Jukka Mäki-Kuhna

MT-koneiden kuvia

22 viestiä aiheessa

Terve kaikki

Lappeenrannan kentän pommituksen "tutkimuksessani" on törmännyt moniin mielenkiintoisiin yksityiskohtiin. Nyt kaipaisin kuvia 2./HLeLv24:n harvinaisista MT-koneista. Tiedättekö onko olemassakaan valokuvia koneyksilöstä MT-241, joka on vähän "frankenstein" (ks. kuva). Keväällä 1944 päivätyn Porin lentovarikon tarkastuspäytäkirjan mukaan MT-241:ssä oli viimeisenä sotakesänä G-6:n siipi, mutta G-2:n teline ja pyörät. Ymmärtääkseni kannuspyöräkin on alkuperäinen "pieni", kuten paperissa kerrotaan. Lisäksi ainakin mallareita kiinnostaa rungon kaksi levypaikkaa. Kuvia ei varmaankaan ole, mutta kysyn kuitenkin. Kuvia ei ole löytynyt SA-kuvista, Ilmavoimamuseon ATK:lta, Ilmavoimamuseon kirjastosta tai oman hyllyni kirjoista.

Toinen kesä-heinäkuussa 1944 Lappeenrannasta operoinut harvinaisempi koneyksilö oli "AS-Mersu" MT-463, joka oli mukana ennen pommitusta ilmaan käsketyssä 2/HLeLv 24:n parvessa (kers Kaloinen).

Tarjoan kahvit jokaisesta löytyneestä kuvasta!

jukka+++

MT241 speksejä 060344.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys kaima.

MT-463 selvisi sodasta kokardiaikaan. Tämä huonolaatuinen kuva on Keskinen-Stenman -kirjasta "Ilmavoimat sodan jälkeen", julkaissut Apali 1999. Kuva on Luonetjärvellä kesän 1948 suurista ilmataisteluharjoituksista eli ns. "Turkin sodasta" kuvaajana P. Honkanen. Sama kuva on julkaistu myös facebookissa eräässä ilmailuhistoria-ryhmässä ja sinne kuvan laittanut mainitsee sen olevan ainoan MT-463:sta löytyneen kuvan. Mene ja tiedä, toivottavasti ei, sillä vanhoja ennen näkemättömiä entisten lentäjien valokuva-albumeita pulpahtaa pinnalle aina silloin tällöin. Edestä lukien koneet ovat MT-464, MT-466, MT-463, ja MT-452. Kirjan kuvassa mainitaan, että "MT-463:ssa näkyy DB 605 AS moottorin pulleat muotosuojukset."

Virtuaalikahvit...vaalea paahto... kiitos. (: 

edit: vedän kahvipyyntöni takaisin! Yllä lukeekin - jos oikein tulkitsen - että Mersu-kuvat pitäisi olla näistä koneista 2/LeLv 24:n käytössä, joten kahvituokio siirtyy…(:

Jukka

Scan.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Ilmailuhistoriallisen Lehden numerossa 4/1995 on Hannu Valtosen 4-sivuinen artikkeli "Bf 109 G-6/AS DB 605 AS - moottorit Suomessa". Siinä on mm. paljon tarinaa MT-463:n käytöstä LeR 3:n "kiertävänä korkeuskoneena" Hävittäjälentolaivue 31 ja 33:ssa sotien jälkeen. Samassa lehdessä on Pentti Mannisen v.1995 tekemät mv-kolmitahot koneesta maalauskaavioineen 2/LeLv 24:ssa 1944, että myöhemmin kokardeilla. Voin välittää sinulle Jukka, jos sinulla ei näitä sivuja ole.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Suomen Ilmailuhistoriallisen Lehden numerossa 4/1995 on Hannu Valtosen 4-sivuinen artikkeli "Bf 109 G-6/AS DB 605 AS - moottorit Suomessa". Siinä on mm. paljon tarinaa MT-463:n käytöstä LeR 3:n "kiertävänä korkeuskoneena" Hävittäjälentolaivue 31 ja 33:ssa sotien jälkeen. Samassa lehdessä on Pentti Mannisen v.1995 tekemät mv-kolmitahot koneesta maalauskaavioineen 2/LeLv 24:ssa 1944, että myöhemmin kokardeilla. Voin välittää sinulle Jukka, jos sinulla ei näitä sivuja ole.

Jukka

Moi

Tää on kova. Mulla on kaikki SIHL:n lehdet, joten ei tarvitse lähettää. Ja vaikka olen tehnyt suurella vaivalla Exceliin lehtien sisältöluettelon, on tämä jäänyt väliin. Kiitos vinkistä, kahvit ansaittu!

jukka+++

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Tervehdys kaima.

MT-463 selvisi sodasta kokardiaikaan. Tämä huonolaatuinen kuva on Keskinen-Stenman -kirjasta "Ilmavoimat sodan jälkeen", julkaissut Apali 1999. Kuva on Luonetjärvellä kesän 1948 suurista ilmataisteluharjoituksista eli ns. "Turkin sodasta" kuvaajana P. Honkanen. Sama kuva on julkaistu myös facebookissa eräässä ilmailuhistoria-ryhmässä ja sinne kuvan laittanut mainitsee sen olevan ainoan MT-463:sta löytyneen kuvan. Mene ja tiedä, toivottavasti ei, sillä vanhoja ennen näkemättömiä entisten lentäjien valokuva-albumeita pulpahtaa pinnalle aina silloin tällöin. Edestä lukien koneet ovat MT-464, MT-466, MT-463, ja MT-452. Kirjan kuvassa mainitaan, että "MT-463:ssa näkyy DB 605 AS moottorin pulleat muotosuojukset."

Virtuaalikahvit...vaalea paahto... kiitos. (: 

edit: vedän kahvipyyntöni takaisin! Yllä lukeekin - jos oikein tulkitsen - että Mersu-kuvat pitäisi olla näistä koneista 2/LeLv 24:n käytössä, joten kahvituokio siirtyy…(:

Jukka

Scan.jpg

Kiitos hienosta kuvasta vielä. Joo, haen sodan aikaisia, eli tässä kohdin kevään-kesän 1944 aikaisia kuvia ja olen samaa mieltä siitä, että "virallisia" kuvia ei enää löydy, joten haenkin niitä kotiarkistojen kuvia tässä nyt.

jukka+++

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, eipä mitään. Näyttää olevan vaikea löytää mistään sodan ajan kuvia näistä ns. ”täydennyskoneista.” Kysyin Partosen Kössiltä ja sama kuva löytyi häneltä arkistoista, eikä laatu ole kovin kaksineen siinäkään. Kössi otti kuvasta osasuurennoksen jonka laitan tässä. Hänkin muistutti, että koneeseen vaihdettiin matala peräsin, joka näkyy hyvin tässä kuvassa.

Jukka

MT-463_rajattu-1a_800(1) kopio.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MT-463:n papereissa on tarjolla kahta eri valmistusnumeroa.Tuo keltalappunen ei ole minulta vaan se tuli eteen kuvatessani MT-463:n papereita Kansallisarkistossa 18.7.2014. Ainakin Keskinen-Stenman Mersu-kirjoihin on viety tuo 163979...

IMG_2937.thumb.JPG.4c7980bf2abc8341d3d321c45a45af3f.JPGIMG_9032.thumb.JPG.a635df167c3908aa455c6815ec5ac57c.JPG

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomenta,

tuohon ylläolevaan MT-463:n "kahteen eri sarjanumeroon" löytyy selitys, jota on tutkittu jo aiemmin. Sain Pentti Manniselta alla olevan meilin eilen illalla:

"Moi

Dokumentaatio on usein aika sekavaa.

Tuo Raimon laittama MT-463:n saksalainen dokumentti on "tahaton väärennös" tai ainakin virheellinen tai virheellisessä yhteydessä. Tuon paperin mukainen Bf 109 G-6 kone WNr. 164979 (NS+XQ) oli ihan oikeasti varustelttu tavallisella DB 605 A-1 moottorilla WNr. 00201904. Ei mikään AS-moottori. Eikä se voi siis olla MT-463. Eikä tämä kone koskaan tullut Suomeen.

Jostain syystä 27.6. 1944 toinen kone, WNr. 163979  DB 605 AS-moottorilla WNr.00707759, tuli Suomeen ja sai tunnuksen MT-463. Ja yhtä selittämättömästä syystä ihan eri koneen paperit ovat "MT-463" merkittynä nyt arkistossa.

Missä siis vippaa nyt? Ehkä tässä dokumentissa on ratkaisu:

"According to USSTAF, Adv. HQ, Air Service Cmd., Director of Tech. Service, Tech. Intell., Rept. A-68, dated 28.09.44, the fuselage and engine only of the crashed Bf 109G-6 WNr. 164 979 was found at St. André-de l'Eure, France. The marking "yellow band 20 in. wide" [JG 11?] was recorded."

Ainoa selitys onkin, että suomalainen siirtolentäjä otti tai hänelle annettiin Insterburgissa 27.6.1944 vahingossa väärän koneen paperit ja hän otti myös siten myös väärän koneen matkaansa. Suomeen piti luovuttaa Bf 109 G-kone WNr. 164979 (NS+XQ) tavallisella DB 605 A-1 moottorilla WNr. 00201904. Luftwaffen yksiköltä jäi Ranskassa siis puuttumaan korkeuskone, jolla Suomessa ei tehnyt rintamakäytössä mitään.

Aihetta on käsitelty 12 O' clock High Forumilla.

t. Pentti"

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Huomenta,

tuohon ylläolevaan MT-463:n "kahteen eri sarjanumeroon" löytyy selitys, jota on tutkittu jo aiemmin. Sain Pentti Manniselta alla olevan meilin eilen illalla:

"Moi

Dokumentaatio on usein aika sekavaa.

Tuo Raimon laittama MT-463:n saksalainen dokumentti on "tahaton väärennös" tai ainakin virheellinen tai virheellisessä yhteydessä. Tuon paperin mukainen Bf 109 G-6 kone WNr. 164979 (NS+XQ) oli ihan oikeasti varustelttu tavallisella DB 605 A-1 moottorilla WNr. 00201904. Ei mikään AS-moottori. Eikä se voi siis olla MT-463. Eikä tämä kone koskaan tullut Suomeen.

Jostain syystä 27.6. 1944 toinen kone, WNr. 163979  DB 605 AS-moottorilla WNr.00707759, tuli Suomeen ja sai tunnuksen MT-463. Ja yhtä selittämättömästä syystä ihan eri koneen paperit ovat "MT-463" merkittynä nyt arkistossa.

Missä siis vippaa nyt? Ehkä tässä dokumentissa on ratkaisu:

"According to USSTAF, Adv. HQ, Air Service Cmd., Director of Tech. Service, Tech. Intell., Rept. A-68, dated 28.09.44, the fuselage and engine only of the crashed Bf 109G-6 WNr. 164 979 was found at St. André-de l'Eure, France. The marking "yellow band 20 in. wide" [JG 11?] was recorded."

Ainoa selitys onkin, että suomalainen siirtolentäjä otti tai hänelle annettiin Insterburgissa 27.6.1944 vahingossa väärän koneen paperit ja hän otti myös siten myös väärän koneen matkaansa. Suomeen piti luovuttaa Bf 109 G-kone WNr. 164979 (NS+XQ) tavallisella DB 605 A-1 moottorilla WNr. 00201904. Luftwaffen yksiköltä jäi Ranskassa siis puuttumaan korkeuskone, jolla Suomessa ei tehnyt rintamakäytössä mitään.

Aihetta on käsitelty 12 O' clock High Forumilla.

t. Pentti"

Hei

Hannu Valtosen Mersu-kirjassakin noita werkenummereita pyöritellään. Aikamoista oli sodanajan touhut ja niistä toinen esimerkki on juuri tämä MT-241. Kone  oli Illu Juutilaisen koneen, MT-222:n täydennyskone. Kuuluisa 222 oli kersantti Vallin käytössä hänen viimeisellä lennollaan. MT-241:n käyttöönottopöytäkirjan mukaan kone on "melkein uusi", mutta mitä todennäköisimmin kerran alasammuttu jossain Saksan rintamalla. Koneen runko oli saanut osumat ylärunkoon ja ohjaamon vasemmalle puolelle. Todennäköisesti myös siipiin, koska pakkolaskun jälkeisessä korjauksessa saksalaiset olivat vaihtaneet siihen siivet. Ja kun G-2:n siipiä ei ollut, asennettiin G-6:n siipi ja siihen vanhat laskutelineet. Rungon osumat paikattiin levypaikoilla ja muuten uusi kone lennettiin Suomeen. Lentokonetehtaan korjauksen jälkeen 241 ehti vielä laivueeseen (28) ja poistettiin vasta 1953.

Se miksi MT-241 minua kiinnosta frankensainmaisuutensa lisäksi on se, että kone oli ainoa 2.7.1944 Lappeenrannan kentän puolustajien koneista, joka joutui tekemään pakkolaskun ilmataistelun jälkeen. Kuskina kiistelty ltn Teromaa. Kuvia lienee turha haikailla, mutta jos löytyy, tulee kahvin mukana nisupullaa.

jukka+++

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MT-463:sta löytyy vielä pari sodanjälkeistä pakkolaskukuvaa, joita en malta olla laittamatta. Ne on mukana tässä Feeniksin entisen päätoimittajan Börje Hielmin mielenkiintoisessa artikkelissa vuodelta 1993, jossa hän kertoo juuri noista aiemmin mainitsemistani Hävittäjälentolaivue 31:n ja 33:n korkeuslennoista vuonna 1948. Kuvat: oma arkistoni

Jukka

1948 korkeuslennot mt463 a.jpg

1948_korkeuslennot_mt463_b.jpg

1948_korkeuslennot_mt463_c.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omat löytöni Kansallisarkistossa koskien konetta MT-241.

MT-241. Wnr 14253. CC + PX. Valmistajatehdas: Me-Regensburg. Kone valmistunut: 16.9.1942. Ensilento: 18.8.42. Korjaamo Rudow 2:desti. Valmistunut korjauksesta 31.12.43. BAL 361 (onko lentovarikko?). Ensilento: 18.12.43. Alkuperäiset kirjat tuhoutuneet.

____________________________________________________________________________

MT-241:n viimeinen lento ? Tästä en voi olla täysin varma, koska koneen lentokirjaa ei ole KA:ssa). Olisiko se kuitenkin tämä:

Le.R1/ HLe.Lv.11, PORI.

13.9.1948, 9:20 - 9:25. 5 min. Korkeus 100 m. Lentomestari Länsivaara. Harjoituslento. "Potkurin säätö epäkunnossa."

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
32 minutes ago, Raimo Heikkinen said:

...Kone valmistunut: 16.9.1942. Ensilento: 18.8.42...

Mitä valmistumis- ja ensilentopäivämäärät tarkkaan ottaen tarkoittavat? Tehtiinkö koneisiin vielä ensilennon jälkeen jotain säätöjä ja asennuksia tehtaalla ennen luovutusta asiakkaalle "valmiina"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 minuuttia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Mitä valmistumis- ja ensilentopäivämäärät tarkkaan ottaen tarkoittavat? Tehtiinkö koneisiin vielä ensilennon jälkeen jotain säätöjä ja asennuksia tehtaalla ennen luovutusta asiakkaalle "valmiina"?

Kiinnitin itsekin huomiota tuohon. Minulla ei ole muuta tietoa kuin mitä paperissa lukee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

MT-463:sta löytyy vielä pari sodanjälkeistä pakkolaskukuvaa, joita en malta olla laittamatta. Ne on mukana tässä Feeniksin entisen päätoimittajan Börje Hielmin mielenkiintoisessa artikkelissa vuodelta 1993, jossa hän kertoo juuri noista aiemmin mainitsemistani Hävittäjälentolaivue 31:n ja 33:n korkeuslennoista vuonna 1948. Kuvat: oma arkistoni

Jukka

1948 korkeuslennot mt463 a.jpg

1948_korkeuslennot_mt463_b.jpg

1948_korkeuslennot_mt463_c.jpg

Miten minun silmään näkyy, että ensimmäisessä kuvassa runkonumero olisi 460? Ja en tiennyt sitä, että 463:n moottoripellit vaihdettiin normaaleihin. Milloinkahan se tapahtui? Vuoden 1948 jälkeen, koska minusta Jukan lähettämässä Turkin sodan aikaisessa koneessa on AS:n pellit? Börje Hielmin ja Paavo Honkasin (Valtosen Mersu-kirjassa) korkeuslennolla olivat keväällä 1948 ja Turkin sota oli sitten kesällä samana vuonna.

jukka+++

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jukka Mäki-Kuhna kirjoitti:

...Ja en tiennyt sitä, että 463:n moottoripellit vaihdettiin normaaleihin. Milloinkahan se tapahtui? Vuoden 1948 jälkeen, koska minusta Jukan lähettämässä Turkin sodan aikaisessa koneessa on AS:n pellit? Börje Hielmin ja Paavo Honkasin (Valtosen Mersu-kirjassa) korkeuslennolla olivat keväällä 1948 ja Turkin sota oli sitten kesällä samana vuonna.

jukka+++

Vastaus moottorivaihtoon muotopelteineen ja päivämäärineen:

IMG_0717.thumb.JPG.0eb05f2e3f4c0c487a27fa5fad2f9ca0.JPG

Liite: KA.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia Raimo dokumentista, taas varmistui tämäkin MT-463:n moottorin ja peltien vaihto.

Jukka-kaima tuossa yllä oli näkevinään Börje Hielmin jutussa koneen tunnukseksi MT-460. Kieltämättä tuosta pieniresoluutioisesta kuvasta helposti saa sen vaikutelman. Katsoin uudestaan skannaukseni lehden sivusta ja suurensin sitä. Kyllä se on -463, laitan ohessa osasuurennoksen. Kolmosen "sakarat" näkyy.

Toinen seikka tukee Porin laskuturmaa kiitotien jatkeelle vuonna 1951, eli kuvassa näkyvät pusikot ja epätasainen maasto kertovat hyvin paikan luonteen. Katsoin myös MT-460:n konehistoriaa, niin sillä oli kyllä tehty sodan jälkeen kaksi mahalaskua telineet sisällä, mutta molemmat kiitotielle. Kolmas tapaus olikin sitten kone ympäri ja selälleen, ja se kaputti vei myös ohjaajan hengen.

Jukka

1948 korkeuslennot mt463 b – kopio.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Omat löytöni Kansallisarkistossa koskien konetta MT-241.

MT-241. Wnr 14253. CC + PX. Valmistajatehdas: Me-Regensburg. Kone valmistunut: 16.9.1942. Ensilento: 18.8.42. Korjaamo Rudow 2:desti. Valmistunut korjauksesta 31.12.43. BAL 361 (onko lentovarikko?). Ensilento: 18.12.43. Alkuperäiset kirjat tuhoutuneet.

 

Pentti Manninen välitti alla olevat tiedot, jotka on saksalaisista arkistoista koostanut Matti Salonen. Penan mukaan MT-241 oli Suomeen vuonna 1944 tullessaan lentoajassa nuori kone, vain 21 t 39 min lentänyt ja 5 t 52 min korjauksen jälkeen. Kalenteriaikaa oli sitten enemmän.

Matti Salonen vastasi näin:

"Tässä kaikki, mitä tiedän koneen menneisyydestä (MT-241):

1942-09-23, I/JG 77, Bf 109 G-2 Trop, 14253, CC+PX, Comiso (Pl.Qu. 13 Ost 47/2/1)

Bruchlandung. Bruch 50 %.

En ole törmännyt Rudowin (ei siis Rudow 2, väärinkäsitys, tarkoittanee kahdesti) korjaamoon aikaisemmin, mutta pikkupajoja oli niin paljon, että en epäile Rudowia korjauspaikkana. Päivämäärät ovat johdonmukaiset. Ensin tehtaan koelentäjä tekee ensilennon, esiintyneet viat korjataan ja ehkä vielä lennetään ja sitten tarjotaan asiakkaan tarkastajalle (BAL). Kun BAL:n leima on paperissa, kone on ”valmistunut”. Tämä koskee sekä uusia koneita että korjattavia. Korjaamon BAL-tarkastajan numero on näköjään ollut 361. Jostain voisi päästä sen pohjalta kiinni korjaamoon.

Tuo löytämäni vaurio on aika suuri ja sattunut Sisiliassa jo viikon kuluttua vastaanotosta. Voipi olla, että koneen kokonaislentoaika on kertynyt tämän viikon aikana plus korjauksen jälkeiset lennot. Jos korjaamoilla on ollut paljon töitä ja tämän koneen vauriot hankalat, ehkä se on korjattu vasta lähes vuosi laskuvaurion jälkeen. Jos kone on kuitenkin ollut Rudowissa korjattavana kahdesti, on tainnut koelentäjä romuttaa koneen jo ensimmäisen korjauksen jälkeisellä koelennolla.

Olisi kiva nähdä dokumentit, joista Raimon esittämät tiedot on napattu."

Matti

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17.8.2024 at 10.19, Jukka Mäki-Kuhna kirjoitti:

Terve kaikki

Lappeenrannan kentän pommituksen "tutkimuksessani" on törmännyt moniin mielenkiintoisiin yksityiskohtiin. Nyt kaipaisin kuvia 2./HLeLv24:n harvinaisista MT-koneista. Tiedättekö onko olemassakaan valokuvia koneyksilöstä MT-241, joka on vähän "frankenstein" (ks. kuva). Keväällä 1944 päivätyn Porin lentovarikon tarkastuspäytäkirjan mukaan MT-241:ssä oli viimeisenä sotakesänä G-6:n siipi, mutta G-2:n teline ja pyörät. Ymmärtääkseni kannuspyöräkin on alkuperäinen "pieni", kuten paperissa kerrotaan. Lisäksi ainakin mallareita kiinnostaa rungon kaksi levypaikkaa. Kuvia ei varmaankaan ole, mutta kysyn kuitenkin. Kuvia ei ole löytynyt SA-kuvista, Ilmavoimamuseon ATK:lta, Ilmavoimamuseon kirjastosta tai oman hyllyni kirjoista.

Toinen kesä-heinäkuussa 1944 Lappeenrannasta operoinut harvinaisempi koneyksilö oli "AS-Mersu" MT-463, joka oli mukana ennen pommitusta ilmaan käsketyssä 2/HLeLv 24:n parvessa (kers Kaloinen).

Tarjoan kahvit jokaisesta löytyneestä kuvasta!

jukka+++

MT241 speksejä 060344.JPG

Moi

Tuohostelen vieläkin tämän Lappeenrannan pommituksen yksityiskohdissa. Etsiessäni SA-kuvista jotain, törmäsin tähän kuvaan. Mielstäni se on selvästi G-2, mutta siinä on G-6:n siipi. Siivessä näkyy selvästi kuhmu leveännän päätelineen renkaan takia. Tunnusta en saa näkyviin, eivätkä levypaikat näy. MT-241 oli maaliskuusta lähtien HLeLv 24.n käytössä ja tämä kuva merkittiy otetuksi 8.5.1944 Suulajärvellä. 

Tietäjät hoi, olenko nyt jäljillä?

MT-241kö.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä parempi kuva (osasuurennos SA-kuvasta). Valitettavasti ei ole MT-241.

SA-kuva no: 150330. Samasta tilanteesta myös kuvat 150329 ja 150331.

 

MT.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20/08/2024 at 23.17, Jukka Nisula kirjoitti:

En ole törmännyt Rudowin (ei siis Rudow 2, väärinkäsitys, tarkoittanee kahdesti) korjaamoon aikaisemmin, mutta pikkupajoja oli niin paljon, että en epäile Rudowia korjauspaikkana (...)

Flugzeugreparaturwerk Rudow GmbH, Berlin-Adlershof

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Ari Oksanen kirjoitti:

Tässä parempi kuva (osasuurennos SA-kuvasta). Valitettavasti ei ole MT-241.

SA-kuva no: 150330. Samasta tilanteesta myös kuvat 150329 ja 150331.

 

MT.JPG

Kiitos Ari, tuska jatkuu. Mutta nyt on todistettu, että G-2:n joukossa oli ainakin kaksi Frankensterinia. Ei se kyllä yllätä

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään