Pasi Pirttikoski

OH-PAK x 2

8 viestiä aiheessa

Tein tänään kirpparikierroksen ja löysin kuvan PAK:sta. Tällä kertaa kyse ei kuitenkaan ollut PAK laskuvarjosta vaan lentokoneesta! Mutta paremman puuttessa tämäkin postikortti piti hankkia.

66ae502f67c81_msKortti1.jpg.5b7acb174f94b955f4d708ebc7998c9f.jpg

Pieni Googlaus tuotti tulosta ja täältä foorumilta löytyi tieto, että kuvan kone on poistettu rekisteristä 4.8.86. 
Lähde: https://www.flightforum.fi/topic/8884-nostalgiaa-turun-ruskosta/

Kuitenkin Wikipedian mukaan OH-PAK (PIK-5) tuhoutui ja poistetiin rekisteristä 21.3.1968.
Lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_PIK-5-koneyksilöistä

Onko yleistä, että tunnus siirtyy koneesta toiselle kuten nyt on käynyt? Onko tuossa pakollista väliaikaa vai voiko rekisteripoiston jälkeisenä päivänä ottaa ko. tunnuksen uudelleen käytöön?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla muuten löytyy kokoelmistani sama kortti! Ja kyllä noita tunnuksia on siirtynyt todellakin muitakin, en tiedä kuinka ”yleistä” se on, mutta moottorikoneista tulee mieleen heti vaikka OH-PIA. Muistaakseni tästäkin aiheesta on ollut keskustelua aiemmin, joko täällä tai facessa.

edit: selasin Mäkinen-Ritaranta rekisterikirjaa moottorikoneiden osalta ja kyllä niitä yllättävän paljon on. En päässyt kuin OH-C - alkuisiin, niin oli jo toistakymmentä konetta samalla tunnuksella. Enkä laskenut edes niitä, joiden tunnus oli varattu, mutta kone ei tullutkaan Suomeen jostain syystä ja tunnus annettiin toiselle koneelle. Huomasin myös, että jos tunnus oli ollut ensin vaikka moottorikoneella, on sama tunnus voitu antaa helikopterille tai vaikkapa kuumailmapallolle! Purjelentokoneiden vanhoja kirjaintunnuksia en alkanut edes katsoa, mutta kuten Pasin esimerkki osoittaa, niitäkin on todennäköisesti esiintynyt muitakin. Salamandra OH-SAA purjekone esimerkiksi, jonka tunnuksen sai moottorikone Gardan GY-80-160.

Tunnusten käyttöönottoaika vaihtelee, voi olla montakin vuotta tai vuosikymmentä välissä. Esimerkki: Chipmunk OH-HCA poistui rekisteristä 26.4.1960 ja samalle tunnukselle rekisteröitiin Hughes 500-369D helikopteri 20.12.1995.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuonna 1992 SIL osti kuumailmapallon ja siihen saatiin perustelujen jälkeen käyttöön vanha jo käytetty OH-SIL rekisteritunnukseksi. Sen jälkeen olen pari kertaa törmännyt tilanteeseen, että jo käytössä ollut tunnus olisi ollut mukava. Minulle on ilmoitettu, ettei vanhaa tunnusta saa. Olen ymmärtänyt, ettei missään erikseen tuota kielletä, mutta pääsääntö olisi, ettei vanhoja tunnuksia saa. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailumääräykset sanovat tunnuksista nykyään seuraavasti. Linkistä löytyy pdf-tiedosto otsikolla ILMAILUTIEDOTUS  GEN-T1-6 26.3.2008 Rekisteritunnukset ilma-alusryhmittäin.

Koska kopiointi ja lainaaminen on kielletty, ohessa polku:

Avaa: Säädökset ja määräykset ----> ILMAILU ---> AIR: Ilma-alukset ja ilmailuvälineet ---> AIR M1-2 Ilma-alusten kansallisuus- ja rekisteritunnus MÄÄRÄYS AIR M1-2 (TRAFI/6307/03.04.00.00/2016) Voimaantulopäivä: 28.09.2016.

Aukeaa

https://www.traficom.fi/fi/saadokset?category=[object Object]&filters=[object Object]&group=&ilmailu=%5B458%5D&limit=20&offset=0&query=&sort=title.sort&säädöksentyyppi=initial&toggle=GEN T1-6 Rekisteritunnukset ilma-alusryhmittäin

edit: lisäisin vielä, että kun selasin tarkemmin rekisterikirjaa, niin vanhoja purjelentokoneiden kirjaintunnuksia on annettu todella paljon moottorikoneille. Myös liikennelentokoneille.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

edit: lisäisin vielä, että kun selasin tarkemmin rekisterikirjaa, niin vanhoja purjelentokoneiden kirjaintunnuksia on annettu todella paljon moottorikoneille. Myös liikennelentokoneille.

Yksi perustelu minkä olen kuullut oli, että jos se vanha kone tullaan vielä joskus rekisteröimään. Tuossa purjekoneiden tunnuksissa muoto on muuttunut numeroiksi, joten niissä vanha kone ei voi enää ”kummitella”. Tämä puhtaasti olettamus. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Olli Luoma kirjoitti:

Yksi perustelu minkä olen kuullut oli, että jos se vanha kone tullaan vielä joskus rekisteröimään. 

Vastaavaa kuulin eilen, kun juttelin erään entisen trafilaisen kanssa. Jos esim. kone myydään ulkomaille, niin koneen entinen OH-tunnus varataan tälle koneelle ja jos kone palautuu tai ostetaan Suomeen takaisin, se saa saman vanhan tunnuksen.

Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään