Matti Huoviala

RMZ-alueet ja toimintamentelmät korpikentillä

3 viestiä aiheessa

Heippa,

Tänä kesänä on tullut käyttöön RMZ ainakin Nummelaan. Kentän toimintakäsikirjassa ja Lentopaikat-palvelussa julkaistaan lisäksi kaikenlaisia ohjeita mm. Nummelassa toimintaa varten. Sinänsä on hyvä, että ohjiestusta on, mutta hieman olen ihmetellyt Nummelan toimintakäsikirjan ajatusta siitä, että VFR-portit (ilmoittautumispaikat) ovat ilmeisesti yksisuuntaisia. Toki korpikentillä voi tehdä omalla tavalla asioita mutta on erikoista, että valvotuilla lentopaikoilla ilmoittautumispaikat ovat oikenapuoleisella liikenteellä kaksisuuntaisia ja noudatettavat korkeudet VAC-kartassa. Siksi on erikoista, että poiketaan yleisestä ja tunnetusta menetelmästä ja ohjataan poistumaan RMZ-alueelta eri korkeudella ja mistä lystää, kunhan ei poistu VFR-portin kautta. Yhteentörmäysten välttämisessä voisi mielestäni enemmän auttaa se, että noudatettaisi yleisiä menetelmiä (kartan korkeuksia, oikeanpuoleinen liikenne) ja vielä siten, että menetelmä olisi kuvattu kartassa selvästi eikä jemmattu paksuun toimintakäsikirjaan. 

Voin toki olla väärässä mutta harvoin olen.

-M-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

…lisäksi EFNUn ilmoittautumispaikka ETELÄ on harmillisesti EFHKn alemman TMAn alla, joten se aiheuttaa tarpeettomalta tuntuvan sukelluksen 1300 käpälään ennen palaamista 2500 ft katon alle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nummelassa suurin ongelma on omasta mielestäni se, että kun joku ilmoittaa poistuvansa kentältä lounaaseen, se saattaakin tarkoittaa LOUNAS -pisteen kautta lentämistä. Siihen on syynsä, miksei muillakaan kentillä ole nimetty noita pisteitä niin, että niiden käyttö aiheuttaa epäselvyyttä kielellisesti.

Se, että nuo ovat yksisuuntaisia, ei ole mun mielestä ongelma. Harvoinpa valvotuilta kentiltäkään poistuessa käytän julkaistuja ilmoittautumispisteitä, ellei nyt sitten satu reitille tai melkein reitille.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään