Seppo Kohonen

Lentopolttoainetta sellutehtaan päästöistä

11 viestiä aiheessa

Yle uutisoi synteettistä lentopolttoainetta kehittävästä firmasta: https://yle.fi/a/74-20104613

"Suomalainen yritys uhoaa tuottavansa pian lentopolttoainetta sellutehtaan päästöistä – asiantuntija pitää kaukaisena.

EU haluaa lentämisestä kestävämpää. Tampereen yliopistosta alkunsa saanut yritys selvittää Hervannassa, kuinka sähköpolttoaineita voisi tehdä nykyistä halvemmalla."

"Sähköpolttoaineen raaka-aineeksi tarvitaan vihreää, eli kestävästi tuotettua vetyä sekä hiililähde. Liquid Sun tutkii, kuinka metsäteollisuudessa syntyvistä hiilidioksipäästöistä saadaan tuotettua hiilimonoksidia teollisessa mittakaavassa, eli suuria määriä ja nykyisiä teknologioita halvemmalla."

https://www.liquidsun.co/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otsikon nopeasti luettuna ajattelin ensin, että lentopolttoainetta on tarkoitus tehdä sellutehtaan "jätteistä", eli Pöytäviinasta :cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

 

Norjalainen Norsk e-Fuel ja Fortum ovat sopineet 14 hehtaariin alueen varaamisesta kestävää synteettistä lentopolttoainetta valmistavalle (eSAF, Electric Sustainable Aviation Fuel) tehtaalle Rauman Satamassa. Hanke on Norsk e-Fuelin ensimmäinen Norjan ulkopuolella ja osa yhtiön pitkän aikavälin strategiaa, jolla se tukee Euroopan nettonollatavoitteiden saavuttamista vuoteen 2050 mennessä. Projekti on alkuvaiheessa, eikä Norsk e-Fuel ole tehnyt vielä investointipäätöstä.

Fortum ja Norsk eFuel aloittavat nyt yhdessä Rauman Sataman kanssa alueen sähköyhteyksien suunnittelun ja lupaprosessit tuotantolaitoksen perustamiseksi. Laitoksessa on tarkoitus tuottaa vuodessa jopa 100 miljoonaan litraa nestemäistä polttoainetta elektrolyysillä puhtaasta sähköstä ja talteenotetusta hiilidioksidista. Suurin osa tuotannosta on synteettistä lentopolttoainetta.

 

https://www.fortum.fi/media/2024/10/fortum-ja-norsk-e-fuel-yhteistyohon-raumalla

https://www.norsk-e-fuel.com/

Raumalla haisee jatkossa lentopolttoaine?

https://www.metsagroup.com/fi/metsafibre/metsafibre/sellun-tuotanto/rauman-sellutehdas/

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Koivisto
Lisätty sellutehdas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi kun joku joskus tajuaisi, että sitä biopolttoainetta ei ole mitään järkeä valmistaa vain sen biokomponentin takia lentoliikenteeseen, vaan olisi kokonaisuuden kannalta parempi, jos biokomponenttia käytettäisiin maakulkuneuvoissa ja perinteistä kerosiinia lentokoneissa, niin pitkään, kun raakaöljyä nostetaan maasta tarpeeksi kerosiinin valmistamista varten. Resurssit menevät hukkaan, kun valmistetaan lentokoneyhteensopivaa biokomponenttia sen sijaan, että valmistettaisiin maakäyttöön sopivaa jossa laaturajat ovat löyhemmät (erityisesti lämpötilarajat).

Toki on asia erikseen, jos moottorin aktuaalipäästöihin (NOx jne) saadaan olennaista muutosta biopolttoaineella, mutta toistaiseksi sitä ei ole näköpiirissä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailua lähellä olevilta tahoilta saattaa saada helpommin rahoitusta viherpesuun ympäristön pelastamiseen, tekniikkaan jolla joskus tuotetaan polttoainetta sinne missä se on järkevintä käyttää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norsk-e-Fuel on varannut jo toisen tehdasalueen, nyt Imatralta Ovakon terästehtaan vierestä.

Lainaa

Norsk-e-Fuel -yhtiö arvioi, että tehdas voi valmistuessaan 5-6 vuoden päästä tuottaa noin 80 000 tonnia synteettistä lentopolttoainetta.

https://yle.fi/a/74-20129333

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2025 EU:n kentillä tankatusta polttoaineesta 2% pitäisi olla kestävästi tuotettua (SAF). Synteettisen polttoaineen osuus pitäisi 2030 olla 1,2%. 2050 lukujen pitäisi olla 70% kestävää, josta puolet synteettistä. https://transport.ec.europa.eu/transport-modes/air/environment/refueleu-aviation_en

Nesteen kestävän lentopolttoaineen kapasiteetti tällä hetkellä on 1,5 miljoonaa tonnia, eli kymmenkertainen Norsk-e-Fuelin projekteihin nähden. https://www.neste.com/products-and-innovation/sustainable-aviation/sustainable-aviation-fuel

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13.10.2024 at 18.31, Tatu Koiranen kirjoitti:

Voi kun joku joskus tajuaisi, että sitä biopolttoainetta ei ole mitään järkeä valmistaa vain sen biokomponentin takia lentoliikenteeseen, vaan olisi kokonaisuuden kannalta parempi, jos biokomponenttia käytettäisiin maakulkuneuvoissa ja perinteistä kerosiinia lentokoneissa, niin pitkään, kun raakaöljyä nostetaan maasta tarpeeksi kerosiinin valmistamista varten

Kun pyritään kaiken fossiilisen polttoaineen korvaamiseen sellaisella energiajärjestelmällä, joka ei lisää hiilidioksidia ilmakehään, niin kaikki keinot on otettava käyttöön Lentokoneiden kerosiinin korvaaminen on huomattavasti haasteellisempaa kuin maakulkuneuvojen polttoainepohjan, joten siksi sellainen ratkaisu lentoliikenteessä, mikä onnistuisi nykykalustolla, olisi varsin oiva. Biokomponenetti ei tässä tavoite, vaan se, että poltettava polttoaine olisi hiilineutraalia. Jos ja kun tällaista ns. e-polttoaineet valmistetaan vedestä elektrolyyttisesti tehdystä vedystä ja biopolttoainetta polttavan laitoksen savukaasuista, niin ollaan oikealla tiellä. Jos vielä sitten joskus päästäisiin sellaiseen ratkaisuun, jossa hiilioksidi otetaan ilmakehästä ilman, että sen täytyy ensin sitoutua biomassaan, kuten esim. Solar Foods tekee, niin sitten oltaisiin aika lähellä .lopullista kestävää ratkaisua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
56 minuuttia sitten, Timo Partanen kirjoitti:

Kun pyritään kaiken fossiilisen polttoaineen korvaamiseen sellaisella energiajärjestelmällä, joka ei lisää hiilidioksidia ilmakehään, niin kaikki keinot on otettava käyttöön Lentokoneiden kerosiinin korvaaminen on huomattavasti haasteellisempaa kuin maakulkuneuvojen polttoainepohjan, joten siksi sellainen ratkaisu lentoliikenteessä, mikä onnistuisi nykykalustolla, olisi varsin oiva. Biokomponenetti ei tässä tavoite, vaan se, että poltettava polttoaine olisi hiilineutraalia. Jos ja kun tällaista ns. e-polttoaineet valmistetaan vedestä elektrolyyttisesti tehdystä vedystä ja biopolttoainetta polttavan laitoksen savukaasuista, niin ollaan oikealla tiellä. Jos vielä sitten joskus päästäisiin sellaiseen ratkaisuun, jossa hiilioksidi otetaan ilmakehästä ilman, että sen täytyy ensin sitoutua biomassaan, kuten esim. Solar Foods tekee, niin sitten oltaisiin aika lähellä .lopullista kestävää ratkaisua.

Niin, kun pyritään kaatamaan puu ja tekemään siitä polttopuita, kannattaa usein aloittaa tyvestä eikä puolivälistä runkoa, sitä tässä lähinnä tarkoitin. Mitä järkeä on lentopolttoaineen hiilineutraalisuudessa siinä vaiheessa, kun muiden käyttötarkoitusten polttoaine ei ole sitä vielä pitkään aikaan edes puoliksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään