Rolf Niemi

Toisen kiintolevyn asentaminen ja formatointi

7 viestiä aiheessa

Minulla kun oli tässä jokin aika sitten vähän kaikenlaista häikkää tämän koneeni kanssa ja silloin tuli hankituksi myös uusi kiintolevy, joka on nyt kiinni koneessani. Tuli tässä sitten pieneen mieleeni, että voisin laittaa myös tuon toisen kiinni koneeseen ja asentaa sinne vaikkapa simun ja muuta tärkeää - ei tarvitsisi asennella aina kaikkea uusiksi jos käyttöjärjestelmän uudelleenasennus tulee eteen.

Käytössä on XP Home Edition SP2:lla varustettuna.

Kysymys on seuraava:

Voinko laittaa tuon toisen kiintolevyn (slave) kiinni koneeseen, käynnistää tietokoneen, katsoa että toinen kiintolevy on tunnistettu Oma tietokone-kansiossa ja suorittaa Format-komennon Oma tietokone-valikosta? Tällä toisellakin kiintolevyllä on tietysti Windows XP Home Edition asennettuna eli tuottaako se mitään ongelmia? Googletin kyllä asian tiimoilta, mutta en nyt oikein ole varma parhaasta ja samalla yksinkertaisimmasta toimintatavasta...

Mitään sen kummempia osiointeja en ole ajatellut ja kiintolevy on NTFS-muodossa samoin kuin tämä nykyinenkin eikä kummassakaan ole kuin yksi (C:\) osio.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No noista slave ja muista virityksistä en tiedä. mutta jos oikein tajusin tuon sinun kysymyksesi niin menet >Ohjauspaneeli-->Valvontatyökalut-->Tietokoneen hallinta-->Tallennus-->Levynhallinta.

Jä tästä eteenpäin en osaa neuvoa (amatööri neuvoo) :-[. JA MÄ EN OO VASTUUSSA JOS MEET FORMATOIMAAN C:EEN TAI JOTAIN MUUTA

EDITTIÄ:

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse en ainakaan uusinta kiitolevyäni formatoinut ollenkaan. Toiminut moitteetta ilman formatointia. NTFS-järjestelmällä varustettu, niin XP Pro SP2 ainakin tunnisti täysin oikein ja olen tuota jo käyttänyt kohta vuoden päivät ilman ongelmia.

Ade

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse en ainakaan uusinta kiitolevyäni formatoinut ollenkaan. Toiminut moitteetta ilman formatointia. NTFS-järjestelmällä varustettu, niin XP Pro SP2 ainakin tunnisti täysin oikein ja olen tuota jo käyttänyt kohta vuoden päivät ilman ongelmia.

Ade

Testataanpa heti  ;)

[ attachment removed ]

Ei toimi ainakaan mulla alustamattomana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän sen uuden kiintolevyn joutui alustamaan ennen käyttöjärjestelmän asennusta ja uusi on siis nyt käytössä ja toimii siten kuin pitääkin.

Ajatus oli ottaa käyttöön myös tuo vanha, joka ei ajallisesti nyt niin vanha ole.

Tämä uusi toimii siis Masterina ja lisättävä kiintolevy Slavena. Master on se buuttaava asema, jossa on käyttöjärjestelmä asennettuna.

Ainoa asia, joka tässä askarruttaa (en ole vielä laittanut tuota toista kiintolevyä paikalleen) on se, että voinko alustaa tuon lisäkiintolevyn suoraan Oma tietokone-ikkunassa olevan Alusta-työkalulla ilman kikkailuja, koska tuo lisättävä kiintolevy sisältää myös Windows XP Home Edition-käyttöjärjestelmän?

Olen jostain lukenut, ettei Windows anna noin vain formatoida levyä, jossa käyttöjärjestelmä sisaitsee. Näin ollen en viitsisi lähteä "mutu-tiedon" varassa liikkeelle, vaan ajattelin ensin vaihteeksi kysyä  ja toimia vasta sitten ;D - toisin kuin yleensä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään