Petri Lehtovirta

ATR EVO - uudistettu potkuriturbiinikone suunnitteilla

6 viestiä aiheessa

Ranskalais-italialainen potkuriturbiinikonevalmistaja ATR on esitellyt suunnitteilla olevan EVO-matkustajakoneensa teknisiä tietoja.

ATR:n teknologiajohtajan mukaan ”lievästi hybridisoitu” voimansiirtoratkaisu vaikuttaa todennäköisimmältä valinnalta. Akkuteknologia ei riitä täyssähköiseen koneeseen ATR:n 50–70 matkustajan kokoluokassa, ja vetyyn perustuva hybridiratkaisu olisi pidemmän aikavälin ratkaisu.

Sen sijaan akkuhybridi kykenisi nykyisen ATR 72:n suorituskykyyn, eli kuljettamaan 72 matkustajaa optimaalisen toimintamatkan ollessa 200 NM (noin 370 km). Vetyhybridin tapauksessa matkustajakapasiteetti putoaisi 60:een ja päästöt vähenisivät 40 prosenttia/matkustaja.

ATR:n kaavailemassa hybridiarkkitehtuurissa koneessa olisi kaksi akkua, yhteisteholtaan 300–500 kW. Akut antaisivat virtaa kahdelle sähkömoottorille, jotka olisi suoraan yhdistetty potkurien vaihdelaatikkoihin.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/finnairin-matkustajillekin-tutusta-koneesta-esiteltiin-uusi-versio-jopa-20-vahemman-kuluja-ja-paastoja/3f4dd9d3-7616-4e0e-a37b-f46609fe03ea

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ATR72-600:sta poiketen tässä näyttää ainakin markkinointimiesten mielestä olevan 8-lapainen potkuri, kun aiemmin on ollut käytössä 6-lapainen (ja vielä aiemmin 4-lapainen).

 

atr-evo-prop.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, tai NP2000 on alunalkujaan Hamilton Sundstrandin tuote, joka tuotantoa myös ATR:n 6-lapaiset potkurit ovat. Sittemmin Collins on käynyt yritysostoksilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään