Kirjoitettu Lokakuu 9, 2024 Edesmenneen sotaveteraani Jaakko Pukkilan albumissa iso määrä ilmailuaiheisia kuvia. Pukkila lienee ollut kuvista päätellen varusmiehenä Kauhavalla, tai ainakin siellä ollut sotien jälkeen asevelitapaamisia. Kuvien joukossa tämä mielenkiintoinen Gloster Gauntlet Mk.II. McCormickin hinauksessa. Onko kuva kenties Kauhavalta ja ennen sotia, eli koulukoneen haveri? 5 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 9, 2024 (muokattu) On todennäköisesti välirauhan aikana kesällä 1940 - kesäkuu -41 otettu, koska takarungosta puuttuu itärintamatunnus. Koneet tuli Suomeen huhtikuussa-40. Ei käytetty Kauhavalla tuossa vaiheessa vaan esim. täydennyslaivueessa Parolassa. Jukka Muokattu: Lokakuu 9, 2024, käyttäjä: Jukka Nisula 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 9, 2024 Nämä lienee sitten eri yksilö, koska itärintamatunnus on melko selvästi nähtävissä. Ensin ajattelin että hinauksessa olisi ollu sama kone hieman purettuna. 3 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 9, 2024 1 tunti sitten, Sami Hakala kirjoitti: Edesmenneen sotaveteraani Jaakko Pukkilan albumissa iso määrä ilmailuaiheisia kuvia. Pukkila lienee ollut kuvista päätellen varusmiehenä Kauhavalla, tai ainakin siellä ollut sotien jälkeen asevelitapaamisia. Kuvien joukossa tämä mielenkiintoinen Gloster Gauntlet Mk.II. McCormickin hinauksessa. Onko kuva kenties Kauhavalta ja ennen sotia, eli koulukoneen haveri? Nopealla selaamisella löytyi Gauntlet, GT-416, joka täyttäisi kuvassa näkyvät kriteerit koneen saamista vaurioista. Kuvan perusteella ei kone ole mennyt ympäri, vaan tehnyt mahalaskun: Ehjät sivuvakauttimet ja keskisiipi streevoineen sekä potkurista kaksi lapaa taipunut. Otteita tutkintapöytäkirjasta sekä koneen lentokonepäiväkirjasta: Liitteet: Kansallisarkisto. 4 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 9, 2024 (muokattu) 42 minuuttia sitten, Sami Hakala kirjoitti: Nämä lienee sitten eri yksilö, koska itärintamatunnus on melko selvästi nähtävissä. Ensin ajattelin että hinauksessa olisi ollu sama kone hieman purettuna. Olisiko T-LLv 35:n GT-412, 1.7.-42 osui maa-ammunnoissa maaliin, telineet rikkoutuivat ja meni mahalleen laskussa Vesivehmaalle. Alik. P. Jussila säilyi vammoitta. Olen näkevinäni tunnuksen GT-412 rungossa. Jukka Muokattu: Lokakuu 9, 2024, käyttäjä: Jukka Nisula 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 9, 2024 43 minuuttia sitten, Sami Hakala kirjoitti: Nämä lienee sitten eri yksilö, koska itärintamatunnus on melko selvästi nähtävissä. Ensin ajattelin että hinauksessa olisi ollu sama kone hieman purettuna. Tunnus GT-412 on nähtävissä kuvassa. Tutkintapöytäkirjan etusivu, lentäjän kertomus, sekä koneen saamat vauriot: Liitteet: KA. 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 9, 2024 (muokattu) Minun nähdäkseni ensimmäinen kuva on samasta tapauksesta kuin kaksi jälkimmäistä kuvaa, sillä ensimmäisessä ja toisessa kuvassa näkyvät potkurivauriot ovat kunkin lavan kohdalta (taipumat) identtisiä. Lisäksi ensimmäisessä ja toisessa kuvassa kädet taskussa seisova sotilas vaikuttaisi olevan yksi ja sama henkilö, kasvonpiirteet ovat sen verran yhteneväiset. Tämä jälkimmäinen yhteneväisyys ei luonnollisesti ole mikään todiste siitä, että ensimmäinen kuva olisi samasta tapauksesta kuin kaksi muuta kuvaa, mutta onpahan kirsikka kakun päällä. Samasta tilanteesta löytyy neljäskin kuva Kari Stenmanin kirjasta "Finnish Trainer Colours 1930-1945", sivu 116. Muokattu: Lokakuu 9, 2024, käyttäjä: Heikki Kauranne Lisätty kirjatieto. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 10, 2024 6 tuntia sitten, Heikki Kauranne kirjoitti: Minun nähdäkseni ensimmäinen kuva on samasta tapauksesta kuin kaksi jälkimmäistä kuvaa, sillä ensimmäisessä ja toisessa kuvassa näkyvät potkurivauriot ovat kunkin lavan kohdalta (taipumat) identtisiä. Lisäksi ensimmäisessä ja toisessa kuvassa kädet taskussa seisova sotilas vaikuttaisi olevan yksi ja sama henkilö, kasvonpiirteet ovat sen verran yhteneväiset. Tämä jälkimmäinen yhteneväisyys ei luonnollisesti ole mikään todiste siitä, että ensimmäinen kuva olisi samasta tapauksesta kuin kaksi muuta kuvaa, mutta onpahan kirsikka kakun päällä. Samasta tilanteesta löytyy neljäskin kuva Kari Stenmanin kirjasta "Finnish Trainer Colours 1930-1945", sivu 116. Mielestäni Heikki on oikeassa. Koska minulla ei enää ole "nopeaa selaamista" päällä (kuten ylempänä) totean, että kaikissa kolmessa Sami Hakalan laittamassa kuvassa on kyse samasta tapauksesta, joka tapahtui koneelle GT-412 Vesivehmaalla 1.7.1942. Liekö tällainen samanlainen se Heikin löytämä neljäs kuva, joka on aikaisemmin julkaistu Suomen Siivet N:o 3-1973 -lehdessä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 10, 2024 (muokattu) 10 tuntia sitten, Sami Hakala kirjoitti: Edesmenneen sotaveteraani Jaakko Pukkilan albumissa iso määrä ilmailuaiheisia kuvia. Tämä Täydennyslentolaivue 35:n päiväkäsky yhdistää Jaakko Pukkilan ja GT-412:n tapauksen Vesivehmaalle. Liite: KA. Muokattu: Lokakuu 10, 2024, käyttäjä: Raimo Heikkinen 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 10, 2024 (muokattu) Huomenta, olen samaa mieltä kuin Heikki ja Raimo. Katsoin ensimmäistä kuvaa uudelleen isolta tietokoneen ruudulta, kun eilen katselin sitä eilen illalla vain kännykästä. Eli kyllä myös siinä näkyy keltainen itärintamatunnus. Kun nyt säädin kuvan kontrastia ja valoisuutta Photoshopilla, tunnus ilmestyy näkyviin hyvin. Ja matkaa hakarististä keltaiseen runkotunnuksen etureunaan on saman verran molemmissa kuvissa. GT-412 siis molemmissa kuvissa, onnettomuus tapahtui siis 1.7.-42. Ohessa "säädettynä" ensimmäinen kuva. Raimon laittama Suomen Siivet -kuva on ainakin sama mikä löytyy kirjasta "SIH 12 Englantilaiset hävittäjät", (Keskinen-Stenman-Niska), sivu 25. Jukka Muokattu: Lokakuu 11, 2024, käyttäjä: Jukka Nisula Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 10, 2024 Täydet pisteet tälle tunnistusporukalle. Mutta… Eräässä Salon seudun maatalossa, jyrkät jokinotkot, oli pitkään 1950 luvulla tuollaisen näköinen vetotraktori. Sanottiin ”tankiksi”. Mikä on vetotraktorin tyyppi, paljonko noita oli ? Noita tuon tapaisia oli runsaasti myös mm. Normandiassa. Olisiko napurini ”tankki” jostain ylijäämävarastosta. Irrottakaa eri ketjuun, jos tämä taas paisuu, kuten tapanamme on. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 10, 2024 22 minutes ago, Jorma Laiho said: Täydet pisteet tälle tunnistusporukalle. Mutta… Eräässä Salon seudun maatalossa, jyrkät jokinotkot, oli pitkään 1950 luvulla tuollaisen näköinen vetotraktori. Sanottiin ”tankiksi”. Mikä on vetotraktorin tyyppi, paljonko noita oli ? Noita tuon tapaisia oli runsaasti myös mm. Normandiassa. Olisiko napurini ”tankki” jostain ylijäämävarastosta. Irrottakaa eri ketjuun, jos tämä taas paisuu, kuten tapanamme on. McCormick T-6. Näkyy olevan myös panssarimuseon kokoelmissa. https://x.com/panssarimuseo/status/1425437922673795075 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 10, 2024 (muokattu) McCormick T-6. Käytettiin mm. raskaiden tykkien vetäjinä. EDIT Jukka oli nopeampi. Noita oli esim RsPsto 1:n käytössä:https://www.rspsto1.fi Heti alussa: Muokattu: Lokakuu 10, 2024, käyttäjä: Seppo Kohonen 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 10, 2024 Juu, Parolan Panssarimuseossa on sellainen: 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 10, 2024 Kiitoksia tietäjille ! Tuollainen se siis on. Nähtävästi olisi entisöitävissä. Isäntien mukaan ajettiin latoon, kun Valmetti tms. tuli tilalle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 10, 2024 Näitä tutkimuksia on mielenkiintoista lukea... Lentäjän kertomuksessa on että laskuun tullessa oli laskenut isuimen alas, mitä tämä tarkoitttaa? Miten monipuoliset säädöt istuimissa oli ja onko tuolla haettu lisää turvallisuutta mahdollisen kuperkeikan sattuessa? Entä näkyvyys? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 10, 2024 (muokattu) 4 minuuttia sitten, Timo Repo kirjoitti: Näitä tutkimuksia on mielenkiintoista lukea... Lentäjän kertomuksessa on että laskuun tullessa oli laskenut isuimen alas, mitä tämä tarkoitttaa? Miten monipuoliset säädöt istuimissa oli ja onko tuolla haettu lisää turvallisuutta mahdollisen kuperkeikan sattuessa? Entä näkyvyys? Juurikin noin, istuin alas turvallisuuden takia, pää alemmas, ja istuimen säätö riippui konetyypistä. Näkyvyys tietysti huononee eteen samalla. Jukka Muokattu: Lokakuu 10, 2024, käyttäjä: Jukka Nisula 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 11, 2024 (muokattu) 23 tuntia sitten, Jorma Laiho kirjoitti: Kiitoksia tietäjille ! Tuollainen se siis on. Nähtävästi olisi entisöitävissä. Isäntien mukaan ajettiin latoon, kun Valmetti tms. tuli tilalle. Tässä kuvaamani Panssarimuseon McCormick vielä takaakin päin, kuvattu 15.7.2022. Jukka Muokattu: Lokakuu 11, 2024, käyttäjä: Jukka Nisula Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla