Esa Karanko

"Mersun" kylmäkäynnistys

40 viestiä aiheessa

44 minuuttia sitten, Esa Karanko kirjoitti:

On varmaa, että ilmavoimissa harrastettiin 1940 luvulla tulenarkaa toimintaa. Öljyä ohennettiin bensalla. Tulipaloja syttyi.

Jäähdytysnesteen tai öljyn lämmittämistä sähkövastuksella ei taidettu kokeilla?
 
Esa

Lentokonemekaanikot ilmataistelujen takuumiehet, Pekka Hietala (2013)

Öljyn ja jäähdytysnesteen lämmittämiseksi Mersuihin oli asennettu kiinteitä lämpövastuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Tapio Heinomaa kirjoitti:

Lentokonemekaanikot ilmataistelujen takuumiehet, Pekka Hietala (2013)

Öljyn ja jäähdytysnesteen lämmittämiseksi Mersuihin oli asennettu kiinteitä lämpövastuksia.

Myös Brewstereissä käytettiin sähkölämmittimiä. Niiden käytöstä löytyy jopa filminpätkä videolta ”Ilmavoimat 90-vuotta”. Filmissä lämmitetään öljyt ensin tonkassa ja kaadetaan moottoriin. Sitten lämmitysvastus moottoriin. Ohessa filmiltä muutama kuvakaappaus. Filmi linkissä:

https://youtu.be/gS6EGm4ojDE

Jukka

 

IMG_1972.jpeg

IMG_1969.jpeg

IMG_1968.jpeg

IMG_1970.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hävittäjälentolaivue 34:ssa tehtyjä moottorin lämmityskokeiluita. Eikka jatkaa tästä...

IMG_6419.thumb.JPG.3b4db7d595e8f711a11f19f928c56671.JPGIMG_6421.thumb.JPG.d519b5d323a72185ee24ec68df8fe2df.JPG

Liitteet: KA.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Messerschmitt G-2:n ohjekirjassa on edellisten keinojen lisäksi esitetty vielä yksi järjestelmä kylmäkäynnistyksen helpottamiseksi. Imuilman sekaan annosteltiin asetyleeniä. Lieneekö meidän MT-kalustossa tuo ollut käytössä?

Lähde: Luftfahrt-Archiv Hafner

winterstartshilfe1.JPG

wintersterthilfe2.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Ari Oksanen kirjoitti:

Imuilman sekaan annosteltiin asetyleeniä. Lieneekö meidän MT-kalustossa tuo ollut käytössä?

Olen aina pitänyt Coffman käynnistystä (Shotgun Start) jännittävänä, mutta tästä asetyleenistä olen ällikällä lyöty. Kaikkea ne saksalaiset keksii.

Esa

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
On 14.9.2024 at 5:40 AM, Ari Oksanen said:

Messerschmitt G-2:n ohjekirjassa on edellisten keinojen lisäksi esitetty vielä yksi järjestelmä kylmäkäynnistyksen helpottamiseksi. Imuilman sekaan annosteltiin asetyleeniä. Lieneekö meidän MT-kalustossa tuo ollut käytössä?

Lähde: Luftfahrt-Archiv Hafner

winterstartshilfe1.JPG

wintersterthilfe2.JPG

Tämä systeemi on sikäli mielenkiintoinen, että siihen aikaan suurin ongelma kylmäkäynnistäessä kipinäsytytysmoottoreita lienee ollut jäykkien öljyjen lisäksi polttoaineen huono kaasuuntuminen, mutta DB:ssä on ruiskutuspaine niin korkea, että sen pitäisi riittää höyrystämään polttoaine kylmänäkin. 

Kiinnostaisi kyllä, että miten koville moottori joutui, jos jäykillä öljyillä löi tuolla systeemillä käyntiin. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
On 14.9.2024 at 9:08 AM, Esa Karanko said:

Olen aina pitänyt Coffman käynnistystä (Shotgun Start) jännittävänä, mutta tästä asetyleenistä olen ällikällä lyöty. Kaikkea ne saksalaiset keksii.

Esa

Eikös asetyleeni-ilmaseos ole varsin monella seossuhteella räjähtävä? Voisi kuvitella imuputkistonkin välillä repeilevän tuollaisella imusarjaan puhallettavalla asetyleeniratkaisulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää meidänkin MT:t olleen ainakin varusteltu tuolla asetyleeniliittimellä. Löytyisiköhän asiakirjoista merkintöjä, käytettiinkö sitä?

Kuva: Finna.fi/ Suomen Ilmailumuseo. Bf 109 G-2 Malmilla maaliskuussa 1943.

Piirrokset: Luftfahrt-Archiv Hafner

kaltstart kuva.JPG

MT malmi -43.jpg

winterstarthilfe kuva.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17.9.2024 at 16.40, Ari Oksanen kirjoitti:

Näyttää meidänkin MT:t olleen ainakin varusteltu tuolla asetyleeniliittimellä. Löytyisiköhän asiakirjoista merkintöjä, käytettiinkö sitä?

Kuva: Finna.fi/ Suomen Ilmailumuseo. Bf 109 G-2 Malmilla maaliskuussa 1943.

Epäilen, ettei otsikkokuva taida olla maaliskuussa otettu, pikemminkin toukokuussa, jolloin seuraavana tulleet Mersut olivat jo Suomessa.

Löytyi yksi varma tieto, että asetyleeniliittimiä ei ole koneeseen asennettuna:

IMG_4619.thumb.JPG.ff6af593c5b347464ade891c6799c58b.JPG

Kävin läpi G-2:sten yksilömapit ja nopealla selailulla löytyi ensimmäisten Suomeen 9.3.1943 tulleiden Mersujen (MT-201-216) joukosta koneet joissa varmasti on sellainen ollut: MT-202 (irroitettu koneesta 31.5.46), -205 (24.8.45), -207 (5.5.46). Myöhemmin saapuneista G-kakkosista löytyi hajatietona asetyleeniliittimillä varustetuista koneista seuraavasti: MT-231 (irroitettu 9.8.45), -232 (21.6.46), -237 (28.5.46).

IMG_2263.thumb.JPG.5f7a66df3b3fa8e24366cd7ad8c92a33.JPG

Yhtään "halaistua sanaa" en löytänyt asetyleeniin liittyvästä kokeilusta. Ainakin MT-234 oli VL:lla toisenlaisissa kylmäkäynnistyskokeiluissa (huom! ulkolämpötila +15).

IMG_8517.thumb.JPG.7174f04e846686c294b5f7614291f200.JPGIMG_8518.thumb.JPG.457a65d4865e53a93ac6f99931281c11.JPG

Liitteet: Kansallisarkisto.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin arkistoistani koelentäjä Vilppu Perkon albumikuvan, joka on Härmälässä Lentovarikolla otettu, ilmeisesti sotien jälkeen. Tuossa mekaanikko pitää kättä putken päällä, joka Arin laittamassa rakennekuvassa näyttää olevan osa numero 18, punainen nuoli. Mahtoiko putki jotenkin liittyä tässä ketjussa käsiteltyihin asioihin?

Jukka

Mersun huoltoa.jpg

Untitled-22.jpg.681da7a8a2f9f248ab108f4757e3c192.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämmöinen öljyn sekoittaminen bensaan moottoria sammutettaessa on ilmeisesti ollut yleisempää kuin tätä ketjua lukiessa voisi kuvitella. Googlaamalla vaikka "oil dilution aircraft" löytyy aika paljon tarinaa. Itselläkin on hämärä muistikuva, että ainakin vanhempiin Cessnoihin oli tämmöinen systeemi saatavissa lisävarusteena. Itse asiassa tässä on linkki Cessna 182M:n Pilot Operating Handbookiin, jossa kuvataan lisävarusteena saatava Oil Dilution System ja sen käyttö. https://highsierrapilots.club/wp-content/uploads/2024/05/POH_Cessna_182M.pdf    

Toinen linkki vie Kanadaan ja aikaan ennen sotaa, jolloin tekivät tämmöisen oil dilution systeemin Junkers W34:ään. https://flinflonheritageproject.com/wp-content/wppa-depot/pdfs/Oildilution.pdf   

En osaa sanoa onko tämmöisiä kylmäkäynnistysapuja käytetty suomalaisissa Cessnoissa tai muissa koneissa, mutta tuolla googlailulla löytyi arveluita siihen, että puuha on tullut tarpeettomaksi sähkölämmittimien sun muiden puhaltimien yleistyttyä. Löytyi myös tieto, että Lycoming ei salli oil dilutionin käyttöä moottoreissaan.

Meni vähän ohi Mersun kalstartista, sori siitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

 joka Arin laittamassa rakennekuvassa näyttää olevan osa numero 18

 

 

En tunnusta! Tuo oli Tapion laittama kuva moottorin huohotusputkistosta, liittyen suppilo-keskusteluun.:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 minuuttia sitten, Ari Oksanen kirjoitti:

En tunnusta! Tuo oli Tapion laittama kuva moottorin huohotusputkistosta, liittyen suppilo-keskusteluun.:)

Tunnustan!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19.9.2024 at 12.13, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Epäilen, ettei otsikkokuva taida olla maaliskuussa otettu, pikemminkin toukokuussa, jolloin seuraavana tulleet Mersut olivat jo Suomessa.

 

Noissa Finnan kuvateksteissä taitaa olla aika tavalla puutteita/ virheitä.

Kiitoksia faktatiedon kaivamisesta asetyleenikeissin tiimoilta!

Ari

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
Kuvien poisto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyi vielä SA-kuva Brewsterin sähkölämmittimestä, samaa tyyppiä kuin filmilläkin. 

"BW, sähkölämmitys moottorissa
Lunkula 1941.10.10."

Jukka

56799_52439.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään