Jukka Nisula

Mersu kokeilussa Lentovarikolla Härmälässä

29 viestiä aiheessa

Tällaisen mielenkiintoisen kuvan löysin arkistoistani, koelentäjä ja Lentovarikon myöhemmän päällikön evl Vilppu Perkon albumikuvia. Kuva on sodanjälkeiseltä ajalta ja otettu Härmälässä Lentovarikolla, mahdollisesti Koelentolaivueessa. En muista äkkiseltään nähneeni tällaista tai vastaavaa kuvaa. Mikähän kokeilu on kyseessä? Tuo säiliö Mersun alla ei näytä normaalilta lisäpolttoainesäiliöltä.

Jukka

Mersu Härmälässä kokeilu.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäisenä juolahti mieleen savuverhon levityspönttö...Määttiijjä, onko se vai joku muu keksintö?

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Ari Oksanen kirjoitti:

Ensimmäisenä juolahti mieleen savuverhon levityspönttö...Määttiijjä, onko se vai joku muu keksintö?

Tuli tietoa, kyseessä on juuri sellainen sumutussäiliö. Tämä kuva on Lentovarikolta sumutussäiliökokeilusta. Jukka Raunion kirjoittamassa Suomen Ilmailuhistoriallisessa Lehdessä Erikoisnumero 6 sivulla 43 on MT-506:n kuva samalla säiliöllä, mutta takaviistosta. Kiitos Mannisen Penalle tiedosta. 

Jukka

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Tuli tietoa, kyseessä on juuri sellainen sumutussäiliö. Tämä kuva on Lentovarikolta sumutussäiliökokeilusta. Jukka Raunion kirjoittamassa Suomen Ilmailuhistoriallisessa Lehdessä Erikoisnumero 6 sivulla 43 on MT-506:n kuva samalla säiliöllä, mutta takaviistosta. Kiitos Mannisen Penalle tiedosta. 

Jukka

Mielenkiintoinen kuva Jukalta!

Kun ilman esitietoja olevaan valokuvaan alkaa hakemaan sopivia asiakirjoja, on tilanne nykytermein sanottuna "haastava". Vieläkään en tiedä, mikä MT-yksilö on kuvassa, paitsi että se on suomalaisessa gamouflagessa, eikä näin ollen ole Erikoisnumero 6:ssa oleva MT-506, joka taas on saksalaisessa maalauksessa. Löytyi tietoa, että HLe.Lv.33:n (Utti) koulutussuunnitelmassa helmikuulle 1950 aloitetaan "sumupommikokeilut". Termistö poikkeaa edellämainitun "sumutussäiliökokeilun" kanssa. Liekö niillä edes samoja tarkoitusperiä, vielä kun lentokonekirjoissa sanotaan, että:

25.4.1950. MT-402. Kapt Pekuri. "Sumupommin pudotus."  (Ehkä kokeilu säiliön pudotuksesta laskuvarjolla?).

19.7.1950. MT-499. Kapt Pekuri. "Sumupommikokeilut." (Kaksi lentoa).

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Isäni Onni Parosen lentopäiväkirjassa on seuraava merkintä:

Kesäkuu 1953 HLeLv 33

4.6.1953 klo 14.00-14.30 lentoaika 30 min suurin korkeus 200 m laskujen määrä 1 kone MT-507 ohjaaja Ltm. Paronen lennon tarkoitus savutuskokeilu.

Hänen albumissaan on kaksi ilmeisesti juuri tähän lentoon liittyvää kuvaa Utin kengtältä.

MT507 savutuskokeilu kuva 1.jpg

MT507 savutuskokeilu kuva 2.jpg

9 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Raimolle ja Heikille. Pentti Manninen kertoi, että operatiivisesti savutuspönttöä käytettiin vasta elokuussa 1950, ns. "Turkin sodan" aikana. Eli kyseessä oli suuri sotaharjoitus elokuun alkupuolella 1950, johon osallistui 12 Mersua Utin hävittäjälaivueista 31 ja 33 sekä vastapuolena Lentorykmentti 4:n PLeLv 41:sta 12 Mersua Luonetjärveltä. Olisiko nuo Lasse Pekurin MT-lennot kesällä 1950 olleet alkusoittoa tälle harjoitukselle, eli koelentoja sitä varten. Vai oliko termi "sumupommit" todellakin aivan eri asia... mene ja tiedä.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohi Mersun, mutta liittyen sumutukseen.. Mulla on tommonen valokuva Fokker C.V, FO-?. Valokuvan takapuolella kynäteksti: "Kentän sumutus alkaa". Kuvan paikka ja aika ei tiedossa?

20240921_175338.jpg

20240921_180719.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Heikki Paronen kirjoitti:

 

Isäni Onni Parosen lentopäiväkirjassa on seuraava merkintä:

Kesäkuu 1953 HLeLv 33

4.6.1953 klo 14.00-14.30 lentoaika 30 min suurin korkeus 200 m laskujen määrä 1 kone MT-507 ohjaaja Ltm. Paronen lennon tarkoitus savutuskokeilu.

Hänen albumissaan on kaksi ilmeisesti juuri tähän lentoon liittyvää kuvaa Utin kengtältä.

MT507 savutuskokeilu kuva 1.jpg

MT507 savutuskokeilu kuva 2.jpg

Otin alas koko Heikki Parosen laittaman viestin, koska tähän "Mersu kokeilussa Lentovarikolla Härmälässä"  ketjuun pääsi muuta aihetta väliin.;)

Olen nyt kahlannut eri lennostojen lentokirjoja ja tullut tulokseen, että Onni Parosen henkilökohtaisessa lentopäiväkirjassa on päivämäärän osalta virhe. Muilta osiltaan kaikki muu stemmaa. MT-507 oli 4.6.53 vielä 2.Lennosto/HLeLv13, Porin koneena, eikä tämän yksikön koneet olleet tuona päivänä lainkaan ilmassa. Utin 3.Lennosto/HLeLv33 vastaanotti MT-507:n yhdessä MT-456:n kanssa vasta 18.6.53.

IMG_2498.thumb.JPG.5933e9db2c9fb2c6c8bce0c8d36ef6fa.JPG

Onni Parosella oli merkitty yksi lento (MT-438:lla) pvm:llä 4.6.53; kello 18:30-19:30. Yhteistoimintaharjoitus. Heikki, löytyykö tämä lento lentopäiväkirjasta?

Liite: KA.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa lentopäiväkirjassa on merkintä: 29.6.1953 14.00-14.30 MT-507 lentom Paronen savutuskokeilu

Odotellessa Heikki Parosen mahdollista kommenttia Raimon kysymykseen, laitetaan pari Mersu-kuvaa lisää. Itse sumutus/savutus aihe on laaja, ja sumutusta käytettiin useissa eri aselajeissa. Laitoin tuon oman vuoden 1936 lehtipostaukseni lähinnä "sumurekvisiitaksi". Sumutus lentokoneista on ollut kaikkein vaarallisinta, sotaoloissa "itsemurhatouhua", kuten Mannisen Pena totesi. Mutta pysytään tässä ketjussa jatkossa ainoastaan Mersuissa, jotta ketju ei rönsyile liikaa. Mikan laittama Fokker C.V-kuva on harvinainen myös, kiitos siitä ja olisi kiva tietää sen taustat.

Ilmavoimien lentokoneilla tehdystä sumutuksesta vuosien 1927-44 välillä on juttua Suomen Ilmailuhistoriallisessa Lehdessä 2/2018 ss. 16-21. Joten sieltä löytyy lisää muilla koneilla tehdyistä sumutuksista eri vuosikymmeninä jos ja kun aihe kiinnostaa.

Minun ketjun alkuun laittamassa Härmälä-kuvassa on sodanjälkeisessä yksivärisessä kotimaisessa maalauksessa oleva G-6 -Mersu, kk-patin eli "kuhmun" erottaa moottoripellissä. Koneessa on musta spinneri. Lisäksi Pentti Manninen tunnisti koneen alla G-6:ssa käytetyn ETC-500 -pommiripustimen, johon sumutuslaite on asennettu.

Oheisessa kuvassa on toinen kone, eli G-6 MT-506 sumutuspönttö alla. Sama kuva on edellä ketjussa aiemmin mainitussa Jukka Raunion SIHL:n erikoisnumerossa. Koneessa on eri värinen valkoinen spinneri ja sotamaalaus on alkuperäinen saksalainen, kuten Raimokin edellä jo totesi.

Kuvat: Suomen Ilmavoimamuseo via Pentti Manninen. (lentokuvan alkuperäinen ottaja Erland Hemmer)

Jukka

 

 

MT-506 muutettu 123169.jpg

MT-lennollaHemmer MUUTETTU.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyi lentomestari Paroselle "sumutusesitys" päivälle 4.7.1953. Olisiko tässä menneet päivämäärät osittain sekaisin... Mielestäni tämä 4.7.53 on se oikea päivä jolloin Onni Parosen albumissa olevat kuvat on otettu. Sitä tukee Mersun lentokorkeuskin joka ei näytä olevan tätä lentokirjassa mainittua 100 metriä korkeammalla.

IMG_2499.thumb.JPG.4c5973348842a85c020c9afc1f12f6f4.JPG

Liite: KA.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22.9.2024 at 19.09, Jukka Nisula kirjoitti:

MT-506 muutettu 123169.jpg

Tässä kuvassa oleva MT-506 kuului Utin 3.Lennoston/Hävittäjälentolaivue 31:lle. Ote laivueen lentopäiväkirjasta:

8.10.1953. 14:00-14:55. Luutnantti Karlsson. Suurin korkeus 400 m. "Sumutusnäytös".

Koneeseen asennettiin tätä tehtävää varten pommiripustin tyyppiä ETC-500 IX d muotolevyineen ja kiinnityspultteineen.

Koneella oli näiden kuvien jälkeen enää reilu kuukausi palvelusaikaa jäljellä, sillä 25.11.1953 tapahtuneen rullausvaurion jälkeen tällä vanhalla koneella ei enää lennetty. (Romuttamo) Kuusakoski Oy osti koneen romut uudelleenkäsittelyä varten 21.5.1954.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Liitekuvan poisto ja tekstin korjaus
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Raimo dokumenteista, näin Parosen lento varmaan on mennyt. Nyt on vielä erilaisessa maalauksessa oleva Härmälässä kuvattu G-6 -Mersu tunnistamatta. Varmaa on, että sekä MT-506:lla, että MT-507:lla lennettiin noita sumutuskokeiluja. Eli ainakin kolmella MT:llä on kokeita lennetty. 

Palataan tähän laittamaani Vilppu Perkon Härmälä-kuvaan. Lentovarikolla varmasti asennettiin laitteet, mutta mistä lennostosta mustaspinnerinen täysvihreä Mersu sinne lensi? Oliko se Pori, Utti vaiko Luonetjärvi? Erland Hemmer esim. palveli Porissa, ja Manniselta saamani lentokuva on Hemmerin ottama. Onko kuvassa sama kone? Vai onko se Raimon yllä mainitsema MT-506? Ja tehtiinkö sumutuskokeita edes Härmälässä - mitä vähän epäilen - koska siellä asutus oli ihan kentän laidoilla ja muutenkin paikka oli pieni ja ahdas. Kone on voitu lentää toiseen tukikohtaan jossa kokeet on lennetty. No, Utissa on lennetty, se on selvä. Muista lennostoista vaikea sanoa. Kysymysmerkkejä riittää.

edit: Kysymys Raimolle? Onko tuo Erland Hemmerin albumin lentokuva ollut jossain kirjassa, jossa sen mainitaan olevan juuri MT-506? 

Jukka
 

IMG_2132.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Kiitos Raimo dokumenteista, näin Parosen lento varmaan on mennyt. Nyt on vielä erilaisessa maalauksessa oleva Härmälässä kuvattu G-6 -Mersu tunnistamatta. Varmaa on, että sekä MT-506:lla, että MT-507:lla lennettiin noita sumutuskokeiluja. Eli ainakin kolmella MT:llä on kokeita lennetty. 

Palataan tähän laittamaani Vilppu Perkon Härmälä-kuvaan. Lentovarikolla varmasti asennettiin laitteet, mutta mistä lennostosta mustaspinnerinen täysvihreä Mersu sinne lensi? Oliko se Pori, Utti vaiko Luonetjärvi? Erland Hemmer esim. palveli Porissa, ja Manniselta saamani lentokuva on Hemmerin ottama. Onko kuvassa sama kone? Vai onko se Raimon yllä mainitsema MT-506? Ja tehtiinkö sumutuskokeita edes Härmälässä - mitä vähän epäilen - koska siellä asutus oli ihan kentän laidoilla ja muutenkin paikka oli pieni ja ahdas. Kone on voitu lentää toiseen tukikohtaan jossa kokeet on lennetty. No, Utissa on lennetty, se on selvä. Muista lennostoista vaikea sanoa. Kysymysmerkkejä riittää.

edit: Kysymys Raimolle? Onko tuo Erland Hemmerin albumin lentokuva ollut jossain kirjassa, jossa sen mainitaan olevan juuri MT-506? 

Jukka

Lentopäiväkirjojen tutkinta jatkukoon, onhan selvitettävä tuo "Härmälän Mersunkin" identiteetti. Kysymykseesi vastaan, ettei minulla ole Hemmerin ottamasta sumutuslento-kuvasta mitään muuta tietoa. Luulinkin, että yhdessä laittamasi MT-506 ja sumustus-kuva olivat samassa tilaisuudessa otetut. Kun ei ole tietoa niin näin ollen poistin sen kopioimastani liitteestä. Kyllä näissä lähdetiedoissa on oltava tarkkana, eräässä paksussa kirjassa sanotaan po. MT-506-kuvan olevan syksyltä 1948! 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, tarkkana näiden kanssa pitää olla. Minulle jäi Penan meilistä käsitys, että kuvat ovat eri yhteydessä otettu. Mutta voin olla väärässä ja varmistan vielä. Palataan.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Juu, tarkkana näiden kanssa pitää olla. Minulle jäi Penan meilistä käsitys, että kuvat ovat eri yhteydessä otettu. Mutta voin olla väärässä ja varmistan vielä. Palataan.

Jukka

Sain Penalta vastaukseksi, että lentokuvasta ei ole varmaa tietoa missä otettu, mutta MT-506:n kuva on Utista. Se oli ollut mukana nipussa muiden Utissa otettujen kuvien kanssa, mutta niissä ei hänen tietääkseen ollut mukana Hemmerin ottamia. Erland Hemmerin lentokuva on Valtosen kautta saatu K-SIM-kuva numero 122963. Joten taas kysymysmerkki…

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurensin kuvaa, jos näkisi spinnerin värin. Onko se musta, valkoinen tai musta joko valkoisella tai keltaisella spiraalilla, kuten esim. MT-507:ssa lopuksi oli. Mitä sanoo arvon raati.

MT-lennollaHemmer MUUTETTU – kopio.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Suurensin kuvaa, jos näkisi spinnerin värin. Onko se musta, valkoinen tai musta joko valkoisella tai keltaisella spiraalilla, kuten esim. MT-507:ssa lopuksi oli. Mitä sanoo arvon raati.

 

Korkea kannus, MT-506?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
27 minuuttia sitten, Tapio Heinomaa kirjoitti:

Korkea kannus, MT-506?

Hyvä huomio Tapio. Niin kyllä oli MT-507:ssa myös, tässä 13.3.-54, palaa viimeiseltä lennoltaan Utissa. Kuva finna.fi / SIM.

Härmälän maakuvassa G-6:ssa näyttäisi olevan sen sijaan matala kannus. 

Spinneri lentokuvassa (valkoinen tai musta, varjot kyllä hämää pahasti) viittaa paremminkin kyllä MT-506:een tai johonkin toiseen koneyksilöön kuin tähän -507:ään. 

Jukka

IMG_2168.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MT-456. 9.8.1951. Kers Aalto lensi Porista Turkuun. Turussa hän suoritti sumutuslennon, ajalla 16:05-16:45. Vielä samana päivänä lensi takaisin Poriin.

Onhan se tietysti mahdollista, että kuvassa olisi MT-507, paitsi, että tämän koneen sumutuslennot lennettiin vuonna 1953. Lisäksi, olihan kierteen lailla maalattuja spinnereitä myös joissakin muissa MT-koneissa. Olen löytänyt vain yhden kapteeni Hemmerin lentämän sumutuslennon, joka on jo vuodelta 1951:

MT-456. 10.8.1951. 9:20-9:40. Kapt Hemmer. Sumutuslento. 300 m. Porin lentokenttä. (LeR1/HLeLv.13).

Heti Hemmerin lennon jälkeen tapahtui ikävä turma:

VI-19. 10.8.1951. 9:30-9:45. Ltm Ikonen. Taitolentoesitys. Porin lentokenttä. "Kone tuhoutui syöksykierteessä maahan." Lentäjä loukkaantui mutta selvisi kuitenkin hengissä. Konekin rakennettiin uudelleen:

IMG_2604.thumb.JPG.31ba6c0a6068437d1a0c4f2bbe9cd01f.JPG

Kuva: KA.

Pyydän ottamaan huomioon. Kirjoitteluni aikana tuli Tapiolta ja Jukalta uusia viestejä, en enää alkanut muuttamaan omia kirjoituksiani.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

”MT-456. 10.8.1951. 9:20-9:40. Kapt Hemmer. Sumutuslento. 300 m. Porin lentokenttä. (LeR1/HLeLv.13).”

Kiitos Raimo! Eli löytyi Hemmerin lentokin! Voi olla, että lentokuvassa on juuri tuo MT-456. Löytyykö vahvistusta, oliko siinä v. 1951 korkea kannus?

Tässä kone Utissa aikavälillä 1945-1954. Kuva: finna.fi / SIM / Matti Wikman.

edit: kuva on vuodelta 1953, lähteenä Keskinen-Stenman ”Ilmavoimat sodan jälkeen” -kirja.

Jukka

 

IMG_2171.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20.9.2024 at 16.34, Jukka Nisula kirjoitti:

Mersu Härmälässä kokeilu.jpg

Otsikon mukaisesti ollaan Tampereen Härmälässä Lentovarikon alueella. Omien tähän astisten tutkimusteni mukaan - ilman kysymysmerkkejä - on tilanne seuraavanlainen: Kuvan Messerschmitt Bf 109 G-6, MT-457 -konetta valmistellaan Poriin lähtöä varten. Menossa on "sumutuspöntön" täyttö 11.05.1950.

Koneessa on suomalainen sotamaalaus; yläpinnat oliivinvihreällä ja alapinnat vaaleansinisellä "DN" maalauksella, joka valmistui 20.9.1949 VL-Kuoreveden Tehtaalla peruskorjauksen ja yöhävittäjäksi varustelun yhteydessä.

LeR 1/HLeLv.11 -lentopäiväkirjan mukaan tultiin Porista Stigulla SZ-18 hakemaan Mersua kotiin:

11.05.50. 09:20-10:20. Kers Aalto/Sot.mest Lehti. Purjehduslento OFPO-OFTA.

11.05.50. 10:20-11:10. Kers Aalto/-. Purjehduslento OFTA-OFTPO.

11.05.50. 11:45-12:30. Lentom Länsivaara/Vääp Kuuluvainen. Purjehduslento OFPO-OFTA.

11.05.50. 12:50-13:20. Lentom Länsivaara. MT-457. Koe + purjehduslento OFTA-OFPO.

11.05.50. 13:00-13:50. Vääp Kuuluvainen/Sot.mest Lehti. Purjehduslento OFTA-OFPO.

Seuraavien kuukausien aikana lennettiin MT-457:lla sumutuslentoja seuraavasti:

16.06.50. 09:10-09:45. Kapt Tuormaa. Matkalento. Korkeus 500 m. OFPO-OFTU.

16.06.50. 11:00-11:20. Kapt Tuormaa. Sumutuslento 400 m.

16.06.50. 12:30-12:55. Kapt Tuormaa. Matkalento. Korkeus 400 m. OFTU-OFPO.

11.07.50. 10:00-10:20. Kapt Tuormaa. Sumutus 300 m. OFPO.

11.07.50. 11:50-12:10. Ylik Aulio. Sumutus 400 m. OFPO.

11.07.50. 14:00-14:10. Ylik Aulio. Sumutus 400 m. OFPO.

15.07.50. 09:15-09:35. Kapt Tuormaa. Sumutusharjoitus. OFPO.

05.08.50. 08:20-09:10. Vänr Varkila. Purjehduslento 500 m. OFPO-OFUT.

08.08.50. 11:45-12:25. Ylik Aulio. Sumutuslento 500m. OFUT.

08.08.50. 14:30-15:20. Ylik Aulio. Sumutuslento 500m. OFUT.

09.08.50. 14:15-15:10. Lentom Aaltonen. Sumutuslento 500 m. OFUT-OFJY.

09.08.50. 16:30-17:15. Lentom Aaltonen. Purjehduslento. OFJY-OFPO.

24.08.50. 14:15-15:10. Lentom Aaltonen. Sumutuslento 600 m. (Ei toiminut). OFTU.

24.08.50. 16:30-16:55. Lentom Aaltonen. Purjehduslento OFTU-OFPO.

24.08.50. 17:10-17:40. Lentom Aaltonen. Sumutuslaitteiden kokeilu. OFPO.

 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Raimo mainioista tutkimuksistasi. On hyvin mahdollista ja jopa todennäköistä, että Härmälän kuvassa on juurikin MT-457. Sumutuspönttöä siinä täytetään. Mutta kyllä edelleen on ilmassa kysymysmerkkejä. MT-457 oli siis ensin Kuorevedellä lentovarikolla peruskorjauksessa 27.9.1949 - 28.12.1949 välisenä aikana, jonka jälkeen se luovutettiin HLeLv 11:lle Poriin.

Onko tietoa koska kone lennettiin Porista Härmälään Lentovarikolle, jossa sumutuspönttö kuvan mukaan asennettiin ja täytettiin? Ilmeisesti se on ollut toukokuun alussa 1950 myös, ja sitähän ei tuossa laivueen lentopäiväkirjassa ole mainittu. MT-457:n konekirjaa ei liene tallessa?

Eniten minua mietityttää se, että jos MT-457:n sumutuslaite asennettiin - ja huom. täytettiin - Härmälässä jo 10.5.1950, niin miksi seuraava sumutuslento oli vasta kuukauden päästä Porissa? Se ei oikein nyt käy järkeen. Koneella on lennetty paljon siinä välissä muita lentoja kuin sumutuslentoja, ja ei kai se "pönttö" alla varusteineen ja pommiripustimineen ole niitä lentänyt. Turhaa painoa, vastusta, laskussa vaarallinen kun maavara pieni ym. ym. eli laitteet olisi saattanut helposti rikkoutua. Kyllä nämä muut lennot on täytynyt lentää ilman pönttöä ja sen vaatimia lisälaitteita.

Yksi selitys voisi olla, että jos kuvassa kyseessä on todellakin MT-457, niin sumutuspönttö on poistettu heti siirtolennon jälkeen Porissa, ja asennettu siellä uudelleen vasta kuukauden päästä. Siinä tapauksessa minua ainakin ihmetyttää, miksi säiliö olisi täytetty valmiiksi jo Härmälässä? Ja seissyt painavana ja hankalasti käsiteltävä nesteet sisällä Porissa peräti kuukauden. Länsivaara on lentänyt Härmälässä koelennon ennen Poriin lähtöä, mutta se ei kerro oliko kyseessä tavallinen siirtolentoa edeltänyt koelento, vaiko koelento pöntön kanssa.

Tuli myös toisen koneen eli MT-456:n lentopäiväkirjasta esille, että silläkin koneyksilöllä lennettiin H-LeLv 13:ssa Porissa sumutuslento, ja sen lensi juuri kapteeni Erland Hemmer 10.8.1951. Tästä päästään sopivasti lentokuvaan, josta paljastuikin mielenkiintoisia asioita. Sitä ollaan tutkittu tässä monen miehen voimin. Ensinnäkin sama lentokuva löytyy laajempana painettuna Jukka Uharin kirjassa Porin lentokentän historia osa 2. Kuvassa näkyy taustalla savupiippu, joka näkyy useissa muissakin vanhoissa Porissa otetuissa kuvissa. Kuva on siis Porista lähes varmasti ja kapteeni Erland Hemmerin palveluspaikka oli Pori. Lentokuva on kuitenkin kyseisessä Uharin kirjassa virheellisesti yhdistetty samalla sivulla kerrottuun kapteeni Erland Hemmerin starttionnettomuuteen ja selälleenmenoon G-2 Mersu MT-247:llä 16.12.1947. Onnettomuudessa koneen moottori sammui ilmassa jo parissa metrissä ja Hemmer laski suoraan eteen, mutta vauhtia oli liikaa ja kone meni nokan kautta ympäri kiitotien kynnyksen jälkeen. Lentokuvassa kone on paljon korkeammalla kuin parissa metrissä, savu ei tule moottorista eikä pakoputkista, vaan koneen alta sumutuspöntöstä. Kuvaa ja alkuperäisiä paperikuvan skanneja on tutkittu tarkkaan parin muunkin asiantuntijan kanssa. Se, että telineet ovat alhaalla voi johtua siitä, että kyseessä on näytöslento Porissa kuvaajan ohi, tai telineissä on ollut vikaa. Kone näyttää olevan korkealla kannuksella ja kehyksettömällä Erla-kabiinilla varustettu G-6 sumutuspönttö alla, eikä mikään moottorivikainen G-2. Ohessa sama lentokuva Uharin kirjasta. Eli kyllä näitä "harhakuvia" ja vääriä tulkintoja helposti tulee ja niitä myös kirjallisuudessa löytyy.

Jukka

Scan.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää löylyä!

Vilppu Perkko -kuva-arkistostani löytyi muutama erittäin mielenkiintoinen ja varmasti aiheeseen liittyvä Härmälä-kuva lisää!

Ensimmäisessä kuvassa on erittäin harvinainen sumutuspöntön kuva sivulta. Se on otettu Härmälässä Lentovarikolla, kuten muutkin alla olevat. Toisessa kuvassa on mitä ilmeisimmin juuri MT-457, sillä rungossa näkyy tunnus, ja voisin kuvitella toisen numeron olevan 5. Yksivärinen maalaus, ja matala kannus. Sivuperäsin näyttää olevan eri värinen eli vaihdettu saksalaiseen alkuperäiseen joka kannibalisoitu toisesta Mersusta, ja siinä näkyy isolla kuusiosainen sarjanumero, josta ei oikein saa selvää. MT-457:n oma sarjanumero oli 164983. Koneessa ei ole sumutuspönttöä alla, joten kuvat on otettu eri yhteydessä ja Härmälän sää näyttäisi olevan myös parempi ja kirkkaampi kuin sumuisessa sumutuspöntön täyttökuvassa. Mutta ainakin on nyt kuvatodistekin muiden dokumenttien ohella, että MT-457 on ollut Härmälässä käymässä!

Viimeiset kuvat ovat mahdollisesti samasta koneesta, ainakin Mersussa on musta spinneri ja potkurinkärjet vaaleat. Vasemmalla koelentäjä Esko Halme. Kuvat: Vilppu Perkko via Jukka Nisula.

Jukka

 

sumutuspönttö.jpg

MT-457_Härmälä.jpg

MT-457 Härmälä – kopio.jpg

Härmälässä_Esko_Halme_ja_mahdollisesti__MT_457_.jpg

Mersu_ja_Halme_Härmälässä_mahdollisesti_MT_457.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Tekstin muokkausta
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Kiitokset Raimo mainioista tutkimuksistasi. On hyvin mahdollista ja jopa todennäköistä, että Härmälän kuvassa on juurikin MT-457. Sumutuspönttöä siinä täytetään. Mutta kyllä edelleen on ilmassa kysymysmerkkejä. MT-457 oli siis ensin Kuorevedellä lentovarikolla peruskorjauksessa 27.9.1949 - 28.12.1949 välisenä aikana, jonka jälkeen se luovutettiin HLeLv 11:lle Poriin.

Onko tietoa koska kone lennettiin Porista Härmälään Lentovarikolle, jossa sumutuspönttö kuvan mukaan asennettiin ja täytettiin? Ilmeisesti se on ollut toukokuun alussa 1950 myös, ja sitähän ei tuossa laivueen lentopäiväkirjassa ole mainittu. MT-457:n konekirjaa ei liene tallessa?

Vastailen pätkittäin. On totta, että MT-457:n lentopäiväkirja ei ole Kansallisarkistossa tutkijoiden käytettävissä, mutta ei sitä tähän nyt tarvita, sillä aineistoa on kyllä tarjolla muutakin kautta.

MT-457 lennettiin tai kuljetettiin peruskorjauksen jälkeen Kuorevedeltä Tampereen Härmälään Lentovarikolle, josta konetta tuli Porista hakemaan kukapas muu kuin lentomestari Länsivaara! Jälleenvastaanottajana hän kuittasi koneen Tampereella 28.12.1949, mutta ei saanutkaan sitä haltuunsa, sillä moottorissa oli suurempi vika. Kone seisoi Lentovarikolla Härmälässä ihan niin kauan kunnes koitti toukokuun 10. päivä 1950, jolloin lentomestari Länsivaara tuli sumutuspöntöllä varustettua konetta hakemaan. MT-457 sai saman korjatun moottorin takaisin nokalleen.

IMG_0332.thumb.JPG.c02fccb5076c7c73e3a1b468b0fd4fe4.JPG

Liite: KA.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään