Kirjoitettu Elokuu 15 Tervehdys ilmailuhistorian harrastajat. Itse olen enemmän paikallis- kuin sotahistorian harrastaja, mutta tässä kohtaa kiinnostuksemme leikkaavat. Olen aika ajoin satunnaisesti etsinyt tietoa tästä tapauksesta, mutta tarkka putoamispaikka on pysynyt arvoituksena. Paikallislehden historiajutun tiimoilta sain yhteyden oikeaan henkilöön joka osasi sijoittaa talojen nimet kartalle. Lyhyesti kerrottuna 29.1.40 venäläiset olivat pommittamassa Tamperetta ja yksi kone putosi Kylmäkoskelle saatuaan osumia suomalaisen hävittäjän tulituksesta. Karttakuva on vuodelta 1959, mikä oli lähinnä sota-aikaa, maisemat eivät ole siitä olennaisesti muuttuneet. Karttaan on ympäröity kaksi kohdetta "Rikkola" on talo jonka lähelle kone putosi. "Kehäkangas" on talo johon lentäjät menivät. Kaksi aikalaistarinaa ovat kylmäkoski-seuran nettisivuilta. Joppe Karhusen kirjassa Kotkia Kuolinsyöksyissä on ainakin tietoa tapauksesta. Lisätietoja saa laittaa... 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 15 (muokattu) Tampereen Härmälässä sijainneen Lentovarikon Koelentueen sotapäiväkirjassa on paljon merkintöjä tuolle päivälle 29.1.1940. "Ilmailuvarikko. Koelentue, 21.12.1939 - 13.3.1940". Lähde: Kansallisarkisto Toinen liite on Esko Lammin kirjasta Talvisodan Tampere. Kylmäkosken pommikoneen pudotti näin ollen koelentäjä luutnantti Jorma Visapää Koelentueesta. Ilmavoittoluettelossa tämä Visapään Fokker FR-106:lla 29.1.1940 saavuttama ilmavoitto (vaurioitettu) DB-3 -koneesta on merkitty tapahtuneen Lempäälässä klo 15.40-16.20. Jukka Muokattu: Elokuu 15, käyttäjä: Jukka Nisula 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 15 (muokattu) Olisko toi 16:14 oleva ilmoitus tästä koneesta? "Lempäälässä tulessa 1 kone, n. Viialaan pudonnut 1 kone" Muokattu: Elokuu 15, käyttäjä: Kimmo Korhonen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 15 (muokattu) 4 minuuttia sitten, Kimmo Korhonen kirjoitti: Olisko toi 16:14 oleva ilmoitus tästä koneesta? "Lempäälässä tulessa 1 kone, n. Viialaan pudonnut 1 kone" Kyllä. Olen samaa mieltä, sopii ilmavoittoluettelon aikaikkunaan klo 15.40-16.20. edit: lisäsin yhden liitteen tuonne ylempään postaukseeni. Jukka Muokattu: Elokuu 15, käyttäjä: Jukka Nisula Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 15 (muokattu) Tässä vielä tuon päivän sotapäiväkirjamerkinnät Tampereen ilmatorjunnan puolelta. "Ilmapuolustusaluekeskus 51. 22. Ilmatorjunta-asema, 8.10.1939 - 15.4.1940." Lähde: Kansallisarkisto Saman SPK:n alkusivuilta käy ilmi, että asema josta havainnot on tehty oli sijoitettu Pyynikin näkötorniin, johon asetettiin it-konekivääri 8.10.1939. Jukka Muokattu: Elokuu 15, käyttäjä: Jukka Nisula 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 15 Ilmapuolustuksen esikunnan tilannekatsaus 29.1.1940. Venäläisten pommarien tyyppitunnistuksessa oli vielä sekaannusta; SB vaiko DB? Tässä virheellisesti SB: Aukeama Ilmailuvarikon Koelentueen lentopäiväkirjasta: Liitteet: KA. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 15 (muokattu) Tuosta lentopäiväkirjasta puuttuu jostain syystä kokonaan tämä luutnantti Jorma Visapään lento ja DB:n pudotus (vaurioitettu) FR-106:lla Kylmäkoskella 29.1.40 klo 15.40-16.20 välillä. Lähde: Kari Stenman: SIH 27 Ilmavoitot osa 2. Kuva: finna.fi / Suomen Ilmailumuseo. " Kapteeni ”Jorma” Visapää tiettävästi Vesivehmaalla 1943 ." Kone on Fokker D.XXI "Wasp-Fokker". Alinna "Talvisodan Tampere" -kirjasta (Esko Lammi) taulukko : Jukka Muokattu: Elokuu 15, käyttäjä: Jukka Nisula päivämäärän korjaus 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 15 (muokattu) Alempi kuva on kirjasta Koelentotoiminta 1939-1945 (Aimo E. Juhola). edit: Kone oli toinen 29.1.1940 Lempäälään pudonneista. Kirjassa painovirhe, pitää olla DB-3. Jukka Muokattu: Elokuu 16, käyttäjä: Jukka Nisula lisäys Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 15 19 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti: Tuosta lentopäiväkirjasta puuttuu jostain syystä kokonaan tämä luutnantti Jorma Visapään lento ja DB:n pudotus FR-106:lla 30.1.40 klo 15.40-16.20 välillä. Jukka Tarkoittanet 29.1.40... Myöskään FR-106:n lentokirjasta ei löydy kyseistä Visapään ilmataistelua pvm:lle 29.1.40... Liite: KA. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 15 (muokattu) 21 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti: Tarkoittanet 29.1.40... Myöskään FR-106:n lentokirjasta ei löydy kyseistä Visapään ilmataistelua pvm:lle 29.1.40... Liite: KA. Juu, korjasin päivämäärän. Mutta on aika erikoista kun kuitenkin Koelentueen sotapäiväkirjassakin mainitaan Visapään olleen tuolloin torjuntalennolla ja todistetusti saanut yhteisen ilmavoiton "Visapää & Puhakka". Jyrki Laukkasenkin kirjassa "Koelentäminen Ilmavoimissa 1918-1957" (alin teksti) on mainittu Visapää ja Puhakka Jukka Muokattu: Elokuu 15, käyttäjä: Jukka Nisula Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 15 Kuva kirjasta Pia Salo-Mäkelä: Kotiseudun hyväksi. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 15 1 minuutti sitten, Simo Lallukka kirjoitti: Kuva kirjasta Pia Salo-Mäkelä: Kotiseudun hyväksi. Et kehtaisi kuvata tekstiosuuksiakin? Tuossa on näemmä myös juttua Urjalan sikalanmäkeen (muistaakseni) pudonneesta pommista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 15 Tässä välissä on pakko laittaa luutnantti J. Visapään ilmataistelukertomus 29.1.1940, joka on suoraan Joppe Karhusen kirjasta "Kotkia kuolinsyöksyssä". Jukka 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 15 Tässä pari kuvaa loppuunmyydystä kirjastani Punailmavoimat talvisodassa (Koala 2020). Kirjan liitteenä on täydelliset miehistöluettelot. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 15 5 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti: Tässä välissä on pakko laittaa luutnantti J. Visapään ilmataistelukertomus 29.1.1940, joka on suoraan Joppe Karhusen kirjasta "Kotkia kuolinsyöksyssä". Jukka Visapään taistelukertomus ei ollut samassa nipussa Olli Puhakan kertomuksen kanssa. Tässä sitten Puhakan näkemys taistelusta: Liite: KA. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 15 (muokattu) Kiitos Raimo, nämä molemmat ilmataistelukertomukset todistavat, että ilmassa ollaan oltu tappelemassa Kylmäkosken koneen kimpussa yhdessä, Visapää ja Puhakka. Katsoin tuota laittamaasi Lentovarikon lentopäiväkirjaa. Tuli sellainen asia mieleen, että ainakin Aimo. E Juholan kirjan "Koelentotoiminta 1939-1945" mukaan luutnantti Jorma Visapää oli Valtion Lentokonetehtaan koelentäjä ajalla 1.5.1936 - 30.4.1940 eikä siis Koelentueen (Lentovarikon) koelentäjä. Sama lukee Kari Stenmanin kirjassa, "VL:n pääkoelentäjä" 1936 alkaen. Härmälässähän oli siis kahdenlaisia koelentäjiä, tehtaan koelentäjät jotka ensin lensivät tehtaalta tulleet korjatut koneet, ja sen jälkeen Lentovarikon (Koelentueen) koelentäjät lensivät koneet uudestaan vielä ennen luovutusta laivueisiin. Vaikka Lentovarikon lentopäiväkirjaan onkin kirjattu tuossa joitain Visapään Tuisku-lentoja 26.1.40, niin hänen sotalentonsa 29.1.40 voisivat löytyä esim. Valtion Lentokonetehtaan lentopäiväkirjasta? Jos sellainen on edes olemassa. Vai mihin kirjattiin tehtaan koelentojen tiedot? Voisiko sotalennot olla myös kirjattu sinne? Nyt en tarkoita varsinaisia koelentoraportteja. Samaten Fokker FR-106:n tilanne? Konehan on voinut olla lentokonetehtaalla huollossa, ja Visapää on ottanut sen alleen torjuntahälytykseen. Pakkohan tuohon on olla joku selitys, kun kerran lentoa ei löydy Lentovarikon päiväkirjasta. Tai sitten se vaan on unohtunut "kirjurilta" sinne laittaa. Jukka Muokattu: Elokuu 15, käyttäjä: Jukka Nisula täsmennyksiä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 15 (muokattu) 1 tunti sitten, Kimmo Korhonen kirjoitti: Et kehtaisi kuvata tekstiosuuksiakin? Tuossa on näemmä myös juttua Urjalan sikalanmäkeen (muistaakseni) pudonneesta pommista. Minulla ei ollut tuota kirjaa, kuvasin joitain sivuja aikoinaan. Tuossa kaksi sivua, toisen sivun alkuosa koskee tuota pommin uhria lyhyesti. Mainittu Sikalanmäki on Huhdin (=Urjalan asemankylä) lähellä, kirjan pommi-teksti alakuvassa puhuu Huhdista. Ketjun alussa mainittu Kylmäkoski Urjalan naapurissa oli itsenäinen (pieni) kunta 1895-2010. Muokattu: Elokuu 15, käyttäjä: Simo Lallukka 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 16 (muokattu) Kuvia Kylmäkosken DB-3:sta "12", josta tuli sotasaaliskone tunnuksella VP-13 (ja myöh. DB-13), kuten Calle Geust kirjassaankin kertoo. https://massimotessitori.altervista.org/sovietwarplanes/pages/db3-il4/tapanidb3/db-13story.htm Jukka Muokattu: Elokuu 16, käyttäjä: Jukka Nisula 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 16 (muokattu) Tässä ilmakuva v. 1956 samasta kohdasta kuin vuoden 1956 kartta ketjun alussa. Tuossa sota-aikaisessa kuvassa, missä pommikone "12" makaa pellolla, näkyy taustalla taloryhmä ja kuvassa on yhteensä kuusi rakennusta. Osaako joku paikallistuntemuksella sanoa, mitkä talot siinä on. Metsää tai metsäsaarekkeen reuna on aika lähellä ollut ainakin vuonna 1940. Lähde: vanhat ilmakuvat. Jukka. Muokattu: Elokuu 16, käyttäjä: Jukka Nisula Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 16 (muokattu) Tää menee täysin arvaukseksi koska luulenpa ettei kyseisiä rakennuksia ole enää, joten en vielä arvaile. Lähetän kuvan tietolähteelleni josko hän osaisi vastata. Muokattu: Elokuu 16, käyttäjä: Kimmo Korhonen Mielipiteen muutos Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 16 5 tuntia sitten, Kimmo Korhonen kirjoitti: Tää menee täysin arvaukseksi koska luulenpa ettei kyseisiä rakennuksia ole enää, joten en vielä arvaile. Lähetän kuvan tietolähteelleni josko hän osaisi vastata. Oletko vertaillut vanhat kartat palvelussa? Tosin täytyy sanoa, että välillä noiden vanhojen karttojen kohdistus nykykarttoihin ei ole osunut kovin hyvin kohdalleen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 27 Tämän saman DB-13:n tarina miehistöineen oli lähellä loppua todella onnettomasti 17.7.1944. Tässä SA-kuvasarja tapauksesta. "DB on ajanut pommien säilytyskuoppaan. Onttolan lentokenttä 1944.07.14 Er.Valok.Ltue/PLeLv 48" Matti Hämäläinen kertoo kirjassaan Pommituslentolaivue 48 seuraavasti: ”Hyvää tuuria oli DB-13:n miehistöllä 17. heinäkuuta 1944, kun se Vuosalmelle suuntautuneen kuvauslennon päätteeksi laskeutui Onttolaan. Laskukiidossa koneesta pettivät jarrut, jolloin se ajautui kiitoradan päästä ulos ja pomppi kannokossa kohti pommivarastoa. Jos oli ohjaajalla ylimääräisiä sydämentykytyksiä, niin varmasti niitä oli nokassa istuvalla tähystäjällä luutn. Kettusella, joka parhaiten näki mihin kone oli menossa. Hän huusi ohjaajalle: ”Tee jotakin, tee jotakin!” ”Suuri kone pysähtyi aivan pommikatoksen viereen sirpalesuojavallin kohdalle. Kone ei vaurioitunut lainkaan, sillä Iljushin DB-3:n laskutelineet olivat vankkaa tekoa, eikä vasen siipikään osunut pommikatokseen. Kone vedettiin takaisin kiitoradalle ja tarkastuksen jälkeen sillä jatkettiin lentoja. DB-13 selvisi sodan tuhoutumatta ja Olavi Sonnin mielestä numero 13 oli toisille onnenluku ja toisille taas valitettavasti onnettomuuden luku.” Konetta lensi tuolla lennolla vänrikki Olavi Sonni, tähystäjänä oli luutnantti Niilo Kettunen ja kk-ampujana alikersantti Lauri Hämäläinen. (SA-kuvissa tapauksen päivämäärä on merkitty 14.7.44, Keskinen-Stenman -kirjoissa ja Hämäläisen kirjassa 17.7.44.) Jukka 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 27 (muokattu) 17.7.1944 oikein, mutta kk.-ampujana oli alikersantti Lauri Hälvä. Kuvia ja tekstiä tapauksesta on myös Toivo Sorsan Lentäjän Albumi 4 -kirjassa. Muokattu: Elokuu 28, käyttäjä: Raimo Heikkinen Liite Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 28 (muokattu) 12 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti: 17.7.1944 oikein, mutta kk.-ampujana oli alikersantti Lauri Hälvä. Kuvia ja tekstiä tapauksesta on myös Toivo Sorsan Lentäjän Albumi 4 -kirjassa. Kiitos Raimo, eli kyseessä on tämä tuon päivän tai oikeastaan aamun ainoa lento DB-13:lla. Tässä on sama miehistö ja kellonaika täsmää, samaten maininta ilmanpainejärjestelmän viasta. Liekö sama vika aiheuttanut jarrujen puuttumisen. Lähde: KA / PLeLv 48 spk. Jukka Muokattu: Elokuu 28, käyttäjä: Jukka Nisula Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29 Tämän tutkintopöytäkirjan tiedot ovat jääneet kirjallisuudessa mainitsematta kun nyt pommikoneesta tunnukseltaan DB-13 puhutaan. Tällä yksilöllä lennettiin tyypin viimeinen lento ilmavoimissamme. Sen sijaan koneen viimeinen lasku ja sitä seurannut koneen "teurastus" ei ollut kaunis. Tässä 16.10.1945 tehty viimeinen lento dokumenttien kertomana: Liitteet: KA. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla