Jessica Sakala

Tunnistusapua ja kunnostusohjeita vanhaan potkuriin

17 viestiä aiheessa

Hei! 
 

Minun mökkini ulkovuori uusittiin, ja samalla ulkoseinältä irroitettiin vanha noin 1940-1950 luvun potkuri. Minun äidin isän isä on harrastanut pienkoneita ja potkuri on ollut mökin seinässä sään armoilla jo viimevuosisadasta asti. Potkuri on otettu nyt sisälle, mutta kaipaisin kunnostusapua ja tunnistus apuja :)

 

Ohessa muutamia kuvia potkurista, sen lapaväli on 232 cm. Asiaa on yritetty selvittää ilmailunhistoriaa sivuston kautta tuloksetta. Tiedämme, että Kuorenveden hallissa tämän kaltaisia on esillä ja kunnostetaan? Emme haluaisi tehdä lahjoitusta museoon täysin ilmaiseksi, jos näillä on enemmänkin arvoa. Haluaisin mahdollisesti kunnostaa potkurin ja nostaa sen omalle paikalleen ilahduttamaan mökkivieraita. 
 

Yst. Terkuin Jessica Sakala

IMG_7827.jpeg

IMG_7825.jpeg

IMG_7828.jpeg

IMG_7824.jpeg

IMG_7826.jpeg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tässä vanha ketju vastaavasta aiheesta.
Sinunkin tapauksessa potkurissa näyttää olevan 6 kiinnityspulttia. Mikä olisi potkurin pituus 232 cm?

Lainaa

Smolikissa käytettyjen potkurien pituudet (lunttasin mainiosta Smolik-kirjasta) olivat 230 cm

Ja tässä toinen vanha ketju jossa Smolikin potkurin kuvia (ml. kuva jossa on potkurin numero/merkintöj jne.)
 

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikanaan 2015 kun kyselin tunnistusta omaan potkurinpuolikkaaseen, sain vastauksen: Valtion Lentokonetehdas teki taulukon kaikista potkureista joita ilmavoimilla oli käytössään. Taulukko on päivätty 11.12.1943. Se sisältää säätöpotkurit, maassasäädettävät potkurit ja kiinteälapaiset potkurit.

Siitä asia varmaan selviäisi. Ulkonäköä kun katselen niin voisi sopia VL Sääski koneeseen... spinneri ja aika terävä lavan kärki?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos teidän vastauksista! Pituutta tosiaan on tuo 232 cm. Tässä vielä muutama lisäkuva, voisi olla vesitason koneesta. Mitään numeroita ei löydy eikä kirjotuksia. Alapuoli on paljon paremmassa kunnossa, mutta päällä muutamia halkeemia.

IMG_7835.jpeg

IMG_7836.jpeg

IMG_7838.jpeg

IMG_7839.jpeg

IMG_7842.jpeg

IMG_7841.jpeg

IMG_7837.jpeg

IMG_7840.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sääski-koneiden aikakaudelta löytyy kolme eri pituista potkuria. Pituus/halkaisija: 2360, 2248 ja 2310 mm.

Tässä 9.6.39 laskuvaurion kärsineen SÄ-120:n potkurin spinneri, jossa näkyy pituutena 2310 mm.

IMG_2292.thumb.JPG.ae59efd2cbd9077ee26948ec09ace547.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa, että selvisi alkuperä :) Tämä siis vesitason kone. Osaatko arvioida onko tällä potkurilla millainen arvo? Tämä varmaankin tuo SÄ-120 tuolla 2310 lavan pituudella, mitattiin hieman sinne päin 😂 Mitäköhän potkurille pitäisi tehdä, että sen saisi vielä mökin seinää koristamaan? Lakkaa päälle ja kittiä rakoihin? 
 

Terkuin Jessica

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kotimaisia VL Sääski-koneita valmistettiin pääasiassa Valtion Lentokonetehtaalla sekä Oy Sääskellä kaikkiaan 39 kappaletta, osa oli siviilikäytössä ja 33 kpl:tta oli Ilmavoimilla. Joten potkuri - jos se on Sääskestä - voi olla toki jostain toisestakin koneyksilöstä kuin juuri em. SÄ-120 -tunnuksella olevasta. Koneita käytettiin sekä kellukkeilla, että suksilla ja pyörillä.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Korjaus
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Jessica Sakala kirjoitti:

Mitäköhän potkurille pitäisi tehdä, että sen saisi vielä mökin seinää koristamaan? Lakkaa päälle ja kittiä rakoihin? 
 

Terkuin Jessica

Hienovarainen puhdistus vaan ja takaisin seinälle. Minä säilyttäisin ajan patinan ja äidin isoisän kosketuksen 😃. Mikä muuten oli ilmailua harrastaneen esi-isäsi nimi? 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tikkakoskella sijaitsevan Ilmavoimamuseon seinällä on ripustettuna potkuri joka sopii tunnistettavan potkurin kanssa "samaan muottiin". Se on VL Sääski-koneissa käytetyn Siemens-Halske 12 (125 hv) -moottorin potkuri. (Omat kuvat).

IMG_0560.thumb.JPG.d90c0731fea8f0b8fd07efc165878a3a.JPG

IMG_0559.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt vasta hokasin, että potkurin keskiöön on sommiteltu kokardi. 

IMG_2756.jpeg

IMG_2757.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Topi Falkenberg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailua harrastanut iso isäni on ollut nimeltään Paavo Pentti Porkka ja kotoisin Viipurista. Hän on saanut potkurin lahjaksi ystävältään, joka ilmeisesti lenteli tuommoisella koneella myös:) 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 hours ago, Jessica Sakala said:

Hienoa, että selvisi alkuperä :) Tämä siis vesitason kone. Osaatko arvioida onko tällä potkurilla millainen arvo? Tämä varmaankin tuo SÄ-120 tuolla 2310 lavan pituudella, mitattiin hieman sinne päin 😂 Mitäköhän potkurille pitäisi tehdä, että sen saisi vielä mökin seinää koristamaan? Lakkaa päälle ja kittiä rakoihin? 
 

Terkuin Jessica

Olet kysellyt myös tuon potkurin arvoa. Eipä tuolla ole lähtökohtaisesti muuta kuin tunnearvoa, joka liittyy isoisääsi. Joissakin huutokaupoissa on ollut ajoittain myynnissä vanhoja potkureita, mutta homma yleensä kaatuu esineelle laitettuun epärealistiseen lähtöhintaan. Joskus tietenkin saattaa tarjonta ja kysyntä kohdata ja voi tulla jopa kilpailua esineestä. Harvemmin potkureista. Voit tietysti kokeilla huutokauppaa, joko lähtöhinnalla tai normaalilla korotus huutokaupalla. Jälkimmäisessä tapauksessa voi tulla karu pettymys, kun esine meneekin muutamalla kympillä ja kulujen jälkeen ei olekaan enää mitään kädessä. Museot eivät käytännössä maksa mitään esineistään. Pitäkää vaan potkuri itsellänne muistona, jos vain on säilytyspaikka. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Ilmailumuseossa on taltioituna (SIL) / FAI:n, eli Kansainvälisen ilmailuliiton myöntämien lentokoneen ohjaajien lupakortisto. Lupakirjat ovat varustettu asianmukaisesti pukeutuneen pilotin kuvalla, yleensä muistaakseni lentäjän lasit ja huuva päässä. Kannattaa kysäistä museolta löytyykö Paavo Pentiltä ko. korttia. 
https://ilmailumuseo.fi/henkilokunta/
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kansainvälinen_ilmailuliitto

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille viesteistä! Teen vielä pieniä selvityksiä ilmailumuseon puolelta ja kunnostan potkuria, niin pääsee se takaisin omalle paikalleen mökkiä koristamaan :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään