Mika Laakso

Lento-onnettomuus valokuvat

29 viestiä aiheessa

Sain kaksi pientä (65x80) valokuvaa pakkolaskun tehneestä / pudonneesta lentokoneesta. Olen tunnistavani niistä Stieglitz, mutta en ole varma? Tunnistaako kukaan konetta, mikä tapaus? Ja liittykö toisen kuvan miehet tapaukseen?

 

pakkolasku1.jpg

pakkolasku2.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet oikeassa Mika, kyllä se on Focke Wulf Fw 44 J "Stieglitz". Erikoista on se, että siinä on sotamaalaus. Vielä kun löytyisi yksilötunnus.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee pahasti aiheesta ohi - Ensimmäinen ajatus, kun katson toisen kuvan: onko henkilöt kopioitu jälkeenpäin kuvaan? Minkä päällä ne oikeasti istuu?

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
Kirjoitusvirheet!
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuta: kuvassa 1, alasiiven yläpuoli suojamaalattu (2-värinen). Schwarz-merkkinen potkuri. Itärintamatunnus takarungossa (kuva 2). Rungon kyljessä joku vaakuna(?)

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä huomio, Armin. Kuvat tulivat samassa nipussa minulle Safir-Kuvien kanssa. Joista toinen ja kolmas neljäs on samat Jyrki Laukkasen Koelentäminen Ilmavoimissa 1958-1983 kirjasta, sivut 39-40. "Safir SF-27 lähdössä siirtolennolle Linköpingistä Tampereelle 12. elokuuta 1960."

skannaus0302.jpg

skannaus0301.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
korjaus ja lisäys
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
56 minuuttia sitten, Armin Zuger kirjoitti:

Muuta: kuvassa 1, alasiiven yläpuoli suojamaalattu (2-värinen). Schwarz-merkkinen potkuri. Itärintamatunnus takarungossa (kuva 2). Rungon kyljessä joku vaakuna(?)

Hyviä huomioita Armin, mutta en usko että takarungossa olisi mitään ”vaakunaa”. Kyllä tuo vaalea kohta on revennyttä verhoilua tai verhoilun palanen joka kääntynyt sopivasti tuohon kohtaan näyttäen erikoiselta kameraan. Miehet ”ei istu kuvaan” vaikka ”istuvat”. Kuten Armin toteaa, minkä päällä…? Varsinkin oikeanpuolimmainen istuu ilmassa, toisenkin persus tyhjän päällä. Varhainen feikki?

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Hyviä huomioita Armin, mutta en usko että takarungossa olisi mitään ”vaakunaa”. Kyllä tuo vaalea kohta on revennyttä verhoilua tai verhoilun palanen joka kääntynyt sopivasti tuohon kohtaan näyttäen erikoiselta kameraan. Miehet ”ei istu kuvaan” vaikka ”istuvat”. Kuten Armin toteaa, minkä päällä…? Varsinkin oikeanpuolimmainen istuu ilmassa, toisenkin persus tyhjän päällä. Varhainen feikki?

Jukka

"Vaakunalla" rungossa tarkoitin seuraavaa:

CaptureX.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Sain kaksi pientä (65x80) valokuvaa pakkolaskun tehneestä / pudonneesta lentokoneesta. Olen tunnistavani niistä Stieglitz, mutta en ole varma? Tunnistaako kukaan konetta, mikä tapaus? Ja liittykö toisen kuvan miehet tapaukseen?

 

pakkolasku1.jpg

pakkolasku2.jpg

Arminilta hyvä huomio. Todennäköisesti kuvaan on "istutettu" Stigun miehistönä olleet Lentorykmentti 4:n luutnantit, ohj. Karl Nyman ja täh. Herbert Stünkel. SZ-26.

Onnettomuuspaikkana Kirkkonummen pitäjän Ängvik´n kylä. Onnettomuusaika meni niukasti uuden vuorokauden puolelle, 30.5.1942 kello 00:05. Miehistön eksyttyä kurssista ja ohjaajan tulkitessa polttoaineenkin olevan vähissä, päätettiin tehdä pakkolasku turvalliseen paikkaan mahdollisia sähköjohtoja väistellen. Vauriot: Törmäyksessä korkeajännitejohtoon (siitä pieni kolo Schwarz-potkurin toisessa lavassa), tuli kone oikealle siivelleen maahan. Onnettomuuspaikalla tehtyjen havaintojen perusteella: Moottoripeti vääntynyt, sekä luultavasti myös runko ohjaamon kohdalta, oikea siipipari rikki, vasen ehjä, laskuteline rikki, peräsimet ehjät.

IMG_2113.thumb.JPG.587f40372f310323408d639918f6badd.JPGIMG_2115.thumb.JPG.c10c1f3732715e02d442c652cdabbc7d.JPG

Liitteet: KA.

Huom! SIH 22 "Koulukoneet"-kirjassa on sivuilla 58,59 kuvia SZ-26:sta ennen ja jälkeen onnettomuuden.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä pari SA-kuvaa k.o. luutnanteista Karl Nyman (vas) ja Herbert Stünkel (oik). Stieglitz-kuvassa samaten vasemmalla istuva luutnantti Karl Nyman näyttää ainakin selvästi samalta mieheltä. Stünkelin koppalakki / kalju hämää, mutta on kasvoissa jotain samaa. Sanoisin myös, että samat miehet ovat kuvissa.

Herbert Stünkelin sotapolku valitettavasti päättyi tasan kuukausi tämän pakkolaskun jälkeen...

https://sotapolku.fi/henkilot/stnkel_herbert-leobold_1910-07-08_helsinki/

Jukka

116278_39914.jpg luutnantit Nyman ja Stünkel.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Tässä pari SA-kuvaa k.o. luutnanteista Karl Nyman (vas) ja Herbert Stünkel (oik). Stieglitz-kuvassa samaten vasemmalla istuva luutnantti Karl Nyman näyttää ainakin selvästi samalta mieheltä. Stünkelin koppalakki / kalju hämää, mutta on kasvoissa jotain samaa. Sanoisin myös, että samat miehet ovat kuvissa.

Herbert Stünkelin sotapolku valitettavasti päättyi tasan kuukausi tämän pakkolaskun jälkeen...

https://sotapolku.fi/henkilot/stnkel_herbert-leobold_1910-07-08_helsinki/

Jukka

116278_39914.jpg luutnantit Nyman ja Stünkel.jpg

Yhdennäköisyyttä

Untitled-1.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

pakkolasku1.jpg

pakkolasku2.jpg

Mielestäni he eivät sittenkään istu tyhjänpäällä, vaan potkurin lapa kulkee suorana Herbert Stünkelin istumalihasten alle. Kuva ei ole feikki.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Herbert Stünkelin sotapolku valitettavasti päättyi tasan kuukausi tämän pakkolaskun jälkeen...

Jaakko Hyvösen Kohtalokkaat lennot 1939-1944, tapaus 189. BL-132 ammuttiin alas Suomenlahdella Peninsaaren pohjoispuolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tsekkiläisen KORA pienoismallivalmistajan näkemys SZ-26:n maalauskaaviosta Nurmoila 6/1942. Paitsi että konehan oli silloin rikki pakkolaskun jäljiltä..

20240927_182704.jpg

20240927_191003.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SZ-26:n vaiheita. Ensimmäisessä kuvassa mahdollisesti Malmilla 1941-42. Toisessa kuvassa huollossa Veljekset Karhumäellä Kuorevedellä 1948 ja kolmannessa metsässä Kauhavalla 2.8.1951. Koneen siipi osui pakkolaskuharjoituksessa liukukaarrossa puuhun, jolloin kone vaurioitui pahoin. Ohjaajana ltn. Eirilä. Kuvat: Suomen Ilmailumuseo / finna.fi

Kone myytiin siviiliin 1960, tunnukseksi OH-SZA, ostaja Mauno A. Salo. Myytiin Länsi-Saksaan. Kone taitaa olla ”hengissä” vielä.

https://www.wildbergair.com//photos/airports/Austria/LOLW/20100710/20100710_AMC.htm

Jukka

IMG_2216.jpeg

IMG_2215.jpeg

IMG_2214.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

SZ-26:n vaiheita.  Toisessa kuvassa huollossa Veljekset Karhumäellä Kuorevedellä 1948 Kuvat: Suomen Ilmailumuseo / finna.fi

IMG_2215.jpeg

 

Mielenkiintoinen kuva, joka on otettu aikajanalla loka-marraskuu 1948. Noiden neljän Pyry-rungon osalta en ole asiakirjoja selannut.

SZ-26 tarvitsi perusteellista korjausta lentovaurion jälkeen. Kone oli korjauksessa ajalla (noin): 21.10.48 - 31.5.49.

IMG_5896.thumb.JPG.79309443c2a051898be22b8206c9570b.JPGIMG_2058.thumb.JPG.f99e017b51f781c496dddef6c09463bc.JPG

Sen sijaan Viima VI-22 oli tehtaalla, koska sen peruskorjausjakso oli tullut täyteen. Kone oli tehtaalla (noin): 25.6.48 - 26.11.48.

IMG_0584.thumb.JPG.0876ad66bb1917bf9b538e84ff640d92.JPG

Liitteet: KA.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 hours ago, Jukka Nisula said:

SZ-26:n vaiheita. Ensimmäisessä kuvassa mahdollisesti Malmilla 1941-42. Toisessa kuvassa huollossa Veljekset Karhumäellä Kuorevedellä 1948 ja kolmannessa metsässä Kauhavalla 2.8.1951. Koneen siipi osui pakkolaskuharjoituksessa liukukaarrossa puuhun, jolloin kone vaurioitui pahoin. Ohjaajana ltn. Eirilä. Kuvat: Suomen Ilmailumuseo / finna.fi

Kone myytiin siviiliin 1960, tunnukseksi OH-SZA, ostaja Mauno A. Salo. Myytiin Länsi-Saksaan. Kone taitaa olla ”hengissä” vielä.

 

Täsmennetään vielä, että OH-SZA:n ensimmäinen omistaja kesäkuusta 1960 oli Helsingin Lentokerho ry, lokakuussa 1964 sen osti ilmailuhistoriapiireissä varsin tunnettu Ossi Anttonen Tuusulasta ja hän myi sen edelleen Kaliforniaan sikäläiselle ilmailuhistoriamiehelle Mauno A. Salolle vuonna 1965. Amerikoista kone sitten päätyi Saksaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Täsmennetään vielä, että OH-SZA:n ensimmäinen omistaja kesäkuusta 1960 oli Helsingin Lentokerho ry, lokakuussa 1964 sen osti ilmailuhistoriapiireissä varsin tunnettu Ossi Anttonen Tuusulasta ja hän myi sen edelleen Kaliforniaan sikäläiselle ilmailuhistoriamiehelle Mauno A. Salolle vuonna 1965. Amerikoista kone sitten päätyi Saksaan.

Ainakin Suomen Siivet N:o 4-1970 "Stieglitz muuttolintuna", kertoo ex. SZ-21 (2924) / OH-SZM muutosta Ameriikkaan. Siita tuli siellä N212S.

Ritaranta/Mäkinen:

215. OH-SZA. Fw 44J (2929) Ex SZ-26. 200660 Helsingin LK ry, Helsinki. 271064 O. Anttonen, Tuusula, Cld 280965, sold to USA. Rebuild not completed, sold to West Germany, later (D-EHDW), D-EJOI.

255. OH-SZM. Fw 44J (2924) Ex SZ-21. 071261 O. Anttonen, Tuusula, Cld 130962, sold to USA  as N212S.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
50 minutes ago, Raimo Heikkinen said:

Ainakin Suomen Siivet N:o 4-1970 "Stieglitz muuttolintuna", kertoo ex. SZ-21 (2924) / OH-SZM muutosta Ameriikkaan. Siita tuli siellä N212S.

Ritaranta/Mäkinen:

215. OH-SZA. Fw 44J (2929) Ex SZ-26. 200660 Helsingin LK ry, Helsinki. 271064 O. Anttonen, Tuusula, Cld 280965, sold to USA. Rebuild not completed, sold to West Germany, later (D-EHDW), D-EJOI.

255. OH-SZM. Fw 44J (2924) Ex SZ-21. 071261 O. Anttonen, Tuusula, Cld 130962, sold to USA  as N212S.

Totta. SZM meni ensin Mauno Salolle, joka laittoi sen lentokuntoon ja myi edelleen. Sitten osti SZA:n, jonka kunnostaminen jäi häneltä kesken.

Lisätään vielä, että SZM:kin päätyi Saksaan vuonna 2004.

Muokattu: , käyttäjä: Juha Ritaranta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos herrat Raimo ja Juha oikaisusta. Vedin ulkomuistista eli ”stetsonista” tuon -SZA:n eka ostajan Mauno Salon 1960, olis pitänyt tehdä ensin ”faktantarkistus…”.😁  

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tätä konetta kolhittu! Tuon 1942 pakkolaskun jälkeen se luovutettiin Varikolle 14.7.1942. Sitten Karhumäelle 3.6.1944. Sodan jälkeen 24.9.1948 sattui polttoainehäiriö ja pakkolaskussa pellolle sarkojen poikki kone meni selälleen. Kuoreveden kuva edellä ketjussa vuodelta 1948 on juuri tämän kaputin korjauksesta. Sen jälkeen taas peruskorjaukseen 27.10.1950. Sitten on tuo luutnantti Eirilän metsäänajo, eli osui pakkolaskuharjoituksessa Kauhavalla puihin 2.8.1951 ja tuli vasemmat siivet edellä maahan. Ja kone taas Karhumäelle korjaukseen. Vielä 11.1.1954 laski ups.opp. S. Keskinen liian jyrkästi laskualueen viereen Kauhavalla ja suistui mahalleen. Keskinen ei loukkaantunut. Mutta taas kone meni Karhumäelle korjaukseen. Ja vielä 23.9.1957 Karhumäelle peruskorjaukseen... Lopulta myytiin siviiliin 31.5.1960. Kone lujaa tekoa ja korjauksissa hyviä "seppiä".

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuo SIH22-kirjan yksilöhistoriikki pitää paikkansa, että kone korjattiin tämän kuvissa näkyneen onnettomuuden jälkeen vasta syksyllä 1944 Karhumäellä, niin ko. kirjan sivun 58 keskimmäisen kuvan aikamääre (kesäkuu 1942) on hiukkasen väärin. Kuva on varmaankin toukokuulta.

Raimolta löytynee dokumentteja vahvistamaan, että koneraato makoili 6/42-6/44 välisen ajan varikolla remppaa odottamassa. Kapasiteetti tarvittiin varmaan tärkeämpien konetyyppien korjaukseen.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Esa luottamuksesta. Muistaisin lukeneeni, että Stigun siivistä oli pula, niitä ei saatu Saksasta. Tuo Esan laittama ajanjakso pitää suunnilleen paikkansa. Yritän huomenissa katsella papereita.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 tuntia sitten, Esa Muikku kirjoitti:

Jos tuo SIH22-kirjan yksilöhistoriikki pitää paikkansa, että kone korjattiin tämän kuvissa näkyneen onnettomuuden jälkeen vasta syksyllä 1944 Karhumäellä, niin ko. kirjan sivun 58 keskimmäisen kuvan aikamääre (kesäkuu 1942) on hiukkasen väärin. Kuva on varmaankin toukokuulta.

Raimolta löytynee dokumentteja vahvistamaan, että koneraato makoili 6/42-6/44 välisen ajan varikolla remppaa odottamassa. Kapasiteetti tarvittiin varmaan tärkeämpien konetyyppien korjaukseen.

SIH22-kirjan kuva on ajalta ennen 29.5.1942 (ei siis kesäkuulta -42). Tämän jälkeen koneella lennettiin vasta 23.11.1944. Todisteena SZ-26:n kokonaislentoaika, joka on pysynyt samana koko tuon ajan (240,25 h.).

k1.thumb.JPG.6c9d75ce9f40abbb463e5779a27208e7.JPGk2.thumb.JPG.cc6dc48c959a4aacb3eea753d7993b79.JPGk3.thumb.JPG.f103cf20a0f4e071da00c821a4d6a600.JPGk4.thumb.JPG.b80c12009b964fc7a72e7c3ccee20a2d.JPG

Liitteet: KA.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

 

k1.thumb.JPG.6c9d75ce9f40abbb463e5779a27208e7.JPGLiitteet: KA.

Tutkintopöytäkirja mainitsee koneen tuleen juuri perushuollosta Kenttälentovarikko 3:sta (KLe.V 3) ennen tätä Kirkkonummen onnettomuutta. KLe.V 3 sijaitsi tuolloin Joensuun lentokentällä Onttolassa Kontiolahdella. Pitihän nekin paperit käydä läpi yksikön sotapäiväkirjasta joka sisältää toimintakertomukset ja toiminnan yhteenvedon joka kuukaudelta. Tässä on poimittu toukokuulta 1942 SZ-26:sta koskevaa aineistoa. Huono tuuri oli, kun juuri perushuollosta tullut kone särjetään heti ensimmäisellä matkalennolla.

Ensin sotapäiväkirjamerkinnät alkaen 6.5. ja loppuen 31.5.1942. Lopuksi spk:n yhteenvedosta poimitut koneelle toukokuussa Onttolassa tehdyt korjaukset ja viimeiset viritykset ja säädöt 27.5. ennen luutnantti Nymanin kaputtia 29.5.1942.

Jukka

SZ-26 K Lv 3.jpg

SZ-26 K Lv 3 b.jpg

SZ-26 K Lv 3 c .jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Lopuksi spk:n yhteenvedosta poimitut koneelle toukokuussa Onttolassa tehdyt korjaukset ja viimeiset viritykset ja säädöt 27.5. ennen luutnantti Nymanin kaputtia 29.5.1942.

Jukka

Kenttälentovarikolla työskenteli SZ-26:n kimpussa kaikkiaan 7 miestä ja työtunteja kertyi yhteensä 238.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään