18 viestiä aiheessa

Edesmenneen sotaveteraani Jaakko Pukkilan albumissa iso määrä ilmailuaiheisia kuvia. Pukkila lienee ollut kuvista päätellen varusmiehenä Kauhavalla, tai ainakin siellä ollut sotien jälkeen asevelitapaamisia. Kuvien joukossa tämä mielenkiintoinen Gloster Gauntlet Mk.II. McCormickin hinauksessa. Onko kuva kenties Kauhavalta ja ennen sotia, eli koulukoneen haveri?

img446.jpg

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On todennäköisesti välirauhan aikana kesällä 1940 - kesäkuu -41 otettu, koska takarungosta puuttuu itärintamatunnus. Koneet tuli Suomeen huhtikuussa-40. Ei käytetty Kauhavalla tuossa vaiheessa vaan esim. täydennyslaivueessa Parolassa. 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä lienee sitten eri yksilö, koska itärintamatunnus on melko selvästi nähtävissä. Ensin ajattelin että hinauksessa olisi ollu sama kone hieman purettuna.

img453.jpg

img455.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Sami Hakala kirjoitti:

Edesmenneen sotaveteraani Jaakko Pukkilan albumissa iso määrä ilmailuaiheisia kuvia. Pukkila lienee ollut kuvista päätellen varusmiehenä Kauhavalla, tai ainakin siellä ollut sotien jälkeen asevelitapaamisia. Kuvien joukossa tämä mielenkiintoinen Gloster Gauntlet Mk.II. McCormickin hinauksessa. Onko kuva kenties Kauhavalta ja ennen sotia, eli koulukoneen haveri?

img446.jpg

Nopealla selaamisella löytyi Gauntlet, GT-416, joka täyttäisi kuvassa näkyvät kriteerit koneen saamista vaurioista. Kuvan perusteella ei kone ole mennyt ympäri, vaan tehnyt mahalaskun: Ehjät sivuvakauttimet ja keskisiipi streevoineen sekä potkurista kaksi lapaa taipunut.

Otteita tutkintapöytäkirjasta sekä koneen lentokonepäiväkirjasta:

IMG_7210.thumb.JPG.7b534565106116bfd99af20ca286eeac.JPGIMG_7213.thumb.JPG.6b4b38a43ca93c3346cc86a2c6a6517a.JPGIMG_7248.thumb.JPG.c5931a38a72825134974d01d3999456d.JPG

Liitteet: Kansallisarkisto.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
42 minuuttia sitten, Sami Hakala kirjoitti:

Nämä lienee sitten eri yksilö, koska itärintamatunnus on melko selvästi nähtävissä. Ensin ajattelin että hinauksessa olisi ollu sama kone hieman purettuna.

img453.jpg

img455.jpg

Olisiko T-LLv 35:n GT-412, 1.7.-42 osui maa-ammunnoissa maaliin, telineet rikkoutuivat ja meni mahalleen laskussa Vesivehmaalle. Alik. P. Jussila säilyi vammoitta.

Olen näkevinäni tunnuksen GT-412 rungossa. 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
43 minuuttia sitten, Sami Hakala kirjoitti:

Nämä lienee sitten eri yksilö, koska itärintamatunnus on melko selvästi nähtävissä. Ensin ajattelin että hinauksessa olisi ollu sama kone hieman purettuna.

img453.jpg

img455.jpg

Tunnus GT-412 on nähtävissä kuvassa.

Tutkintapöytäkirjan etusivu, lentäjän kertomus, sekä koneen saamat vauriot:

IMG_6772.thumb.JPG.505937cb2c24cb96e714c5cd3351af96.JPGIMG_6774.thumb.JPG.c1169c6ba8a79a9dd8356ca41f8d0652.JPGIMG_6780.thumb.JPG.0a5d54c42995bb753030bc8bc1a73c6f.JPG

Liitteet: KA.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun nähdäkseni ensimmäinen kuva on samasta tapauksesta kuin kaksi jälkimmäistä kuvaa, sillä ensimmäisessä ja toisessa kuvassa näkyvät potkurivauriot ovat kunkin lavan kohdalta (taipumat) identtisiä. Lisäksi ensimmäisessä ja toisessa kuvassa kädet taskussa seisova sotilas vaikuttaisi olevan yksi ja sama henkilö, kasvonpiirteet ovat sen verran yhteneväiset. Tämä jälkimmäinen yhteneväisyys ei luonnollisesti ole mikään todiste siitä, että ensimmäinen kuva olisi samasta tapauksesta kuin kaksi muuta kuvaa, mutta onpahan kirsikka kakun päällä.

Samasta tilanteesta löytyy neljäskin kuva Kari Stenmanin kirjasta "Finnish Trainer Colours 1930-1945", sivu 116.

Muokattu: , käyttäjä: Heikki Kauranne
Lisätty kirjatieto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Heikki Kauranne kirjoitti:

Minun nähdäkseni ensimmäinen kuva on samasta tapauksesta kuin kaksi jälkimmäistä kuvaa, sillä ensimmäisessä ja toisessa kuvassa näkyvät potkurivauriot ovat kunkin lavan kohdalta (taipumat) identtisiä. Lisäksi ensimmäisessä ja toisessa kuvassa kädet taskussa seisova sotilas vaikuttaisi olevan yksi ja sama henkilö, kasvonpiirteet ovat sen verran yhteneväiset. Tämä jälkimmäinen yhteneväisyys ei luonnollisesti ole mikään todiste siitä, että ensimmäinen kuva olisi samasta tapauksesta kuin kaksi muuta kuvaa, mutta onpahan kirsikka kakun päällä.

Samasta tilanteesta löytyy neljäskin kuva Kari Stenmanin kirjasta "Finnish Trainer Colours 1930-1945", sivu 116.

Mielestäni Heikki on oikeassa. Koska minulla ei enää ole "nopeaa selaamista" päällä (kuten ylempänä) totean, että kaikissa kolmessa Sami Hakalan laittamassa kuvassa on kyse samasta tapauksesta, joka tapahtui koneelle GT-412 Vesivehmaalla 1.7.1942.

Liekö tällainen samanlainen se Heikin löytämä neljäs kuva, joka on aikaisemmin julkaistu Suomen Siivet N:o 3-1973 -lehdessä.

DSCN3370.JPG.76f16c62148b98a3585fa36c2e2a08dc.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Sami Hakala kirjoitti:

Edesmenneen sotaveteraani Jaakko Pukkilan albumissa iso määrä ilmailuaiheisia kuvia.

Tämä Täydennyslentolaivue 35:n päiväkäsky yhdistää Jaakko Pukkilan ja GT-412:n tapauksen Vesivehmaalle.

IMG_6830.thumb.JPG.833ab7c87eb507cc13019a93006ffa1e.JPG

Liite: KA.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomenta, olen samaa mieltä kuin Heikki ja Raimo. Katsoin ensimmäistä kuvaa uudelleen isolta tietokoneen ruudulta, kun eilen katselin sitä eilen illalla vain kännykästä. Eli kyllä myös siinä näkyy keltainen itärintamatunnus. Kun nyt säädin kuvan kontrastia ja valoisuutta Photoshopilla, tunnus ilmestyy näkyviin hyvin. Ja matkaa hakarististä keltaiseen runkotunnuksen etureunaan on saman verran molemmissa kuvissa. GT-412 siis molemmissa kuvissa, onnettomuus tapahtui siis 1.7.-42. Ohessa "säädettynä" ensimmäinen kuva.

Raimon laittama Suomen Siivet -kuva on ainakin sama mikä löytyy kirjasta "SIH 12 Englantilaiset hävittäjät", (Keskinen-Stenman-Niska), sivu 25.

Jukka

 

img446.thumb.jpg.96bab4207d7f484d6e19d01c1bcd2191.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täydet pisteet tälle tunnistusporukalle. Mutta…

Eräässä Salon seudun maatalossa, jyrkät jokinotkot, oli pitkään 1950 luvulla tuollaisen näköinen vetotraktori. Sanottiin ”tankiksi”.

Mikä on vetotraktorin tyyppi, paljonko noita oli ? Noita tuon tapaisia oli runsaasti myös mm. Normandiassa. Olisiko napurini ”tankki” jostain ylijäämävarastosta. Irrottakaa eri ketjuun, jos tämä taas paisuu, kuten tapanamme on.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22 minutes ago, Jorma Laiho said:

Täydet pisteet tälle tunnistusporukalle. Mutta…

Eräässä Salon seudun maatalossa, jyrkät jokinotkot, oli pitkään 1950 luvulla tuollaisen näköinen vetotraktori. Sanottiin ”tankiksi”.

Mikä on vetotraktorin tyyppi, paljonko noita oli ? Noita tuon tapaisia oli runsaasti myös mm. Normandiassa. Olisiko napurini ”tankki” jostain ylijäämävarastosta. Irrottakaa eri ketjuun, jos tämä taas paisuu, kuten tapanamme on.

McCormick T-6. Näkyy olevan myös panssarimuseon kokoelmissa.

https://x.com/panssarimuseo/status/1425437922673795075

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

McCormick T-6. Käytettiin mm. raskaiden tykkien vetäjinä.

EDIT Jukka oli nopeampi. Noita oli esim RsPsto 1:n käytössä:https://www.rspsto1.fi

Heti alussa:

 

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kohonen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia tietäjille !

Tuollainen se siis on. Nähtävästi olisi entisöitävissä. Isäntien mukaan ajettiin latoon, kun Valmetti tms. tuli tilalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näitä tutkimuksia on mielenkiintoista lukea... Lentäjän kertomuksessa on että laskuun tullessa oli laskenut isuimen alas, mitä tämä tarkoitttaa?

Miten monipuoliset säädöt istuimissa oli ja onko tuolla haettu lisää turvallisuutta mahdollisen kuperkeikan sattuessa? Entä näkyvyys?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 minuuttia sitten, Timo Repo kirjoitti:

Näitä tutkimuksia on mielenkiintoista lukea... Lentäjän kertomuksessa on että laskuun tullessa oli laskenut isuimen alas, mitä tämä tarkoitttaa?

Miten monipuoliset säädöt istuimissa oli ja onko tuolla haettu lisää turvallisuutta mahdollisen kuperkeikan sattuessa? Entä näkyvyys?

Juurikin noin, istuin alas turvallisuuden takia, pää alemmas, ja istuimen säätö riippui konetyypistä. Näkyvyys tietysti huononee eteen samalla.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 tuntia sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Kiitoksia tietäjille !

Tuollainen se siis on. Nähtävästi olisi entisöitävissä. Isäntien mukaan ajettiin latoon, kun Valmetti tms. tuli tilalle.

Tässä kuvaamani Panssarimuseon McCormick vielä takaakin päin, kuvattu 15.7.2022.

Jukka

 

IMG_5853.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään