Petri Lehtovirta

Kansainväliset sijoittajat ovat kiinnostuneita Finaviasta

6 viestiä aiheessa

Kansainväliset sijoittajat ovat keskustelleet lentokenttäyhtiö Finaviasta omistajaohjauksen kanssa. Myös Posti, VR ja kaasuyhtiö Gasum kiinnostavat.

Lainaa

 

Hallitus ehdotti eduskunnalle toukokuussa Postin, kaasuyhtiö Gasumin, VR:n ja lentokenttäyhtiö Finavian vähimmäisomistusrajojen pudottamista. Hallitus haluaisi eduskunnalta luvan myydä vähemmistöosuus kokonaan omistamistaan Finaviasta tai VR:stä.

Valtion omistajaohjauksen ylin virkahenkilö myöntää, että omistajaohjausosasto on käynyt keskusteluja lentokenttäyhtiö Finaviasta kansainvälisten sijoittajaryhmien edustajien kanssa. Finavian osalle ei kuitenkaan ole suunnitelmia myynnistä tai pörssilistauksesta.

Valtiolla on rooli strategisten yhtiöiden ankkuriomistajana, pitää näitä yhtiöitä suomalaisessa omistuksessa. Tämä pohdinta ei ole ihan suoraviivaista, eikä myöskään kovin helppoa, omistajaohjauksen Strandberg kuvailee.

Esimerkiksi Finavian lentokentät voi lukea niin sanottuun strategiseen infrastruktuuriin eli keskeiseksi yhteiskuntaa tukevaksi palveluksi ja rakenteeksi.

Valtion omistusyhtiöiden myynnin tekee hankalaksi se, että markkinatilanne ei juuri nyt suosi myyntejä. Saatava hinta voisi jäädä alhaiseksi, koska esimerkiksi pörssiyhtiöiden osakkeiden hintatasoa pidetään yleisesti matalana.

Myyntien aikaikkuna on kuitenkin selvä. Valmista pitäisi tulla viimeistään vuonna 2026. Suuria yritysmyyntejä ei kannata sekoittaa vuoden 2027 eduskuntavaalitaisteluun. Lisäksi hallitus haluaa investointiohjelmaltaan tuloksia ennen vaaleja.

 

https://yle.fi/a/74-20104114

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jännä juttu, että monopoliyhtiöt kiinnostavat. Minäkin olen kiinnostunut...

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 hours ago, Tatu Koiranen said:

Jännä juttu, että monopoliyhtiöt kiinnostavat. Minäkin olen kiinnostunut...

Joo, perustetaan bulvaaniyhtiö hallinnoimaan ostoksia, rahoitus ei tulisi olemaan ongelma. 

"Kaikki muu paitsi tunnin juna on turhaa".

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi
Typo
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Jännä juttu, että monopoliyhtiöt kiinnostavat. Minäkin olen kiinnostunut...

Pannaan kolehti pystyyn ja ostetaan Alko. Hankala kuvitella miten pisnes sujuu kun pitää Suomalaisille myydä monopoliasemassa viinaa.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on taas pakko sanoa sananen. On olemassa kaksi käsitettä, monopolimarkkinat (jollain taholla on 100 % markkinaosuus, usein lainsäädännön turvaamana) ja oligopoliset markkinat (vain muutamalla taholla on suuri markkinaosuus, esim. S-ryhmä ja Kesko, noin 80%). Usein markkinoiden ja hintatason kohtuullisuuden turvaamiseksi on lainsäädännöllisiä rajoituksia. Niitä kierretään kaavoituskikkailulla (esim. S-ryhmä ja Kesko) ja perustamalla tytäryhtiöitä, jotka ovat hintasäätelyn ulkopuolelle (esim. Telia Towers Finland Oy, josta suomalaiset eivät omista ainuttakaan osaketta, mutta joka tahkoaa mieletöntä voittoa kanadalaisille ja ruotsalaisille sijoittajille).                                                                                         

On selvää, että ulkomaiset sijoittajat etsivät sellaisia sijoituskohteita, jotka toimivat monopolisilla tai oligopolisilla markkinoilla. Nämä suursijoittajat ovat harjoittaneet kapitalismia niin kauan, että osaavat kaikki mahdolliset keinot mahdollisimman suurten voittojen saamiseksi meidän suomalaisten selkänahasta. Kapitalismin harjoittamisessa (sanan rumimmassa merkityksessä) olemme vasta-alkajia eikä poliittinen eliittimme ymmärrä siitä (rumasta tavasta harjoittaa kapitalismia) tuon taivaallista. Meillä sinisilmäisyys ja kertaluontoisen kauppahinnan houkuttavuus sokaisee usein ministeriön omistajaohjausyksikön päättäjät toimimaan meidän kansalaisten etujen vastaisesti. Pitäisi ymmärtää, että yhtiön johto ajattelee lähtökohtaisesti vain bonuksiaan, ei kansalaisten etua. Sitten kun paska osuu tuulettimeen, panikoidaan, ei toimita ajoissa ja tuho on valtava. Ehkä Fortumin seikkailut ovat tästä paras mahdollinen esimerkki mitä voi kuvitella. Nokiasta en viitsi tässä yhteydessä kirjoittaa mitään.  

Finavian historiaa kannattaa tarkastella jo ajasta ennen liikelaitostamista. Silloin se toimi budettivaroin ja peri tuottamiensa palvelujen tarvitsijoilta kohtuullisia korvauksia. Liikelaitokstamisen jälkeen napanuora budjettiin katkaistiin ja käyttäjät maksoivat kaiken, jopa siten, että riitti tilitettävää valtion budjettiin. Monen rakennushankkeen rahoitukseen osallistui työvoimahallinto, paikallinen kunta, joskus EU ja tietenkin Finavia joltain osin. Taseessa rakennukset kuitenkin merkittiin ymmärtääkseni kokonaan Finavian omaisuudeksi. Jossain vaiheessa Finavialle tuli houkutus myydä rakennukset muistaakseni ruotsalaisille sijoittajille. Onhan se houkuttelevaa myydä muiden osarahoittamia rakennuksia ja pitää rahat itsellä. 

Vähitellen Finnavialla alkoi olla kassassa niin paljon rahaa, että alkoi häikäistä. Päätettiin sijoittaa johdannaisiin. Niissä joko voittaa paljon tai häviää paljon kuten vivutuksissa yleensä. Finavia ei voittanut.

Liikenne- ja viestintäministeriön omistajaohjausyksiköllä on päätäntävaltaa maantieliikenteen, rautatieliikenteen, vesiliikenteen, ilmaliikenteen ja viestiliikenteen asioihin ja omistajuuksiin. Hyvään johtajuuteen tietenkin kuuluu se, että yritys tekee tulosta ja on siten "myyntikuntoinen". On kuitenkin kansalaisten etu, että hyvän tuloksen hedelmät jäävät pyörittämään suomalaista toimeliaisuutta sen sijaan, että työn hedelmät menevät ulkomaille. Olen joskus kirjoittanut siirtomaaisäntien strategiasta ja tämä nyt käsiteltävä aihe on sitä puhtaimmillaan. Päättäjien pitää kunnioittaa veronmaksajia ainakin sen verran, että toimivat veronmaksajien etujen mukaisesti, myös pitkällä aikavälillä.  

Seppo     

 

15 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

Valtion omistusyhtiöiden myynnin tekee hankalaksi se, että markkinatilanne ei juuri nyt suosi myyntejä. Saatava hinta voisi jäädä alhaiseksi, koska esimerkiksi pörssiyhtiöiden osakkeiden hintatasoa pidetään yleisesti matalana.

Voi nyt, pardon my french, vi__u miten nerokas havainto. Että ollaan kiinnostuneita halvoista monopoliyhtiöistä.

Anna mun kaikki kestää.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään