Esa Karanko

"Mersun" kylmäkäynnistys

40 viestiä aiheessa

Siperian hyytävän kylmiin talviin tottuneet venäläiset luultavasti antoivat Luftwaffelle idean Messerschmitt BF 109 hävittäjän kylmäkäynnistykseen kovalla pakkasella.
 
Lennon jälkeen lämpimään moottoriöljyyn sekoitettiin bensiiniä. Öljy pysyi pakkasessa notkeana. Kylmän moottorin pystyi käynnistämään. 
 
Oli varmaan jännää, kun moottorin kuumetessa bensiinihöyryt haihtuivat öljystä.
 
Oliko tällainen Kaltstart käytössä Suomessa?
 
Esa
 
PS. Netistä löytämäni Bedienungsvorschrift BF 109 moottorilla DB 605 ei bensiinitemppua mainitse.
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Kari Lumppio kirjoitti:

Hei!

Bensalla ohentaisen idea voi olla lähtöisin Kanadastakin:

https://epe.lac-bac.gc.ca/100/200/301/ic/can_digital_collections/sgraham/oildil.htm

Tai sitten kuuluisa venäläinen keksijä Uspatoff?

Kari

Saksankielisestä Wikistä löytyy Rechliner Kaltstartverfahren:

Lainaa

Entwickelt wurde das Verfahren, das bei der deutschen Luftwaffe während des Zweiten Weltkrieges zum Einsatz kam, vor dem Krieg in der Erprobungsstelle Rechlin.
(...)
Von der Erprobungsstelle Rechlin wurden hierzu in Versuchsreihen entsprechende Tabellen entwickelt.

Rechlinin julkaisu ("Kaltstartverfahren mittels Schmierstoffverdünnung") huhtikuussa 1939. Voi hyvin olla että idea keksittiin muualla ( US patentti US125257A , Worth Weldon, "Arrangements for conditioning of lubricants in the lubricating system by diluting, e.g. by addition of fuel", anomus laitettu 1937-02-11)

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
Lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Beaverissa oli mahdollisuus myös bensalla ohentamiseen, mutta ei sitä käytetty koskaan. Maastossa yövyttäessä talvella mekaanikon homma oli laskea öljyt säiliöstä ja lauhduttimesta "jerryyn" ja viedä astia lämpimään huoneeseen ( yleensä se oli korpivartiolla agrikaattikoppi ). Samoiten akut yöksi lämpimään. Aamulla moottori toholla lämpimäksi, akut paikalleen , öljyt säiliöön ja Wasp Junior tulille. Uusi päivä alkoi jälleen :-)

Sippo

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Ilmailuhistoriallisessa Lehdessä numerossa 3/2000 on Hannu Valtosen artikkeli "Kallstart eli moottorin kylmäkäynnistysmenetelmä"

(Samassa lehdessä on numerossa 2/2001 Jaakko Hyvösen artikkeli "Ju 52:n Kaltstart-kylmäkäynnistys".)

Valtonen kirjoittaa, että menetelmä oli käytössä Suomessa Messerschmitteissä pääasiassa vasta sodan jälkeen. Sodan aikana käytettiin pääsääntöisesti moottoreiden lämmityslaitetta. Sodan jälkeen oli pulaa kaikesta, myös moottoreiden lämmityslaitteista ja siksi alettiin käyttää kaltstartia. Rykmenteillä ei ollut myöskään varoja ostaa lentokonehallien lämmityslaitteita ja koneet seisoivat ulkona tai kylmissä halleissa, jopa päivystyskoneet.

Kylmäkäynnistys Ilmavoimissa kiellettiin 25.1.1949 sattuneen kapteeni Uuno Kuivamäen starttionnettomuuden jälkeen onnettomuustutkinnan perusteella. Sitä kritisoitiin voimakkaasti, koska olosuhteet olivat mitä olivat ja rahaa ei ollut lämmitykseen. Lopulta joulukuussa 1949 palattiin takaisin kylmäkäynnistykseen.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
lisäys / korjaus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä suurimmalla todennäköisyydellä menetelmä on alunperin kehitetty todellakin ennemminkin Pohjois-Amerikassa kuin Siperiassa. Viitteitä on luettavissa noissa puskalentäjien muisteloissa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22 tuntia sitten, Esa Karanko kirjoitti:
Oli varmaan jännää, kun moottorin kuumetessa bensiinihöyryt haihtuivat öljystä.
 
Oliko tällainen Kaltstart käytössä Suomessa?
 
Esa
 

Tuskin paljon sen jännempää, kuin kaasutinmoottorien aikaan autoillakaan. Lyhyessä ajossa ryyppy päällä öljyn sekaan meni aina palamatonta bensiiniä, joka sitten haihtui öljyn lämmetessä. Talvella bensaa saattoi olla öljyn seassa enemmänkin, joka sitten pidemmän ajomatkan aikana haihtui ja aiheutti epäilyjä kasvaneesta öljynkulutuksesta.

Miten lentomoottoreissa on huohotus järjestetty? Autoissa huohotuskaasuja alettiin ohjata imuilman sekaan joskus 60-70 -lukujen taitteessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2.9.2024 at 07.17, Seppo Kohonen kirjoitti:

Miten lentomoottoreissa on huohotus järjestetty?

 Mersun DB 605 -moottorin "huohotuksista" on selostusta 25.1.1949 starttionnettomuuteen joutuneen MT-497:n pöytäkirjassa.

IMG_7733.thumb.JPG.f4118e6f027619c5cf0deda45e65e363.JPGIMG_7734.thumb.JPG.17bb0ec85237b924a6dc2c42543e85c7.JPGIMG_1177.thumb.JPG.1851cd01037a9d52cdf0f149565f381c.JPGIMG_1177a.JPG.ff78514f8bdf6ea6d2c7e8936bbb2e29.JPG

Liitteet: Kansallisarkisto ja Raimo Heikkinen.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raimon dokumentissa mainittu MT-487 Porissa kesällä 1947. Kuva: P. Honkanen. (Eino Ritarannan kokoelmat / K. Partonen).

Jukka

MT-487-1_ERi+Collection-2131_2200.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatketaan MT-497:n kuvalla ja lyhyellä selostuksella onnettomuuden jälkeen.

 

IMG_4564.thumb.JPG.9527849a76b40d8cf4ad30fa142e51ab.JPGIMG_8829.thumb.JPG.0f685a90e76ba73609cf8c395706441c.JPG

Liitteet: KA.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1.9.2024 at 15.55, Jukka Nisula kirjoitti:

Kylmäkäynnistys Ilmavoimissa kiellettiin 25.1.1949 sattuneen kapteeni Uuno Kuivamäen starttionnettomuuden jälkeen onnettomuustutkinnan perusteella. Sitä kritisoitiin voimakkaasti, koska olosuhteet olivat mitä olivat ja rahaa ei ollut lämmitykseen. Lopulta joulukuussa 1949 palattiin takaisin kylmäkäynnistykseen.

Jukka

Palattiin kylmäkäynnistykseen. Jotain parannuksia tehtiin kuitenkin VL:n muutostyökortin mukaan.

(Mallariväelle: Tämä maaliasia ei liity po. aiheeseen mutta kun se sopivasti on samalla kortilla niin laitan sen todisteeksi, että ns. "DN-väri" oli voimissaan vielä 1950-luvun alkupuolellakin).

IMG_0399.thumb.JPG.9758c57dd7e7e5b73fc4d44674b300ff.JPGIMG_0401.thumb.JPG.d47611fbfa7c25912ec6b16bfd57622e.JPG

Liite: KA.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 tuntia sitten, Tapio Heinomaa kirjoitti:

Bf 109 G varaosat (maaliskuu 1942) ei tunne suppiloita.

Untitled-22.jpg

Olikohan "suppilo" vain suomalainen keksintö? Tässä luettelossa (15.8.1944) ei sellaisesta ole mainintaa. Kerron jos löytyy tietoa muissa asiakirjoissa.

IMG_1235.thumb.JPG.a85944e99a2cf0252a52aa03ed625e9f.JPGIMG_1236.thumb.JPG.ea624ff60e5ab3f7ad322af305ef92e7.JPGIMG_1237.thumb.JPG.6177d1225b4857c691a7e50a044b1d5b.JPGIMG_1238.thumb.JPG.24c9833b6ec78a51233407c7a9348c41.JPG

Liitteet: KA.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suppilot näyttäisivät ennemminkin olevan integroitu laskutelineiden väliseen pohjapeltiin, joten löytyisivät ehkä varmimmin rungon piirustuksista tai IPC:stä.

 

suppilo.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vertailun vuoksi Utin MT-452:n suppilo. Hyvin on samanlainen kuin MT-507:ssä. Kuvat: J.Nisula elokuu 2022.

Jukka

 

IMG_7161.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjoitin yllä Hannu Valtosta lainaten, että sodan aikana Suomessa pääasiassa käytettiin pakkasilla Mersuissa moottorin lämmityslaitetta. Löysin mekaanikkona sodan aikana olleen sotilasmestari evp. Kalevi Annalan muistelman Suomen Siivet -lehden numerosta 5/1971, jossa on Annalan artikkeli "Mersuja hoitamassa". Skannasin siitä oheisen otteen, jossa kaltstartia käytetään jatkosodan aikana HLeLv 34:n Mersuissa Suomessa.

Suomen Ilmailumuseon kuvassa "Messerschmitt Bf 109 G-2 MT-227 ja vänrikki Mauno Kirjonen, 2/LeLv 34." Suppilo hyvin näkyvissä.

Jukka

Scan.jpg

 

M016-11254(2).jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjällä järvestä 2018 nostettu Bf 109, joten suppilot ovat ihan alkuperäinen saksalainen keksintö.

 

 

suppilo1.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
selvennys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Ari Oksanen kirjoitti:

Venäjällä järvestä 2018 nostettu Bf 109, joten suppilot ovat ihan alkuperäinen saksalainen keksintö.

Oikeastaan odotinkin sinulta "lausuntoa" tähän keskusteluun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo...pitihän tuota "tratti"-juttua vähän enemmän ihan mielenkiinnosta pönkästä. Tuosta ulkopuolelle näkyvästä osasta kun ei voi päätellä, onko se suoraan huohotusputken pää vai onko siinä ko.suppilo välissä. Kuvia on olemassa aika nirkosesti. Jäävät mokomat aina piiloon moottorin taakse. Ja jos moottori on irrotettu, samalla näköjään otetaan pois tuo pelti.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä!

Nyt löytyi piirrokset noista peltiosista. Vielä kun jostain putkahtaisi sama varaosakirjan sivu G-mallin koneesta, niin näkisi onko siinä kuvattu huohotinsuppilot tai edes -reijät. Näitä kumpiakaan ei näytä tässä F:n osaluettelossa olevan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 tuntia sitten, Ari Oksanen kirjoitti:

Hyvä!

Nyt löytyi piirrokset noista peltiosista. Vielä kun jostain putkahtaisi sama varaosakirjan sivu G-mallin koneesta, niin näkisi onko siinä kuvattu huohotinsuppilot tai edes -reijät. Näitä kumpiakaan ei näytä tässä F:n osaluettelossa olevan.

Vapaan käden käännös:
Gustavin Friedrich osat löytyvät Bf 109 F varaosaluettelossta.

Trattipellit liene yhteisiä.

1-copy.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään sain Saksanmaalta Bf 109 G:n varaosaluettelon vuodelta 1944, josta oheiset otteet:

Lähde: Luftfahrt-Archiv Hafner

 

sup osakuv.JPG

sup osano.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
Lisätty lähde
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On varmaa, että ilmavoimissa harrastettiin 1940 luvulla tulenarkaa toimintaa. Öljyä ohennettiin bensalla. Tulipaloja syttyi.

Jäähdytysnesteen tai öljyn lämmittämistä sähkövastuksella ei taidettu kokeilla?
 
Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään