Petri Lehtovirta

Lapin lennosto haluaa Rovaniemen lentoasemalle uuden kiitotien

9 viestiä aiheessa

Lapin lennostossa toivotaan, että Rovaniemen lentoasemalle rakennettaisiin tulevaisuudessa toinen kiitotie.

Lainaa

 

Esikuntapäällikkö Petteri Puusan mielestä uuden kiitotien mahdollisuutta kannattaisi ainakin selvittää ja suunnitella.

– Toinen kiitotie merkittävästi joustavoittaisi lentoliikennettä ja pienentäisi riskiä sille, että lentoliikenne keskeytyy kiitotien vaurioiden takia, Puusa kertoo sähköpostitse.

Tällä hetkellä kentällä on vain yksi kiitotie, johon tuli viime talvena pahoja routavaurioita.

Vaurioiden vuoksi kiitotiestä saattoi talvella irrota kiviainesta, joka olisi voinut tehdä tuhoja erityisesti hävittäjien moottoreille. Siksi Hornet-hävittäjiä jouduttiin Nordic Response 24 -harjoituksen aikana operoimaan varakentältä Oulunsalosta.

Lapin lennoston mukaan yhdellä kiitotiellä selvitään toistaiseksi, mutta siviililiikenteen ja sotilasliikenteen yhteensovittaminen voi näkyä viiveinä lentoonlähdössä.

 


Oma kommentti:
Tarvetta epäilemättä olisi, mutta hieman tuntuu sille että tässä yritetään syöttää juuri käynnistyviin valtion budjettineuvotteluihin uusia investointiehdotuksia.

https://yle.fi/a/74-20103696

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Oma kommentti:
Tarvetta epäilemättä olisi, mutta hieman tuntuu sille että tässä yritetään syöttää juuri käynnistyviin valtion budjettineuvotteluihin uusia investointiehdotuksia.

Tottakai yritetään. Sen takiahan lennostossa on johto, jotta ne koittavat hoitaa oman lennoston asioita parhaalla mahdollisella tavalla. Tuskin uusia investointeja budjettineuvotteluissa aktiivisesti yritetään keksiä tyhjästä. Jostain niiden ideoiden täytyy tulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Horneteille riittäisi tukialuskannen kokoinen alue pysäytysköysineen ja katapultteineen. Toki vaadittaisiin lentäjien lisäkoulutusta ja varmaan myös lisää huoltokohteita ja väsymisseurantaa ainakin koneen nokkatelineen alueella. Tulisiko se sitten halvemmaksi kuin kokonaisen uuden kiitotien rakentaminen valituskierteineen ja muine infroineen..? Tuskinpa ainakaan nopeammaksi. ;) 

Maakäyttöön sopivan, vaikkapa rikkipommitetuissa maantietukikohdissakin toimivan, siirrettävän katapultin suunnittelustakin voisi, tai olisi ehkä voinut, kehittää mielenkiintoisen vientiprojektinkin suomalaiselle teollisuudelle. Mutta joo, näitäkin olisi pitänyt alkaa miettiä joskus ysärillä kun Horneteilla oli vielä elinikää. Tai muista hulluista ajatuksista puhuen silloin olisi Suomenkin resursseilla voinut alkaa kehittää tosissaan vaikka droneja (tai silloin vielä puhuttiin UAV:sta tai naureskellen lennokeista). Nythän Turkkilaiset ja Israelilaiset leuhkivat ja myymvät omia, valmiita dronejärjestelmiään kuin Tamperelaiset mustaa makkaraa, ja Suomessa kehittelyssä ollaan nyt väistämättä ainakin parikymmentä vuotta takamatkalla. Mitenkään toki arvostelematta Suomalaistenkin tekijöiden osaamista ja kirikykyä varsinkin nykytilanteessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rovaniemen kiitotien vieressä on yhtä pitkä rullaustie. Siitä ehkä voisi käyttää samaan tapaan kuin aikoinaan Gatwickissä tehtiin. Rullaustietä käytettiin tilapäisenä rinnakkaiskiitotienä.

Esa

 

Muokattu: , käyttäjä: Esa Karanko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://yle.fi/a/74-2010393

Finavia tyrmää Lapin lennoston toiveen Rovaniemen uudesta kiitotiestä

Finavian tekniikasta, vastuullisuudesta ja turvallisuudesta vastaavan johtajan Henri Hanssonin mukaan nykyinen kiitotie riittää nykyistä suuremmallekin lentomäärälle, vaikka Rovaniemen lentoaseman matkustajamäärät ovat kasvaneet huimasti viime vuosina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä on kentän vieressähäm Norvatien varalaskupaikka - tai nousutie lienee oikea termi. Sitä hieman laajentamalla tämä asia hoituisi.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8/9/2024 at 10.40, Harri Koskinen kirjoitti:

Finavian tekniikasta, vastuullisuudesta ja turvallisuudesta vastaavan johtajan Henri Hanssonin mukaan nykyinen kiitotie riittää nykyistä suuremmallekin lentomäärälle, vaikka Rovaniemen lentoaseman matkustajamäärät ovat kasvaneet huimasti viime vuosina.

Tuota tuota, ehkä Hanssonille on nyt käynyt lapsus. Tämän olisi voinut sanoa paremmin hieman eri sanoilla. Jos Rovaniemestä puhuttaessa tehdään päätöksiä vain siviililiikenteen tarpeiden pohjalta, ei siellä tarvita mitään muutakaan nykyiseen verrattuna. Siviilikapasiteetista puhuttaessa Lontoon Gatwick on aina se johon verrataan, kun perustellaan toisen kiitotien tarpeettomuutta. Ainakin jokunen vuosi sitten se oli maailman vilkkain yksikiitoratainen kenttä. Mutta siellä ei ole Naton tukikohtaa eikä meidän pidä sitä unohtaa. En tunne montaakaan Naton strategisesti tärkeää tukikohta, jossa olisi vain yksi kiitotie. Painoa voisi panna siihen, että saataisiin joku isommat hartiat omaava maksamaan toisen kiitotien rakentaminen meidän suomalaisten sijaan. Ehkä olisi syytä konsultoida italialaisia rahan pyytämisessä.

Seppo  

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kolehmainen
Kirjoitusvirheiden korjaus
7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9.8.2024 at 11.05, Matti Palosuo kirjoitti:

Siinä on kentän vieressähäm Norvatien varalaskupaikka - tai nousutie lienee oikea termi. Sitä hieman laajentamalla tämä asia hoituisi.

Taitaa olla mahdoton tehtävä, koska nousutien eteläpäässä varuskunta ja ampumarata. Ampumaradanhan saa siirrettyä, mutta varuskunta lienee hankalampi.

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään