä ole löytänyt mainintaa missään, Vuokko puhuu vain kahdeksikoista joita piti suorittaa tietyllä korkeudella merkattujen kohteiden ympäri ja korkeuslennosta 2000 metriin josta piti laskeutua moottori sammutettuna maaliin (tai vähintään 150 metriä maalista).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Kiira Mukka kirjoitti:

Hmm... Niin, aika mielenkiintoinen kieltämättä tuo tarkastajien reissu Hankoon juuri lentokoepäivänä. Navigointikokeesta en kyllä ole löytänyt mainintaa missään, Vuokko puhuu vain kahdeksikoista joita piti suorittaa tietyllä korkeudella merkattujen kohteiden ympäri ja korkeuslennosta 2000 metriin josta piti laskeutua moottori sammutettuna maaliin (tai vähintään 150 metriä maalista).

Todistus ei vaatinut navigointitaitoja?

AERO 1.3.1930
Määräykset kansainvälisen lentokoneohjaajan todistuksen saantia varten Suomessa
https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/1011645?page=13

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään