Petri Lehtovirta

Iso-Britanniaan vaaditaan sähköinen ETA-lupa huhtikuusta 2025 alkaen

2 viestiä aiheessa

Viitaten aiempaan Brexit seurauksista olleseen keskusteluun, josta lainaus alla,

Iso-Britanniaan matkustavan on jatkossa haettava etukäteen sähköistä matkustuslupaa ETA:a, joka maksaa 10 puntaa. Järjestelmä on osa Britannian tavoitetta digitalisoida rajamuodollisuudet kokonaan ja se muistuttaa Yhdysvaltojen ESTA-järjestelmää.

Suomi kuuluu maihin, joista ETA-lupaa voi hakea 5. maaliskuuta ja se vaaditaan Britanniaan matkustettaessa 2. huhtikuuta 2025 alkaen,

ETA tarvitaan myös, jos käytät Iso-Britanniaa vain vaihtoyhteytenä jatkolennolle.

https://www.verkkouutiset.fi/a/britanniaan-matkustavan-on-jatkossa-haettava-maksullinen-lupa/#9765172b

https://www.gov.uk/guidance/check-when-you-can-get-an-electronic-travel-authorisation-eta#who-can-apply-from-5-march-2025
 

12/30/2020 at 10.29, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Tiivistystä seurauksista lontoon kielellä:
 

  • It should be noted, though, that EU travellers going to the UK after 1 October 2021 will need a passport rather than an ID card.
    On their side, UK visitors to the EU need a valid passport; visas are required for stays over 90 days in a 180-day period; additional border checks; EU pet passports no longer valid.

    These are the consequences of the UK’s choice to leave the EU, Single Market & Customs Union:

  • UK air carriers no longer participate in fully liberalised EU aviation market:
    • They can no longer operate passenger and/or cargo flights between EU destinations based on UK-issued licence
    • They can no longer operate passenger flights onwards to or from the EU (e.g. London-
    Amsterdam-Bangkok)
  • UK no longer participates in or contributes to shaping standards in EU Aviation Safety Agency
  • But the EU-UK Trade and Cooperation Agreement provided for the following benefits:

  • Unlimited point-to-point traffic between EU and UK airports (3rd and 4th freedoms)
  • Member States can agree bilateral 5th freedom with UK for extra-EU cargo (e.g. Paris-London-New York)
  • Cooperation on aviation safety, security and air traffic management
  • Provisions on ground handling and slots (nondiscrimination & access), and passenger rights, on top of horizontal level playing field clauses on environment, social issues and competition

https://www.aviation24.be/miscellaneous/brexit/consequences-of-the-brexit-agreement-on-transport-and-especially-aviation/

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Brittilehti Independent kirjoittaa, että uudet vaatimukset välilaskujen suhteen voivat käydä kalliiksi.

Lehden mukaan heinäkuussa Heathrow'n lentokenttä kertoi jatkolentojen määrän vähentyneen selvästi.

Noin 90 000 potentiaalista matkustajaa oli vaihtanut toiseen lentokenttään muutaman kuukauden aikana sen jälkeen, kun ETA-vaatimukset otettiin käyttöön ensimmäisen kuuden maan kansalaisille.

Independentin laskujen mukaan ETA-vaatimukset myös kauttakulkeville matkustajille voi tuoda jopa 3–6 miljardin euron tappiot kuningaskunnalle.

ETA = electronic travel authorization

https://yle.fi/a/74-20111418

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään