Risto Suomala

Lentoneen rakentaminen Sievissä 1920-luvulla

10 viestiä aiheessa

Kiitos mukavasta jutusta Risto! Tämä koneenrakentaja on ollutkin vähän hämärän peitossa ja oikeastaan unohtunut. Koneesta löytyy kyllä maininta Tuomo T. Mäkisen ja Eino Ritarannan tekemästä rekisterikirjasta  "Finnish Civil Aircraft 1926-2000". Kone löytyy kappaleesta "unregistered aircraft" eli rekisteröimättömät lentokoneet. Siitä löytyy seuraava maininta: "A monoplane was built in 1931 by Viljami Anttila in Sievi. It didn't fly."

Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sieviläinen-lehdessä Viljami Anttila ei enää muista tarkkoja vuosilukuja. Pitihän tätäkin lähteä tietenkin penkomaan, ja muutamia lehtileikkeitä löytyikin digikansalliskirjaston kokoelmista. Lennot tapahtuivat Kortejärven jäällä maaliskuun ensimmäisellä viikolla 1930, ei vuonna 1931 kuten edellä jo mainitsemani rekisterikirja kertoo. Kalajoki-lehdessä lähes sama uutinen on julkaistu hieman myöhemmin.

Kortejärvi Sievin Kiiskilän kylässä ollut järvi, joka on ilmeisesti aikojen saatossa kuivattu pois kokonaan. Vuonna 1961 järvi on ollut jo melkoisen kuivattu, mutta vuoden 1984 kartassa se on taas melkolailla kostea paikka, ja merkitty ihan "veden" sinisellä. Lähde: Vanhat painetut kartat.

Nykyään ilmakuvassa, esim. google maps, Kortejärven kohdalla on "suota" tai ilmeisesti varsin märkää aluetta, jonka suora Syväoja halkoo pohjois-eteläsuunnassa. Linkki alla:

https://maps.app.goo.gl/CAoVPoVCBkjkwpQV9

Jukka

Uusi Suomi 15031930 ja Kalajokilaakso 28.3.1930 Viljami Anttilan kone.jpg

 

234211_1961(4).jpg

234211_1984(2).jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vaikka aiheesta poiketaankin, niin kaikkia Vääräjoen varren järviä on aikoinaan yritetty saada kuivattamalla peltomaaksi, yleensä huonoin tuloksin kuten Kortejärveäkin, enää ei ole järveä eikä ole peltoakaan. Ainoastaan kirkonkylän kupeessa olleen n. 10 km2 Evijärven osalta kuivatus onnistui lähes sadan vuoden taistelun jälkeen. Pitäjän aikaisempi nimikin oli järven mukaan Evijärvi. Moni voisi kyllä nykyisin valita mieluummin järven pellon sijasta..

Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös Aero-lehdessä on julkaistu sama juttu, mutta keitä ovat jutun lopussa mainitut Hattulan konerakentajat. Nopealla haulla ei Aero-lehdestä kuitenkaan löytynyt heistä luvattua juttua.

Lainaa

Uusi lentokonerakennusharrastusnäyte. — Sievin Kiiskilän kylässä asuva autonkuljettaja Viljami Anttila on vuosi sitten ryhtynyt valmistamaan lentokonetta omin päin. Hän on nyt saanut valmiiksi maalentokoneensa aivan omin voimin, ainoastaan moottori on ollut hankittava. Äskettäin yritti Anttila koneellaan jo lähteä lentoon Kortesjärven jäältä, ja onnistuikin alku muuten hyvin, mutta lentoon ei kone lähtenyt, nähtävästi liian heikon moottorin takia. Väkeä oli jäällä jännittävää koetta seuraamassa suuret joukot. Anttila ei aijo jättää yritystä kesken, vaan saatuaan paremman moottorin jatkaa lentokokeilujaan. — Myös Hattulan konerakentajista on kuulunut ja näkynyt ääntä ja kuvia. Ensi kerralla Aerossakin.

https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/1011646?page=27

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
43 minuuttia sitten, Seppo Koivisto kirjoitti:

Myös Aero-lehdessä on julkaistu sama juttu, mutta keitä ovat jutun lopussa mainitut Hattulan konerakentajat. Nopealla haulla ei Aero-lehdestä kuitenkaan löytynyt heistä luvattua juttua.

https://digi.kansalliskirjasto.fi/ikakausi/binding/1011646?page=27

Mikko Kulhia oli Hattulasta

https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/1011651?term=Kulhia&page=19

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hakkapeliitta -lehdessä on 8.4.1930 juttua Hattulan lentokoneen rakentajasta eli kyseessä on Mikko Kulhia. Ilmeisesti Aero-lehti tarkoittaa juuri tätä. Lähde: digikansalliskirjasto

Jukka

IMG_1361.jpeg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kulhian koneesta oli tosiaan Aerossakin juttu, en osannut heti yhdistää häntä Hattulaan, vaikka hämäläiseksi tituleerataan.

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Koivisto
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vielä löytyi yksi Viljami Anttilan lentokoneen rakentamisesta kertova lehtileike Kokkola-lehdestä, päivämäärä on 9.5.1929. Fontti on vanhanaikaista tyyliä, mutta hyvinhän tuota lukee ja selvää saa. Lähde: digikansalliskirjasto

Jukka

09051929 Kokkola.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään