Kirjoitettu Elokuu 2 Olen pohtinut mistä Neuvostoliittolaisesta0 sotakoneesta tämä Sveitsiläinen kopiokello on peräisin. Vastaus saattaa olla aikas helppokin, mutta varmistusta haetaan tietäjiltä. Itse sijoittaisin kellon Pe-2:seen, mutta onkos muita vaihtoehtoja? Yleensä Neuvostokoneissa oli käytössä ysinkertaisempi kellomalli naamataulun osalta. 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 2 Lainaa Russian Wostok copied the movement without license and equipped from the Policarpov I-16 Rata, up till the MIG 15. http://www.cockpitclock.com/JAEGER LECOULTRE CHRONOFLITE.html 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 2 Se on kohtuu varmaa, että ww2 kellosta on kyse, joten I-16 on mukava vaihtoehto koneeksi. Minulla on jonkin verran kuvia venäläisten koneiden ohjaamoista ja yleensä niissä näkyy se taskukellosta ohjaamokelloksi modattu malli. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 2 Löytyi! On ollut SB-16:n kello. Tästäkin luettelosta voi todeta, että kellot numeroineen on laitettu "tärkeimpien osien ja varusteiden" joukkoon ainoina mittareina. Syynä tähän oli kellojen suuri hävikki varastelun takia. 3 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 2 SB Käyttöohjekirja 1 (2-1942) Kuva 49 - Mittaritaulu 17 - katkaisija "Kellojen lämmitys" Venäläinen kello lienee etu- tai takatähystämössä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 2 (muokattu) 1 tunti sitten, Tapio Heinomaa kirjoitti: SB Käyttöohjekirja 1 (2-1942) Kuva 49 - Mittaritaulu 17 - katkaisija "Kellojen lämmitys" Venäläinen kello lienee etu- tai takatähystämössä. SB:n kelloja koskeva kohta VL:n luettelosta elokuulta 1942: Muokattu: Elokuu 2, käyttäjä: Raimo Heikkinen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 2 Pikaisella silmäyksellä koneen historia pääpiirteittäin: SB-16: saapui Suomeen 11. huhtikuuta 1942, luovutettiin lentokonetehtaalle 20. huhtikuuta 1942, 1. kerran 1/LeLv 6:lle 2. lokakuuta 1942, varikolle 20. helmikuuta 1945, lentoaika 173 h 25 min, poistettiin 2. toukokuuta 1950. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 3 13 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti: Pikaisella silmäyksellä koneen historia pääpiirteittäin: SB-16: saapui Suomeen 11. huhtikuuta 1942, luovutettiin lentokonetehtaalle 20. huhtikuuta 1942, 1. kerran 1/LeLv 6:lle 2. lokakuuta 1942, varikolle 20. helmikuuta 1945, lentoaika 173 h 25 min, poistettiin 2. toukokuuta 1950. Jukka Laitan valikoidut sivut SB-16 elinkaaresta Suomen ilmavoimissa. "Miehemme Berliinissä" eli koneiden hankintaa Saksasta. Tässä tapauksessa koskien SB-koneita jotka saivat myöhemmin tunnukset SB-15 - SB-19. Koneet saapuivat palasina ja puuteluettelot olivat mittavat, mm. SB-16:n kellot eivät ole tulleet koneen mukana. SB-16 ensimmäiset ja viimeiset sivut koneen lentopäiväkirjasta. Sukellusvene-etsintään panostettiin 1/Le.Lv.6:ssa (myöh. 1/PLe.Lv.6). Poistettu ja myyty 2.1.1950. Ostajana Ferrol Oy Tampere. Liitteet: KA. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 4 (muokattu) Tampereen Lentovarikon varastossa oli 40 eri tyyppistä lekokelloa, yhteensä 759 kpl. (Lekokellotilanne 6.10.50.). Näistä viestiupseeri kapteeni Paarnola merkitsi viestipuolen käyttöön sopivat kellot. Ainoastaan kahden kello-tyypin kohdalla mainitaan, että ne ovat varustettuna lämmitysvastuksella. Ne olivat venäläispommareista SB ja PE irrotetut kellot. Nämä merkittiin viestipuolelle sopiviksi 34 muun kellotyypin kanssa. SB. Kellon tyyppimerkintä: 150 PA, venäl. Varastossa 15 kpl. PE. Tyyppimerkintä: VH - I - 18, venäl. Varastossa 9 kpl. Tyyppimerkinnät taitavat olla ihan suomalaisten keksimät, varsinkin tuo PE:n merkintä viittaa venäläishävittäjään: Liite: KA. Muokattu: Elokuu 4, käyttäjä: Raimo Heikkinen Lisätty liitteet Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 5 Olipa taas mukava lukea mitä kaikkea asiantuntijat olivat löytäneet esittelemäni lentoikellon perusteella. Minusta tuollainen historiallinen esine "lentää" paremmin kun on tiedossa missä se on ollut. En alkanut tutkimaan SB-pommarin miehistöä, mutta ajattelisin että tuollainen kellotyyppi olisi tärkein asentaa tähystäjälle/pommitajalle sen laajojen ominaisuuksien vuoksi. Kyseisen kellon laatu on hyvä koska se on vieläkin toimintakuntoinen. Minulla on myös vastaava kello 1980-luvulla valmistettuna ja sen oljyt ovat jo kuivuneet, eikä siitä ilman puhdistusta ole kelloksi. Kiitos kaikille mielenkiinnosta ja avusta! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9 Mitä tarkoittaa ja miksi tuo on merkitty kelloon, että kyseinen kello mittaa 8-vuorokautista (aikaa)))) Sama teksti on kyriliikalla, eli 8 dneij. Mikä merkitys tuolla on, en oikein usko lennon koskaan kestäneen yli 8 vuorokautta... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9 Eipä kait siinä muuta ollut kuin se ettei kelloa tarvinnut vetää alvariinsa. Bf109 Junghans ohjaamokello ei ollut ns 8 days, eli se piti vetää joka päivä. FW44 Stiegliz koneessa taasen oli ns Kienzlen kello, jokla taasen oli 8 päivän kesto täydellä vedolla. Tuo venäläinen kopiokello oli varmaan rakennettu niin laadukkaasti että voitiin olettaa kellon olevan suhteellisesti oikeassa ajassa vielä viikonkin kuluttua. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla