Jan-Erik Andelin

CIA:n kone Suomessa 2003

112 viestiä aiheessa

Jan-Erik Andelin, etpä sinäkään paljoa meitä ole puolustellut, päinvastoin........

Nyt en vissiin ymmärtänyt. Keitä meitä ?  ???

Erkki

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt en vissiin ymmärtänyt. Keitä meitä ?  ???

Erkki

En tiedä viittaako Mikko Borgåbladetin tämänpäiväiseen artikkeliin http://www.bbl.fi/asp/mera.asp?ID=1748, jossa kerrotaan, että monessa paikassa maailmalla on lentokenttien ympäristössä valokuvaaminen kielletty ("på många håll i världen är det förbjudet att fotografera kring flygplatser"). Minun tuntemassani maailmassa on kaksi tällaista maata: Etelä-Korea ja osittain Kreikka (sotilaskentät). Toivottavasti en joudu kohta lisäämään listaan kolmatta maata...

EDIT: Ilmeisesti ei viittaa tuohon artikkeliin, koska viesti oli lähetetty jo eilen iltapäivällä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun tuntemassani maailmassa on kaksi tällaista maata: Etelä-Korea ja osittain Kreikka (sotilaskentät). Toivottavasti en joudu kohta lisäämään listaan kolmatta maata...

Toivottavasti ei... Tämän päivän Iltalehdessä on juttu CIA:n koneesta. Lähes koko jutun aineisto pohjautuu a.netin keskusteluihin ja viittauksiin lentokobongareista ja heidän havannoista. Toivottvasti ei muodosto käsitystä, että bongarit vain kyttäävät laittomia lentoja ja koneita.... :(

Juha.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toivottvasti ei muodosto käsitystä, että bongarit vain kyttäävät laittomia lentoja ja koneita.... :(

Eikös tuossa ole ennemminkin sankarin viittaa tarjolla. Vapaan maailman ja demokratian valppaat vartijat ;)

En minä ainakaan ole huomannut mitään siihen viittaavaan, että bongareista oltaisiin tekemässä roistoja ja kyttääjiä.

-Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä nuo kuvat ovat saattaneet viranomaiset kiusalliseen tilanteeseen, ja moni varmastikin toivoo, että tuollaisia kuvia ei jatkossa voitaisi ottaa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä nuo kuvat ovat saattaneet viranomaiset kiusalliseen tilanteeseen, ja moni varmastikin toivoo, että tuollaisia kuvia ei jatkossa voitaisi ottaa...

Näitä kommentteja ja epäilyksiä spottereiden elämän vaikeutumisesta tämän vuoksi on tosiaan näkynyt siellä täällä.  Jos näin oikeasti tapahtuisi eikö voisi kysyä mitä salattavaa Suomella olisi?  Luulisi melkein niinpäin, että jos viranomaisilla jotain järkeä on (ilmailulaitos mukaanlukien), niin kuvaajien elämää ei ainaakaan missäänt tapauksessa vaikeutettaisi.  Sehän antaisi aika ihmeellisen viestin siitä mitä tuolla kentällä oikeastaan tapahtuu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun tuntemassani maailmassa on kaksi tällaista maata: Etelä-Korea ja osittain Kreikka (sotilaskentät). Toivottavasti en joudu kohta lisäämään listaan kolmatta maata...

Jos en ihan väärin muista niin Intiassa on perästi laissa pykälä jossa kielletään lentokoneiden kuvaaminen.  Tiedä sitten onko tuollainen jo muuttunut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aloin itsekin miettiä jälkikäteen Intiaa vaikka se ei kuulukaan tuntemaani maailmaan, eli en ole siellä käynyt. Jokin aika sitten selvittelin asiaa ja minulle jäi sellainen mielikuva, että siellä olisi lievennetty/poistettu tuo kielto.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lisää listaan vielä Venäjä (vaikka eiköhän sielläkin saa kuvata rauhassa kun vähän lompakkoaan aukaisee), Italia ja Luxemburg (joissa käytäntö tosin eroaa paikoittain laista). Myös monissa Arabimaissa voi hommata itselleen vaikeuksia hillumalla kentän laidoilla kameran kanssa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

a.netissä on 3703 kuvaa Luxemburgista joten ilmeisesti käytäntö eroaa todella paljon laista.

Luxemburgissa on jonkinlainen vanha lentokonekuvauksen kieltävä laki, mutta kuulemma poliisi ei juuri koskaan puutu kuvaamiseen. Italiassa on samankaltainen laki, mutta siellä paikalliset vartijat ja poliisit noudattavat sitä miten sattuu. Joskus saa kuvata rauhassa, joskus saa kuvata, kunhan kuvaa vain finaalissa olevia koneita ja joskus kuvaaminen saattaa taas tuottaa enemmänkin ongelmia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

. Minun tuntemassani maailmassa on kaksi tällaista maata: Etelä-Korea ja osittain Kreikka (sotilaskentät). Toivottavasti en joudu kohta lisäämään listaan kolmatta maata...

Luulisi että Pohjois-Koreassa joutuu jo ammuttavaksi jos edes omistaa kameran... :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pohjois-Koreassa ei tosiaan kovin hyvällä käsittääkseni kuvaajia katsella.  Ilmeisesti tänä vuonne on kuitenkin pariin otteeseen päästetty porukkaa vähän vapaammin maahan ja kuviakin on näemmä saatu.  Nythän ovet on taas ilmeisesti vähän tiukemmin kiinni.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lisää listaan vielä Venäjä (vaikka eiköhän sielläkin saa kuvata rauhassa kun vähän lompakkoaan aukaisee), Italia ja Luxemburg (joissa käytäntö tosin eroaa paikoittain laista). Myös monissa Arabimaissa voi hommata itselleen vaikeuksia hillumalla kentän laidoilla kameran kanssa.

Olen koko kohta kolmekymmenvuotisen lentäjänurani ajan kantanut kameraa mukanani ja aina tilaisuuden tullen räpsinyt lentokoneista(kin) kuvia monissa eri maissa. Luxemburgissa olen ollut satunnainen kävijä, eikä ole pieneen mieleen juolahtanut, ettei siellä lentokentällä saisi kuvata, eikä kukaan ole siitä minulle huomauttanutkaan. Italiassa käyn säännöllisen epäsäännöllisesti eri kentillä, itse asiassa olin beisattunakin Rooman Ciampinoon kymmenisen vuotta sitten runsaan vuoden, eikä sielläkään kukaan koskaan kuvaamisesta ole huomauttanut.

Neuvostoliitossa kävin itse ohjaamallani lentokoneella ensimmäisen kerran vuonna 1981, ja sen jälkeen olen käynyt N-liitossa ja kaikissa sittemmin itsenäistyneissä entisissä neuvostotasavalloissa lukemattomia kertoja. Turkmenistania lukuunottamatta olen räpsinyt kaikissa niissä kuvia, yhteensä varmaan tuhansia. Kolmasti on kielletty, kerran rähjäisen rottweilerin näköinen äijä Sheremetjevossa kielsi romutusta odottavien koneiden kuvaamisen ja Ukrainan Zaporozjessa (tjsp) yksi rakkikoira näki minun kuvaavan paria An-32:a ja käveli räksyttäen perässäni VIP-halliin asti, näki sitten matkustajamme ja häipyi häntä koipien välissä pois. Jyrkin kielto tuli kerran Pietarin Pulkovossa, vuosia sitten, kun huomattiin että paikallisen helikopterinkorjauskombinaatin pihassa oli Suomen ilmavoimien Mi-8 ja käveltiin morjestamaan maanmiestämme. Tuskin oli saatu päivää sanottua, kun vääpelismies jyräytti varsin epäystävällisesti, että kuvia ei sitten saa ottaa. Millähän mandaatilla Suomen ilmavoimien vääpeli kieltää valokuvaamisen Venäjän maaperällä? Toivomuksiahan toki saa esittää, ja varmaan niitäkin olisi noudatettu.

Intiassa kävin viimeksi n kolme vuotta sitten, ja Delhissä olin muutaman kuvan ottanut, kun turvamies kehotti laittamaan kameran pois, Bubaneshwarissa ja Kolkatassa samalla reissulla en ehtinyt edes ottaa yhtään kuvaa, kun huomautettiin, ettei kuvata saa.

Arabimaissa olen ollut melko varovainen, Emiraateissa ei kukaan ole huomauttanut kamerasta, ei myöskään Pohjois-Afrikan maissa, edes Libyassa, mutta ei kannata hankkia itseään vaikeuksiin jonkun kuvan takia.

Jos näiden ohjeiden mukaan kuvailette noissa maissa, niin laittakaa sitten sieltä vankilasta edes postikorttia tulemaa, mutta älkää sanoko, että minä annoin luvan....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen koko kohta kolmekymmenvuotisen lentäjänurani ajan kantanut kameraa mukanani ja aina tilaisuuden tullen räpsinyt lentokoneista(kin) kuvia monissa eri maissa. Luxemburgissa olen ollut satunnainen kävijä, eikä ole pieneen mieleen juolahtanut, ettei siellä lentokentällä saisi kuvata, eikä kukaan ole siitä minulle huomauttanutkaan. Italiassa käyn säännöllisen epäsäännöllisesti eri kentillä, itse asiassa olin beisattunakin Rooman Ciampinoon kymmenisen vuotta sitten runsaan vuoden, eikä sielläkään kukaan koskaan kuvaamisesta ole huomauttanut.

Neuvostoliitossa kävin itse ohjaamallani lentokoneella ensimmäisen kerran vuonna 1981, ja sen jälkeen olen käynyt N-liitossa ja kaikissa sittemmin itsenäistyneissä entisissä neuvostotasavalloissa lukemattomia kertoja. Turkmenistania lukuunottamatta olen räpsinyt kaikissa niissä kuvia, yhteensä varmaan tuhansia. Kolmasti on kielletty, kerran rähjäisen rottweilerin näköinen äijä Sheremetjevossa kielsi romutusta odottavien koneiden kuvaamisen ja Ukrainan Zaporozjessa (tjsp) yksi rakkikoira näki minun kuvaavan paria An-32:a ja käveli räksyttäen perässäni VIP-halliin asti, näki sitten matkustajamme ja häipyi häntä koipien välissä pois. Jyrkin kielto tuli kerran Pietarin Pulkovossa, vuosia sitten, kun huomattiin että paikallisen helikopterinkorjauskombinaatin pihassa oli Suomen ilmavoimien Mi-8 ja käveltiin morjestamaan maanmiestämme. Tuskin oli saatu päivää sanottua, kun vääpelismies jyräytti varsin epäystävällisesti, että kuvia ei sitten saa ottaa. Millähän mandaatilla Suomen ilmavoimien vääpeli kieltää valokuvaamisen Venäjän maaperällä? Toivomuksiahan toki saa esittää, ja varmaan niitäkin olisi noudatettu.

Intiassa kävin viimeksi n kolme vuotta sitten, ja Delhissä olin muutaman kuvan ottanut, kun turvamies kehotti laittamaan kameran pois, Bubaneshwarissa ja Kolkatassa samalla reissulla en ehtinyt edes ottaa yhtään kuvaa, kun huomautettiin, ettei kuvata saa.

Arabimaissa olen ollut melko varovainen, Emiraateissa ei kukaan ole huomauttanut kamerasta, ei myöskään Pohjois-Afrikan maissa, edes Libyassa, mutta ei kannata hankkia itseään vaikeuksiin jonkun kuvan takia.

Jos näiden ohjeiden mukaan kuvailette noissa maissa, niin laittakaa sitten sieltä vankilasta edes postikorttia tulemaa, mutta älkää sanoko, että minä annoin luvan....

Sinulla on tavalliseen spottaajaan verrattuna yksi etu - lentäjän virkapuku. Sillä on noissa eksoottisissa maissa iso merkitys. Olen sen saanut itsekin kokea Afrikassa MAFin lentäjien matkassa liikkuessani - vartijat kielsivät minua kuvaamasta, annoin kameran lentäjälle, eikä kuvaamiseen ollut enää mitään estettä! 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juuri pari minuuttia sitten sain viestiä kaveriltani joka on lentokapteeni ja tällä hetkellä spottaamassa Mexicossa ja ollut poliisin kanssa tekemisissä ja oli jo sakkoja saamassa mutta ID-kortti pelasti ;) Sillä todellakin on merkitystä oletko kapteeni tai perämies vaiko et..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tällä koneella ja kahdella muulla vastaavalla ei muuten ole kunnon valmistusnumeroa, eikä niiden valmistusvuotta tiedetä.

---

( http://aviation.podos.nl/content/obscure_hercs/obscure.htm )

This one is about three Lockheed Hercules aircraft. Here is the official data for these aircraft, taken from the American Civil Aircraft Register:

N82178, L-100-30 c/n 5048, regd. 21 Oct 1997 to Transadvaree Corp., Dallas, TX.

N8213G, L-100-30 c/n 5055, regd. 07 Dec 1998 to H.S.L. Company, Great Falls, MT.

N8218J, L-100-30 c/n 5056, regd. 15 Jan 2003 to Ruftberg LLC, Missoula, MT.

This trio is often said to operate for the CIA or other obscure US intelligence agencies, but as far as I know these claims have never been officially confirmed (nor will they ever be, I guess).

A few weeks ago I came across a note by an employee from the Lockheed-Martin Company (who has to remain anonymous here). He drew attention to the fact that the construction numbers these three Hercules aircraft are supposed to have, were actually never built! The note said:

"Serial 5048 was eliminated (never built) from manufacturing plan at Lockheed to avoid version code reidentification costs associated with configuration control and serialized changes. Serial 5055 (N8213G) and serial 5056 (N8218J) also were never manufactured for the same reason."

Not sure exactly what he meant with some of the terms he used, but it's an interesting note nevertheless. I grabbed my 1987 Edition of Putnam's "Lockheed Aircraft since 1913" by René J. Francillon from the shelf and checked. Sure enough, it quotes construction numbers 382-5048, 382-5055 and 382-5056 as "Cancelled" (as well as c/n 382-5057).

100 henkeä mahtuu kuitenkin kyytiin... ja "amatöörien rakentama" ??

( http://www.airport-data.com/aircraft/N8213G.html  )

Aircraft (FAA)

Manufacturer: Lockheed

Model: L100-30    Search all Lockheed L100-30

Year built: 0000

Serial Number (C/N): 5055

Mode S Code: 52633532

Aircraft Type: Fixed wing multi engine

Amateur-Built: Yes

Number of Seats: 100

Number of Engines: 2

Engine Type: Turbo-prop

Owner (FAA)

Registration Type: Corporation

Owner: H S L Company

Address: 21 3rd St N Fl 3

Great Falls, MT 59401-3146

United States

Region: Northwest Mountain

Status (FAA)

Certification Issued: 1998-12-07

Air Worthiness Test: 1998-06-23

Last Action Taken: 2004-11-16

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Haastattelemani ruotsalainen Hercules-ekspertti Lars Olausson (joka julkaisee Hercules-koneiden tuotantolistoja) tarkensi tuota asiaa hieman:

Vv. 1987-1996 näitä kolmea konetta ei ollut merkitty Lockheedin viralliseen tuotantolistaan. Edelleenkin näistä koneista puuttuu tiedot kenen tilauksesta koneet valmistettin. Kaikki kolme konetta ovat identtisiä tyyppimerkinnältään. Samaantyyppistä konetta ei ole valmistettu kenellekään toiselle tilaajalle. Samasta sarjasta puuttuu edelleen neljäs kone, josta ei todellakaan tiedetä onko sitä valmistettu vai ei. Aukkoja kuitenkin yleensä on lentokoneiden tuotantolistoissa runsaasti.

Lars Olausson on Ruotsin ilmavoimien F7-lennoston entinen tekninen johtaja. Hän oli mukana kun Ruotsi osti Hercules-koneita, ja siitä hänen harrastuksensa on lähtenyt.

Erkki

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään