Jukka Nisula

Mersu kokeilussa Lentovarikolla Härmälässä

29 viestiä aiheessa

Hyvä, kiitokset näistä Raimo. Siirto Kuorevedeltä Härmälään selvisi tuossa. Kysymysmerkki koskee edelleen lähinnä tuota kuukauden taukoa sumutuslennoissa pöntön asennuksen jälkeen.

Noissa minun äsken lähettämissäni kesäisissä kuvissa ruuvataan moottoria (mahdollisesti siis MT-457) ennen luovutusta toukokuussa 1950, ja voi olla, että tämäkin alla oleva kuva liittyy samaan moottorin säätöön. Nimittäin suikkapäinen mekaanikko näyttäisi olevan sama kaveri, joka on työntämässä MT-457:aa pyrstöstä. Ja olisiko Esko Halme (edellisissä kuvissa) lentänyt koelennon vaiko muuten vaan katselemassa tilannetta? Tätä koneen päällä olevaa en tunnista.

edit: tein huomion, että tämä Mersu näyttää maalaukseltaan kuluneemmalta, varsinkin siipi ja moottorin alapelti, kuin mahdollinen MT-457 ”pönttöasennuskuvassa”. Joten ei ole varmaa, onko sama yksilö. MT-457:hän oli hiljattain maalattu.

Jukka

Mersun huoltoa.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisää tekstiä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Eniten minua mietityttää se, että jos MT-457:n sumutuslaite asennettiin - ja huom. täytettiin - Härmälässä jo 10.5.1950, niin miksi seuraava sumutuslento oli vasta kuukauden päästä Porissa? Se ei oikein nyt käy järkeen. Koneella on lennetty paljon siinä välissä muita lentoja kuin sumutuslentoja, ja ei kai se "pönttö" alla varusteineen ja pommiripustimineen ole niitä lentänyt. Turhaa painoa, vastusta, laskussa vaarallinen kun maavara pieni ym. ym. eli laitteet olisi saattanut helposti rikkoutua. Kyllä nämä muut lennot on täytynyt lentää ilman pönttöä ja sen vaatimia lisälaitteita.

Yksi selitys voisi olla, että jos kuvassa kyseessä on todellakin MT-457, niin sumutuspönttö on poistettu heti siirtolennon jälkeen Porissa, ja asennettu siellä uudelleen vasta kuukauden päästä. Siinä tapauksessa minua ainakin ihmetyttää, miksi säiliö olisi täytetty valmiiksi jo Härmälässä? Ja seissyt painavana ja hankalasti käsiteltävä nesteet sisällä Porissa peräti kuukauden. Länsivaara on lentänyt Härmälässä koelennon ennen Poriin lähtöä, mutta se ei kerro oliko kyseessä tavallinen siirtolentoa edeltänyt koelento, vaiko koelento pöntön kanssa.

Tätä MT-457:n pönttöasiaa taitaa olla enää turha spekuloida kun on selvitetty, että ketjun ensimmäisessä otsikkokuvassa on todella MT-457. Laitan kuitenkin tähän ne lennot jotka 457:lla lennettiin 10.5.-15.6.1950 välisenä aikana ennen ensimmäistä "virallista" sumutuslentoa 16.6.

23.5. Lentom Aaltonen. Koelento 10 min.

23.5. Lentom Aaltonen. Koelento 20 min.

24.5. Lentom Aaltonen. Koelento 30 min.

24.5. Lentom Aaltonen. Koelento 30 min.

26.5. Lentom Aaltonen. Partiolentoharjoitus 50 min.

27.5. Lentom Aaltonen. Partiolentoharjoitus 50 min.

07.6. Luutn Wan. Tst.lentoharjoitus 60 min.

Seuraavana (16.6.) oli se kapt Tuormaan sumutuslento.

____________________________________________

MT-457 oma sivuperäsin irroitettiin jo Utissa HLeLv.31 luovuttaessa koneen peruskorjausta varten Kuorevedellä 20.8.1948: "Sivuperäsin puuttuu, annettu MT-463:n"

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

Alla olevassa linkissä on US Navy sumugeneraattoreiden ohjeita. Osa kovasti samannäköisiä kuin tämä Mersun pönttö. Mutta ei identtisiä. Itse uskon, että suomalainen laite on laivastomaailmasta peräisin, muokattuna todennäköisesti.

https://maritime.org/doc/smoke/index.php

Pitää selata vähän eteenpäin alusta ennen kuin mielenkiintoinen osuus alkaa. Selostetaan sumuaineet ja - generaattorit

USAAF savupöntöt aivan eri näköisiä:

https://www.nationalmuseum.af.mil/Visit/Museum-Exhibits/Fact-Sheets/Display/Article/196221/m10-airplane-smoke-tank/

Itseäni kiinnostaa toimintaperiaate: oliko MT-pöntössä paineilmaa tmv ajoaineena vai käytettiinkö dynaamista painetta? Siihen tarkoitukseen suomalaisen pöntön etupään reikä aika minimaalinen.

Kari

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esillä olevien kuvien perusteella sumutuslaitteen (tai laitteiden) tyyppiä ei pysty helposti määrittelemään. Noidenkin kolmen kesken näyttää olevan eroja rakenteessa. Kokeiluissa ehkä oli mukana useammanmallisia sumuttimia, kuten jo aiemmissa testeissä 1930-40-luvuilla (vrt. SIL 2/2018). Eniten nuo Mersun pöntöt muistuttavat perusrakenteeltaan sotienaikaisia venäläisiä laitteistoja. Eivät kuitenkaan ole ihan yksyhteen verrattavissa (omia modifikaatioita lisätty ?). Ohessa vertailun tueksi kuvastoa itänaapurin savuverhon viskuulaitteista.

 

 

VAP-4M.JPG

VAP-6M.JPG

VAPIT.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään