Guest Viper

Kysymys reversseistä

6 viestiä aiheessa

Mieleeni tuli (jälleen kerran) eräs kysymys matkustajakoneen reversseistä. http://www.airliners.net/open.file/671526/L/

Kuvassa näette kaasukahvojen edessä vasemmalla vivut, joista omasta mielestäni, korjatkoon joku jos olen väärässä, kytketään reverssit päälle. Varsinainen kysymys onkin että onko niissä jonkinmoiset jouset, joka palauttaa vivut normaaliasentoon, ja näin ollen reverssit kytkeytyisivät pois päältä. Tämä voi olla aika nippelitietoa ::), mutta kun rupesi mieltä vaivaamaan niin ehkä joku minua viisaampi osaa kertoa asian laidan.

 

Iiro

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös (näin olen simulaattorista älynnyt), että tuo reverssi menee automaattisesti pois päältä, kun lisätään kaasua reverssien ollessa päällä? Olenko ymmärtänyt asian aivan väärin?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ne ihan itse vedetään pois päältä. Tai siis työnnetään, vedettäessähän ne menevät päälle, kaasua ei reverssien ollessa päällä voi tietääkseni siirtää, niinkuin ei voi reverssejäkään ellei kaasut ole tyhjäkäynnillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ne ihan itse vedetään pois päältä. Tai siis työnnetään, vedettäessähän ne menevät päälle, kaasua ei reverssien ollessa päällä voi tietääkseni siirtää, niinkuin ei voi reverssejäkään ellei kaasut ole tyhjäkäynnillä.

 

Aivan oikein.

 

JH

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ne ihan itse vedetään pois päältä. Tai siis työnnetään, vedettäessähän ne menevät päälle, kaasua ei reverssien ollessa päällä voi tietääkseni siirtää, niinkuin ei voi reverssejäkään ellei kaasut ole tyhjäkäynnillä.

Okei... Simulaattori siis osoitti teoriani vääräksi. Aina sitä oppii jotain uutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On olemassa erilaisia toteutustapoja.

Esim. MD80 koneissa on tehovivut, joiden päähän on lähes kuvan osoittamalla tavalla nivelöity reverssivivut. Vivut eivät nouse ellei tehot ole tyhjäkäynnillä. Vipuja vedetään ylös/taakse ns. välilukkoon asti, jolloin reverssit aukevat. Kun reverssit ovat auki voidaan vipuja siirtää lisää taaksepäin, joilloin saadaan tehoa moottoreista. Liikkeen määrä vaikuttaa suoraan moottorin tehoon. Välilukituksen tehtävä on estää reverssiluukkujen "katoaminen" työntövoiman vaikutuksesta. Kaikki tämä tapahtuu täysin mekaanisesti vaijereiden, push pull kaapeleiden, vipujen jne. vaikutuksella.

Airbus 32S koneissa taasen on täysin sähköinen järjestelmä. Reverssivipuina toimivat tehovipujen etupuolella olevat "lipareet". "Lipareet", nousevat ylös ainoastaan tehojen ollessa tyhjäkäynnillä. Kun "lipareet" nostetaan ylös, aukevat reverssit. "Lipareiden" ylhäällä ollessa siirretään tehovipuja taaksepäin, jolloin saadaan nostettu moottoritehoja ja siten lisää jarrutusvoimaa. Kun halutaan reverssit sisään, työnnetään vain tehovivut jarruasennosta eteenpäin tyhjäkäyntiasentoon, jolloin "lipareet" tulevat automaattisesti alas ja reverssit menevät kiinni.

Tässä kuvassa näkyy bussin "lipareet" aika mukavasti:

http://www.airliners.net/open.file/765682/M/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään